Sign in to follow this  
Followers 0
Rhia

Lentamisen riskit?

12 posts in this topic

Lentamisen riskeista puhuttaessa usein mainitaan sateily tai veritulppa tai vaan epamukavuus lennolla mutta minua mietityttaa lennot ja nousut – niissa tulee sen verran painetta ja varsinkin laskuissa tarinaa etta pelottaa, miten se vaikuttaa....voiko tulla jotain damagea tai vaikka istukka jotenkin irrota :huh: ? Voi olla, etta liikutaan sarjassamme hysteeriset pelot mutta ois tosi kiva kuulla jos jollain on tasta tietoa / kokemusta :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tiedä lohduttaako tämä tieto, mutta itse lennän melko paljon työni takia (Eurooppa/Pohjoismaat) ja ei se raskauteen ole vaikuttanut ja jos kaikki jatkuu normaalisti, aion tarvittaessa lentää melko pitkälle raskautta (ts. äitiysloman alkuun). Työkaverit ovat myös näin tehneet ja ei ole ollut ongelmia. Tosin kaikki ne, jotka ovat lentäneet sinne äitiysloman alkupuolelle, ovat olleet sellaisia, joilla on ns. normaali raskaus. Pitkillä lennoilla tulee muistaa jalkojen liikuttelu jne. mutta tuollaiset 3h lennot Eurooppaan menee kyllä ihan hyvin.

Ei ne paineet tai tärinät mielestäni sen kummallisempia ole kuin muissakaan kulkuneuvoissa.

Mutta ihan varmaan oman jaksamisen mukaan lentokoneeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en myöskään ole koskaan kuullut tai lukenut mistään, että lentämisestä olisi mitään haittaa, lukuunottamatta noita mahdollisia veritulppia ym. Nykyaikaiset lentokoneet on kyllä niin hyvin paineistettuja, että ovat turvallisia. Tosiaan niin paljon raskaana olevatkin nykyään lentää, että oishan se jo huomattu, jos siitä jotain haittaa ois. Turvallisin mielin vaan koneeseen, jos noin muuten kaikki on kunnossa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen myös tuota 'Matkustaminen raskaana' -ketjua, siellä on paljon asiaa reissaamisesta raskausaikana ja muistaakseni myös tätä aihetta on käsitelty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle neuvolatäti sanoi, että jos kohdunsuu on jo auennut, niin lentäminen voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Muuten, jos raskaus on sujunut ihan normaalisti, niin tervemenoa koneeseen vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusin aloittaa uuden ketjun kun nimenomaan huolehdin niista laskuista, en niinkaan muuten lentamisesta tai matkustelusta. Eli kun laskuissa kuitenkin tarisee melko lailla koko kone, joskus enemman tai vahemman, niin pohdiskelin vain, etta kuinka hyvin vauva on suojattu. Valilla lentaessa on laskut ollut mallia vuoristorata.... Suomeen olen siis tulossa ja toki tulen, mutta sain tasta nyt sitten taas vaihteeksi uutta paanvaivaa...

Edited by Rhia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mä lentämisessä jostain olisin huolissani niin enemmän siitä säteilystä ja paikallaan istumisesta (mutta en niistäkään hirveästi huolestunut). Ei tuo tärinä nyt turbulensseissakaan kovin paha ole, täriseehän kroppasi jo kävellessä aika paljon. Tuskinpa raskaana koko aikaa paikallasi makaat ;) Ja liikuntaakin saa harrastaa yleensä normaalisti, jumpissa hyppely varmaan tärisyttää vauvaa paljon enemmän. Hyvin se siellä on suojassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt meneillään 10. raskausviikko ja vaikka raskauteni on aluillaan, olen lentänyt tänä aikana jo kahdeksan kertaa (joukossa pari pitempää lentoa, n. 10h). Kyllä muakin aluksi jännitti, voiko lentämisellä olla jotain negatiivisia vaikutuksia, mutta nyt pelko on jo hälventynyt, kun kaikki on sujunut hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko lentäminen kiellettyä jonkun tietyn raskausviikon jälkeen? Kun olisi toiveissa häämatka jonnekkin kauas:)

Näitä viestejä oli kyllä piristävä lukea, koska en ole asiaan mitenkään paremmin vielä perehtynyt, mutta on vaan mietityttänyt että pitääkö sittenkin pysyä vain suomen kamaralla ja siirtää reissu johonkin hamaan tulevaisuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on varmaan mainittu tuolla Matkustaminen raskaana -ketjussa, mutta Finnairin sivuilta löytyy esimerkiksi tietoa

 

Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan kunnes 36 raskausviikkoa on täynnä (35 viikkoa + 1–6 päivää) (kansainvälisen ilmakuljetusliiton suositus).

 

Finnairin lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa kunnes 38 raskausviikkoa on täynnä (37 viikkoa + 1–6 päivää) edellyttäen että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.

 

Kun 28 raskausviikkoa on täynnä (27 viikkoa + 6 päivää) vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo ei tosin päde kaikkiin yhtiöihin, joten kannattaa aina varmistaa kyseiseltä lentoyhtiöltä, mitkä heidän sääntönsä ovat. Jotkut yhtiöt kun vaativat erikoisluvan lentämiseen jo 35. raskausviikosta lähtien (eli 34viikkoa +1-6 päivää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri yhtiöillä on tosiaan eri käytännöt. Ja myös sen suhteen, mistä alkaen tarvitaan lääkärintodistus. Finnair esim. vaatii aika aikaisin tuon todistuksen, monilla muilla lentoyhtiöillä voi lentää pidempään ilman mitään todistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0