miisukka

Kroatiassa kayneita?

19 posts in this topic

Ollaan touko-kesakuun vaihdossa lahdossa lomalle miehen ja silloin 10-kuukautisen vauvan kanssa. Ensisijainen toivekohde olisi Kroatia tai vaihtoehtoisesti Kreikka. Onko kellaan kokemuksia Kroatiasta vauvan/taaperoikaisen kanssa? Aikuisillehan se varmaan on upea lomakohde mutta mitenkohan lapsen kanssa? Vaihtoehtoisesti olen miettinyt Kreikkaa, koska Kreikassa on hiekkarannat kun taas Kroatiassa ne ovat pienta kivea. Tosin emme ole hirvean innostuneita pelkasta rannalla lohoilysta, vaan tarkoituksena olisi viettaa melko aktiivinen loma, tosin hetkia altaalla ja rannalla viettaen. Joten kokemuksia/suosituksia Kroatiasta ja miksei Kreikastakin kaivataan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole itse ollut Kroatiassa oman lapsen kanssa, mutta olen viettänyt viikon verran yhdellä saarella ystäväpariskunnan kanssa, joilla oli poika silloin 1v3kk. :P Ihan telttameiningillä oltiin leirintäalueella, sen enempää en tullut kiinnittäneeksi huomiota miten arki sujui, kun oli silloin itselle vielä vähän kaukaisempia noi lapsijutut :rolleyes:, mutta ilmeisesti ihan hyvin pärjäsivät. Olivat tosin kokeneita Kroatian reissaajia ja puhuvat kieltä (ovat itse Sloveniasta).

 

Kroatia on -sen pari kertaa kun olen käväissyt- ihan kiva maa, mutta jotenkin ilmapiiri on vielä varautuneempaa ja jotenkin viileämpää, kuin muissa "vakiintuneissa" matkailumaissa. Samoin infrastruktuuri on kehittymättömämpää kuin Kreikassa tai vaikka Sloveniassa. Enkkua ei kovin yleisesti puhuta (hyvin), mutta eipä puhuttu manner-Kreikassakaan ja ihan hyvin pärjättiin.

 

Me siis käytiin elokuussa Kreikassa ja tyttö oli 8kk, tosin meillä oli paikallinen kaveri oppaana ja auttamassa. Hyvin meni ja kreikkalaiset tykkäs just niin paljon lapsista, kuin oli etukäteen kuullut. :) Itse ehkä suosittelisin siis ennemmin Kreikkaa alle vuoden ikäisen kanssa, mutta varmaan Kroatiakin koko ajan kehittyy (me oltiin se viikon pätkä jo 2003 ja sen jälkeen vain käväisty autolla).

 

Niin ja kannattaa harkita sitä Sloveniaakin B) Löytyy rannikkoa (ei tosin varsinaisia "biitsejä" montaa), ihania kaupunkeja ja nähtävyyksiä, ja lyhyet välimatkat. Itse ollaan sinne menossa jälleen kerran huhti-toukokuun vaihteessa... ;) Tällä kertaa eka kertaa lapsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi Alya. Slovenia ei ole tullut mieleeni ollenkaan, taytyykin etsia siita vahan tarkempaa tietoa. Viela ei siis ole tilattu matkaa joten lisaa kokemuksia otettaisiin mielellaan vastaan. Itse olen alkanut kallistumaan Kreikan puoleen, mies enemman Kroatian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

 

Olimme viime kesänä Kroatiassa 2-vuotiaan kanssa. Ihan vauvasta ei siis ollut kyse, mutta en keksi mitään syytä, miksi matkalla ei olisi vauvan kanssa voinut olla. Riippuu varmasti myös paljon siitä, minne Kroatiaan on menossa. Itse olimme siellä keskellä Splitin lähellä, mutta ilmeisesti etelän rannikko ja toisaalta Pohjois-Kroatia ovat vielä kaksi eri maailmaa. Saarille menossa epäilyttivät hieman kulkumahdollisuudet, mutta tuntui, että vaihtoehtoja oli paljon. Ei siis tarvinnut lasten kanssa valita sitä kiikkerintä venettä. Kuljimme paljon myös bussilla ja taksilla, joissa turvaistuimia ei tietenkään ollut, mutta eiköhän tämä ongelma ole missä tahansa.

