Guest Helinä

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista

989 posts in this topic

Mullakin PCO, oli aika hurjaa nähdä omat munasarjat ja siellä köllötteli "muutama" mehukas munasolu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jokatapauksessa menin itse lahjoittamaan munasoluja Väestöliiton kautta. Siellä hintapolitiikka (vastaanottajalle) tuntuu olevan vähän maltillisempi. Johtuu varmaan siitäkin, että jos samalta luovuttajalta saadaan tarpeeksi munasoluja, ne voidaan jakaa useammalle parille.

 

Asiassa klinikat varmaan toimii eri tavalla. Kaverini on saavana osapuolena munasolujen luovutushoidossa AVA-klinikalla ja he saavat kaikki luovuttajalta kasvatuksen jälkeen saatavat munasolut. Mutta olet Vertti varmastikin ihan oikeassa tuon hintapolitiikan suhteen, jos Väestöliitto jakaa yhden luovuttajan munasoluja useammalle parille.

(No nyt sain asian kuulostamaan ihan siltä, että Väestöliitto jakelisi soluja kadulla kaikille haluaville... :huh: Sitä en kuitenkaan tarkoittanut.)

 

Mutta kaverini iloa munasolun luovuttajan löytämisestä vierestä seuranneena en voi muuta kuin kehottaa luovuttamaan munasoluja, jos sitä on miettinyt ja asia tuntuu itsestä hyvältä ajatukselta. Sillä voi antaa toiselle suunnattoman suuren lahjan, jonka arvo ei ole rahalla mitenkään mitattavissa.

Edited by Manla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko ketjua en jaksanut kahlata läpi, mutta uskon saavani täältä avun, niinkuin aina..! :)

Eli minulle on tehty PAS luonnolliseen kietoon, ja PP9 menossa. Mikäli meille ei plussaa olisi tulossa, milloin olisi syytä odotella menkkoja? Normaalin, oman kierron mukaan, vaiko n.pari viikkoa alkion siirrosta? vai voikohan sitä edes tietää...

Edited by -Bamse-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bamse - ajattelisin että parin viikon jälkeen pitäisi vuodon alkaa. Ainakin IVF:ssä sain sellaiset ohjeet, että jos testi on kahden viikon jälkeen negatiivinen, ja vuoto ei ala, pitää käydä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne ja mahdollisesti saa lääkkeet vuodon alkamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku neuvoa pulmatilanteessa. Saimme ivf-hoitojen avulla lapsen vuonna 2007. Olimme hoidossa julkisella puolella ja alkioista tehtiin pakastussopimus vuoteen 2011 saakka.

 

Lapsen saamisen jälkeen olemme muuttaneet n. 300 kilometrin päähän entisestä kotikaupungista, johon alkiomme jäivät pakkaseen. Nyt haaveilemme hoitojen aloituksesta ja toisesta lapsesta. Mietin, miten meidän hoitomme tulevat etenemään nyt kun nykyinen asuinpaikkakuntamme on eri kuin missä alkiot ovat pakkasessa? Sekä nykyisen että entisen asuinpaikkakunnan lapsettomuusklinikoilla on nyt kesän ajan sulku, mutta asia on mielessäni paljon. Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovulaatio saadaan nykyään useimmiten aikaan antamalla klomifeenia. Se aloitetaan pienellä annoksella, jota tarpeen mukaan lisätään. PCO-potilaita tulee aina seurata ultraäänitutkimuksin, koska pienelläkin annoksella voi kehittyä munarakkuloita. Silloin monisikiöisen raskauden ja hyperstimulaation riski kasvaa. Mikäli joudutaan käyttämään aivolisäkehormonia eli HMG:tä (esim. Humegon, Pergonal), on sitä annosteltava erittäin varovasti, koska silloin riski on vielä suurempi.

 

 

Käsitinkö mä nyt tuon pätkän oikein, että suurimmalla osalla PCO:sta kärsivillä naisilla saadaan ovis aikaan clomeilla?

Kun gyne puhui jotain 50%. Mutta onko siinä sitten mukana muutkin ovishäiriöt.

Haluaisin niin uskoa, että todennäköisyydet olisi paremmat kuin 50% (mikä sekään ei ole huono).

Keskiviikkona otan ekan clomini!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terveysportti sanoo, että

Ovulaatio onnistuu noin 80 %:lla potilaista, ja raskausmahdollisuus on noin 25–50 % potilasryhmän mukaan.

