Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset kiinteistä

1012 posts in this topic

Mites, kelpaisko ensi alkuun rakeisempi ruoka jos söisi itse ihan sormipelillä? Esim. makaroneja? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, tarjoan kyllä joka aterialla jotain sormiruokaakin, perunaa, raejuustoa, kurkkutikkuja, leipää sun muuta. Mut lusikasta tuntuu olevan niiiiin vaikeaa mitään murusia syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt en ole ihan varma, kuuluuko tämä tänne, mutta...Meidän poika jää selvästi nälkäiseksi rinnasta syötyään. Päivisin haluaisi syödä välillä 45min välein (meillä jo piteni parin tunnin väleiksi tässä välillä, mutta nyt taas on lyhentynyt) ja silti tuntuu jäävän nälkäiseksi. Tänäänkin syötiin klo 12-16 viisi kertaa ja huudettiin melkein tuo 4h putkeen. Kun kyllästyin ja annoin vastiketta, niin huuto loppui kuin seinään. Lisäksi mä itse näännyn tuohon jatkuvaan syöttämiseen.

 

Neuvolassa mainitsin ja sanoin, että haluaisin aloittaa kiinteät, mutta täti kehotti, etten vielä aloittaisi vaan antaisin enemmän korviketta. Ymmärrän, että rintamaito olisi parasta, mutta...Onko korvike muka (ei yhtään asenteellinen kysymys) ravintosisällöltään tai muuten niin paljon parempaa kuin kiinteät?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voi mennä aika kauan ennen kuin kiinteitä aletaan syödä sellaisia määriä, että ne täyttäisivät vatsaa. Tämän vuoksi antaisin korviketta jos rintamaito ei tahdo riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enemmän imetystukikeskusteluksi menee, mutta periaatteessa jos maitoa on 3 kk iässä riittänyt määrä x, niin 4 kk iässä pitäisi riittää suunnilleen sama määrä. Energiantarve ei tuossa iässä kovin paljon kasva. Tiheän imun kausia voi tulla vielä silti, koska voihan vauvalla tulla pieniä kasvuspurtteja (=enemmän nälkä) toisinaan. Tai sitten esim. hormonitoiminta äidillä (kuukautisten alkaminen tilapäisesti, raskaus pysyvästi...) voi vähentää maidon määrää. Tai helle, jos ei ole saanut juotua tarpeeksi (ja itseä ainakin janosta nääntyneenä imetys rasittaa henkisestikin paaaljon enemmän). Ja vauvallakin voi kuumalla olla vaan jano, mihin imetys on parempi kuin korvike, koska maidossa on helteellä suhteessa enemmän vettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko antaneet sormiruokana babyporkkanoita tai keitettyä maissia? Minkä ikäiselle vauvalle uskaltaisi niin pieniä paloja antaa?

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mä oon jo kokonaisia keitettyjä pakasteherneitä antanut :) Ja makaroneja, mut niistä ei tullut mikään suurin suosikki :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Suvi! :) Ehkä mä otan riskin ja kokeilen maissia! Nallemakaroneja kokeiltiin eilen, mutta ei nuokaan niistä oikein välittäneet. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sormiruokana voi antaa sen kokoisia paloja kuin lapsi pystyy itse poimimaan :) Toisilla pysyy 8-kuisena herne näpeissä, toisilla vasta 10-kuisena. Enska on tästä kömpelömmästä päästä, joten maissia söi viime syksynä suoraan tähkästä neljällä hampaallaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipa hyvä neuvo, Miinanen! :) Ehkä mekin siis jatketaan tuolla banaanin paksuus -linjalla vielä hetki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko paprikaa antaa 7 kk ikäiselle?

 

Entä voikko 7 kk ikäiselle antaa jo niitä 8kk ikäisestä tarkoitettuja isompia pilttipurkki-ruokia? (jos siis pilkkoo ne palat lapselle sopiviksi) Tuntuu, että meille ei enää ne pienet pilttipurkilliset riitä. Omatekemässä ruoassahan ei tätä ongelmaa ole, mutta jos tarvitsee ottaa ruoka mukaan, niin ei viitsisi montaa pikkupurkkia kantaa mukana.

