Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

Miten lääkkeelliseen kiertoon tehty PAS eroaa omaan kiertoon tehdystä?

Aikaisempi tehtiin omaan kiertoon, kun sellainen sattui löytymään, mutta seuraava tehdään ilmeisesti lääkkeelliseen.'

 

Mitä ne lääkkeet on?

Saadaanko se PAS päivä lääkkeellisellä kierrolla säädettyä paremmin?

 

Lääkkeellinen ja lääkkeetön PAS eroaa jonkin verran. Lääkkeettömässähän sun on pitänyt tikutella itse ovis (tietty käydä kontrolliultrassakin) ja siitä oviksesta siirto on ollut muutaman päivän sisällä.

Lääkkeellinen PAS alkaa lääkehoidolla eli n. kp 1 tai kp 2 (riippuu lääkäristä) aloitaan hormonien syönti (ite popsinut Zumenonia) tai sitten laastarilla (Estradot), jotka vaikuttaa kohdun limakalvoon (tarkoitus saada siitä mahdollisimman vastaanottava), kun lääkkeitä on popsittu n. 10-12 päivää, käydään kontrolliultrassa, jossa katsotaan onko lääkkeellä vastetta (eli onko limakalvo paksuntunut tarpeeksi), jos on niin sovitaan siirtopäivä. Siirtopäivää edeltävänä päivänä aloitetaan luget (tai sitten siirtopäivänä, tuokin on lääkäristä riippuva). Tuota lääkitystä jatketaan sitten koko aika kunnes on raskaustestin aika; jos testi on positiivinen lääkitystä jatketaan n. rv12 saakka, jos testi negatiivinen lääkkeet saa lopettaa ja vuoto alkaa. Pas päivä pystytään säätelemään lääkkeellisellä kierrolla paljon paremmin, eikä siirto ole niin päivän päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muilla tuleet kuukautiset ihan normaalisti SSG:n jälkeen? Itselläni on ovulaatiosta 3 vkoa ja menkkakipuja on ollut jo yli viikon ajan, mutta vuoto ei vaan ala. Pientä tuhrua on ollut yhdessä siteessä, mutta ei sen enempää. :mellow: SSG tehtiin siis tähän kiertoon. Raskausmahdollisuuteen en oikein usko, mutta en ole kyllä viitsinyt tehdä testiäkään. Ovulaatiopäivän tiedän aika tarkkaan , koska testasin sen CB:n digitestillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin alkoi menkat SSG:n jälkeen ihan normaalisti.

Kyllä varmaan kannattaa jo testatakin, eihän sitä koskaan tiedä :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nythän ne sitten alkoi... Joten ei tarvitse testailla. Tämä kierto olikin sitten 40 pv, vaikka normaalisti on 30-33pv? Syksyn inssejä odotellaan...

 

Kuinka monelle on muuten tehty inssi luonnolliseen kiertoon? Onko tavallisempaa, että insseissä käytetään lääkkeitä tukena? Itselleni on suunniteltu inssiä luonnolliseen kiertoon, mutta olisin ehkä halunnut jotkut lääkkeet varmistamaan ovulaatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku auttaa? Olen menossa naistentautien polille tutkimuksiin siitä syystä, että kuukautisia ei ole ollut 10 kuukauteen (ei kertaakaan pillereiden lopetuksen jälkeen). Terolut-kuurilla yritettiin niitä loppukeväästä käynnistää, tuloksetta. Osaako kukaan kertoa, mitä tuolla polikäynnillä tapahtuu ja mitä apua mahtaa olla tähän saatavilla? Mahdanko saada jotain hormonilääkitystä (vahvempia kuin Terolutit)?

 

Papa on otettu, sisätutkimus tehty ja verikokeistakin on lähes kaikki mahdollinen tutkittu, eikä missään näissä ole mitään erityistä ilmennyt.

 

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voiko kroppa vaan olla "nukuksissa" näin pitkään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla ei oo ihan samaa käyny, sillä mulla vuoto saatiin tulemaan teroluteilla, mutta sit ei taas tapahtunut mitään ennen seuraavaa terolut-kuuria.

