Helea

Matkarattaat

1030 posts in this topic

Mä tossa elokuussa kävin hesan stockalla ja huomasin siellä mamas&papas tuplarattaa...

Siis niin kamalat että en kyllä ilmaiseksikaan huolisi...Ne varmaan hajoaa heti?Ainakin

oli niin hepposet kun koklasin...Mut noista tavallisista matkiksista ei ole kokemuksia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkikset ovat yleensä heppoisia eivätkä kulje kunnolla lumessa tai sorassa. Ne onkin MATKArattaat ja soveltuvat lyhyisiin matkoihin, shoppailuun yms. Meillä ne ovat käytössä silloin, kun menen julkisilla enkä kävele pitkiä matkoja tai kun menen shoppailemaan. Ja ulkomailla tietty. Normaaliulkoiluun ja muuhun hevikäyttöön ehdottomasti sopii paremmin kunnon vaunut/rattaat. Matkisten ideahan on se, että ovat mahdollisimmat pienet ja kevyet. Tukevat matkikset ovat sitten jo melkein kun kuomurattaat ja mä taas en ihan ymmärrä niiden ideaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun on pakko nyt vähän marista noista Yaniksista.. Jos nyt olisin ostamassa rattaita, niin varmaan päätyisin johonkin toiseen vaihtoehtoon kuin Yaniksiin. Ainoa plussa niissä on se, että ne menee tarpeeksi pieniksi, kun ovat sateenvarjomallia.

 

Mun mielestä noi rattaat on huteran oloiset, jo muutaman käyttökerran jälkeen ne kitisee ja natisee, pyörät tuntuu kuin olisivat irtoamassa, jarrumekanismi ei toimi niinkuin pitäisi (tästä olisi varmaan voinut mennä myyjäliikkeeseen kysymään, takuuta olisi vielä), tavarakori on aika pieni ja sinne on jotenkin tosi hankala laittaa mitään... Mitäs vielä... Niin, työntökahvat tuntuu olevan mullekin liian matalat, vaikken ole kuin 168cm pitkä. Ja rattaat on tosi hankala kallistaa niin, että pääsee esim. reunakivetyksen yli.

 

Mulla on semmoinen kutina takamuksessa, että jos noilla joutuisi ulkona talvisäässä menemään, niin huonosti toimisivat. Meillä nuo on ollut ihan "ostoskärryinä", eli kauppaan otetaan mukaan.

Meillä taas on tosi hyvät kokemukset Yaniksista. Verrattuna tavallisiin vaunuihin ovat kyllä huterammat, mutta niin ovat varmaan kaikki matkikset ;). Meidän rattaat ovat oikein tukevat, helposti liikuteltavat eivätkä pyörät natise ja jarrukin toimii hyvin :rolleyes:. En tosin ajatellutkaan, että noilla tarpoisin lumihangessa :D. Kauppamatkojen lisäksi rattaat ovat olleet käytössä vauvauintiin mentäessä ja yhden kokopäivän Tampereen matkan. Marraskuussa lähdetään ulkomaille 3 kuukaudeksi ja silloin rattaat tulevat jokapäiväiseen käyttöön. Voin sitten kertoa, miten ovat kestäneet :). Onkohan teille osunut joku huonompi kappale?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^myös täällä samoja kokemuksia kuin Eva Lunalla

Pyörien kitisemisestä pääsee rasvaamalla ;)

 

Meillä kans matkikset olleet lähinnä kaupassa käyntejä varten sekä pieniä kaupunkireissuja varten. Ja eipä kait matkiksilla ole tarkoitus hangella viilettää :P

 

En siis millään lailla halua väheksyä PMLats sun kokemuksia noista matkiksista, mutta meillä ne ovat pelittäneet erinomaisesti.

 

Piti tulla vielä lisäämään, että meillä matkikset olleet käytössä nyt kohta 5kk eikä mitään vikaa missään.

Edited by LilleriLalleri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin matkaratasvertailua pari viikkoa sitten ja päädyttiin Inglesinan Trip:iin.

 

trip.jpg

 

• Erittäin kevyt alumiinirunko, vain 6,6kg

• Mitat kokoon taitettunana 105x27x25cm

• Mitat rattaana 110x49x77cm (korkeus/leveys/pituus)

• Pyöräkoko 16,5cm • Viisipistevaljaat

• Neljä-asentoinen selkänoja, säätyy lepoasentoon

• Nelipistejousitus • Lukittavat etupyörät.