 

Meidän pojalle tulee edelleen banaanista ummetusta, joten en ole banaania uskaltanut antaa. Pitäisikö vain yrittää totutella poikaa banaaniin, tottuuko mahakin siihen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä yksi kysymys ;) :

 

Onko olemassa jotain keittokirjaa, jossa olisi ohjeita vauvanruokiin? Multa alkaa todellakin mielikuvitus loppua näiden ruokien suhteen ja haluaisin tarjota pojalle jo monipuolisempaa ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko paprikaa antaa 7 kk ikäiselle?

Mä olen antanut. Itseasiassa tyttö oli jotain 6kk tienoilla, kun sai ensimmäisen kerran..

 

Vielä yksi kysymys ;) :

 

Onko olemassa jotain keittokirjaa, jossa olisi ohjeita vauvanruokiin? Multa alkaa todellakin mielikuvitus loppua näiden ruokien suhteen ja haluaisin tarjota pojalle jo monipuolisempaa ruokaa.

Mä löysin täältä vauva.infosta pitkän rimpsun vauvanruokaohjeita. Niistä parhaita vähän soveltamalla olen tehnyt tytölle pakkaseen. Kierroksessa on n. 6 erilaista liha-kala-kanasosetta ja kaksi kasvissosetta. Olen pakastanut minigrip-pusseihin, ne on käteviä. Ensin kun tytön kerta-annokset oli pienempiä, riitti yhdestä pussillisesta kahdelle päivälle. Sulatin pussia vesihauteessa sen verran, että sain ruokalevyn katkaistua. Toisen palan sulatin ja lämmitin loppuun mikrossa, toisen siirsin jääkaappiin.

 

edit. Mä nostin sen ketjun sulle Kam Jok. "Millaisia soseita teet vauvalle"

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: Miksi tuntuu nykyään olevan kova "buumi" aloittaa kiinteät jo siinä himpun yli 3kk iässä? Kun suositukset kuitenkin ovat 4-6kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entä voikko 7 kk ikäiselle antaa jo niitä 8kk ikäisestä tarkoitettuja isompia pilttipurkki-ruokia? (jos siis pilkkoo ne palat lapselle sopiviksi) Tuntuu, että meille ei enää ne pienet pilttipurkilliset riitä. Omatekemässä ruoassahan ei tätä ongelmaa ole, mutta jos tarvitsee ottaa ruoka mukaan, niin ei viitsisi montaa pikkupurkkia kantaa mukana.

Meillä taidettiin 7kk iässä alkaa 8kk ruuille. Niissä on enemmän mausteita ja saattoi tulla useampi uusi ruoka-aine, mutta ei ole mitään ongelmia ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kam Jok: Lastenruokapurkeista saa hyviä vinkkejä, mitä voisi tehdä :D Mua ummettaa edelleen banaani. Se onkin yksi ummetuksen aiheuttajista.

 

Haavis: Aloittamiseen on varmaan monta syytä. Yhtenä pidän sitä, ettei neuvoloissa aina tueta imetystä. Helposti suositellaan lisämaitoa mutta myös kiinteitä. Meillä terkkari oli ihan kauhuissaan, kun selvisi etten anna kiinteitä viisi kuukautta vanhalle vauvallemme niin paljon kuin niitä kerralla söisi. Mä kun olin ajatellut pitää maidon pääravintolähteenä. Suositteli aloittamaan totuttelun viidestä ateriasta. Meillä terkkari suoraan sanoi, ettei auta imetysongelmissa. Ongelmatapauksissa pitää pyytää apua muualta. Moni myös antaa lisämaitoa (en nyt mitenkään syylistä tätä) ja ehkä siitä on helppo lähteä kokeilemaan myös kiinteitä. Meillä kiinteät aloitettiin neljän kuukauden iässä refluksian takia. Moni vauva myös pulauttelee paljon. Kiinteät vähentävät monella pulauttelua.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko tosiaan yleistäkin, että ihan neuvolasta suositellaan kiinteiden aloitusta alle 4 kk ikäiselle? Mä olen Haaviksen tapaan ihmetellyt tätä "buumia", ja olen luullut että silloin kiinteiden aloitus tehdään yleensä omalla päätöksellä.

