Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

Kiitos talviuni, näähän onkin niin yksilöllisiä juttuja...mulla diagnosoitu PCO joten en oo ovuloinu ilmeisesti koskaan enkä siis tiedä miltä se tuntuu...nyt Clomikuurin syöneenä yritän kuulostella itseäni (hullun hommaa pidemmän päälle <_< ) , josko olisi ovulaatiota tapahtumassa. Tosin ylihuomenna olisi ultra, jossa asia selviäisi kyllä, mutta kun ei vaan jaksaisi odottaa! Ja toisaalta ei huvittaisi saada selvillekään totuutta, tuntuu että niin kauan kun ei tiedä on vielä toivoa jäljellä...mutta ylihuomennahan se selviää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt käynyt juttelemassa terveydenhoitajan kanssa, ja se lähetti mut edelleen gynelle. Terveydenhoitaja sanoi vain, että gyne tutkii mut ja sitten sen jälkeen jos ei mitään löydy tai jos löytyy jotain, mille ne ei voi YTHS:llä (siis se opiskelijoiden terveydenhuoltojuttu) mitään tehdä, niin lähetetään eteenpäin lapsettomuuspoliklinikalle.

 

Mutta mä en tajunnut silloin kysyä terveydenhoitajalta niin kysyn nyt täällä... Mitä gynekologi yleensä tutkii ihan ekalla käynnillä, kun sinne menee lapsettomuuden vuoksi? Mulla on huomenna illalla se aika ja mua aina vähän hermostuttaa mennä mihinkään lääkäriin tai muualle, jos en yhtään tiedä, mitä siellä tehdään... :huh:

Edited by Isetnofret

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta mä en tajunnut silloin kysyä terveydenhoitajalta niin kysyn nyt täällä... Mitä gynekologi yleensä tutkii ihan ekalla käynnillä, kun sinne menee lapsettomuuden vuoksi? Mulla on huomenna illalla se aika ja mua aina vähän hermostuttaa mennä mihinkään lääkäriin tai muualle, jos en yhtään tiedä, mitä siellä tehdään... :huh:

Kannattaa ottaa mukaan kalenteri, jos olet pitänyt kirjaa kuukautisistasi; kattoo onko säännöllinen kuukautiskierto vai ei (sekin kertoo jotain jo gynelle), mun muistaakseni silloin joskus kun samasta asiasta gynellä kävin, hän teki sisätutkimuksen, kokeili kohdun mahan päältä, muistaakseni tais katsoa ultrallakin mm. munasarjat.. mutta kaikki riippuu siitä, millainen gyne on kyseessä, toisessa paikassa tehdään erilaisia tutkimuksia kuin toisessa. Tsemppiä tutkimuksiin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti vastauksesta, vähän helpompi mennä sinne, kun suunnilleen tietää, mitä voi olla tulossa. Pitääkin kirjoittaa heti noi kiertojen pituudet johonkin helposti luettavaan muotoon ja ottaa huomenna mukaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin ensimmäistä kertaa lapsettomuuslääkärillä ja minulla todettiin olevan monirakkulaiset munasarjat, mutta gyne sanoi, että PCOsta ei kuitenkaan ole kyse. Miten nämä kaksi asiaa siis eroavat toisistaan? Kuukeltamisen jälkeen olin siinä luulossa, että nämä olisivat sama asia... :unsure:

 

Miten tällaisessa tapauksessa yleensä edetään? Ensimmäinen ehdotus gyneltä oli inssi, mikä minusta kuulostaa jotenkin radikaalilta ensihoidolta. :huh:

 

Ensin nyt ainakin odottelemme simppatestit (kunhan mies saisi aikaiseksi mennä sinne <_<) ja sitten jatkamme pohdintaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut, että toisilla tosiaan on PCO-tyyppiset munasarjat, eli kai sitten vähän lievemmässä muodossa samaa vaivaa?

 

Ja eikös myöskin ole olemassa erikseen PCO ja PCOS joista jälkimmäiseen (syndrooma) liittyy ovulaatiohäiriöiden lisäksi muitakin vaivoja ja oireita, jospa lääkäri erehdyttävästi puhui näistä?

 

Inssin suositteleminen heti ilman simppatestin tulosta kuulostaa kyllä vähän erikoiselta. Eikös normaalisti aloiteta ovulaation induktiolla ja ovistesteillä, ihan "kotikonstein" kuitenkin jollei miehessä ole vikaa? Tai niin olen käsittänyt.

 

Mutta ei ne inssitkään mikään paha nakki ole, tietysti yksityisellä rahaa palaa mutta toimenpiteenä helppo! :) Tsemppiä ja yritähän nyt potkia se miehesikin sinne testeihin! ;)

 

Isetnofretille tsemppiä myös gynelle!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inssin suositteleminen heti ilman simppatestin tulosta kuulostaa kyllä vähän erikoiselta. Eikös normaalisti aloiteta ovulaation induktiolla ja ovistesteillä, ihan "kotikonstein" kuitenkin jollei miehessä ole vikaa? Tai niin olen käsittänyt.

