Helea

Matkarattaat

1030 posts in this topic

Kiitos vastauksista cranberry ja myy79!

 

Mä haluan ehdottomasti noi Zapp Xtrat mieluummin kuin Zappit, koska käyttöikä poitsulla jää väkisinkin lyhyeksi, joten pitää ajatella sitä, miten hyödylliset ne olisivat mahdollisella pikkusisaruksella ja siinä mielessä Zapp Xtrat ovat mielestäni kannattavampi investointi.

 

Löysin nyt lopulta googlettamalla tiedon, että mitta istuimesta kuomuun olisi 61cm. Pitääköhän paikkansa? Siinä tapauksessa olisi meidän poitsulle kyllä vielä ihan riittävä, koska pojan peppu-päämitta on 54cm. (Kuopus on ikäisekseen pienikokoinen, ollut aina). Ja eipä tuota kuomua onneksi tule usein pidettyä pään yllä, kun kauppakeskuksissa matkiksilla on meidän tapauksessa lähinnä käyttöä. Muutoin kuopus kulkee Brion Raceilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä Britaxin B-Mobile matkarattaat ja olen pikkuvauvan kanssa käyttänyt niitä vain turvakaukalon kanssa. Haluaisin saada vauvan kuitenkin rattaisiin makuuasentoon, onhan makuuasento pienelle se paras tapa olla rattaissa ja silloin unikin tulisi parhaiten. Kuitenkin vauva tuntuu turhan pieneltä pistää suoraan rattaisiin maate, vaikka näissä tosiaan saa selkänojan ihan alas eli vauva olisi täysin makuulla. Tuntuu vaan, että olisi mukavin kuin tuolla olisi joku kantokoppa vauvalle.

 

Britaxin oma B-mobileen käyvä kova kantokoppa on vähän turha tyyris, reippaasti yli satasen, joten onko kenelläkään kokemuksia mistään halvemmista kovista kantokopista tai pehmeistä kantokasseista, jotka tuohon Britaxin B-mobileen sopisivat. Ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ B-Mobileenhan käy myös kantokassi. Kovasti näyttäis noita olevan eri hinnoilla myynnissä. Esim.

 

Huutiksestahan kannattaa myös noita koppia kyttäillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pistä jokin makuupussi suojaksi, missä on valjaille reiät? samoja matkiksia testattiin tänään (toivotaan ristiäislahjaksi kun piti valita jokin hyödyllinen) ja ajattelin että turvakaari+makuupussi sinne ja avot :) sinne mahtuu makuulle muuten meidän metrinen 3½v, että ne on pitkäikäiset! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ B-Mobileenhan käy myös kantokassi. Kovasti näyttäis noita olevan eri hinnoilla myynnissä. Esim.

 

Huutiksestahan kannattaa myös noita koppia kyttäillä.

 

Kiitos vastauksista!

 

Britaxin sivujen mukaan B-Mobileen ei pehmeä kantokassi käy, en tiedä sitten miksei. Pitäisi kai käydä liikkeessä kokeilemassa. Harmittaa jo kun en Hulluilta Päiviltä pehmeää kantokassia ostanut, oli siellä ihan edullisesti.

 

Makuupussi on tietysti yksi vaihtoehto, mutta koppa tai kassi olisi nyt pienelle alkuun kivempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Quinny Zapp Xrtat kotiutuivat tänään ja vaikuttavat näppäriltä ja laadukkailta. Ainoastaan tuo kasaaminen ottaa hieman päähän, tai siis se ettei istuinosa mene kasaan vaan pitää ottaa erilleen :girl_sad: Olis pitänyt ehkä ottaa selvää ennen tilaamista :girl_crazy:

Edited by cake

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Hups!

 

Joo siis ilmeisesti tuo aiemmin linkkaamani ei käy (en kyllä tiedä miksi ei, meillä on nuo molemmat ollut, sekä B-mobilet että kantokassi. Kassi oli hankittu B-smarteihin ja en sitä tainnut noihin matkiksiin ikinä testata. )

Tämä ns. jalkapussi pitäisi sitten sopia klik sitä vaan ei nopeasti etsien löytynyt mistään Suomesta myynnistä. Uskoisin että joku vastaavanlainen laidallinen makuupussi sopisi ihan yhtä hyvin.