 

Tämä siis klomifeenillä pco.laisilla, tämän jälkeen on ilmeisesti vielä muitakin mahdollisuuksia saada ovulaatiota aikaiseksi muilla lääkkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, onpas korkea ovisprosentti pco.laisilla (ihana sana :P ) Mä tosiaan elättelinkin toiveita, että olisi korkeempi kuin se 50%, minkä gyne sanoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon puhutaan siitä, että ylipaino on haitaksi raskautumiselle, mutta mitenkä on alipainon kanssa? Mietin sitäkin, että mitkä ne ylipainon ja alipainon rajat tässä asiassa ovat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskohan 21-22 ollut ideaalinen painoindeksi hedelmöittymisen kannalta? Mitään absoluuttisia totuuksiahan tässä asiassa ei ole. Jos kierto on tasainen ja ovulaatio tapahtuu, niin tuskin on syytä huoleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaiskohan kukaan vastata: eli kuinka "normaalia" on että Clomien jälkihöyryt vaikuttais vielä seuraavassakin kierrossa ja ovis olis mahdollinen? Mulla on nyt siis 3 Clomi-kiertoa takana ja nyt pidän kuukauden tai kaksi väliä. Eli onko mulla mitään mahkuja raskautua tässä välikierrossa? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika moni on mun kuuleman mukaan ovuloinut vielä clomien lopettamisen jälkeisessä kierrossa. Ja osa vielä poikkeuksellisen aikaisin, jopa kp8. Joten kannattaa aloittaa miehen kellistely heti vuodon loppumisen jälkeen, ihan varmuuden vuoksi ;) Kaksi tapausta toisella palstalla ovuloivat molemmat todella aikaisin, ja plussasivat niistä kierroista ja vieläpä samassa kuussa. Sitä oli mielenkiintoista seurata, kun näillä molemmilla oli normaalisti ihan hervottoman pitkiä kiertoja ja nyt saivat plussia raskaustestiin jo kp18 :D

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli ihan samanlainen kierto clomien jälkeen kun oli clomien aikana ja ovulaation tunnistin. Nyt sitten Femar+menopur+pregnyl kuurien (ja kemiallisen raskauden) jälkeen ei ole ovulaatiota tai menkkoja näkynyt.. Nyt kp 31/28-29.

 

Osaakos kukaan vastata siihen, vaikuttaako tuo kemiallinen raskaus miten kiertoon? Vuoto alkoi siis kp 29 ( 17päivää inssistä), eli ei siis raskaus edennyt todellakaan pitkälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos talviuni vastauksesta! Oon tänään ja eilen huomannut kropassani tapahtuvan jotain: rinnat on vähän kummalliset ja housut on märät valkovuodosta eli täytyy varmaan jatkaa tasasta miehen kellistelyä aikankin viikonlopun yli ;) Mitään stressiä en kuitenkaan aio ottaa eli ovistikut jää tässä kierrossa kaappiin ja mennään semmosella rennolla fiiliksellä, tärppää siis jos tärppää! Nyt mulla on kp 12 tai 13.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kemiallisenraskauden jälkeen epätavallisen pitkä kierto (ja muuten siis ei ikinä mennyt pitkäksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi tämän ketjun nimi on tyhmät kysymykset... :lol: Eli minkälaisia asioita yksityiselle puolelle ensimmäistä kertaa aikaa varatessa teiltä on kyselty? Mietin, että kuinka varustautua soittoon, tuleeko olla esim. kiertolista nenän edessä tms. Vähäsen jännittää jo tuo soittokin. :huh:

Edited by Juillet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittaessa tuskin paljoa kysellään vielä, mutta ensikäynnillä sitten kait paljonkin. Mä veikkaan, että kun ilmoitat yrityksen keston tai jonkun tiedossa olevan diagnoosin, ja pyydät aikaa lapsettomuustutkimuksiin, niin sulle varataan aika. Lääkäri sitten päättää, mitä tehdään.

 

Ensikäynnin kysymyksiä kannattaa käydä vilkuilemassa täältä. Siellä on aika kattava lista kaikesta mitä luultavasti ainakin selvitellään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kyselty siinä ajanvarauksen yhteydessä mitään muuta kuin että minkälainen käynti on kyseessä ja kun sanoin että ensimmäinen käynti niin sanoi että silloin varataan pidempi aika. Käynnillä sitten keskusteltiin kierrot sun muut kartoitukset meistä molemmista. Ja siitä se sitten lähti rullaamaan. :)

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos talviuni ja violetti! :) Hyvä tietää, että ajanvaraukseen ei tarvitse niin valmistautua. Ja tuo talviunen linkittämä lista ekalla kerralla kysyttävistä asioista oli kyllä hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi pari tyhmää kysymystä.

 

Mikä on Helsingissä/pääkaupunkiseudulla julkisen puolen ikäraja hoitoihin?

 

Onko kierto tasainen/normaali, jos lyhin kierto on 28pv ja pisin 35pv ja muut siltä väliltä (tämän vuoden kierrot)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan saanut apteekista Clomifeneja Clomhexalin reseptillä? Clomhexalia tuskin enää apteekeista löytyy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen saanut Clomhexal-reseptillä Clomifeniä. Muuttivat vaan apteekissa reseptiin sen nimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ OK, täytyy käydä kysymässä jostain toisesta apteekista. YA:ssa eivät suostuneet myymään, ja lääkäri on kesälomalla, joten uuden reseptin saaminen kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.