Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset kiinteistä

1012 posts in this topic

Joku sanoi käyttävänsä sellaista oolannin perunamuusia, jossa on 100% perunaa. Miten siitä saa sopivan kokoisia annoksia, siis niin, ettei koko pussia tartte sulattaa?

 

Toinen kysymys: koska sipulia voi antaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oolannin perunamuusista saa sopivia annoksia kaatamalla niitä "ryynejä" mittaan haluamansa määrän :) Jos sisältö on kovin paakkuista, sitä pussia voi vähän nyrkillä kyydittää.

 

Sipulin antamiselle ei ole mitään aikarajaa, sitten kun siltä tuntuu. Hieman huonosti sulavaahan se voi olla, mutta eipä sitä toisaalta aikuisetkaan desitolkulla syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te olette soseuttanut itsetehdyt soseet siinä vaiheessa kun ruoan "pitäisi" jo olla rakenteeltaan vähän karkeampaa?

 

Sauvasekoitinta oon käyttänyt tähän saakka, mutta sillä tulee vähän turhan hienoa muusia kun hampaita on jo ja ruoassa saisi pikkuhiljaa olla vähän jo pureskeltavaakin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä soseuttelin perunanuijalla. Sillä meni hyvin perunat, porkkanat ja bataatit. Voihan ruokaan laittaa vaikka he-ma-pan, jolloin tulee isompia paloja joukkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten saisi täysin ruokahaluttoman lapsen syömään karkeampia soseita?

 

Meillä siis poika on kohta vuoden ja ruokahalu on aivan käsittämättömän huono. Edelleen alas menee vain 5-6kk Piltti (huom. vain Piltti, ei missään nimessä Bona tai mikään muu). Jätkälle ei kelpaa jugurtti, ei viili, ei hedelmäsoseet, ei kokonaisetkaan hedelmät tai marjat, ei mikään sormiruoka, jessus sentään pojalle ei maistu edes JÄÄTELÖ jota nyt luulis kaikkien lapsien rakastavan.. :o

 

Oltiin flunssassa ja siitä tämä alamäki alkoi ja vaikka flunssa oli ja meni, ei ruokahalu palaa. Poika on ollut kehno syömään aina, mutta usein sentään 5 ateriaa on mennyt kohtuu hyvin alas. Nyt mm. toissa päivänä söi koko päivän aikana vain yhden pienen Piltti-purkin ruokaa. Päivällisellä vain 2 lusikallista... Karkeampaa sosetta on turha edes yrittää, termiä sihtikurkku on turha käyttää kun ruoka ei ehdi edes huulilta kun se räitään jo ulos.. Maitoa menee 600-1000 ml päivässä, mutta kohta pitäisi kai Tutteli jättää pois niin mitäs kundi sitten syö.. Mä olen NIIIN rikki tähän touhuun.. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko olemassa jokin syy miksi korvikeruokituille vauvoille suositellaan kiinteiden aloitusta jo neljän kuukauden iässä?

 

Meillä poika on 3,5 kk, maitoa menee n. 9dl päivässä, poika kasvaa hyvin, on tyytyväinen ja yö mennään yhdellä syötöllä. Mä antaisin mielelläni vauvan suoliston vielä vähän aikaa kehittyä jos mitään erityistä syytä kiinteiden aloitukseen ei ole. Yritin haeskella netistä tietoa, mutta joka paikassa sanotaan että korvikeruokituille kiinteät voidaan aloittaa jo neljän kuukauden iässä. Ei siis, että ne täytyy aloittaa. Mutta näin kuitenkin ainakin meidän neuvolan th antoi ymmärtää.

 

Vastaan nyt itse itselleni siltä varalta että joku muukin miettii samaa. Eli ei tosiaan tarvitse, neuvolath itse asiassa piti ihan hyvänä asiana jos jaksetaan vielä jatkaa maidolla. Meille sanottiin että jos vauva on tyytyväinen, kasvaa, ja maidon menekki on alle 1,5l päivässä, korvikkeella voi ihan hyvin jatkaa vaikka sinne puoleen vuoteenkin. Ajateltiin että voitaisiin varovaisesti aloitella kun 5 kk tulee reilun viikon päästä täyteen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vauvalle antaa raakaa muussattua banaania kun kiinteitä ruvetaan harjoittelemaan?

Tarkoitatko raakaa vihreää vai raakaa ei-kypsennettyä? Itse olen antanut kypsentämätöntä, en ihan vihreitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vauvalle antaa raakaa muussattua banaania kun kiinteitä ruvetaan harjoittelemaan?

 

Voi antaa. Siis tuoretta, ei raakaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vauvalle antaa raakaa muussattua banaania kun kiinteitä ruvetaan harjoittelemaan?