Edited by Suzy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britaxin oma B-mobileen käyvä kova kantokoppa on vähän turha tyyris, reippaasti yli satasen, joten onko kenelläkään kokemuksia mistään halvemmista kovista kantokopista tai pehmeistä kantokasseista, jotka tuohon Britaxin B-mobileen sopisivat. Ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.

 

Nyt on kantokoppa hankittuna ja jos joku toinenkin asian kanssa pähkäilee, niin voin vinkata, että Emmaljungan Babylift kantokoppa sopii B-Mobileihin täydellisesti. Tuo Babylift on ihan kunnollinen ja isohko kovareunainen koppa, sen sai näppärästi rattaisiin kiinni. Uutena varmaan tuokin on aika kallis, mutta onnekseni tein hyvän löydön nettikirpparilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan pohdittu matkisten hankkimista, ja ollaan varmaan nyt hankkimassa ne ennen vauvan syntymää. Vaatimuksina meillä on yhteensopivuus Maxi-Cosin kaukalon kanssa, ketterä mutta laadukas (ei "rimpulat), mielellään hyvä jousitus/renkaat (sen verran kuin matkarattailta voi tässä suhteessa vaatia) ja suhteellisen pienet ja kevyet. Matkiksia tullaan käyttämään pitkillä lentomatkoilla sekä varmasti myös "shoppailukäytössä" kotioloissa.

 

Meillä on kolme suosikkia: Quinny Zapp Xtra, Bugaboo Bee Plus ja Gesslein Swift. Tässä tähän mennessä itse toteamiani ominaisuuksia:

 

Quinny Zapp Xtra

+ helppo vaihtaa kuomun suunta ja kaukalo

+ mahdollisuus ostaa kantokassi, hyvä lentokoneessa (ainakin vanhoihin Zappeihin tämän saa, en ole ihan varma toimiiko sama kassi myös Xtra-mallissa)

- kaksiosaisuus kasattaessa

- tylsät värivaihtoehdot

 

Bugaboo Bee Plus

+ helppo vaihtaa kuomun suunta ja kaukalo

+ värivaihtoehdot miellyttää eniten

+ jousitus

+ kantokassi saatavilla

+ säädettävä työntöaisa

- hinta - kaksi kertaa muiden vaihtoehtojen hintainen

 

Gesslein Swift

+ selkänoja menee taakse

+ korkein painorajoitus

+ tässäkin kivoja värejä saatavissa

- hankala vaihtaa kaukalo, vaatii kankaiden poisottamisen

- kuomun suuntaa ei voi vaihtaa

- "tylsä" verrattuna muihin vaihtoehtoihin?

? meneekö tähän Maxi-Cosin Pebble, vai ainoastaan CabrioFix?

 

Osaisiko joku muu kertoa jotain muita asioita joita tulee näistä rattaista mieleen?

 

Olemme nähneet kaikki rattaat livenä, mutta teemme varmaan uuden vertailukierroksen, että palautuvat taas kunnolla mieleen.

 

Meillä on siis ajatuksena tilata rattaat yhtä aikaa turvakaukalon kanssa Saksasta/UK:sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Zappeihin kuuluu "vakiovarusteena" tuo kantokassi. Se istuinosa vaan ei tuossa extrassa mahdu enää kantokassiin vaan joutuu kantamaan erikseen. tietääkseni siihen ei enää erikseen ole erillistä kantokassia (eli se siitä näppäryydestä). meillä on nuo "normit" zappit ja kantokassi kuului mukaan ja hyvin saa reissuun lentokoneeseen mukaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maxi Cosin kaukalon saa kiinni myös Babyweltin Moonkisseihin, jota ovat samantyyppiseet kuin nuo Gessleinit, mutta kankaita ei tarvitse poistaa. olen itse tyytyväinen noihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Zappeihin kuuluu "vakiovarusteena" tuo kantokassi. Se istuinosa vaan ei tuossa extrassa mahdu enää kantokassiin vaan joutuu kantamaan erikseen. tietääkseni siihen ei enää erikseen ole erillistä kantokassia (eli se siitä näppäryydestä). meillä on nuo "normit" zappit ja kantokassi kuului mukaan ja hyvin saa reissuun lentokoneeseen mukaan. smile.gif

