Tiitiäinen

Gaviscon

15 posts in this topic

Millaisia kokemuksia teillä on Gavisconin antamisesta vauvalle?

 

Meillä epäillää refluksia ja lääkäri määräsi Gavisconia. Kokeillaan sitä nyt kaksi viikkoa ja sitten katsotaan jatkoa. Annostus on lähes 9kg painavalle 6kk vanhalle tytölle 1,5ml 6x päivässä maksimissaan. Joka syötön jälkeen pitää pitää kohoasennossa puoli tuntia ja sen jälkeen antaa lääke. Tämän jälkeen täytyy kohoasentoa vielä jatkaa n. 15 min.

 

Merkittävää muutosta en ole olossa huomannut, lääkettä on nyt annettu puolitoista viikkoa. Tuntuu vaan älyttömän pitkältä ajalta tuo 45 min syötön jälkeen pitää joko sitterissä tai sylissä. :huh: Menee niin iso osa tytön hereilläolosta "hukkaan" kun ei pääse entiseen tapaan lattialle leikkimään. Vielä on viihtynyt suhteellisen hyvin, mutta jos lääkettä joudutaan jatkamaan vielä pitkäänkin, varmasti jossain vaiheessa alkaa kyllästyttää.

 

Onko teille muille kehoitettu tuohon kohoasentohoitoon? Ja kuinka nopeasti lääke on tehonnut, jos on tehonnut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä refluksia oli polttanut ruokatorvea ja mahalaukkua jo niin paljon ettei Gaviscon auttanut. Nexiun on auttanut. Meidän vauvalle sanottiin, että lääkkeen voi antaa kun on puklannut/röyhtässyt. Ei kannata odottaa sitä puoltaa tuntia jos oireet tulevat jo ennen sitä. Aikuisille tuo puolituntia voi olla parempi.

Pari viikkoa mekin yritettiin Gavisconia. Gavisconilla usein aloitetaan refluksian hoito jos auttaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo käskettiin eikä meidän neiti ole ikinä oikein tykännyt olla selällään. Nyt olen ruvennut pitämään lattialla selällään vähän aikaa. Viihtyy siinä hetken mutta koko ajan nieleskelee. Illalla ei selällään pito onnistu kun masuun sattuu ilmeisesti liikaa. Meillä neidin pinnasänky on nostettu kunnolla pääpuolelta ylöspäin. Sellaiset kymmenen senttiä. Lisäksi meidän parisängyn päätyä on vähän nostettu kun imetän makuulta. Mulla on ollut hoitopöydällä tyyny, ettei tarvitse neidin heti ruoan jälkeen maata tasaisella; meillä kun täytyy vaihtaa vaippa heti ruoan jälkeen :lol: Mutta en usko, että sen jälkeen kun neiti on saanut lääkkeen täytyy kovin kauaa pitää koholla jos toisella on vain hyvä olla. Ehkä vähän aikaa ettei lääke tule heti ylös mutta jos neidillä on menohaluja niin ei mun mielestä tarvitse pitää 15 minuuttia. Se on pienelle pitkä aika :)

 

Meillä annettiin ohjeeksi röyhtäsyttää vaikkei se nykyohjeiden mukaan ole välttämätöntä. Sen jälkeen kun ryhdyin röyhtäsyttämään yölläkin vauvaamme, olen saanut nukkua 4 tuntia yösyötön jälkeen. Viime yönä neiti oli niin väsynyt ettei heränyt röyhtäsemään vaikka hänet nostinkin ylöspäin. Unet kestivätkin vain pari tuntia ja sen jälkeen neiti vääntelehti masuaan.

 

Meillä ei nexium ihan heti auttanut mutta tosiaan meillä oli päässyt vaiva tosi pahaksi. Gavisconin ja nexiumin vaihtopäivä oli kauhea. Neiti itki melkein tauotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tota määrättiin kun tyttö oli reilun kk ikäinen. Tyttö oli kova pulauttelemaan ja makuullaan maito selvästi nousi ylös ja tyttö kyyneleet silmissä nieleskeli tavaraa. Muita oireita oli ainainen tukkoisuus (kamalia maitoklimpejä sai nenästä onkia) ja henki rohisi. Me tosin ei kauaa keretty Gavisconia käyttää kun tytön kakka muuttu oudon paakkuiseksi siitä ja tuntui aiheuttavan ongelmaa taas sillä alueella. Siitä sitten mentiin jo maitoaltistuksiin yms, mutta mitään ei löytynyt ja aika tuntui tuonkin ongelman parantavan. Kiinteiden aloituksen jälkeen pulauttelu loppui kokonaan ja ainainen röyhtäyksen metsästys poistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille lääkäri määräsi 1ml/syöttökerta Gavisconea 3kk tytölle refluksin hoitoon.

Maksimissaan kuitenkin 10ml/vuorokausi.