Mä veikkaisin, että sulla testataan, onko sulla ovulaatiota lainkaan. Jos ei ole, niin voi olla, että saat lääkkeitä, jotka aiheuttavat ovulaation (clomifen tai sit pistoksia). Ovulaation jälkeen kuukautiset saattaa tulla itsekseen 2 viikon päästä.

Mulla siis ei ollut minkäänlaista luonnollista kiertoa. Vuoto saatiin aikaiseksi teroluteilla, mutta ei se mitään auta, kun kropan omat hormonit ei toiminu kunnolla, niin ovulaatiota ei ollu eikä sit myöskään seuraavaa vuotoa ennen seuraavaa terolut-kuuria. Mulla sit kokeiltiin Clomifeneja, mutta ne ei oikein toiminu niin sitten siirryttiin Puregon- ja Pregnyl-piikkeihin. Niillä sit saatiin ovulaatio aikaiseksi ja siitä tää raskauskin on alkunsa saanut. Mulla kroppa siis oli "nukuksissa" sen vähän yli 1,5 vuotta ja olis varmaan edelleen ilman pistoksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos sulla ei Teroluteilla ole saatu menkkoja aikaiseksi, niin voi olla että kokeillaan ensin Primolutia. Se on aavistuksen verran vahvempaa kuin Terolut. Mä oon niitä syönyt nyt 3 kk.

Mulla ei myöskään ole minkäänlaista omaa kuukautiskiertoa, jos en ole syönyt Teroluteja, Primoluteja tai Clomifenia niin kuukautisia ei tule lainkaan. Myös mulla siirrytään seuraavaksi pistoksiin, josko niillä olis jotain tehoakin. Mä oon siis ollut ilman pillereitä 1v 5kk ja vieläkään ei ole kroppa herännyt.

Sitä en tiedä, mitä sulla tuolla ekalla kerralla tapahtuu. Todennäköisesti lääkäri juttelee, määrää ehkä jotain lääkettä ja varmaan otetaan verikokeet. Sisätutkimus varmaan tehdään myös. Näin ainakin mulla oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Harmittaa tosi paljon, että aikoinaan aloitin pillerit, koska ennen niitä kiertoni oli tosi säännöllinen... Ja mietin vaan että olisi varmaan vieläkin, jos en olisi noita pillereitä koskaan aloittanut. Saa nähdä mitä tästä tulee...

 

Edelleen luen mielelläni kokemuksia tästä, jos jollain on :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältähän mun kannattaa kysyä tällaista, joka mieltä painaa..

 

NK:lla siis ollaan oltu tutkimuksissa ja syksyä jo mietin, jos halutaan hoidoissa edetä. Sanoivat, että ensimmäisenä kokeillaan clomeja. Ihmettelen vähän, sillä mulla kuitenkin ovis tapahtuu suht säännöllisesti. Itse epäilen että ongelma on joko hedelmöittymisessä (siittiöiden perillepääsyssä) tai kiinnittymisessä eli kierron lopussa. Onko olemassa jotain toista lääkitystä joka auttaisi tähän - osaako kukaan auttaa? Minulla on joka kierrossa enemmän tai vähemmän tiputteluvuotoa viimeisellä viikolla ennen menkkoja. Ihmettelen ettei lääkäri antanut siihen mitään selitystä tai lääkettä jolla sen saisi kuriin. Ymmärtääkseni se on kuitenkin vahva merkki siitä ettei raskaus (ole) onnistu(nut)? Terolutilla saatiin tiputtelu joskus kuriin, mutta sinänsä keltarauhashormonitasossa ei ole vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En osaa sulle sen kummemmin vastata, mutta clomit (tai vastaavat) määrätään yleensä vahvistamaan sitä omaa ovulaatiota, sen tueksi siis. Ihan yleinen käytäntö, kuulemma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, te jotka olette käyneet verikokeessa mittauttamassa HCG-arvon (esim. alkion siirron jälkeen) - kuinka kauan teillä kesti saada tulokset?

