Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset kiinteistä

1012 posts in this topic

Kysy mitä vaan liittyen kiinteiden ruokien aloitukseen, valmistukseen, määriin yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, laitetaanpa tännekin tämä...

eli saako vauvalle antaa meloneita? (vesi-, hunaja-, cantaloupe...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten perunasoseesta saa tasaista? Vai saako siitä edes? :rolleyes: Olen huomannut, että jos lämpimään perunaan sotkee huoneenlämpöistä korviketta, sose jää helposti rakeiseksi vaikka kuinka muusaisi. Tehosekoittimella saan aikaiseksi liisteriä! :lol:Entä voiko sosetta, johon on lisätty hauteessa lämmitettyä korviketta säilyttää jääkaapissa ja lämmittää sitten uudelleen (24 h sisällä tietysti)? Entäpä sellaisen soseen pakastus ja sitten lämmitys? Onpas tämä nyt monimutkaista... :rolleyes:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perunan sekaan kannattaa laittaa jonkinverran sitä keitinvettä ja mahdollisimman nopeasti survaista sauvasekoittimella. Jos pitkään survoo, niin tulee juuri tuollaista liisteriä... Ja mä itse ainakin olen aika reilulla kädellä sitä vettä sinne laittanut.

 

Maitoa lisään vasta soseeseen juuri ennen sen tarjoilua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Keitinvedellä mäkin olen löystyttänyt kasvikset, korviketta ei ole käytetty. Perunanmuussaukset on tehty ihan perunanuijalla, mutta meidän poikaan tuntuu uppoavan isommatkin kokkareet ilman ongelmia :P .

Share this post


Link to post
Share on other sites

On muuten ihan suositeltu, että vauvan soseet ekojen maistattelujen jälkeen eivät olisikaan ihan sileitä, on kuulemma paljon helpompi niellä ja vauvan muutenkin "käsitellä" kun tuntee että siellä suussa on ihan oikeasti muuta kuin nestettä. Ja kuulemma jopa hyväksi tulevaa puheenkehitystä ajatellen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ ja ^^ Kiitos vastauksesta! :) En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että muusin voisi sotkea veteenkin... :rolleyes: Pitääpä kokeilla!

 

Tietääkö kukaan, että onko niistä pienistä "kokkareista" soseessa sitten jotain haittaa... ne on kyllä tosi pieniä, joten ei varmasti kurkkuun jäämistä tarvi pelätä... ei vaan varmasti suussa tunnu samettiselta. ;)

 

 

muoks. Lisäsin nuolet ja näköjään vastaus esittämääni kysymykseenkin tuli jo kirjoitukseni aikana!

:lol:

 

Edited by Lumianna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän nämä ns. tuoreraasteet mahdollisesti allergisoivista kasviksista ja hedelmistä (mm. porkkana, omena, tomaatti). Kun kahdeksankuisena viimeistään pitäisi tuoreraasteita antaa, mutta eikö varhainen altistus allergisoiville aineille edesauta allergian puhkeamista? Vai onko asia ihan toisin päin? Itsekin kun saan joskus allergiaoireita raa-asta porkkanasta ja omenasta, niin tuntuu uhkarohkealta antaa niitä vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, mustakin tuntuu että kuulee vähän kumpaakin infoa, välillä kannustetaan antaa aikasin, välillä sanotaan että kannattaa oottaa lähemmäs vuoden ikää...

Mutta voithan antaa vaikka kurkusta tehtyä raastetta tai jostain muusta ei niin allergisoivasta ensiksi ja noita riskialttiimpia kokeilla myöhemmin? Kun mä oon ymmärtänyt että tossa on ideana vaan se, ettei lapsi ala sitten myöhemmin hylkimään raasteita kun ei oo aikasin totutettu, ei niinkään se, että ne ois ravinnon kannalta vielä tosi välttämättömiä.

 

Toivottavasti ymmärsin tuon sepustuksen... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitenköhän nämä ns. tuoreraasteet mahdollisesti allergisoivista kasviksista ja hedelmistä (mm. porkkana, omena, tomaatti). Kun kahdeksankuisena viimeistään pitäisi tuoreraasteita antaa, mutta eikö varhainen altistus allergisoiville aineille edesauta allergian puhkeamista? Vai onko asia ihan toisin päin? Itsekin kun saan joskus allergiaoireita raa-asta porkkanasta ja omenasta, niin tuntuu uhkarohkealta antaa niitä vauvalle.