 

Kiitos kantokassitiedoista! Hmm - koko kantokassihan menettää sitten merkityksensä jos rattaita ei saa sinne enää mahtumaan kokonaan, vaan pelkästään puoletgirl_sad.gif. Ehkä täytyy vielä mitata kuinka pitkät meidän isot matkalaukut on, että mahtuisiko istuinosa sitten laukkuun. Jos ei, niin varmaan täytyy Zapp Xtrat unohtaa. Outoa kyllä että eivät ole uusineet kantokassia rattaiden uudistuksen yhteydessä!

 

Maxi Cosin kaukalon saa kiinni myös Babyweltin Moonkisseihin, jota ovat samantyyppiseet kuin nuo Gessleinit, mutta kankaita ei tarvitse poistaa. olen itse tyytyväinen noihin.

 

Täytyy siis katsastaa myös nämä rattaat kun käymme muita katsomassa. En tunne tätä merkkiä yhtään - millainen merkki on kyseessä (esim laatu verrattuna noihin muihin vaihtoehtoihimmme)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin oli aikaisemmin tuntematon merkki, mutta olen kuullut ja lukenut näistä kyseisistä matkarattaista paljon positiivista. Tulivat markkinoille (Suomeen) vissiin viime syksynä ja myytiin loppuun heti. Mulla ei ole vielä pitkää kokemusta näistä, mutta vaikuttaisi laadukkailta. Kokemusta on kuitenkin kaksista muista matkarattaista ja kolmista yhdistelmistä sekä yksistä kuomurattaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mahtaiskohan tuo 2006 baby safe plus käydä noihin b-mobileihin kiinni..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti joo, mutta tarvitset ylimääräisen adapteripalan siihen kaukaloon. Meillä on muistaakseni 2009 Baby Safe, ja jotta se toimii nykyisiin ratasadaptereihin, täytyy kaukaloon saada myös adapterit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

okei =) eli siis menen ostamaan ne liikkeestä enkä tilaa; näkee heti sopiiko eikä tarvitse kikkailla.

 

pohdinnassa olisi että noi omat vaunut+citykoppa ja kaukalolle b-mobilet

tai vibet+kaukalolle vervet kun noi kasaantuisi niin pieniksi emmaljungiin verrattuna..

 

vaikeaa päättää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin pitkän pohdinnan ja pähkäilyn jälkeen Quinnyn Zapp Xtrat. Zappin tavallista versiota himoitsin jo vuosia sitten esikoislapselle, mutta tuollon istuinosan pelkkä istuinasento menosuuntaan oli syy miksi jätin rattaat ostamatta.

 

Nyt rattaat ovat mielestäni aika täydelliset, nyt näyttäisi vielä ulkomailla olevan myös 4-pyöräinen versio (stroller) Zapp Xtra-rattaista, ainoa mitä olen kaipaillut on pieni tavara "verkkokassi" aisaan jonka olen itse teettänyt sukulaisellani. Tosiaankin siis vain sellainen mihin mahtuu puhelin yms pikkutavarat, sekä turvakaari voisi rattaissa olla myös vakiona, siihenkin ongelmaan olen teettänyt kankaisen tarroilla kiinnitettävän turvakaaren. Voin kyllä ehdottomasti suositella niitä. Parhaimmat rattaat (niistä 15-20) mitä minulla on ollut.

