Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

^joo, ymmärrän ettei ole varaa kokonaan siirtyä yksityiselle. Sama juttu täällä, aika keskussairaalan polille saatiin vasta kesäkuun lopulle, joten mietiskellään jos käytäis kuitenkin aukiolotutkimuksissa yksityisellä.

 

Miten muuten, pääseekö yksityiselle klinikalle ihan niinku "noin vaan" varaamalla ajan? Siis lähetehän me ollaan jo saatu julkiselle puolelle ko. tutkimukseen eli en ole itse päästäni keksinyt tuohon hakeutua. ;)

Edited by _Lara_

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pääsee. Yksityiselle ei tarvitse lähetettä, sen kuin varaat ajan. Hyvässä lykyssä sen saa varsin pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, millainen jono on tällä hetkellä lapsettomuushoitoihin/-tutkimuksiin Tampereella?

 

(ei välttämättä tyhmä kysymys, mutta en uskalla soittaa poliklinikalle, koska rupeaisin todennäköisesti itkemään ja olen avokonttorissa..)

Edited by unanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

unanna Me päästiin Taysin hormoni- ja lapsettomuuspolille tammikuussa kun elokuussa lähti lähete sinne. Hoitoihin päästiin suoraan, koska meillä oli kaikki tutkimukset tehtynä eikä lapsettomuuden syytä tarvinut selvitellä. Olin aika aktiivinen ja soittelin sinne, tammikuun alussa mulle vielä sanottiin, että aika menee helmikuulle mutta kun soitin sinne ja sanoin, että voidaan ottaa vastaan myös peruutusaikoja niin kutsu vastaanotolle tulikin jo tammikuun lopulle. En tiedä vaikuttiko tuo mun soittoni siihen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia tiedoista Napero83 ja Jennu.

Hyvä saada jo etukäteen tietoon tuo jonon pituus, niin ei tule sitten järkytyksenä, kun tuossa keväämmällä sinne asti pääsee. Aikamoinen odotus siis vielä edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me saatiin viikko sitten lähete ja tänään tuli kutsu polille, ja käyntiin onkin pitkä aika: 28.6.!! Vähän ruvettiin miettimään yksityistä klinikkaa kuitenkin.

 

Voi, kuulostaa niin nopeelta!

Me saatiin vasta 18.8. .... näköjään täällä vielä pitemmät jonot tai sitten nuo kesälomat taas sotkee... :(

 

Jos rahatilanne periksi antaisi niin kovasti tekisi mieli käydä perustutkimukset hakemassa (tai siis ne tulokset, kun tietää jo etukäteen mitkä ongelmat sieltä löytyy...) valmiiksi jo yksityiseltä ennen kun elokuuhun asti päästään... :(

 

 

 

Viimeeksi me saatiin aika myös suunnilleen 3-4 kk päähän, nyt vasta puolen vuoden päähän... Höh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin nyt lähete Naistenklinikalle, jossa olis jossain vaiheessa tarkoitus tehdä IVF. Sinne joutuu kuitenkin jonottamaan joitain kuukausia ennenkuin pääsee edes suunnittelukäynnille. Voiko jonottaessaan käydä samanaikaisesti yksityisellä hoidossa vai onko tähän jokin este?

 

Meille sanottiin vajaa kolme vuotta sitten, että jos käy yksityisellä hoidoissa, niin ne hoidot "vähennetään" julkisen puolen hoidoista. Eli jos teettää ivf:n yksityisellä, niin julkinen puoli tarjoaa vain kaksi ivf:ää. Tietenkään ei ole pakko kertoa yksityisen puolen hoidoista, niin saa julkisella puolella ne kaikki kolme ivf:ää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Marmelade vastauksesta. Jotain tuon suuntaista epäilinkin. Me mennään silti nyt yksityiselle ja katsotaan sitten, miten käy. En välttämättä halua edes palata edes takaisin julkiselle, kun kohtelu yksityisellä puolella oli niin ihanaa. Suunnitelmissa on nyt piakkoin inssi ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten kesäkuussa IVF. Naistenklinikalta tuli kutsu ensikäynnille 4.8. ja siitä menee varmasti vielä aikaa ennenkuin pääsisi asiassa eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sarjassamme tyhmät kysymykset...

Miten laskutus menee yksityisillä? AVA ym. Annetaanko lasku käteen ja 14pv esim. maksuaikaa, vai maksetaanko suoraan tiskille (aika potti tulee kyllä joistain hoidoista) Tätä kyselen ihan sitä varten että tiedän varata "pahan päivän varalle".. hyvä minä taas :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saattaa riippua klinikasta, mutta ainakin tuttava maksoi Avalle tutkimukset ja hoidot samantien, tai siis laskulla kaiketikin.

