Guest Helinä

Kumman sukunimi? - vanhemmilla eri sukunimet

539 posts in this topic

Miehen sukunimi tulee. Vähän vastustin aluksi, mutta koska nimi on ihan kiva, annoin periksi. Osin siksi, että mies ei ikinä olisi antanut periksi toiseen suuntaan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eri sukunimet ja lapsella isänsä sukunimi. Olen sitä mieltä, että sukunimi kertoo mihin sukuun kuuluu. En kokenut vaihtavani sukua naimisiin mennessäni. Lapsille kuuluu mun ideologian mukaan isän sukunimi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän se isän nimi tule sitten jos vauva meille suodaan. :) Toiveissa olis että tämä mahassa oleva pienen pieni murunen jaksaisi kasvaa ja kaikki menisi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen sukunimi tulee lapsellemme. Emme ole naimisissa enkä tiedä, vaihtaisinko edes nimeäni, jos joskus vielä naimisiin menemme. Miehen nimi lapselle oli oikeastaan molemmille itsestäänselvyys, josta ei tarvinnut käytännössä edes keskustella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saivat miehen sukunimen kun syntyivät. Nyt ollaan naimisissa joten kaikki ollaan samalla nimellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen sukunimi tulee.

 

Tätä minun piti sulatella aika pitkän aikaa.

Onhan meillä toki tarkoitus avioitua myöhemmin ja otan miehen nimen, mutta alkuun ajatus siitä, että minulla ja vauvalla on eri sukunimi tuntui kurjalta. Sitten mietin, että päinvastaisessa tapauksessa mies olisi se jolla on eri sukunimi.

Toki olisi mahdollisuus avioitua vielä ennen vauvan syntymää, mutta keskitytään nyt ensin tähän vauvan odotukseen ja sitten vauva-aikaan ja katsellaan niitä häitä sitten  ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harvinaisempi sukunimi on otettu käyttöön ja se sattui olemaan miehen sukunimi. Tosin jos se ei olisi ollut kaunis nimi niin... Oma sukunimenikään ei ole hirveän yleinen, mutta väestötietorekisteri sitten tiesi sanoa lopullisen totuuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten kun vauva meille saapuupi niin isän sukunimi tulee. Sovittiin jo tästäkin ennalta. Olen itse suhteellisen vanhoillinen ja pidän ajatuksesta että isän sukunimellä jatketaan eteenpäin. Ikävä tulee omaa sukunimeäni kyllä, mutta ajatus oli heti että näin tullaan menemään joten tässä pysytään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sovittiin miehen kanssa, että heitetään arpaa, kumman sukunimi mahdolliselle tulevalle lapselle tulee. Ollaan siis naimisissa ja kumpikin piti oman nimensä. Tuntuu tasapuolisimmalta antaa arvan ratkaista. Minäkin olen aika pitkälti perinteistä ajattelua kyseenalaistava ihminen, mies samoin, vaikka nykyinen nimilaki ja nimeämisperinne varsin uutta perua onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon sen verran vanhanaikainen, että minusta lasten sukunimi on yksinkertaisesti miehen sukunimi. 

 

 

Samoilla linjoilla mennään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on jo pari isompaa riitaa tullut tästä asiasta.. Mies tahtoisi oman sukunimensä tulevalle lapselle, kun kahdella muulla on jo isänsä sukunimi (vanhimmalla on äidinsä sukunimi ja tämäkin harmittaa miestäni). Minä vaan en suostu mitenkään siihen ajatukseen että minun esikoisella olisi eri sukunimi kuin itselläni! Kyseessä kun on minun ensimmäinen ja ehkä jopa ainoa lapsi, niin kynsin hampain pitäisin kiinni periaatteesta että sama sukunimi on oltava. En ole erityisen kiintynyt sukunimeeni, joten voisin omani vaihtaa jos vaan kosinta tulisi :D Mutta kun ei kosintaa kuulu niin minä pidän pääni. Uusperheestä kun on kyse ja vasta reilu vuosi on yhteistä polkua kuljettu, niin en mitenkään van suostu ajatukseen että lapsellani on eri sukunimi - entä jos kuitenkin päädytään eri teille? Muutenkin minusta on vanhoillista että miehen sukunimi olisi valittava, ei nykyään pitäisi olla niin vanhoillnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KatjaMarika

