Sinikka

Tuulimunaraskaus

181 posts in this topic

Vanha ketju, mutta kerronpa minäkin tuulimunakokemukseni tänne. Ensinnäkin plussasin suht myöhään, dpo14 oli vielä herkkä liuskatesti täys nega ja dpo15 sitten näytti plussaa. Oireet oli hyvin vähäiset, ihan samanlaista rintojen aristusta vaan, mitä loppukierrossa muutenkin. Testiviivat vahvistui alkuun hiukan, mutta sitten tais olla rv5+jotain, kun tulikin jo haaleampaa tulosta. Tässä vaiheessa mä jotenkin jo tiesin, etten mä ole oikeasti raskaana ja se tunne vain vahvistui. Joskus rv6 alkoi tulla pientä ruskeaa tuhrua, joka välillä kyllä loppuikin jo, kunnes sitten rv7 vessakäynnillä tuli pönttöön verihyytymää ja saman iltana alkoi alaselässä tuntua menkkajomoa. Seuraavana päivänä piti mennä ar-ultraan ja siinä vaiheessa sitten vuosikin jo sen verran, että peli oli kyllä selvä. Ultrassa näkiy pelkkä ruskuaispussi kaiketi. Kokemus oli siksikin ikävä, että raskaus oli jo reilun vuoden verran yritetty ja pettymys suuri, mutta osasin aika pian jo iloita siitä, että olin ylipäätään plussannut. Jännä oli toi, että jotenkin sen vaistosi ettei kaikki oo kunnossa, jo ennen minkäänlaisen vuodon alkuakin. 

Jos nyt tätä lukee joku, joka stressaa tuulimunaa vähäisten raskausoireiden perusteella, niin kerronpa vielä, että plussasin nopeasti uudestaan ton tuulimunan jälkeen ja oireet oli ihan yhtä vähäiset :) En kyllä osannut raskaudesta aluksi juuri sen takia heti iloitakaan ja oli oikeesti yllätys, kun ar-ultrassa tällä kertaa näkyi syke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi itku @Snapper, onpa inhottavaa, että teille kävi näin. Tosi harmi. Muistan kyllä, kuinka kamalalta minusta tuntui tuulimunan varmistumisen jälkeen, vaikka sitä todellakin osasin odottaa ja tiesin jo 99% varmuudella, ettei raskaus jatku. Mutta silti, muistan kyllä itkeneeni pari päivää kaikkia niitä haaveita mitä oli ehtinyt jo tulla, miehelle(kin) aiheutunutta surua ja pettymystä ja sitä miten ei ikinä saatais lasta. 

Ainut syy tuulimunalle, mihin itse törmäsin, oli viallinen munasolu, joka kuitenkin onnistuu hedelmöittymään ja kiinnittymään. Sehän ei toki selitä, miksi kroppa sallii niin käydä, ja vielä "raskauden" jatkua jopa viikolle 12 asti. Kumma juttu, niin kuin keskeytynyt keskenmenokin. 

En tiedä voiko tuulimunan hyötynä ajatella, mutta jollain mekanismilla ilmeisesti keskenmenon jälkeen raskautumiselle on jonkin aikaa suurentunut herkkyys. Ei varmasti lohduta juurikaan juuri teidän tapauksessa, mutta minulle gyne sanoi tuulimunan jälkeen, että on tosi hyvä että raskaus ylipäätään alkoi ja se kertoo jo monta hyvää asiaa mitä tulee raskausennusteeseen jatkossa. Samoin mun akupunkturisti toitotti kovin tuota, miten on hyvä merkki että raskaus on kerran jo alkanut. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Snapper Olen hirvittävän pahoillani puolestasi. Tuulimunaraskauksissa sikiö lopettaa kehityksensä hyvin varhain ja häviää, ja on arveltu että syynä voisi olla esimerkiksi kromosomivirheet. Raskaus surraa eteenpäin ilman sikiötä, kuten monesti keskenmenoissakin (joissa todetaan kuollut sikiö). Jossain vaiheessa alkaa vuotaa pois, mutta olisiko niin, että alkuraskaudessa sikiötä ei "tarvita" raskauden jatkumiselle ja siksi homma ikään kuin jatkuu, vaikka ei enää pitäisi.

Onhan se melkoista hommaa muodostaa uutta ihmisenalkua sukusoluista, ja kromosomikämmit ovat suhteellisen yleisiä, kun mietitään, paljonko keskenmenoja noin yleensä tapahtuu. En usko, että siitä sinänsä on mitään hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Snapper tosi surullista :girl_cry: voimia tulevaan! Olen kuitenkin samaa mieltä kuin @Helmi2015, se että raskaus alkoi on tosi hyvä merkki. Sitten kun te aikanaan, toivottavasti pian, onnistutte, kaikki nämä koettelemukset ja siihen käytetty aika ja vaiva tuntuvat pieniltä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now