Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset kiinteistä

1012 posts in this topic

Hampaattomalle antaisin ihan pehmeää leipää, leikkaisin vielä vaikka kuoretkin pois varmuuden vuoksi. Hyvähän sitä valkoista höttöä olis sitten ikenillä imeskellä. :) Kun suun motoriikka kehittyy niin että oppii jauhamaan ikenillä, voi antaa vähän sitkeämpääkin, ts. kuorta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan annettu ihan pehmeän leivän lisäksi myös kuivattua ruisleipää -hampaattomalle ihanan kovaa, josta kuitenkin imeskelemällä saa pikkuruisia paloja ja hieman makuakin. Silloin kun hampaat ovat juuri olleet tuloillaan, ovat nämä olleet hitti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei. Meillä on muuten uponnut banaani molemmille ihan vaan haarukalla muussattuna, helpottanut kummasti kun ei ole tarvinnut koneella soseuttaa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lähes 6 kk vauvan kanssa ole vieläkään päästy soseiden maistelun makuun. Lapsi yksinkertaisesti kääntää päänsä pois kun yritän sosetta tarjota ja usein seurauksena on itku, vaikken tietenkään pakolla yritä, mutten halua myöskään itkun kanssa syöttää. Itkukerroilla vaan maistelut on aina jätetty sitten siihen.

 

Maisteltu on yli kuukausi, välillä pidettiin neuvolatädin suosituksesta taukoa ja jatkettiin taas, mutta en ole varma onko vielä yksikään lusikallinen mennyt neidin kurkusta alas, kaikki minkä suuhun saan pukelletaan samantien leualle.

 

Soseista olen kokeillut perunaa, bataattia, kesäkurpitsaa ja mangoa, rintamaitoon sekoitettuna ja yksikseen, mutta aina sama tulos.

 

Voisiko näin pienelle kokeilla jotain sormiruokaa, jospa neiti tykkäisi syödä itse omin kätösin. Millä sormiruoalla kannattaisi kokeilla, onko esim. kurkku hyvä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on saman ikäisellä kokeiltu sormiruokana kurkkua, melonia, porkkanaa ja maissinaksuja. Maissinaksuja lukuunottamatta ei oikein vielä mahaan asti mene mitään, kunhan hinkkaa ikeniään ja pyörittelee suussaan. Mutta soseiden suhteen menee tosi vaihtelevasti, näköjään on aika tärkeää että jätkällä on kunnolla nälkä, että uppoaa. Oisko teilläkin apua maisteluajankohtien säätämisestä? Mä annan yleensä kasvissoseen lounaaksi päikkyjen jälkeen, ennen maitoa.

 

muok. Oma kysymys. Nyt on pikku hiljaa suunnitelmissa lihojen lisääminen ruokavalioon, ja mietin että minkä ikäisen ruokia "saa" ruveta maustamaan? Lähinnä kait valkopippuria ja yrttejä käytetään?

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas soseet ei uppoa ollenkaan, jos on liian nälkäinen. Ei vaan silloin malta syödä niitä. Mä annankin soseateriat vähän pienemällä syöttövälillä kuin mitä tyttö muuten syö.

Mutta aika taiteilemista se on. Ei saa olla liian nälkä, mutta ei liian vähänkään aikaa ruokailusta.

Ai niin, meillä uppoaa puuroon (riisijauheesta tehtyyn) sekoitettuna soseet paremmin, kuin sellaisinaan tai maitoon sotkettuina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

muok. Oma kysymys. Nyt on pikku hiljaa suunnitelmissa lihojen lisääminen ruokavalioon, ja mietin että minkä ikäisen ruokia "saa" ruveta maustamaan? Lähinnä kait valkopippuria ja yrttejä käytetään?