 

Osaisiko kukaan sanoa miksi lääke pitää antaa vastas 30min syönnistä? Meillä kun

maitoa rupeaa tulemaan ylös jo aikaisemmin vaikka olisi kuinka pystyasennossa.

Nyt olen antanut noin 15min syötön jälkeen.

 

Mitenkä olette antaneet öisin lääkettä? Meillä kun tyttö käytännössä nukkuu tuon

yösyötönkin ajan. Viimeyönä annoin lääkkeen samantien ja laitoin tytön takaisin

omaan sänkyyn.

 

Kuinka pian on lääke ruvennut auttamaan? Meillä ongelmana on se että tyttö ei

suostu syömään (on rintaruokinnalla) viikkoon. Olen siis imettänyt nukkuvaa

lasta tai yrittänyt syöttää kun on vielä tokkurassa heräilemässä. Luulen että

tämä syömättömyys johtuu siitä että syöminen sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä annoin kyllä Gavisconin aika samantien ruokailun päättyessä. Kohoasentoa piti jatkaa vielä 30min lääkkeen antamisen jälkeen ja sekin tuntui tosi pitkältä ajalta pienen kanssa. Siinä vaiheessa kun meillä meni Gaviscon, ei enää öisin syöty, eli siihen en osaa auttaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös Gavisconia Poitsulle määrättynä. Ei kyllä kukana ohjeistanut, että pitäisi olla puoli tuntia pystyssä. Puolen tunnin päästä ruokailusta on annettu tuo lääke, mutta usein jää antamatta, koska Poitsu nukahtaa. Taidankin varovasti antaa jo heti ruokailun jälkeen, josko alkaisi paremmin auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistelen jostain lukeneeni, että gavisconin jälkeen pitäisi tosiaan olla pystyasennossa jonkun aikaa. Sehän muodostaa limakalvoa suojaavan kalvon tonne ruokatorven alapäähän. Ja jos sieltä tulee jotain tavaraa ylöspäin siinä vaiheessa, kun kalvo ei oo vielä kunnolla muodostunut, lääke kaiketi "huuhtoutuu" helposti pois. Olen kuullut myös, että vaikka kalvo olisi muodostunutkin jo ja lapsi laitetaan makuulle, saattaa se kalvo lähteä jotenkin liikkeelle. Ei siis ole kovin tehokas ja kätevä lääke vauvalle. Meillä oli tuota käytössä, mutta koska poika aina söi itsensä uneen, oli sitä tosi hankala saada annettua. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut samaa kuin Tiity. Siis sen osalta, ettei ois kovin hyvä vauvalle, joka ei vielä vietä aikaansa pystyasennossa.

 

Meillä Gavisconista ei ollut mitään apua. Tosin saatiin se siinä vaiheessa, kun ruokavalio alkoi olla kunnossa. Eli ihan turhaan, koska meillä refluksi on suht lievää ja allergiaperäistä. Me ei saatu mitään ohjeistusta pitää vauva pystyssä tms. Vain ohje, että aina ruokailun jälkeen (5 x /vrk). Poika oli tällöin jo yli 10 kk vanha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Gaviscon ei myöskään toiminut ja tuo pystyasennossa pitäminen oli ihan mahdotonta. Tiitiäinen, pyydä lääkäriltä joitain "oikeita" refluksilääkkeitä.

 

Edit. Onko mulla vähän pitkät piuhat?? Tämä ketjuhan on jo ikivanha! Tiitiäinen on varmaan jo löytänyt sopivat lääkkeet lapselleen :girl_crazy:

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitiäinen, pyydä lääkäriltä joitain "oikeita" refluksilääkkeitä.

 

Meillä mahdollinen refluksi on helpottanut allergioiden toteamisen ja ruokavalion myötä, lääkkeen tarvetta ei siis enää tällä hetkellä ole. Tyttökin on sen 1,5v. vanhempi jo. :girl_wink: Mutta kyllä sen huomasi, ettei tuon ikäiselle, lattialla viihtyvälle vauvalle ole Gavisconista mitään hyötyä. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei ollut Gavisconista juurikaan apua refluksiin, mutta kyllä se tuntui hitusen helpottavan päivisin (öisin taas ei, tosin siinä taisi olla aika lyhyt se vaikutusaikakin). Isoin ongelma lääkkeen antamisen kanssa oli meilläkin se, että poika nukahti usein ennen ku sain lääkkeen annettua. Refluksivaivat alkoivat helpottaa vasta kun saatiin Zantac-lääkitys (lääkäri halusi odottaa että poika on yli puolivuotias ennen ku antoi Gavisconia tehokkaampaa lääkettä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meille tuohon vaivaan annettiin Losecia ja sen jälkeen prepulsidia. Onko näistä kokemuksia? Itseäni tuo prepulsid hirvittää, vaikka lääkärin mukaan huoleni on turhaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now