Hänelle ei tosin tehty mitään oikeasti kalliita hoitoja.. Viikon päästä olen viisaampi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ainakin toisilta klinikoilta saada myös laskun mukaan, ja siinä taitaa olla se 14 vrk maksuaikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me "kerätty" aina noin kuukauden verran ja maksettu sitten. Hyöty on että ei mene Kelan omavastuu jokaisesta tutkimuksesta jne vaan siitä köntästä (jos käynnit koskevat tavallaan yhtä hoitoa, esim. kierron kartoituksen kaikki käynnit samaan, inssikierron kaikki käynnit samaan, jne). Hki / Felicitas tässä kyseessä. Ei siis olla otettu laskulle mutta tavallaan saatu maksuaikaa näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mekin ollaan VL:lla saatu aina esim yhteen ICSIin liittyvät kaikki käynnit samalle laskulle, se on saatu mukaan vikalla käyntikerralla ja maksuaikaa 14vrk. Se on tosi kiva hajota siihen, kun menkat alkaa ja taaskaan ei onnistunut, ja samana päivänä pulittaa siitäkin nou-nousta se ~1800€... Fiksut tietysti maksaa jo aiemmin, ettei v*ta niin paljoa. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Toi just mietityttää et jos huomaa menkkojen saapumisella et hoidot on epäonnistunut, niin vatuttaa viel enemmän maksaa maltaita niistä. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Toi just mietityttää et jos huomaa menkkojen saapumisella et hoidot on epäonnistunut, niin vatuttaa viel enemmän maksaa maltaita niistä. :skilletgirl:

 

 

Esim. viime maksu osui inssipäivälle eli kaikki oli mennyt hyvin ja sitten vaan hymy huulilla piinapäiviä viettämään. Ei varmasti ota niin paljon pattiin maksaa tollasena päivänä vrt. kp1. girl_smile.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Vanheneeko" lähete lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihin? Käytiin siis tutkimuksissa viime marras-joulukuussa ja ainakaan tällä hetkellä ei ole tarkoitus aloittaa hoitoja tai siis clomeja. Voinko olettaa, että halutessani saan sitten ajan (jos niitä on) seurantaultraan eikä minulle ilmoiteta, että sori, tarvitset nyt uuden lähetteen kun aikaa on kulunut tässä välissä näin paljon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tapahtuu, jos jonottaa hoitoihin julkiselle ja sitten kesken jonotuksen muuttaakin toiselle paikkakunnalle? Ilmeisesti koko rumba alkaa alusta uudestaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäi ihmetyttämään yksi seikka klinikan ensikäynnillä, jota en huomannut kysäistä. Josko joku teistä osaisi vastata.

Kiertoni on säännöllinen ja testien mukaan ovuloin joka kuukausi, niin silti lääkäri puhui OI:sta. Joko yksinään tai IUI:n kanssa riippuen siittiöiden kunnosta. Aloitetaanko aina automaattisesti OI:sta, vaikka ovulaatio tapahtuisi itsestäänkin? En ymmärrä, mihin sitä tarvisimme...? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jos sitä ovulaatiota avustetaan lääkkeillä, niin minusta silloin puhutaan OI:sta (ovulaation induktio, munarakkulan kypsytyshoito).

Mikä hoitosuunnitelma sulle tehtiin? Mitä lääkkeitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanttaleena; mulla oli myös säännöllinen kierto+ovis, meillä ongelma puhtaasti simpoissa, mutta silti lääkäri halusi kolmanteen inssiin mulle clomit. Kuulema se voi myös tukea omaa ovista, jos siellä jotain pientä häikkää onkin, mitä ei havaitse normaalikiertoa seuraamalla. Ja meillähän napsahti se yksi ja ainoa plussa siinä clomikierrossa, joten ei meillä ainakaan haittaa siitä ollut. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
onko sillä jotain merkitystä ottaako terolutit illalla vai aamulla??

 

Ainakin Lugesteronilla on sivuvaikutuksena väsymys, joten suositellaan ottamaan illalla. Terolutista en tiedä, mutta eikös ne suunnilleen samaa hormonia ole?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään merkitystä ottaako ne terolutit illalla vai aamulla. Mä oon ottanut niitä aamuisin, enkä kyllä ole huomannut itsessäni mitään ylimääräistä väsymystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanttaleena, ootteko te yksityisella vai julkisella puolella hoidossa? Mun kokemus julkiselta on se, että siellä aloitetaan herkästi ovulaation induktiolla (+inseminaatiolla). Meidän tapauksessa oli, kuten alta näkyykin, kolme ovulaation induktiota, vaikka sperma on tosi hyvälaatuista, mun kierto on säännöllinen ja ovuloin. Nyt kun siirryttiin yksityiselle, niin siellä sanoivat, että he eivät tee pelkkää OI:tä vaan liittävät siihen aina inssin mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.