 

Pojan ruokiin aloin lisätä pippureita, yrttejä, valkosipulia ja sipulia noin viisikuisesta lähtien. Hyvin pieniä määriä tietysti aluksi, mutta vähitellen lisäillen. Välillä sattui hassujakin tilanteita, kun sukulaiset yms. ihmettelivät, miksi vauva haisee valkosipulilta. :lol: Pojalle ovat mausteet maistuneet ihan pienestä pitäen, ilmeisesti oli tottunut niiden aromiin rintamaidon kautta, eikä noista sipuleistakaan tullut pahemmin vatsavaivoja. Herkkua noin puolivuotiaana oli munakoiso-kesäkurpitsasose, jossa oli mausteena ripaus timjamia ja valkosipulia sekä terästyksenä hieman keitettyä jauhelihaa, eräänlaista moussakaa siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitti, sekä neuvosta, että hyvästä reseptistä. Ja nyt rupesi tekemään mieli moussakaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitettiin pari päivää sitten syöttämään lapselle riisipuuroa. Hiutaleina käytin riisihiutaleita. Mun "puurot" vaan ei ollu kovin puuromaisia, eka oli ihan liian kökköstä ja vaikutti vaan keitetyltä riisiltä ja toinen yritys oli melko vetistä. En oo noita riisihiutaleita ennen ikinä käyttäny. Mun kysymykset on siis:

 

1. Kertokaapa miten noista hiutaleista saa hyvää vauvalle (6kk) kelpaavaa puuroa! Ainesten määrät, keittoajat, salaiset niksit yms.

 

2. Jos noista riisihiutaleista (ja miksei kaurahiutaleistakin) haluaa sileämpää puuroa, kannattaako sileyttäminen tehä jo kuiville hiutaleille vai valmiille puurolle? Ja miten?Sauvasekottimella, haarukalla, jotenkin muuten? Mitään valmispuuroja en haluais käyttää, kun nuo kökkösemmätkin jo jotenkin uppos tyttöön.

 

3. (Se tyhmin kysymys) Pitääkö puuro oikeesti keittää joka kerta vai onko jotain puuron säilytysvinkkejä? Sitä tuskin kannattaa jääpalamuoteissa pakastamaan ruveta. :girl_haha:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käyttänyt Nallen riisihiutaleita, mutta sillä paketin kyljessä olevalla ohjeella on tullut ihan hyvää puuroa. Jos on liian paksua, niin vähän nestettä sekaan jne. Usein teen puuron vähän ohjetta paksummaksi, että saa jäähdytettyä nopeasti kylmää nestettä lisäämällä.

 

Jos vähän kökkoisempikin kelpaa vauvalle, niin riisihiutalepuuroa tuskin tarvitsee sileyttää... Mutta sileyttäminen onnistuu parhaiten soseuttamalla valmis puuro sauvasekoittimella. Jos kuivia hiutaleita yrittää sillä hienontaa, niin ne vain lentelee ympäriinsä ja sen jälkeen ei voi enää tietää, paljonko niitä täytyy laittaa puuroon. Ja haarukalla tuskin saa puuroa enää hienommaksi.

 

Me yleensä säilytetään puuroa jääkaapissa jonkun aikaa, mutta kyllä sitä voi pakastaakin. Vaikka jääpalamuotissa, tai sitten jossain pikkurasiassa tai vauvanruokapurkissa sen verran kuin vauva kerralla syö.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehosekoittimella saa helposti kuivat hiutaleet pieniksi - siinä kun on kansi ;) - ja isompia määriä kerralla. Meillä siis sellainen yleiskoneen osana oleva kannu. Oli tosi helppoa noin ja silloin ylimääräistä tiskiä tulee kerran ja sekin on paljon helpompi puhdistaa kuin jo keitetty puuro sekoittimesta.

 

Mä en siis jaksaisi noita hienonnella paria kertaa päivässä, mutta tuolla tavalla sai sekunneissa sileitä hiutaleita useammaksi päiväksi (tai meidän tapauksessa viikoiksi, koska poika syö vielä niin kovin vähän).

 

Mä teen pojalle puuron mikrossa. Tulee aika paksuksi mun käyttämillä mittasuhteilla (ja koska mulla ei siis ole käsillä niitä pakkauksen ohjeita, sillä säilytän noita hienonnetuja hiutaleita purkissa :D), mutta laitan joukkoon jääpalan, niin tulee ohuemmaksi ja jäähdyttää samalla sen syötäväksi sopivaksi. (Ja omenasoseet päälle)

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.