• Kuomussa katseluaukko • Mukiteline

• Sadesuoja • Kätevä kantokahva • Automaattisesti lukkiutuva runko kasattaessa

Takuu 12kk

 

Haluttiin rattaat, jotka ovat oikeasti kevyet ja taittuvat pieneen tilaan. Sen takia me matkarattaita ylipäätään tarvitaankin, Teutonian Spirit S3:t toimii hyvin ja ketterästi melkein missä tahansa mutta vievät ison tilan autosta ja ovat mun mielestä aika raskaat nostaa sinne.

 

Mitkään rattaat, joissa oli yhtenäinen työntöaisa, eivät menneet yhtä pieneen tilaan kasaan kuin sateenvarjorattaat. Esimerkiksi Peg Peregoja kehutaan paljon, mutta mielestäni moni muu ratas on "matkarattaampi" kuin ne.

 

Jokapäiväiseen käyttöön - jos matkaratas olisi pääasiallinen kulkupeli - olisin valinnut varmaan jotkin toiset, mutta mielestäni nämä Inglesinat ovat hyvät satunnaiseen käyttöön silloin, kun rattaiden pitää olla pienet ja kevyet.

 

Yllätyin, kun markkinoiden "huippuratas" MacLaren (malli Quest) oli niin hutera! Rattaat tuntuivat kaatuvan taaksepäin todella helposti, toisin kuin nämä Inglesinat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista. Enpä taida sitten matkarattaita hankkia. Joko hankitaan Brion Pony (niissa on kivemmat valjaat kuin muissa) tai sitten pärjäillään noilla yhdstelmillä ja joko kannan tytön tarhasta tai haen rattaat kotoa matkalla töistä tarhaan (en viitsi noita meidän rattaita pilata säilyttämällä niitä tarhalla, vaikka katoksen alla olisivatkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen huomannut, että monissa matkarattaissa ei ole etu/turvakaarta. Itselle se oli kuitenkin yksi tärkeä kriteeri rattaita valittaessa. Pelkäisin että vauva liukuisi pois, vaikka valjaat onkin :rolleyes:. Meille on jo matkikset hankittu, mutta mielellään kuulisin kokemuksia teiltä, joilla matkiksissa ei ole sitä kaarta. Onko se ihan turha ja pysyykö vauva rattaissa yhtä tukevasti ja turvallisesti ilman kaarta?

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se kaarihan nimenomaa ei saa olla turvakaari (näin mua on ohjeistettu lastentarvikeliikkeissä) eli lapsi täytyy pitää valjaissa eikä kaaren varassa. Meillä toisissa matkiksissa on kaari (Graco Citisport) ja toisissa ei (Maclaren Quest Sport). Tykkään enemmän noista joissa ei ole kaarta. Kaarellisissa se on vain hankalampi saada lapsi istumaan rattaisiin ja turvavyöt täytyy laittaa kiinni kuitenkin. Ihan yhtä tukevat on nuo kaarettomatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei, kiitos vastauksesta! On nämä termit vähän hakusessa, tarkoitin just sitä kaarta, vaikka ei turvakaari virallisesti olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemusta löytyy I'coon Pico 7 matkarattaista. Ihana raikas turkoosi väri on lopetettu valikoimasta, harmi.

 

Ovat hyvin lähellä kevytyhdistelmiä eli ominaisuudet kuin matkarattaissa, mukaillen yhdistelmien ominaisuuksista. Pyörät leveät ja vakaa on työnnellä. Meillä etupyörät alkoivat "jumittaa", rasvaus auttoi ja keveästi taas mentiin! Kokoamismekanismi meni rikki. En suosittele ympärivuotiseen käyttöön, mutta keskustassa eläjille ei kai hullumpi vaihtoehto. Vauva ainakin silminnähden nautti istuskella niissä!

 

Tommee Tippeen matkarattaat muistuttavat kooltaan yhdistelmiä. Näitä käytettiin mm. viime talvena ja hyvin pärjättiin! Kokoamismekanismi tosi helppo! Jalkatukea ei voi säätää. Istuintila tosi iso, joten isommalle lapselle loistava valinta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muita sateenvarjomallisia, pitkälle lapselle sopivia matkiksia kuin Maclaren Techno XLR? Pienessä tilassa (hotellihuoneen nurkka yms.) säilytettäville matkiksille kun olisi tarvetta, ja tietysti kannattaisi kerralla ostaa sellaiset, millä pärjäisi ratasiän loppuun. Kun tuo poika todennäköisesti on jo 2-vuotiaana sen 15 kg, mikä usein on matkiksissa ja muutenkin rattaissa ylärajana. (Kuvittelin kysyneeni jo tätä, mutta selasin ketjun läpi enkä löytänyt. Olen ehkä puusilmä :lol:)

