Miitsu

Hampaiden tulo

184 posts in this topic

^ ei oo Suomessa, kaverin piti tuoda Espanjasta mutten oo ainakaan vielä saanu. Voi oispa tollasta täälläkin myynnissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylläpä se oli tosiaan sitä itteään, nyt on koko toinen alahammas puhjennut. Saa nähdä, tuleeko se toinenkin tähän samaan syssyyn vai myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehdään poskihampaita ja AIVAN KÄSITTÄMÄTÖN kränä päällä lähes 24/7. Mukava lähteä ton kanssa maanantaina etelään... Toivottavasti puhkeavat sitä ennen.

 

Pahimmat ovat tähän mennessä, ennen tämän hetkistä meininkiä, olleet yläetuhampaat. Yläkulmurit tuli aika harmittomasti. Alhaalla vasta toinen kulmuri, joka tuli ihan salaa.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on näkyvissä ja tunnettavissa kaksi ensimmäistä hammasta alaleuassa. Kiukkunen poika oli silloin kun ne puhkesivat, nyt on taas hippasen rahallisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa nähdä onko meillä alkanut hammaskränä. Ennen meillä nimittäin itkettiin vain iltaisin, nyt kokoajan kun ollaan hereillä. Kuolaa tulee hirvittävästi ja kokoajan on käsi suussa. Itse olen saanut ensimmäiset hampaat 3kk-ikäisenä, joten ei sinänsä olisi mahdotontakaan.

 

Tuleeko ensimmäiset hampaat yleensä alapuolelle?Meillä nimittäin ikenet ovat muuttaneet muotoaan yläpuolelta, mutta lukiessa kirjoituksia tuntuu, että useimmilla tulee nesin alauolelle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni ylensä tulevat ensin alas, mutta tunnen poikkeuksiakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli ensimmäiset hampaat lähes huomaamatta! Kolmas ja neljäs sitten aiheuttivat enemmänkin kärttyisyyttä mutta yöitkuilta on toistaiseksi säästytty....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole tiennytkään että hampaiden tulo aiheuttaa myös nenän tukkoisuutta. Pojalla ei siis olekaan flunssa hampaiden tulon lisäksi... helpottava tieto :)

 

Oletteko antaneet Panadolia hammaskipuihin? Jos olette niin annatteko vain "pahimpana" päivänä nukkumaan mennessä vai parina-kolmena päivänä? Mä olen tosi arka noitteen lääkkeitten kanssa... Meillä puhkesi nyt eka hammas ja yksi yö heräiltiin parin tunnin välein itkemään (en siis tajunnut vielä tuolloin että hampaita tehdään) ja seuraava päivä kiukuteltiin. Sitten illalla annettiin Panadolia ja nukkui yön taas hyvin. Mielellään ei antaisi turhaan lääkettä vain "varmuuden vuoksi" mutta toisaalta taas turhaa vauvaa on kivulla kiusatakaan kun lääkkeet on keksitty. Voi kun tietäisi mikä olisi oikea määrä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän typykkä tekee hampaitaan todella hitaasti. Nyt on kaksi pientä alaetuhampaan puolikasta suussa. Joinakin päivinä hän järsii jokaista lelua aivan vimmattuna ja kitisee tavallista enemmän. Myös yleensä ruokaillessa niin aurinkoinen neiti on vähän kärttyisempi silloinkin, joten oletan, että tuo kaikki johtuu hampaiden tulosta. Olenkin antanut noina päivinä nukkumaan mennessä Panadolia, tosin en ihan täyttä määrää, mutta kuitenkin. Mielestäni tuo särkylääke ei ole kovin vahvaa (korjatkaa, jos olen väärässä), eikä aiheuta mahaärsytystäkään, joten kyllä sitä voi tarvittaessa antaa vauvalle. Kunhan nyt ei ala joka päivä tai monta kertaa päivässä antamaan! ;) (Lisään vielä, että kai sitä voi kuitenkin ns. kuurina antaa n.2-4 päivää hampaiden puhjetessa ilman sen suurempia haittavaikutuksia?!)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oletteko antaneet Panadolia hammaskipuihin?

Olemme antaneet. Itse olen saanut ohjeen, että mieluummin antaa liian "helposti", kuin pitkittää antamista, sillä hampaiden puhkeaminen voi olla hyyyvin kivuliasta. Hampaiden puhkeamisen aikoihin on joskus annettu juuri ihan parina/kolmena iltana peräkkäin ennen nukkumaan menoa. Ollaan annettu aina purkin ohjeen mukaan se määrä, mitä meidän tytön painoiselle on voinut antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Näin mäkin olen ajatellut. Mies epäili että olen liian herkästi antamassa lääkettä mutta mä olin oikeassa, tietysti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku tuolla aiemmin kysyikin, mutta vastausta en löytänyt. Eli helppaako kivut, säryt ja porut siinä vaiheessa kun hammas tulee läpi, vai jatkuuko ne edelleen kun hammas leuasta nousee? Vai onkohan tämä niitä "jokainen vauva on erilainen" -juttuja? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä itkut ja säryt loppuivat heti, kun hampaat puhkesivat ikenen läpi. Siihen asti oli ruokahaluttomuutta (tuttipullosta maidon juominen oli tosi vaikeaa). Nyt taas ollut samoja oireita muutaman päivän, odotettavissa siis hampaita 2 alahampaan lisäksi??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, meillä tyttö taisi nukkua ekan kunnollisen yönsä(siis koko yön läpi) silloin kun kaksi ekaa hammasta tulivat yön aikana ihan pikkasen läpi mutta tulivat siis läpi kuitenkin. Sitä oli edeltänyt joku 2-3 viikkoa rikkinäisiä öitä ja parin tunnin välein heräämisiä. Tuolloin tytöllä oli ikää n.8kk. Neiti on jo päälle vuoden mutta vain 4 hammasta löytyy. Nyt on parina yönä useaan otteeseen itkeskellyt ja uni ollut katkonaista mutta syykin selvisi eli molempien yläetuhampaiden viereen on tulossa 3 hammasta, yht. siis 6 kpl. Toivon että jahka tulevat läpi niin taas rauhoittuisi vähän.