 

Kiitos, tarkoitin siis kypsentämätöntä en tietenkään raakaa vihreää. Voisi lapsella olla aika muikea ilme jos vihertävää banaania yrittäisi antaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites pienet sormiruoat kuten mustikat, vadelmat ym, joko niita saa antaa kohta 7-kuiselle lapselle, vai mika niille on ikasuositus? Haluaisin antaa mutta pelottaa etta jaavat kurkkuun kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa antaa sen kokoisia paloja mistä lapsi saa otteen :) Pehmeät marjat eivät tartu kurkkuun, mutta jos ei ole tottunut vielä karkeampaan niin voi aluksi vähän kakoa jos pala pyörähtää liian taakse kielellä (pienillä se kakominen voi alkaa vaikka ruoka ei olisi lähelläkään kurkkua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta vedestä ajattelin, että ainakin 08 pakkauksessa tuli se stm:n imeväisikäisen ohjekirjanen, jossa sanotaan että kiinteään ruokaan siirryttäessä veden tarve myös lisääntyy, joten tarjoa aterialla lapselle vettä mukista. Meillä myös neuvolan täti sanoi että se voi helpottaa mahdollisia vatsaongelmia, kakkaaminen voi käydä helpommin kun suolistossa/masussa on muutakin kuin maitoa ja sosetta. Makuasia, meillä poika aloitti viikko sitten kiinteät ja nyt söisi vaikka kuinka paljon, annan aterialla maitoa ja vettä. Normimäärä olisi ehkä maitoa 80 m ja vettä 20-30 ml.

 

Meillä tosiaan poika tulee viikon päästä 4 kk, syö peruna-porkkanasosetta tosi mielellään. Pidän itse kiinni siitä että maito olisi pääravinto, mutta kun esim. tänään söi noin 3,5 rkl sosetta, sitten sen 80 ml maitoa ja 20 ml vettä, niin oli parin tunnin päästä TAAS nälkä. Joten varmaan voisin ehkä sitten antaa sitä sosetta hieman enemmän??? Kun näkee kyllä että menisi alas vielä enemmänkin... Makeita soseita en ole vielä aloitellut, olen ajatellut että jos ottaisi vielä vaikka jotain kaalia ennen makeita soseita, koska ainakin tuo peruna-porkkanasose on tosi makeaa, vielä kun vähän korvikkeella löysennän. Poitsu syö vain itse tehtyä, teolliset (Semperin ainakin) on vain sylkenyt pois tai sitten syö lusikallisen ja ei enää avaa suutaan kuin maitopullolle... :) Niin siis siksi lähinnä sitten vielä vähän löysennän korvikkeella, kun pakasteesta otettuna ovat hieman jämäkämpiä vaikka lämmittää tosi kuumaksi... Ja kun vielä näin alussa ollaan... Kait se on kohta tarjottava myös ihan vain veteen tehtyä, että ei totu liiaksi maitososeeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Ja jatketaampas taas. Varmaan tyhmista tyhmin kysymys koko universumissa, mutta mita kaikkea tuollaiselle kohta 7-kuiselle saa antaa sormiruokana? Soseiden syonti on yhtakkia pelkkaa taistelua, eika entinen herkku puurokaan enaa maistu. Ajattelin kokeille josko soisi paremmin itse, ja tahan asti on annettu ruisleipaa, marjoja, omenaa, kurkkua, porkkanaa. Voiko lapselle antaa periaatteessa mita vaan (ei tietty mitaan kauhean suolaista tai mausteista eika pahkinoita tms)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ihan mitä vaan :lol: Lihaa, perunaa, jopa puuroa voi antaa sormiruokana. Pitää vaan tehdä sopivankokoisia (tarpeeksi isoja tai pieniä) paloja ja vähän vahtia, ettei ruoasta irtoa sellaisia paloja mitkä voivat tarttua kurkkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan tällä viikolla aloitettu kiinteät ja nyt on neljä perunan maistelua takana. Miten pitkään siihen yleensä menee, että vauva tajuaa, että se on syötävää eikä vain työnnä ruokaa pois?

 

Ensimmäisinä päivinä annoin perunaa vain muutaman lusikallisen, mutta mitäs nyt? Mistä tiedän, paljonko vauva on syönyt, kun suurin osa soseesta tulee ulos? Nyt seuraa tyhmääkin tyhmempi kysymys - mistä tiedän, milloin lopettaa syöttäminen? Hänenhän pitäisi kuitenkin varmaan kohtalaisen pian alkaa saada soseesta energiaakin, jotta jaksaa kasvaa.