 

Kävin äsken labrassa ja mulle sanottiin että tuloksissa voi mennä viikkokin :blink: En käynyt meidän omalla klinikalla, joten eivät olleet asiasta varmoja. Jossain luki, että kestää 2pv eli käskivät maanantaina soittaa. Miten ihmeessä mä jaksan odotella tuloksia ikuisuuden? Tämähän tarkoittaa, että pahimmassa tapauksessa joudun syömään lääkkeitäkin vielä ainakin viikon... Omalla klinikalla tulokset muistaakseni sai seuraavana päivänä, kerran asiaa kysyin sieltä mutten sitten mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täältähän mun kannattaa kysyä tällaista, joka mieltä painaa..

 

NK:lla siis ollaan oltu tutkimuksissa ja syksyä jo mietin, jos halutaan hoidoissa edetä. Sanoivat, että ensimmäisenä kokeillaan clomeja. Ihmettelen vähän, sillä mulla kuitenkin ovis tapahtuu suht säännöllisesti. Itse epäilen että ongelma on joko hedelmöittymisessä (siittiöiden perillepääsyssä) tai kiinnittymisessä eli kierron lopussa.

 

Meillä oli ihan sama <_<

Olen aina ovuloinut OK ja testit näyttivät kirkasta plussaa, joten ajoituksenkaan kanssa ei pitäisi olla ongelmia. Silti NK:lla antoivat ensimmäisenä Clomit ja siihen yhdistettiin inssit. Noh, tulokset ei ole olleet kummoiset ja sain Clomeista vain hirveästi finnejä, jotka eivät ole vieläkään lähteneet.

Seuraavaksi aloitetaan pistokset, ja tuntuu, että NK:lla on tietty protokolla ja järjestys jonka mukaan mennään, oli syy missä tahansa :angry:

Edited by Neferty

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei, te jotka olette käyneet verikokeessa mittauttamassa HCG-arvon (esim. alkion siirron jälkeen) - kuinka kauan teillä kesti saada tulokset?

 

Kävin äsken labrassa ja mulle sanottiin että tuloksissa voi mennä viikkokin :blink: En käynyt meidän omalla klinikalla, joten eivät olleet asiasta varmoja. Jossain luki, että kestää 2pv eli käskivät maanantaina soittaa. Miten ihmeessä mä jaksan odotella tuloksia ikuisuuden? Tämähän tarkoittaa, että pahimmassa tapauksessa joudun syömään lääkkeitäkin vielä ainakin viikon... Omalla klinikalla tulokset muistaakseni sai seuraavana päivänä, kerran asiaa kysyin sieltä mutten sitten mennyt.

Ne kerrat kun olen verikokeissa käynyt niin vastauksen on saanut viimeistään seuraavana päivänä.. ja ihan numeraalinen tulos saatiin...

 

Toivottavasti saat pian oman tuloksesi, joka olisi positiivinen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei, te jotka olette käyneet verikokeessa mittauttamassa HCG-arvon (esim. alkion siirron jälkeen) - kuinka kauan teillä kesti saada tulokset?

 

Mä muistelen, että ekan kerran kun kävin, niin tulos tuli seuraavana päivänä, ihan varma en ole, mutta kun pienen vuodon takia kävin toistamiseen kokeissa, niin vastaus tuli kyllä vielä samana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jollain jäänyt kuukautiset kokonaan pois tai myöhästyneet kohtuuttomasti Lugesteronen kanssa?

 

Lääkäri käski odottaa 5-6 viikkoa. Ekassa luge kierrossa kuukautiset tuli itsestään kp 35, mutta nyt on menny jo tuo 6 viikkoa. Olis varmaan aika lopettaa lääke? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis tyhmä kysymys, johon en tätä keskustelua lukiessani vielä löytänyt vastausta.