Voisiko vaihtoehtona olla että lapsi saisi alkuun sinun sukunimen ja kun/jos menette miehen kanssa myöhemmin naimisiin (ja otat miehen sukunimen) niin myös lapsen nimi vaihtuisi siinä vaiheessa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

äidin sukunimi, koska isän sukunimi on liian venejäläinn vaikka en ole yhtä veven vertää

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Mua niiin ahdistaa tää aihe! Mä otin vasten tahtoani miehen sukunimen naimisiin mennessä (miehen) suvun painostuksesta. Oma nimi on kaunis ja harvinainen, miehen nimi yleinen la-päätteinen. No, ero tuli ja ensitöikseni otin oman nimeni takas. Lapsille jäi isänsä sukunimi. Nyt olen uudessa parisuhteessa ja vauva on tulossa. Me ei olla naimisissa, mutta mies on ehdottomasti sitä mieltä, että uusi vauva saa hänen nimensä. Tässä nykytilanteessahan vauva saisi aluksi minun nimeni, jos ei mennä naimisiin. Enkä tiedä haluanko vaihtaa omaa nimeäni enää, JOS naimisiin mentäisiin. Eniten tässä ahdistaa se, että sitten meidän perheessä olisi käytössä kolme eri sukunimeä. Pläääääh. Mää en tiiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ääh mikä tilanne <_< Minä pitäisin oman sukunimen ja antaisin tulevalle lapselle saman. Kun ja jos naimisiin menette, niin silloinhan voi sukunimi asiaa miettiä uudestaan.

Jos tytöt jossain vaiheessa vuosien päästä haluaa sinun nimen, niin sittenhän voi niiden isän kanssa neuvotella siitä? Lapsena kaverini oli ottamassa äitinsä tyttönimeä, kun se oli harvinainen (ja äitinsä otti nimen takaisin myös), enkä muista että siinä ois mitään kummempaa ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun sukunimi. Harvinainen. Oli puhetta tuosta joulukorttihommasta. Odotan tämän vuoden Joulua mielenkiinnolla. Miehen äiti on tähän mennessä, vaikka ollaan oltu naimisissakin muutama vuosi, kirjoittanut aina miehen koko nimen ja sitten perään +merkin ja mun lempinimen :rolleyes: Mitähän versiota alkaa nyt kylvämään? Osoittaako kortin suoraan poikamme nimellä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä teen itse samaa  :grin:  Meillä siis sama tilanne kuin sinulle. Kummallakin omat sukunimet. Silti teen noin muille joilla sama tilanne. Eikä mua haittaa yhtään jos itse tuollaisen kortin saan. Mä olen niiiiiiiiiin laiska kirjoittamaan nimiä  :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi sai pitkän pohdinnan jälkeen isänsä nimen. Minä sain päättää ja oli kyllä vaikea päätös, mutta tiesin että asia on miehelleni tärkeä - heidän sukunsa kun on pieni vaikka sukunimi ei erikoinen olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki lapsen syntymään on vielä aikaa, mutta nyt on jo päätetty, että lapsi saa minun sukunimeni. Samoin itse pidän oman sukunimeni jos naimisiin päädymme. Mies saa vaihtaa nimeään, jos haluaa, mutta helpompi voisi olla jos molemmat pitäisivät oman nimensä. Minun sukunimeni on harvinainen. Lisäksi on mahdollista, ettei nimi muutoin jatkuisi. Miehen sukunimi on melko yleinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now