Guest Helinä

Kumman sukunimi? - vanhemmilla eri sukunimet

539 posts in this topic

Meillä lapselle tulee miehen sukunimi. Jotenkin tämä tuntui ihan luontevalta, vaikka itselleni en tuota miehen nimeä osaisi kuvitella. Nyt tulen sitten jäämään oman nimeni kanssa vähemmistöön...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsille tulee miehen nimi sillä se on joskus tulavaisuudessa myös minunkin nimeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsilla on isän sukunimi, koska tiedettiin että ollaan menossa tänä vuonna niin joka tapauksessa lasten sukunimi tulis vaihtumaan. Meidän piti mennä naimisiin jo aiemmin, mutta sitten tulin raskaaksi niin siirtyi ne suunnitelmat :lol: mut josko tänä vuonna onnistais :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapselle tulee miehen nimi. Jotenkin olen pitänyt tätä asiaa itsestään selvänä koko ajan. Saa sitten myöhemmin nähdä jos menemme naimisiin otanko itsekkin miehen sukunimen vai pidänkö omani. Molempien sukunimet ovat yleisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isän sukunimi, koska se on kivampi ja koska häät suunnitteilla ja ajatus koko perheen yhteisestä nimestä tuntuu hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isän nimi, ehdottomasti. Itselläni kun on vielä ex-miehen nimi käytössä (yhteinen muiden lasten kanssa), mutta enpä haluaisi hänen nimiinsä tätä tulokasta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tapeltu tästä jo useasti, eikä hetkeen taideta lopettaa.

Minulle on itsestäänselvyys, että lapsi saa minun nimeni. Ehdotin poikkikselle, että jos se vie minut vihille, otan sen nimen (=lapsikin saa isännimen), mutta muuten ei onnistu. Eikä kelvannut se, joten eiköhän tästä vielä väännetä kauan ja hartaasti :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on sama.Paitsi sillä erolla että jos sitä kihlasormusta ei sormeen ilmesty ennen ristiäisiä niin vauva tulee mun nimelle ja vaihdetaan sit kummatkin (mä ja vauva) kun on häät. Mutta jos mies tajuaa kihlata niin sit vauva tulee suoraan miehen nimelle ja mä otan saman nimen häiden jälkeen (jotka on toivottavasti ens kesänä). Mä en ala oleen eri nimellä lapsen kanssa jos joskus ero tulee :angry: Jännityksellä odotetaan mitä tuleman pitää. Lapsi on onneks mahassa vielä muutaman viikon ja sit ristiäiset parin kuukauden iässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion pitää naimisiin mennessä oman sukunimeni ja ollaan puhuttu, että lapset saavat minun sukunimen. Itse asiassa minä ja siskoni ollaan ainoat mahdolliset sukunimen jatkajat, joten ihan senkin vuoksi haluan lapsille minun sukunimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää oon tätä miettinyt, kun ei olla naimisissa niin kumpi sukunimi vauvalle tulee ”automaattisesti”, minunko? No jos se tulee niin varmaan saa pitää sen ainakin siihen asti kunnes mennään naimisiin.. Ehkä. Mulla on tarkoitus ottaa yhdistelmänimi niin sen takia vauvalla ois kiva jos sillä ois isänsä sukunimi. Eli siis en vielä tiedä kumman sukunimi tulee :D Kai sen vois laittaa sen isänkin nimeks suoraan, mut onks se hirvee rumba? Ja pitääkö olla jotkut isyydentodistamiset sun muut sitten ensin`? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos vanhemmilla on eri sukunimet, saa lapsi automaattisesti äidin nimen. Isyyden tunnustamisen jälkeen lapselle on mahdollista antaa myös isän sukunimi. Isyyden tunnustaminen ei ole minkäänlainen rumba, meille ainakin tuli kotiin automaattisesti kutsu vauvan syntymän jälkeen. Isyyden tunnustaminen takaa lapselle saman oikeudellisen aseman kuin avioliitossa syntyneellä lapsella on, perintöoikeuden ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapselle annettiin miehen sukunimi, koska minäkin tulen ottamaan hänen sukunimensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen nimi ihan siksi, että olen eronnut, ja minulla ei eron jälkeen vieläkään ole tyttönimi käytössä. On jo kauan pitänyt vaihtaa, mutta enhän minä mitään saa aikaiseksi. Kun vihdoin joskus saan aikaiseksi vaihtaa nimeä (ajattelin tässä lähiaikoina raahata itseni maistraattiin käymään...), on tyttönimeni niin tylsän tavallinen, että minulle on ihan sama, kumman nimen lapsi saa. Mies haluaa lapselle oman nimensä, joten suon sen hänelle oikein mielelläni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee miehen sukunimi, vaikka pidänkin itse oman sukunimeni kun menemme tässä kohta naimisiin (siis kahden päivän päästä :wub: ). Jotenkin ihan luonnolliselta tuntuu antaa lapselle tuo miehen sukunimi. Ei olla taidettu asiaa ees sen kummemin pohtia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapselle annettiin isänsä sukunimi, silloin ei ollut vielä naimisiin meno aatoksissa, ja ainakaan kovin vakavasti :D Ja silloin olin sitä mieltä että sukunimeäni en vaihda, kun sen verran erikoisempi oli, no mutta mieli muuttui ja nyt on koko perheellä sama sukunimi, (itseasiassa miehen sukunimi vielä erikoisempi kuin omani oli)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi tulee samaan nimensä mun puolelta. Mies on ihan sinut asian kanssa. Meillä ei ole vielä vuosiin aikomusta kävellä alttarille, jos koskaan ja sen takia tuntuu jotenkin luontevammalta lapsen saada äitinsä sukunimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mulla on sama.Paitsi sillä erolla että jos sitä kihlasormusta ei sormeen ilmesty ennen ristiäisiä niin vauva tulee mun nimelle ja vaihdetaan sit kummatkin (mä ja vauva) kun on häät. Mutta jos mies tajuaa kihlata niin sit vauva tulee suoraan miehen nimelle ja mä otan saman nimen häiden jälkeen (jotka on toivottavasti ens kesänä). Mä en ala oleen eri nimellä lapsen kanssa jos joskus ero tulee :angry: Jännityksellä odotetaan mitä tuleman pitää. Lapsi on onneks mahassa vielä muutaman viikon ja sit ristiäiset parin kuukauden iässä...