 

Kasaan taittaminen ei ole myöskään ollut mitenkään ongelmallista, rattaat mahtuvat vaikka miten pieneen autoon. Kaikki sateenvarjorattaatkaan eivät mahdu pieniin autoihin. Istuinosan voi tarvittaessa laittaa vaikka takapenkille jalkatilaan. Kantokassia meillä ei ole ollenkaan rattaille. Tavarakori on ollut riittävä omiin shoppailureissuihini ja työntöaisa kestää myös parin kevyen pussin painon.

 

Rattaat nousevat hyvin paikalliseen bussiin ja kerran on jo ollut tilanne jolloin on saanut kiitellä rattaita pienuudestaan, kun vuorossa oli pikkubussi, rattaat joissa olisi ollut yhtään pidempi työntöaisa eivät olisi siihen bussiin mahtuneet. Nämä rattaat sopivat edessä olevaan pikkutilaan täydellisesti.

 

Rattaissa kankailla taisi olla puolen vuoden takuu ja rungolla jopa 2 vuoden takuu!! Useimmilla matkarattailla takuu on vain 6kk-1 vuosi.

 

Minulle lastentarvikkeen myyjä sanoi että tuo painoraja on se yleinen -viitteellinen- joka on yleensä kaikilla vaikka saattaisi kestää enemmänkin painoa. Esimerkiksi Zapp Xtra rattaisiin kiinnitettävä turvakaukalo esim maxi-cosi painaa jotain 3-4 kiloa ja sen (turvakaukalon) painoraja on 13 kiloa, että siitä tulisi 16-17 kiloa yhteensä kuormitukseksi.

 

Rattaat ovat myös hyvin tukevat tuollaisiksi kevyiksi matkarattaiksi. Kysymyksiin vastailen mielelläni jos niitä jollain on! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan lentänyt Zapp Xtrojen kanssa? Mietin vaan, että kuinka se kaksiosaisuus vaikuttaa lennolla...mä erittäin mielelläni haluaisin sellaiset matkikset joihin saa sen kantokassin suojaamaan ruumassa olon ajaksi, mutta istuinosahan ei siihen mahdu. Meillä tulee varmaan aluksi ainakin yksi pitkä reissu siten, että mukana on myös turvakaukalo. Tämä tarkoittaisi jo 3 erillistä osaa ruumaan laitettavaksi. Ja itseä myös huolettaa se, että miten istuinosan saisi suojattua kunnolla lennon ajan, koska sehän likaantuu tosi pahoin jos siinä ei mitään suojaa ole (ja rikkoutuuko myös helpommin, kun ei ole ratasosaa "tukemassa"?).

 

Voi olla, että tämän takia meidän täytyy luopua kokonaan Zapp Xtra vaihtoehdosta, ja miettiä noiden Gessleinien ja Bugabooiden välillä. Käytiin viikonloppuna kokeilemassa molempia, ja nyt on kyse lähinnä siitä että raskitaanko maksaa Bugaboista niin paljon enemmän. Ne pitävät ilmeisesti jälleenmyyntiarvonsa kuitenkin paremmin.

 

Harkitsin hetken jo vanhanmallisia Zappejakin, mutta se selkänojan liikkumattomuus noja-asentoon on kyllä meidän kannaltamme liian suuri miinus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei valitettavasti ole kokemusta Zapp Xtrojen kanssa lentämisestä :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on vissiin joillain kokemusta noista Babywelt Moon Kiss matkiksista? Löysin vain muutaman kommentin niistä, mutta en kovin kauas jaksanut ketjua kyllä kahlatakaan... Me tarttettais pieneen tilaan menevät matkikset ja nämä tuntuisi olevan sellaiset. Kävin liikkeessäkin hipelöimässä. Vielä vähän mietityttää kuitenkin.

 

- Jalkatuki ei ollut säädettävä, onko vauvan kuitenkin hyvä niissä nukkua?

- Suojaako kuomu nukkuessa hyvin (taisi olla aika pieni)?

- Mitkä seisomalaudat Bumpriderin lisäksi käyvät näihin?

- Onko helppo nousta bussiin näillä?