 

Me ollaan yritetty lasta vuosi ja käytiin terveyskeskuslääkärin kanssa asiasta juttelemassa. Meistä otettiin labrat ja mulle tehtiin lisäksi papakoe ja klamydiatesti. Näissä ei ollut mitään poikkeavia tuloksia ja saatiin lähete eteenpäin. Kutsu seuraavaan vaiheeseen Jorvin tuli ja aika on syyskuussa. Mitä niissä tutkimussa sitten tehdään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ainakin NKL:lla ihan juteltiin lääkärin kanssa, sekä mies että minä (yhdessä siis). Käytiin läpi ne terveyskysely kaavakkeet jotka saatiin. Sitten puhuttiin vähän jatkoa, miten tullaan etenemään. Mulle tehtiin sisätutkimus ja molemmista otettiin kauhea määrä labroja (mm. HIV ). Jos sulle ei oo tehty munatorvien aukiolotutkimusta, niin sut todennäköisesti määrätään siihen.

Voihan nää tietty vaihdella alueittain, mutta Jorvi ja NKL on kuitenkin molemmat HUS:n alueeseen kuuluvia, että en usko että eroa kauheesti on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kutsu seuraavaan vaiheeseen Jorvin tuli ja aika on syyskuussa. Mitä niissä tutkimussa sitten tehdään?

 

Kuten Lyylis sanoi, jutellaan lääkärin kanssa esitäytettyjen lomakkeiden pohjalta, eli kartoitetaan lähtötilanne. Naiselle tehdään kierron kartoitus, johon kuuluu verikokeita alku- (FSH, LH ja prolaktiini) ja loppukierrossa (progesteroni eli keltarauhashormoni). Näistä varmistetaan mm. tapahtuuko ovulaatio. Lisäksi tehdään follikkeli-ultraäänitutkimus, jossa nähdään kehittyvillä olevat munarakkulat.

Mieheltä tutkitaan siemennestenäyte, sen voi yleensä tehdä kotona ja toimittaa tunnin (?) sisällä laboratorioon.

 

Näiden lisäksi saatetaan tehdä vielä munatorvien aukiolotutkimus (varjoaineen avulla tehtävä ultraäänitutkimus). Tämän yhteydessä lääkäri kertoo yhteenvedon tutkimuksista ja keskustellaan jatkosuunnitelmista.

 

Minulla käyntejä on nämä tutkimukset käyneenä 3 x klinikalla + 2 x verikoe omalla terveysasemalla, aikaa kului 2 kuukautta.

 

Nyt ollaan lomalla, syksyllä mietitään hoitoihin ryhtymistä. Ensimmäinen vaihe olisi clomit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Pamina! Meilläkin olisi ensimmäinen käynti syyskuun alussa. Mies sai postissa näytepurkin ja ohjeet näytteenottoon, ja siinä sanottiin että näyte tulee antaa viimeistään kaksi viikkoa ennen meille varattua tapaamisaikaa, että vastaus on silloin nähtävissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin eka käynti syyskuussa. Emme kuitenkaan ole saaneet mitään näytekuppia tms etukäteen. Voi ei, toivottavasti tämä ei sitten turhaan pitkitä prosessia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä mies sai sen näytepurkin ekalla käynnillä. Ei pitkittänyt prosessia, sillä seuraavassa kierrossa tehtiin munatorvien aukiolotutkimus, niin oli paljon aikaa vielä tutkia se miehen näyte. Vasta sitä seuraavasta kierrosta aloitettiin hoidot, kun kaikki oli tutkittu (multa oli aikaisemmin tutkittu yksityisellä, etten ovuloi ja sitä oltiin jo yritetty hoitaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä kuuluuko tämä kysymys tähän ketjuun, mutta missä on ja onko täällä yli vuoden kestänyt plussattomuus -ketjua lainkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole jotain oikeuksia tonne? Onks täällä jotain suljettuja osastoja? Miten mä saan oikeudet sinne, kun toi on nimenomaan se ketju mihin haluaisin päästä kirjoittamaan ja jota haluaisin päästä taas seuraamaan nyt kun olen palannut lapsettomuuslomalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edessä PAS ilmeisesti tässä elokuussa. Tai siis on elokuussa, jos alkio selviää pakastuksesta, mitä en usko ollenkaan. Onko muilla ollut PAS-hoidossa luomukierrossa tukena Pregnyl ja Lugesteron? Millaisilla annostuksilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.