 

Miten pian muut olette siirtyneet kahteen ateriaan päivässä? Ajattelin, että edettäisiin näin: 1 vko perunaa lounaalla, 2 vko perunaa ja porkkanaa lounaalla, 3 vko perunaa ja porkkanaa lounaalla ja päivällisellä marjasosetta. Neuvolan kanssa oli puhetta, että neljänellä viikolla aloitettaisiin puurot, mutta mihin sen sijoittaisin? Perunan tilalle? Totuttelun jälkeen se olisi tarkoitus siirtää iltaan. Rautalankaa kehiin! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiinteisiin tottuminen vaihtelee ihan yksilöittäin. Meillä lapset on tottuneet siihen n. viikossa ja samalla on sitten annoskoot kasvaneet muutamasta lusikallisesta puoleen purkilliseen. Soseruuista ei vielä alkuvaiheessa tarvitse saada juurikaan energiaa, sillä lapsen pääsääntöinen ravinnonlähde on edelleen rinta- tai korvikemaito. Kun vauva tottuu selvästi jonkun soseen makuun (esim. peruna-porkkana), niin annoskokoa voi kasvattaa. Kyllä se vauva sitten lopettaa syömisen, kun ei enää mahaan mahdu.

 

Meillä puurot on aloitettu illalla. Eli päivällä on syöty perunaruokaa, ilta päivällä hedelmäsosetta välipalaksi ja sitten on lisätty iltapuuro kuvioihin. Makuasia siis, mihin kohtaan päivässä sen sijoittaa, mutta itse en lähtisi ainakaan perunaruokaa korvaamaan puurolla, sillä kokisin sen hankalaksi sitten taas venkslailla perunasoseet takaisin lounasaikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ens viikolla tulee 7 kk täyteen, kiinteät aloitettiin vajaa kuukausi sitten. Imetän ehkä n. 8 kertaa vuorokaudessa. Tällä viikolla ollaan aloitettu aamupuuron antaminen eli siirrytty kolmesta ateriasta neljään (aamupuuro-lihasose-kasvissose-ilta(hedelmä)puuro), suunnittelin että ensi viikolla alkaisin antaa myös hedelmävälipalaa eli oltaisiin täydessä 5 ateriassa. Määrät nyt ei vielä ole mitään ihmeellisiä, max puoli desiä kerralla. Referenssinä mulla on neuvolasta saatu ravitsemuslärpäke, jossa jo ikäryhmään 6-8 kk on merkattu 5 ateriaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos!! :)

 

Tyttö aloitti kiinteiden maistelun n. 5kk ikäisenä ja tähän asti on menty lihasose-kasvissose-ilta(hedelmä)puuro linjalla ja tilausta selvästi olis useammalle aterialle, joten jospa aloitan sitten tuon aamupuuron. Tyttö syö rintamaitoa edelleen ja sitä varmaan kans syö sen n. 8 kertaa päivässä ja aika reiluja määriä (ainakin imetyksen kestot on sen verran pitkiä ja tuntuu imevän tehokkaasti.)

Esikoisen kans meillä meni niin erilailla toi systeemi kun allergiaepäilyjen takia soseita aloitettiin vähän toisella tapaa.

Me ei saatu neuvolasta mitään ohjeistusta että miten noita aterioiden määrää kannattais lisätä. Yhdeltä sijaiselta yritin kysyä asioita, niin tuumas vaan että kannattaa odottaa aina 1 kk ennen kuin lisää uuden aterian päivään. Musta se tuntu jotenkin kauhen pitkältä ajalta enkä menny kyllä ihan niiden ohjeiden mukaan. :P:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keitetäänkö peruna vauvalle kuorineen vai ilman? Jos kuorineen, vitamiinit säilyy paremmin, mutta keitinvettä ei passaa käyttää löysentämiseen.

 

Voiko perunan sekaan laittaa kylmää vettä hanasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon ainakin keittänyt kuorineen ja muussannutkin. Jos on isoja kuoria jäänyt niin ne oon noukkinut syöttäessä, pienistä ei oo valittanut. Mut ei oo mikään tieteellinen tieto... Hengissä kuitenkin edelleen! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Keitetäänkö peruna vauvalle kuorineen vai ilman? Jos kuorineen, vitamiinit säilyy paremmin, mutta keitinvettä ei passaa käyttää löysentämiseen.

 

Voiko perunan sekaan laittaa kylmää vettä hanasta?

 

Vesi pitäisi olla keitettyä, ainakin näin olen ymmärtänyt... Mutta eihän se kauaa kiehu kun laittaa tipan mukiin ja mikroon jos ei ole vedenkeitintä...

 

Itse keitän perunat ja muut kuorittuna ja pikkupaloina jolloin kiehuvat nopeasti ja saan käytettyä keitinveden myös. Ja yleensä keitän perunaa ja porkkanaa samassa. Kesäkurpitsatkin olen keittänyt ja soseuttanut (ja syöttänyt tytölle) kuorineen!

 

Joku kyseli 7kk ikäisen ruokailukerroista, meillä syötiin 5 ateriaa, eli aamupuuro klo8-9, päiväruoka klo 11, iltapäivällä hedelmäsosevälipala klo 14-15, iltaruoka klo 17-18 ja iltapuuro klo 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.