 

Siitä oon kyllä samaa mieltä, että neuvoloissa ei tueta imetystä tarpeeksi. Oma terkkarini kyllä komppaa mua 6 kk täysimetyssuunnitelmassa, mutta en tiedä miten osaisi auttaa jos tulisi imetysongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mähän aloitin pojalle kiinteet heti 4kk-ikäisenä, mutta sitä ennen jo soittelin neuvolaan, kun ei millään nuku pitkiä pätkiä ja haluis vaan syödä, niin kyllä mullekin sanottiin, että voisin antaa jo velliä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT-linjalla jatkuu, mutta tuli taas tänään hyvä esimerkki kuinka paljon imetystä tuetaan neuvolassa... 8kk-lääkärineuvolassa meinaan ihmeteltiin kun mä imetän vielä! :o:huh: Noh, se oli tosin mieslääkäri mut kuitenkin... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota samaa linjaa on havaittavissa meidänkin neuvolassa. Jo hyvissä ajoin kerrottiin, että kiinteät voi aloittaa 4-kuisena ja puolen vuoden jälkeen tyypillinen komentti oli, että "ai sä imetät vielä". Että näin kannustettiin 6 kk täysimetykseen ja (väh.) vuoden osittaiseen imetykseen meillä päin :angry: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että muutkin tätä ihmettelevät, etten ole ainut. KUn oon miettinyt, että ovatko ne äidit, joilla on hinku aloittaa, vai käskytetäänkö neuvolassa.

 

Meidän esikoisella aloitettiin kiinteät, kun ikää oli 5kk1vko. Ja mies on mulle naureskellut, että mulla oli hirvee kiire aloittaa....

 

Nyt kakkosen kanssa ajattelin yrittää, joska jaksaisin täysimettää 6kk, edellyttäen, että imetys onnistuu ja lapselle tissi maistuu niin kauan.

 

Meidän neuvolan täti sanoi, kun poju oli n. 4-5kk, että voi aloittaa kiinteiden maistattelun pojalla sitten, kun itsestä hyvältä tuntuu, mutta mitä'n varsinaista syytä ei olis vielä alkaa. Poika kasvoi todella hyvin maidolla, joten mitään kiirettä aloitukselle ei ollut. Tosin kyllähän kai rasvainen maito "lihottaa" enempi kuin kasvissoseet. Ja musta oli ehkä helpompaa, kun ei aloitettu ihan pienenä vielä, niin pysty vähän nopeemmalla aikataululla ottamaan uusia makuja kuvioihin mukaan. Ja isomman maha myös kestää paremmin muutokset.

 

Samoin oli imetyksen lopetuksen kanssa. Terkka aina kyseli, että jatkuuko imetys. Kun kerroin vähentäväni ja oli etelän reissu tulissa, niin suositteli, että siellä kannattaa jatkaa vielä, jotta nestettä saa varmasti. Meidän terkka on kyllä ollut aina varsin imetysmyönteinen, muttei tuputtanut kuitenkaan.

 

No, saa nähdä kuinka toisen vauvan kohdalla käy.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haavis: itse aloitin kiinteiden syöttämisen nyt 3,5kk ikäisenä, koska poika

joi maitoa 1,5 litraa päivässä ja koko ajan tuntui olevan nälkä, joten itse

päätin mennä lapsen ehdoilla enkä minkään taulukoiden tai suositusten mukaan,

koska eihän ne kaikilla lapsilla päde samanlailla.. :rolleyes: Meillä pojan kasvu on todella hurjaa

ja sen näkee syömisessä, ja nyt kun poika on saanut kiinteätä ruokaa, niin

hän on paljon tyytyväisempi.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli jäbän 3kk neuvola...Paino lähtenyt nousuun mutta silti tullut liian vähän painoa :( Silti terkkari oli sitä mieltä että jatketaan samaan malliin :o Siis toinen

ei saa maidosta tarpeeksi painoa ja pitäs silti jatkaa samaan maliin :o No alan

antamaan iltasin hiukan velliä ja päivällä hiukan perunaa/kasviksia :)

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tyhmä kysymys, mutta miksi aloitat vaikka se ei neuvolan mukaan ole tarpeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.