 

Meille sanottiin 7 kk neuvolassa, että vois antaa kurkku- ja porkkanaraastetta, jotka on raastettu niin hienoksi kuin mahdollista. Jo nyt. Oon kyllä antanut tytölle raakoja porkkananpätkiä imeskeltäväksi ja hampaiden testailuun muutenkin. Siis sellasia oman peukaloni kokoisia suunnilleen.

En oo aatellukkaan, että omenakin on tuollainen, oon ollut aikeissa maistattaa typylle raakaa omenaa tässä lähiaikoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurkkuraaste on joo käytössä :) Täytynee vähän yrittää googlailla tätä porkkana-, omena- ja tomaattiasiaa.

 

Edit:

 

Ruoka-allergiaan ehkäisyyn ei välttämisruokavalioita

 

Suositus kehottaa ensisijaisesti noudattamaan normaaleja neuvolasuosituksia mitä imetyksen kestoon (4-6 kk täysimetys) ja kiinteiden ruokien aloittamiseen tulee. Allergianehkäisytarkoituksessa äidin raskauden- tai imetyksenaikaiseen ruokavalioon ei pidä kajota, kuten ei myöskään lapsen ruokavalioon. Ns. yleisesti allergisoivien ruokien välttämistä ei suositella.

 

http://www.allergia.com/index.phtml?s=708

 

Eli ei kai muuta kuin porkkanat ja omput kehiin vaan.

Edited by Coordinator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: kumpaa kannatatte kiinteitä "harjoitellessa", eka imetys ja päälle kiinteet vai toisin päin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetystä suositellaan ensin, siksi että vauva saa varmasti tarpeeki maitoa mikä on se pääravinto ja myös siksi, että jos on jo isokin nälkä, niin todennäköisesti siitä tulee vaan sota aikaiseksi, kun yrittää siinä opettaa toiselle jotain uutta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas neuvolassa sanottiin, että ensin soseet ja sitten maito. Näin suu huuhtoutuu syömisen jälkeen (ja joku muukin pointti siinä oli jota en nyt muista...). Ja jos ei heti syönnin päälle maito maistu, niin voi odotella esim. puoli tuntia ja sitten koittaa.

Edited by marninkainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo riippuu myös paljon siitä, miten vauva suhtautuu kiinteisiin. Jos äidillä on halu imettää, mutta vauva innostuu kiinteistä niin, että ei maitoa oikein huolisi, niin silloin voi olla järkevämpää imettää ensin ja n. 15-30 min kuluttua siitä tarjota kiinteitä "jälkiruuaksi". Jos taas kiinteät eivät oikein tunnu maistuvan, niin silloin niitä voi tarjota ensin, ja imettää sitten, kun siihen tulee sopiva hetki.

 

Muutenkin imetykset voi pitää imetyksinä ja kiinteät ateriat sitten aterioina. Niitä ei tarvitse pyrkiä yhdistämään tai aikatauluttamaan samaan lokeroon joka päivä :)

 

Voimassaolevan suosituksen mukaanhan (äidin)maidon olisi hyvä olla pääruokaa vuoden ikäiseksi saakka, ja kiinteiden syömistä vain harjoitellaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko 1-vuotiailla vielä jotain erityisen kiellettyjä ruoka-aineita? Vähäsuolaisuus, -rasvaisuus, mausteita kohtuullisesti ja yleensä ottaen terveellisyys huomioiden tietysti, mutta voiko "kaikkea" antaa?

 

Muoks. kirjoitusvirhe

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mita jos vauvalle ei kelpaa jokin kiintea ruoka? Kokeiletteko toista kiinteaa ruokaa vai annatteko tilalla maitoa? Meidan 7-kuukautiselle pojalle upposi aluksi kaikki soseet mita annoin, mutta nyt on alkanut hylkia suurta osaa tai ottaa vaan pari lusikallista, enka tieda mita tekisin jotta vauvalle ei jaisi nalka. Annan siis soseet ja maidon erikseen. Vahan turhauttaa valilla kun kokeilee tarjota useampaa sosetta eika mikaan kelpaa, ja sittenhan ne soseet ovat pilalla kun ei niita voi enaa uudestaan lammittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko pojalle tulossa hampaita? Mun veljenpoika lakkas lähes kokonaan syömästä tai ainakin söi todella huonosti, kun hänelle tuli hampaita. Sit, kun hampaat oli tullu, söi poika taas paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia puuroannoksia olisi hyvä antaa niin aamulla kuin illalla? Meillä on neljä päivää syöty aamuisin puuroa ja hyvin uppoaa. Olen antanut vielä pieniä annoksia, joten voisko jo lisätä niin paljon kuin menee? Iltaisin en ole vielä antanut, varmaan vois. Millaisia määriä ne olis hyvä olla näin alkuun? Vai voiko antaa saman verran kuin aamulla ku niistä ei ole mitään oireitä tullut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mä ainakin lisäsin määriä aika nopeasti. En kyllä kysynyt mistään neuvolasta tms vaan ihan "omalla luvalla" sen tein. Ihan parina päivänä ensin maisteltiin aamulla/päivällä ja kuulosteltiin oireita. Kun mitään oireita ei ilmaantunut, otettiin puuroateriat aamuun ja iltaan. Aamuisin olen antanut desin riisipuuroa ja iltaisin reilun desin kaurapuuroa. Molemmissa jotain hedelmäsosetta lisukkeena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mamma teiki meidän vauvalle aikoinaan perunasoseen painelemalla sen lusikalla läpi teesiivilästä (eli se metallinen missä makarooneista esim voi ottaa vedet pois, mutta sellanen pienempi) siihen sit pikkusen korvikemaitoa päälle. Oli niin jauhoa kun olla ja voi, itselle ei ees tullut mieleen.