 

Muitakin kokemuksia olisi kiva kuulla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin oli aikaisemmin tuntematon merkki, mutta olen kuullut ja lukenut näistä kyseisistä matkarattaista paljon positiivista. Tulivat markkinoille (Suomeen) vissiin viime syksynä ja myytiin loppuun heti. Mulla ei ole vielä pitkää kokemusta näistä, mutta vaikuttaisi laadukkailta. Kokemusta on kuitenkin kaksista muista matkarattaista ja kolmista yhdistelmistä sekä yksistä kuomurattaista.

 

Meidän kesämatkareissulla ystäväpariskunnalla oli MoonKissit mukana matkalla jo vuonna 2009. Silloin tuo työntöaisa oli tosin "kaksiosainen", ei tuollainen niinkuin perusrattaissa, niinkuin siinä siis nyt on. :) Hekin ovat olleet näihin tyytyväisiä.

 

Me ollaan kanssa ostamassa uusia matkiksia. Viime vuonna hankitut Carenat myytin hus pois. On se vaan niin, että ne satasen rattaat on aina satasen rattaat, inhosin niitä jo alusta saakka, sellaiset tutinavaunut kun olivat. girl_mad.gif En ees oikeesti ymmärrä miksi sellaiset sitten hankimme... Ihan nätit ne kyllä oli (tavallaan...) Ja nukkuma-asento lapsella hyvä, mutta muuten ihan järkyt.

 

Käytiin eilen tsekkaamassa valikoima. Hakusessa hyvät, topakat, ei mitkään ihan rimpulat tutinavaunut, joilla pärjää reissulla kuin reissulla esim kaupunkilomilla ja niissä voi nukkua hyvin. Eikä sais viedä mitään älytöntä tilaa tuolla auton perassä... Tässä mielipiteitä kierroksesta.

 

Gesslein Swft, näistä tykkäsin, tyttö näytti viihtyvän hyvin, ainoa miinus puoli on tuo "roikkuvat jalat" kun kallistetaan nukkuma-asentoon, mutta onhan se nyt sitten niin vakavaa?!? Lapset kun tuppaa nukahtamaan minkälaiseen tahansa asentoon...girl_haha.gif Miten nämä pienet pyörät toimii niinkun IHAN OIKEESTI tuolla kaupungilla. Onko ne todella niin unelmakevyet ja silti tukevat muuallakin kuin lastenvaunuliikkeessä?girl_sigh.gifAi niin ja se portaaton selkänojan säätö, miten se toimii oikeassa elämässä? Ihan ok?!?

 

Bugaboo Bee+ Mä en vaan digannut. Vaikka olenkin armoton bugafani! Ja hinta on ihan yliammuttu kertakaikkiaan, vaikka on kuinka merkkirattaat...skilletgirl.gifTulee mieleen, että sellaisen pienemmän matkustajan vaunut, (meillä olis pitänyt ehdottomasti olla nää viime kesänä kun tyttö oli ihan mini!!!! Nyt ei... vaikka meidän matkustaja ihan pikkarainen onkin...)

 

McLaren techno XT, jooo-o ihan jees mutta aika massiiviset... Jotenki noi tuplapyörät mietityttää..

 

Peg Perego Pliko P3/Si completo Mulla oli suoraan sanottuna aikamoiset odotukset näiden suhteen, kun niitä niin kovasti on hehkutettu. Ja pakko sanoa, että petyin pahemman kerran, niillä on kokoa, niillä on tutinaa, se tavarkori on iso, mutta aika ulottumattomissa, eikä se istuinosakaan ollut niin ihanan ylellisen pehmoisen oloinen kuin miltä näytti. Näistä tuo Si oli mun mielestä parempi ehdottomasti...

 

Quinny Zapp/Zapp xtra. No joo, ehdoton nounou.... Meidän vähemmän yhteistyökykyisellä tuulella oleva tyttäremme kyllä luiskahti näistä testitilanteesta alle aikayksikön. Eli tosi elämässä näitä tilanteita, kun lapsi EI halua mennä rattaisiin tulee olemaan paljon... Tässä makaroniks vetävä tyttö versus mami 6-0. Ja se istuinosakin on mun mielestä jotenkin tosi alhaalla.