 

Mutta tiivistettynä: ilmasto oli hyvä, maisemat kauniit, ruoka hyvää (isommissa marketeissa laajat valikoimatkin) ja monipuolista tekemistä löytyi kaikille. En minä mitään sydäntäni Kroatiaan menettänyt, mutta varsin leppoisa lomapaikka se kaikin puolin oli. Kreikassa olen ollut joskus 15 vuotta sitten ja sieltä jäi mieleen hirveä helle, Ateenan saasteet ja rantakaupungin turistirysä. Mutta onhan sielläkin valtavasti paikkoja, joista valita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä, josko vaukkareille olisi kertynyt lisää Kroatian-kokemuksia lasten kanssa :) Itsellä mietinnän alla reissu Dubrovnikiin, oltaisiin siellä vajaa viikko. Taapero on suunnitellun matkan aikana 1v 9kk joten jotain tekemistä olisi hyvä hänellekin löytyä. Onko kokemusta, löytyykö Dubrovnikista (leikki)puistoja tms. paikkoja, jossa vilkas pikku-ukko saisi luvallisesti purkaa energiaansa? Muutkin vinkit ko. kohteesta otetaan riemulla vastaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubrovnikissa olen käynyt aikuisporukalla. Tosi kiva paikka ja mun mielestä lapsillekin sopiva lomakohde. Leikkipuisto tms -fasiliteeteista ei ole tarkkaa mielikuvaa, mutta paikka oli turvallisen ja leppoisan oloinen. Retkeiltiin läheisillä pikkusaarilla, se voisi ainakin olla lastenkin kanssa kivaa. Korkeuseroja oli kovasti, eikä kulkuväylät aina olleet kovin esteettömiä, joten vaunujen/rattaiden kanssa ei ehkä joka paikkaan pääse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Minuakin kiinnostaisi Dubrovnik syyskuussa ja meillä on neiti silloin 1 v 3kk. Tarvitseekohan lapselle havrix tai tvinrix rokotetta? Uskaltaakolapselle antaa paikallista ruokaa? Neiti ei tykkä purkkiruuasta vaan on sormiruoan ystävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaan tata ketjua! Ensi kesana oltaisiin lahdossa Kroatiaan pojan kanssa, joka on silloin vajaat 4v. Muutama paiva on suunniteltu vietettavan Dubrovnikissa, ja sitten viikko joko Hvarilla tai Bracilla. Onko kellaan kokemuksia tai suosituksia naista paikoista lapsiperheen nakokulmasta? Enta onko kokemuksia hyvatasoisista hotelleista, joissa on uima-allas, Dubrovnikissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me purjehdittiin Kroatiassa viikko kun poikamme oli 5kk ja serkkunsa 4kk. Oli aivan taydellinen matka! Ihanat maisemat, hyvaa ruokaa, puhdasta vetta, keinuttava vene, ja lapsenhoitoapua alle metrin paassa. Suosittelen lampimasti B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käynyt Dubrovnikissa, tosin aikuisseurassa. Ruoka oli hyvää, maisemat kauniita, ihmiset ystävällisiä ja puhuivat hyvin englantia, kaupunki oli myös yllättävän siisti. Voisin kuvitella, että pienten lasten kanssa liikkuminen ei ole ihan mutkatonta korkeuserojen takia, mutta muuten en näe mitään syytä, miksei toimisi lastenkin kanssa, ainakin sen perusteella, että meidän hotellissa oli paljon lapsiperheitä. Uimarannat on tosiaan suurimmaksi osaksi kivisiä, mutta hotelleissa on usein kivat uima-allasalueet. Valitsisin myös hotellin "varman päälle", eli en menisi mihinkään "ihan kivaan", vaan maksaisin suosiolla vähintään neljän tähden hotellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kokemuksista. Onko kukaan mennyt Dubrovnikista Hvariin? Miten tuo matka sujuisi parhaiten, onko valimatka pitka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin Hvarilla 2007, tosin ilman vauvaa mutta muistan että samalla matkalla oli ainakin yksi perhe jolla oli pieni lapsi. Kantorepussa näytti vauva pääasiassa kulkevan, sillä korkeuseroja saarella on. Muistaakseni ei kuitenkaan ihan valtavasti portaita joten ehkä rattaillakin pääsee ihan hyvin kulkemaan. Saaren kaupungit ovat hyvin pieniä joten liikennekin on tosi rauhallista. Me oltiin Jelsan kylässä mutta käytiin pari kertaa saaren pääkaupungissa Hvarissa.