No sekin ihmetytti, ettei ollut minkäänsortin puhetta esmes clomeista. Oli vaan sitä mieltä, että varattais heti ens viikolle aika follikkeliultraan ja tehtäisi inseminaatio vaikka testaamattomalla spermalla jos on lupaava tilanne. :huh::o Ei meillä nyt NIIN kiire sentään ole! <_<

 

Mutta ei ne inssitkään mikään paha nakki ole, tietysti yksityisellä rahaa palaa mutta toimenpiteenä helppo! :) Tsemppiä ja yritähän nyt potkia se miehesikin sinne testeihin! ;)

On se lupautunut jo menemään, kunhan saisi aikaiseksi. :D Kunhan työkiireet helpottaa niin sitten on menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozie, saako kysyä missä lääkärillä olette käyneet, kun hoitoja on tarjottu noin nopeasti?

 

Oma gyneni vaan toisteli, miten ollaan vielä nuoria ja voidaan hyvin odotella eikä mitään tarvi muka tutkia. (ja ollaan >30v, et se siitä nuoruudesta).

 

Me tutkittiin itse yksityisellä, ja diagnoosihan sieltä tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mullakin on PCO-tyyppiset munasarjat ja käytännössä mun mielestä se on ihan sama asia kun pco. Mulla ei ole hurjaa karvankasvua, aknea eikä ylipainoakaan ole ennen raskauksia ollut. Mutta mulla on senkin edestä ongelmia sokereiden kanssa, mikä on hyvin tyypillistä pcolaisille. Niin ja se ovis joskus vähän hukassa.

 

Mun "oma lääkäri" löytyy samaiselta lapsettomuusklinikalta ja tuntuu kyllä aika oudolta tuo Rozien käynti. Vähän turhan tehokasta munkin mielestä. Mä sain kuopusta toivoessa sieltä clomit ja parin kierron jälkeen oltaisiin siirrytty ovulaation induktioon. Mutta insseistä ei ollut mitään puhetta. Nyt mulla on ko klinikalta metformiinit ja hyvin toimii ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kenellä lääkärillä olette käyneet? Itse aloin jo tämän ensimmäisen käynnin perusteella miettiä lääkärin vaihtoa... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mustakin kuulostaa hiukan ytyltä aloitukselta tuo, että heti kokeiltaisiin inssiä. Mullakin on PCO ja lisäksi miehen hedelmöityskyky on "hieman alentunut" (en nyt millään muista sitä hienoa lääketieteellistä termiä), mutta clomeilla meilläkin aloitettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuota mites tää systeemi miehen tutkituttamiseks menee? jostain luin että yths:llä tekisivät tutkimuksen (siittiöiden laadun) jopa, toisaalta kuulin että sieltä vois saada lähetteen jonnekin, minne?

 

entä minkälainen tämä "tapahtuma" sitten olis miehen kannalta? kuulemma kotonakin voi pruikkailla, kunhan vaan saisi näytteen lämpöisenä labraan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos yths ei tutki itse, niin voitte käydä siemennestetutkimuksissa yksityisellä tai julkisella (jos sellainen löytyy, esim. yliopiston tutkimuslabra).. enempää en osaa sanoa. Meillä mies passitettiin tutkimuksiin, kun minä olin asiakkaana opiskeluterveydenhuollossa, ja itse sai valita paikan mihin menee, eikä lähetteitä tarvittu. Itse siis hoidettiin.

 

Meillä ainakin on nyt kahdessa eri paikassa ollut ainoana vaihtoehtona näytteen antaminen paikan päällä, ei siis kotona. Kotoa tuodun näytteen laatua ei voida taata, johtuen kuljetuksista ym. Näin ainakin meille sanottiin. Ja toimenpiteestä.. ennen näytteenantoa tulee miehen pidättäytyä 3-7 vuorokautta, näytteenottopaikassa miehelle annetaan kuppi käteen ja suulliset ohjeet näytteen antamiseen (ensin värkin pesu..), sitte vaan huoneeseen hieromaan :D Meillä ainakin mies ottanut aika huumorilla nämä tilanteet, vaikkakin vaivaannuttavia sellaisia ovat olleetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simppanäytteen voi tosiaan viedä mihin tahansa yksityiselle ilman lähetettäkin.