 

Muoks. Oliko tuo Peg Perego Pliko P3 myös isoille taaperoille sopiva? En löydä mistään sen painorajaa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^PegPeregon ohjekirjasta: "Tämä tuote on hyväksytty käytettäväksi vauvoille ja lapsille enintään 15kg painoon asti. Takaosassa oleva seisomateline on hyväksytty toisen, enintään 20kg:n painosen lapsen kuljettamiseen."

 

Eli painoraja on tuo perus 15kg. En tiedä hajoaako runko sitten samantien, jos siihen painavamman istuttaa. Kai sen pitäisi aika hyvin kestää, jos samanaikaisesti kyydissä voi olla yksi taapero istumassa ja toinen seisomassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin tänään kattomassa matkiksia ja nyt alan kallistua Pliko p3:n puoleen. Jompi kumpi:

5842.jpg5837.jpg

Ja tosiaan toi completo tulis Bimbomarketista toimituskuluineen 105€ halvemmaks kuin esim. Lastentarvikkeessa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tehdäänkö kimppatilaus niin sais puolitettua ne postarit, vai tuleeko kalliimmaksi jos ostaa kahdet?!

 

Mulla muuten samat värivaihtoehdot. :D

Edited by nixu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me tilattiin 3 rattaat ja toimituskulut oli 45 euroa ts. 15 euroa per nuppi. TNT toi kotipihaan asti paketit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua viehättäis nämä: Mamas & Papas, Ziko

petit%20canari%20side.jpg

 

petit%20canari_iso.jpg

Tiedä sitten miten "järkevät" olis :rolleyes:

 

Mä kokeilin noita eilen ja rakastuin noihin ihan täysin!! Jo värin puolesta ja miten ihana niitä oli työntää. Ne oli tosi ketterät, mutta ei huteran tuntuiset, eikä tuntuneet muovisilta leluilta. Edes Peg peregot tuntuneet niin ihanan ketterältä.

 

Aijon itse noi tilata vaikka harmittaa että en saa juuri tuota väriä, mutta ne toisetkin on tosi söpikset.

 

 

51NVoz4CMFL._SS500_.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mies tyrmäs noi liian hempuloina. Ja on niissä ehkä aavistuksen liian pienet pyörät, mutta ketterät oli joo. Mä tilasin eilen Bimbomarketista nämä + kassin niille:

5842.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsi mä haluun uudet matkikset! Tänään meinasin heivata noi meidän halpis Espritit lähimpään roskikseen ja kaapata pojan kainaloon! Helpommin oltais päästy niin eteenpäin. Noissa jumittaa nyt etupyörät ihan koko ajan poikittain ja ei ne oikene vaikka mihin suuntaan veivaat. Renkaat on pakko potkia suoraan että pääsee taas johonkin. Sitten kun renkaat taas liikku, ne vinkuu niin saamaristi ettei niillä kehtaa ihmisten ilmoilla kulkea. Mies ei vaan anna nyt uusia hankkia kun tuplat pitää keväällä ostaa. Onneksi ei ole rahaakaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkumiseen ja narinaa voi löytyä apua silikooni spraystä. Se voi myös auttaa pyörien pyörimättömyyteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin tarjoustalosta. Ensin kannattaa pestä liat pois ja sitten suihkuttaa. Meillä auttaa Emmaljungan niveljousien nitinään. Ohjekirjasta ton hoito-ohjeen bongasinkin. Meillä ainakin nitinä alkaa kun likaa on tarpeeksi kertynyt niveliin, syynä on varmasti meidän metsä lenkit. Mutta ei se matkiksien pyöriinkään voi pahaa tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meiän tuplamatkikset kitisee kanssa (on hauckit ja käsittääkseni ko firma tekee myös espritit) ja silikooni auttaa ehkä yhdeksi shoppailukerraksi ja sitten pitäisi taas olla lisäämässä. hiton ärsyttävää ja meillä ei pyörissä kunnon likaa ole ainakaan kun niitä on käytetty vaan ostoskeskuksissa...

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peg Peregon uudet värit on kivoja! Mä taidan hankkia tämmöiset meidän maaliskuussa syntyvälle pikkuiselle:

 

PegPerego.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.