 

Me lennettiin Splitiin ja sieltä oli lauttakuljetus Hvarille, katamaraanilla matka kesti n. 1 h. Splitistä on ihan säännöllinen lauttaliikenne Hvarille ainakin kahteen kaupunkiin, pääkaupunki Hvariin ja Stari Gradiin, joka on saaren keskiosassa. Busseilla pääsee tarvittaessa liikkumaan saaren sisällä ja välimatkat on lyhyet, joskin aikaa menee enemmän kuin kilometreistä voisi päätellä korkeuserojen vuoksi.

 

Muistaakseni Dubrovnikiin ei mennyt suoraa lauttaa ainakaan päivittäin, ja matka on kyllä aika pitkä. Mantereelta autolla matka olisi kestänyt kai nelisen tuntia. Ehkä helpointa olisi tulla Dubrovnikista esim. bussilla Splitiin ja siitä sitten katamaraanilla tai lautalla Hvarille.

 

Voin kyllä suositella Hvaria, on todella kaunis paikka. Etenkin tuo pääkaupunki on hieno, vaikka amerikkalaisturistien kansoittama olikin. Hiekkarannat ovat pieniä ja suurin osa rannoista onkin soraa, mutta ilmeisesti te ette olekaan etsimässä rantalöhöilykohdetta...

Edited by johannem

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kokemuksista. Onko kukaan mennyt Dubrovnikista Hvariin? Miten tuo matka sujuisi parhaiten, onko valimatka pitka?

Ollos hyvä. :) Meidän hotelli oli muuten tämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carrie, missa yovyitte Hvarissa ollessanne? Alan nyt pikkuhiljaa buukkailemaan matkaa ja olen tooooooosi innoissani, vaikka matkaan onkin viela puoli vuotta aikaa :grin: Me paatettiin nyt sitten kuitenkin lentaa Splitiin, menna sielta lautalla Hvariin ja todennakoisesti vuokrata joku yksityinen huoneisto tai villa (meita on kaksi perhetta lahdossa, toisella perheella on vauva mukanaan ja haluavat huoneiston jossa on oma keittio, ei hotellia). Olisin halunnut uima-altaallisen huoneistohotellin, mutta netista on loytanyt yhta ainuttakaan. Takaisin Splitiin mennessa ollaan sitten oman perheen kera kivassa hyvatasoisessa hotellissa muutama paiva, jotta poikamme paasee leikkimaan lastenklubilla, uimaan muiden lasten kanssa jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä tarkoititko miisukka minua, kun Hvarin kokemuksistani kirjoittelin. Mutta me oltiin silloin ihan Tjäreborgin pakettimatkalla ja asuttiin tosiaan Jelsan kylässä, joka oli kyllä oikein mukava pieni paikka. Asuttiin kahden tähden huoneistohotellissa jossa ei ollut uima-allasta, mutta muuten huoneistohotelli oli kiva, hyväkuntoinen ja iso parveke kauniilla näkymillä. Lähinnä kai isommissa hotelleissa olisi ollut oma uima-allas. Hvarin kaupungissa on varmasti enemmän vaihtoehtoja majoitukseen, mutta hinnat lienevät jonkin verran korkeammat koska kohde on amerikkalaisturistien suosiossa. Silloin v. 2007 näytti kyllä olevan tosi paljon erilaisia rakennushankkeita käynnissä juuri Hvarin kaupungin ympäristössä turismin nousun myötä joten voi olla että tarjontaa on varsinkin tässä taloustilanteessa ihan mukavasti. Hinnat noin yleisesti olivat ainakin silloin erittäin edulliset vaikka Hvarin saari olikin Kroatian kalleimpia kohteita, ainoastaan Hvarin kaupungin rantabulevardilla hinnat olivat suunnilleen Suomen tasoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen myös ketjua :)