 

Puuroja ja muutakin voi lisäillä aika reilulla kädellä jos niistä ei tule vatsaoireita (tai muutakaan)

 

Ja vuoden ikäisellä ei taida olla muuta kieltolistalla kuin maksa (=a-vitamiini) meilläkin 1v söi maksakastiketta tosin ilman niitä maksapaloja. eli sitä kermakastiketta mikä maistuu maksalle ja perunamuusia sen kanssa.

 

niin kuin höpöli sanoi, jos miisukan pojalle tulee hampaita niin lämpimät ruuat tökkii sen takia. meillä tuona aikana annettiin 'lämpimät' ruuatkin huoneenlämpöisenä jos ei lämmitettynä mennyt. itseä tosin inhotti antaa lapselle sellaista haaleaa mössöä, jota en olisi itsekään syönyt, mutta upposi niin, kai se on pääasia... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Hopoli ja flaming vastauksistanne. Bebelle tosiaan tulee hampaita nopeaa tahtia, joten ehka se on syyna ruokahaluttomuuteen. Toisaalta hedelmasoseet menevat kylla, mutta vihannekset tokkivat. Olen myos kokeillut antaa ruokia seka huoneenlampoisena etta lampimana, mutta ei vain kelpaa. Tanaan meni sentaan pari teelusikallista joten toivottavasti tilanne muuttuu pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mamma teiki meidän vauvalle aikoinaan perunasoseen painelemalla sen lusikalla läpi teesiivilästä (eli se metallinen missä makarooneista esim voi ottaa vedet pois, mutta sellanen pienempi) siihen sit pikkusen korvikemaitoa päälle. Oli niin jauhoa kun olla ja voi, itselle ei ees tullut mieleen.

 

Meillä koetettiin näin vähentää maidon määrää kun tyttö tietyssä vaiheessa pulskistui niin vauhdilla ja maitoa meni hirrrmuiset määrät. Anopin aloitteesta siis näin tehtiin.

 

Meillä todellinen ruokahaluttomuus tuli ekan kerran esiin vasta n. 1v2kk iässä, kun tyttö alkoi tehdä hampaita vauhdilla. Neljä hammasta oli tuohon ikään asti, nyt niitä on alkanut plopsahtelemaan kuin plussa-palloja :rolleyes: Ennen niin ahmatti tytteli suostuu syömään kaikkea viileää, hedelmäsoseita ja sit viilejä, yms. kun on jo niin vanha... Joten aikas monella vissiin liittyy just tuohon hampaiden tuloon tuo syömisen hankaluus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

en tiiä kuuluuko tää tänne, mut auttakaa. miten saan lapseni aukaisemaan suunsa syötettäessä?

meidän neiti on ollu syntymästään asti ongelmasyöjä, määrät pieniä, paino ei noussut ja jouduttiin rikastetulle (rypsiöljy+hiilarijauhe) ruualle. nyt soseiden kanssa on ihan yhtä ongelmallista. neiti ei auo suutaan. ollaan saatu syötettyä lelujen avulla jotka työntää suuhunsa. nyt on hokannut tämän joten enää sekään ei kauaa onnistu. maitoakaan ei suhteessa juo riittävästi joten on pakko saaha muutakin alas. neiti ½ vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käly sai joskus veljenpojan suun auki niin, että sai pojan katsomaan ylöspäin jotain lelua tmv. Suu aukesi huomaamatta ja silloin lusikka sit saatiin suuhun. Näin ainakin muistelisin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.