 

 

No niin, nyt on sitten ristiäiset edessä ja nimiasia ratkesi niin että pojalle tulee mun sukunimi. Vaihdetaan sit kai yhdessä nimeä miehen sukunimelle kun mennään naimisiin. Mies ei onneks vastaan pistänyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lapsi sai isän sukunimen vaikka minun on harvinainen, mutta mulla on 2 veljeä, joten ei nimi luultavasti häviä kokonaan... voihan tyttö sitten halutessaan myöhemmin muuttaa sukunimensä mikäli haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapselle tulee miehen sukunimi (kuin myös minulle, jos menemme naimsiin). Ensinnäkin, miehen sukunimi on harvinainen ja kauniimpi, minun yleinen ja ruma. Miehellä on myös kaksi siskoa ja minulla viisi veljeä, eli minun nimelleni on todennäköisemmin jatkajia :D

 

Toiseksi, miehellä on edellisestä suhteesta poika. Pojalla on miehen sukunimi ja mielestäni on ihan mukavaa, että kaikilla meidän perheen lapsilla tulee olemaan sama sukunimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eri sukunimet vaikka naimisissa ollaankin. Lapselle tulee minun sukunimi. Miehen sukunimi on yleisempi ja en halua lapselle samaa nimeä kuin miehen isällä on. Lisäksi järjestely käy miehellekin, joten ei ongelmia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen nimi ehdottomasti.

 

Itselläni on vielä ex-aviomieheni sukunimi, joten tämänhetkinen sukunimeni ei missään nimessä tule kysymykseenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now