 

Meillä ei ole koskaan ollut minkäänsortin ruokahaluttomuutta missään suhteessa joten siitä on vaikea sanoa :rolleyes: Kyllä mä olen ainakin antanut kipulääkettä kun selkeästi hampaat kiusaa. Onhan aikuisellekin hammassäryt ja kolotukset ilkeitä asioita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ruokahalu säilynyt ja yöt nukuttu nätisti hampaiden tulosta huolimatta. Nyt, kun pojallakin näkyy ja tuntuu sahalaita alaikenessä, niin ainoastaan järsimisen himo on kasvanut pikkuherralla. Tuttipulloakin mieluumin järsittäisiin, kuin juotaisiin siitä. :lol:

 

Toki olen hänellekin parina iltana antanut varalta Panadolia, kun on ollut niin kärttyinen ja jäytänyt vimmatusti kaikkea, mitä käsiinsä on vain saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hampaat tulleet ihan ilman isompaa näytöstä. Eilen näytti tulleen neljäs. Ihan viimeisenä yönä oarin alahampaan tullessa kiukkusi, mutta noiden muiden kanssa ei erityisesti sitäkään. Ruoka on maistunut entiseen tapaan eli uppoaisi niin paljon kun uskaltaisi tupata. Pientä nuhaa on kyllä nyt ollut, mutta en tiedä johtuuko sekään hampaista. Posket yleensä vähän punottaa myös joten voi pikkaisen lämpöä olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on hampaat tulleet ihan ilman isompaa näytöstä.

Voi kunpa meilläkin tulisi loput näin... :rolleyes: Ei tosin hyvältä vaikuta, parin hyvän yön jälkeen samanlainen itkuisuus on alkanut taas. :unsure: Noinkohan sieltä heti toinen tulee. Olen jostakin kuullut että hampaat usein tulee pareittain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ne ensimmäiset hampaat oli selvästi kivuliaimmat ja seuraavat tulivat suhteellisen huomaamatta. Kuopus tekikin hampaat hyvissä ajoin, sillä 8kk mennessä plakkarissa oli 8 hammasta :rolleyes: . Kipu on ilmeisesti hellittänyt heti, kun hammas on tullut läpi, kun sitten yötkin ovat rauhoittuneet. Ensimmäisiä hampaita teki viikon verran ja seuraavia päivän, pari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakaan 2 ekaa hammasta ei tuntunut sattuvan, eikä niiden takia huudettu tai valvoskeltu. Mutta meillä pojalla oli myös flunssa hampaidenpuhkeamisaikaan, niin meni samalla kiukulla :)

 

Ainun purulelu on nyt niin in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on toinenkin hammas läpi! :lol: Jos vaikka ensi yönä saisi nukkua edes yhden yli kahden tunnin pätkän... :rolleyes:

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun hampaita on tulollaan, niin mihin kohtaan se mahdollinen turvotus tulee?

Mä yritän epätoivoisesti hakea hampaista selitystä meidän horror-öihin (toinen vaihtoehto on sitten vaan planeettojen väärät asennot tms). Aiemmin en oo tajunnut tarkkailla alaikenien etuosaa, mutta nyt siinä näyttäis olevan jotain epämääräistä pullotusta. SEn sijaan se varsinainen hampaiden tulokohta näyttää ihan sileältä ja normaalilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakin meillä yläikenet turpoilee nyt juuri siitä edestä, ei hampaan kohdalta, niinkuin voisi olettaa. :)

 

Ja miksei voinut olla kahta hyvää yötä enempää välissä?!? (Jos noi viimeöiset huudot nyt on hampaista...) On vähän :wacko: olo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kun nää meidän hulinayöt olisivat siis hampaista johtuvia! Paitsi että viime öinen suppo ei ainakaan auttanut tipan vertaa, joten enpä tiiä sitten.. Luulis, että jos olis ienkipuja, niin suppo auttais ja uni olis rauhallisempaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

MissPiggy: Tossa on esimerkkikuva meidän viittävaille puhjenneesta hampaasta. Toinen puhkesi viikko sitten. Yläkakkosetkin on yhtä selvästi näkyvillä, taitaa tulla sarjana.

 

gallery_30_4_877.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onpas varsinainen söpöläinen! :)

Meillä ei ihan noin voimakkaasti näy tuo pullotus, mutta vähän joo sinnepäin. Tulkaa hampaat pian, että päästään taas takaisin normaalimpaan elämään!!!

Edited by MissPiggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now