 

MaxiCosi Mila Ihan jees, tukevan oloinen, vaikka köykäisen näköinen... ihan kuitenkin varteenotettava vaihtoehto. Vaikka se nukkuma-asento jää jälleen huonoks, roikkuvien jalkojen takia.

 

Joo, mä huomaan, että mun makuun matkarattaissa ei oikein kohtaa hinta/laatusuhde tai sitten mun mielestä tärkeet ominaisuudet löytyvät erikseen eri rattaista, eikä se oikein oo ok... Taidan olla nirsolainen. Pitääkin mennä seuraavaks testaan "kuomuratas" mallit. Tyyliin Brio Spin, Gesslein f4 buggy etc. Mutta muutoin luulen että me kallistutaan tuohon Gessleiniin, tai sit siihen Babyweltiin. Vai olisiko teillä rakkaat vaukkarit jotain ehdotuksia? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gesslein Swft, näistä tykkäsin, tyttö näytti viihtyvän hyvin, ainoa miinus puoli on tuo "roikkuvat jalat" kun kallistetaan nukkuma-asentoon, mutta onhan se nyt sitten niin vakavaa?!? Lapset kun tuppaa nukahtamaan minkälaiseen tahansa asentoon...girl_haha.gif Miten nämä pienet pyörät toimii niinkun IHAN OIKEESTI tuolla kaupungilla. Onko ne todella niin unelmakevyet ja silti tukevat muuallakin kuin lastenvaunuliikkeessä?girl_sigh.gifAi niin ja se portaaton selkänojan säätö, miten se toimii oikeassa elämässä? Ihan ok?!?

 

Pienet pyörät nyt toimii niinkuin pienet pyörät toimii. Isompien kynnysten yli täytyy keulia, mukulakivi on ihan järkyttävän huono alusta kulkea. Mutta mun mielestä pärjää ihan ok. Se selkänojan säätö on mun mielestä ihan toimiva, tosin en kyllä tiedä mitä sillä portaattomalla säädöllä tekee. Ihan pienen kanssa oli hyvä kun lapsen sai tuettua puoli-istuvaan asentoon, mutta nyt pian vuoden vanhan kanssa en koe tarvitsevani kuin istuvaa ja makaavaa asentoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän 11. rattaat on britaxin bmobile 4. portaaton säätö, menee makuulle, meillä testinukkui noi 100cm/17kg. saa kiinni vaununkopan tai kaukalon, meillä on tosin pehmeä koppa vauvaa varten näissä. ostettiin nyt vasta, niin ei katosttu että kovaa koppaa kannattaisi enää ostaa 2kk½ ikäiselle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Gesslein swiftien omistajat, kysymys selkänojasta, eli saakos sen kokonaan pystyasentoon? Suurimmaksi osaksi noissa netistä löytyvissä kuvissa, se näyttäis olevan aina vähän kaltevana...

 

Kaipaisin myös käyttökokemuksia peg peregon si rattaista. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

canerva - meilla on Peg Peregon Si:t ja jossain taalla ketjussa oonkin kehunut ne maasta taivaisiin :girl_crazy: Ovat siis kevyet, hyvin rullavat matkikset, joissa ainakin meidan nyt 2 v on nukkunut tyytyvaisena paivaunia (selkanoja menee hyvin alas) ja matkustanut hereilla 1 v 3 kk iasta saakka. Kasaaminen on todella iisia (sateenvarjomainen kasaus) ja avaaminen onnistuu yhdella kadella. En osaa sanoa mitaan ostoskorin sopivuudesta, kun me ostettiin kaupasta nayetkappale, jossa ei koria ollut. Kuomu on vahan jaykka ja sita joutuu joskus sulkemaan kahdella kadella. Me ollana kaytetty vaunutja seka kotimaassa etta matkoilla. Lentokentilla toimivat todella hyvin ja ollaan saatu aina vieda lahtoportille saakka. Mitahan viela... Kysy ihmeessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.