 

Me varasimme lennot Dubrovnikiin ensi syyskuuksi, mukaan lähtevät myös isovanhemmat ja lapset ovat matkan aikaan 3,5 v ja 1v 1kk. Aiotaan vuokrata asunto ekaksi viikoksi Dubrovnikista ja toinen viikko ollaan sitten jossain vähän kauempana pohjoisessa Dubrovnikista. Tripadvisorista löytyy majoitusvaihtoehtoja paljon ja tähän aikaan varatessa edullisestikin. Onko kukaan vuokrannut asuntoa Dubrovnikista/Kroatiasta? Lähinnä mietityttää korkeuserot, kun kaupungissa riittää portaita...

 

Olen kahdesti käynyt Dubrovnikissa (2005 ja 2007) ennen lapsiaikaa, ihana kaupunki, vaikka varsinkin kesäaikaan paljon turisteja. Vuonna 2005 olin kaverin kanssa viikon Brelassa, tuo oli silloin ihan Finnmatkojen pakettimatka. Vuonna 2007 oltiin miehen kanssa 2 viikkoa Montenegron puolella Budvassa, josta käytiin autolla päiväseltään Dubrovnikissa. Myös tuo oli Finnmatkojen pakettimatka.

Edited by linnea78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on sitten varattu matka _ viikko Bracilla vuokrahuoneistossa ja sitten muutama paiva Splitissa hotellissa. Vahanko olen tapinoissani, vaikka matka on vasta heinakuussa! Kaikki vinkit siita, mita kivaa tekemista noissa paikoissa on, otetaan ilomielin vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä ketjua, kun mietteissä olisi matka Dubrovnikiin toukokuussa. Meidän perheessä 3-vuotias ja ystäväperheessä 2-vuotias. Itse olemme jo päättäneet, ettei rattaita oteta lainkaan mukaan vaan kantorinkalla mennään oli kohde nyt sitten mikä tahansa. Viikko on ajateltu olla. Hieman mietitään, jos varattaisiin lennot itse ja etsittäisiin myös majoitus itse, kun esim. aurinkomatkojen paketit oli aika hintavia (meidän makuun, kun ollaan totuttu tekemään itse varaukset ym.)

 

Onko lähiajoilta reissukokemuksia/hotellisuosituksia jne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin huhtikuussa 2013 miehen kanssa reissussa. Piti lähteä myös lasten kanssa syksyllä, mutta ei muilta kiireiltä ehditty. 

Kierreltiin istriaa ympäri (pula, rabac jne.) Lennettiin Ljubljanaan (slovenia), koska lennot oli puolet halvemmat kuin kroatiaan. Sieltä vuokrattiin auto.

 

Saatiin todella hyvää palvelua. Rannoilla oli yleisesti mukavat leikkipaikat lapsille. Ravintolat siistejä ja ruoka hyvää. Hintataso halpa. Maisemat mahtavat. Oltiin siis nuuskimisreissulla lapsekasta reissua silmällä pitäen ja voin ilolla suositella muillekin. Varmasti pahimpina turistikuukausina muuttuu aika rysäksi, mutta niinhän nuo kaikki. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now