Jossain paikoissa sen näytteen voi kerätä kotonakin, mutta kun siinä on tosiaan lämpötila- ja aikatekijät joiden takia näytteen otto on helpointa hoitaa suoraan paikan päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä YTHS:ltä sai lähetteen julkiselle puolelle. Näytteenoton sai suorittaa kotona, mutta se piti suojata hyvin lämpötilanvaihteluilta ja viedä tunnin sisällä tutkittavaksi. Että kannattaa kysellä YTHS:ltä, pääsee ainakin halvemmalla kuin käyttämällä suoraan yksityistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku kertoa kokemuksistaan IVF:n lyhyestä ja pitkästä kaavasta? Mua kiinnostaisi oireiden ja sivuvaikutusten lisäksi myös se, onko onnistumisprosenteissa merkittävästi eroja ja milloin päädytään mihinkin vaihtoehtoon.

 

Mikä idea sen pidemmän kaavan hormonien sammutuksella on? Mitä etua se tuo hoitoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin nyt lähete Naistenklinikalle, jossa olis jossain vaiheessa tarkoitus tehdä IVF. Sinne joutuu kuitenkin jonottamaan joitain kuukausia ennenkuin pääsee edes suunnittelukäynnille. Voiko jonottaessaan käydä samanaikaisesti yksityisellä hoidossa vai onko tähän jokin este?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös kysymys julkisen (naistenklinikan) IVF-jonosta.

Toimiiko jono niin, että yhdellä jonotuksella saa vain yhden IVF:n? Vai saako samalla jonotuksella monta hoitoa, jos on tarpeen? ja jos saa monta, niin onko niille määrätty jotakin aikarajaa milloin seuraava tehdään?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me saatiin nyt lähete Naistenklinikalle, jossa olis jossain vaiheessa tarkoitus tehdä IVF. Sinne joutuu kuitenkin jonottamaan joitain kuukausia ennenkuin pääsee edes suunnittelukäynnille. Voiko jonottaessaan käydä samanaikaisesti yksityisellä hoidossa vai onko tähän jokin este?

 

En näe syytä miksei voisi käydä yksityiselläkin, tosin jos menee yksityiselle niin ei kai silloin enää tarvitse kunnallista hoitoa? Vai käsitinkö nyt väärin?

 

Me saatiin viikko sitten lähete ja tänään tuli kutsu polille, ja käyntiin onkin pitkä aika: 28.6.!! Vähän ruvettiin miettimään yksityistä klinikkaa kuitenkin.

 

 

Mun kysymys kuuluukin että kun lähetteen tehnyt yksit. gyne puhui että laittaa lähetteen aukiolotutkimukseen ja että katottais mun endo(?)palluraa siellä sit paremmalla ultralla, niin onko tämä kutsu (siinä pyydettiin mm. mies mukaan jne.) sitten joku ensikäynti, jolla vasta sitten jutellaan tms. ja sitten se tutkimus on joskus VIELÄ myöhemmin? Osaako kukaan sanoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä naikkarille odotellessa voi toki käydä yksityisellä mikäli ei kärsivällisyys riitä. Meillä ei riittänyt ja kävimme väestöliitolla hoidettavana sillä välin kun odottelimme aikaa naikkarille. Mutta kaikista yksityisellä tehdyistä hoidoista kannattaa ja pitää kertoa naikkarilla jo ensikäynnillä. Jotta osaavat hoitaa oikein..

 

Ja ainakin meillä tehtiin väestöliitolla joka kerta minulle sisätutkimus,myös ensi käynnillä. Joten luulisin että ne katsoisivat siellä myös endoasi _Lara_ jo ensi käynnillä. Mutta en kyllä varmaksi tietenkään osaa sanoa,eri käytännöt kun on eri paikoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuota mites tää systeemi miehen tutkituttamiseks menee? jostain luin että yths:llä tekisivät tutkimuksen (siittiöiden laadun) jopa, toisaalta kuulin että sieltä vois saada lähetteen jonnekin, minne?

 

entä minkälainen tämä "tapahtuma" sitten olis miehen kannalta? kuulemma kotonakin voi pruikkailla, kunhan vaan saisi näytteen lämpöisenä labraan...

 

Meidän tutkimukset tehtiin Helsingissä YTHS:llä ja täällä mies sai lähetteen ja purkit mukaan. Näyte tutkittiin Bulevardin Andrologisessa Laboratoriossa, osoite: Urho Kekkosen katu 4-6 B. On Felicitaksen kanssa samaa yritystä, tiedot ja ohjeet löytyy Felicitaksen nettisivuilta. Näytteen sai antaa kotona, mukana oli kuljetusohjeet eli lämpimänä perille tiettyyn aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos _Lara_ ja mimosa84. Mä luulen, että me käydään tässä keväällä yksityisellä odotellessamme kutsua Naistenklinikalle. Siksi ei haluta tai voida siirtyä kokonaan yksityiselle, kun siellä on niin paljon kalliimpaa kuin julkisella puolella. Mutta hyvä siis tietää, että julkiselle pääsee vielä, vaikka kävisi välillä yksityisellä. Mä en tiedä, mistä olin saanut päähäni, että jossain vaiheessa hoitokuviota julkinen ei enää ota takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.