Sign in to follow this  
Followers 0
SnowWhite

Unettomuus

18 posts in this topic

Mä olen nyt noin 6 viikkoa valvonut :wacko: Tai no, olenhan mä nukkunutkin...suunnilleen 3-4 kokonaista, muutoin 1-3 tuntia yössä. Mutta oon myös oikeasti valvonut monta vuorokautta putkeen nukkumatta silmäystäkään, kuten nyt kolme vrk.

 

Mitä tälle voi tehdä??

 

Töitä pitäis kuitenkin tehdä ja olla virkeänä. Kahvia juon ehkä yhden kupin aamulla ja senkin vain siksi, että pystyn olemaan töissä. Eli kofeiini ei mua valvota. Mulla ei myöskään ole mitään huolia tai stressiä. Liikkua en ihan hirveästi jaksa, koska kaikki energia menee siihen, että käyn siellä töissä.

 

Pitäiskö käydä lääkärissä...? Mutta mitä nekään tälle voi, kun lääkkeitä ei ilmeisesti voi ottaa? Ehkä saisin sairaslomaa... :mellow: Neuvolastahan sairaslomaa ei varmaan saa, kun eihän se terkka mikään lääkäri ole....

 

Painiiko kukaan muu saman ongelman kanssa? Tiedän, että unettomuus varsinkin loppuraskaudesta on varsin yleistä, mutta jos jollain on antaa jotain ratkaisua tähän niin ois ihan kiva -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä sinuna menisin lääkäriin. Tietysti saat tuolla unen määrällä saikkua. Tai ainakin olettaisin niin. Yöuni on kuitenkin aika tärkeä juttu ihan muutoinkin. Ja jos ei sekään auta niin sitten varmaan olis tarvetta tarkempiin tutkimuksiin. Tunnistatko, mikä sinua valvottaa? Pyörivätkö työasiat mielessä? Valvotko yleensä aamuyöstä vai milloin sattuu? Nukutko päiväunia? Toisin sanoen, saatko unta päivällä, jos yrität nukkua? Nyt lääkäriin mars!

 

Itse oon kärsinyt jonkin asteisista univaikeuksista nyt raskaana ollessa. Vessassa joutuu ravaamaan usein ja sitten sitä toisinaan virkistyy eikä saa enää unta. Mä myös alan herkästi vatvomaan seuraavan päivän asioita aamuyön tunteina. Ei kovin viisasta. :rolleyes:

 

Itse olen huomannut, että vaikka miten väsynyt olisin töiden jälkeen niin esim. kävelylenkki parantaa kyllä yöunen laatua selvästi. Ainakin paremmin kuin päikkärit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ainakin nukahtamislääkkeitä on, joita voi ottaa raskausaikana! Sairaalassakin niitä odottaville annetaan eli varmasti ovat ihan turvallisia (vaikka apteekissa ehkä muuta väittävätkin).

 

Mä olen ollut huono nukkuja esikoisen odotuksesta lähtien. Etenkin imetysaika oli tuskaa, kun imetyshormonit piti mut tosi virkeenä. Synnytyksen jälkeen valvoin käytännössä viikon putkeen...sitä odotellessa taas :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä mä sinuna menisin lääkäriin. Tietysti saat tuolla unen määrällä saikkua. Tai ainakin olettaisin niin. Yöuni on kuitenkin aika tärkeä juttu ihan muutoinkin. Ja jos ei sekään auta niin sitten varmaan olis tarvetta tarkempiin tutkimuksiin. Tunnistatko, mikä sinua valvottaa? Pyörivätkö työasiat mielessä? Valvotko yleensä aamuyöstä vai milloin sattuu? Nukutko päiväunia? Toisin sanoen, saatko unta päivällä, jos yrität nukkua? Nyt lääkäriin mars!

 

En tosiaan tiedä miksi valvon....mä en oikeastaan mieti mitään niin ihmeellistä, sillon kun valvon, eli mulla ei pyöri mitkään tietyt asiat mielessä! Yleensä jos uni tulee (niinkuin viime yönä Luojan kiitos sain vähän nukuttua) niin se tulee aamuyöstä. Mä en nuku päiväunia just siksi, että yöllä saisin unta. Mutta tosin tiedän, etten nukkuis yhtään sen enempää päivälläkään...kun mua ei vaan nukuta! :huh: Pitäis varmaan tosiaan käydä siellä lääkärissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse oon kärsinyt jonkin asteisista univaikeuksista nyt raskaana ollessa. Vessassa joutuu ravaamaan usein ja sitten sitä toisinaan virkistyy eikä saa enää unta.

Mulla tuntuu auttaneen tuohon se, että käyn illalla just ennen nukkumaanmenoa vessassa ja yöllä kun taas hätään herään, niin en kuitenkaan vessaan nouse (en tosin kastele sänkyäkään... <_< ). Ilmeisesti aiemmin tuli käytyä pissalla vähän turhankin herkästi, nyt oon onneks näin välttynyt noilta virkistymisiltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mäkin ramppaan yöllä vessassa, parhaimmillaan 6-7 kertaa ja joka kerta tulee sitä pissaa oikeasti paljon :rolleyes: Se ei ole pelkästään hädän tunnetta. Mä en voi pidättää, koska se paine tuntuu niin inhottavalta, etten ainakaan pysty nukkumaan. Yleensä mulla ei ole mitään pidätysvaikeuksia, enkä mä nytkään varmaan housuuni laskis, mutta en pysty sitä vessahätää ohittakaan.

 

Varasin muuten ajan lääkärille ja nyt olen sairaslomalla! Hyvä näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että varasit lääkärin. Saikku on tuossa tilanteessa varmasti paikallaan.

 

Itsekään en pysty pissahädän kanssa nukkumaan. Se valvottaa mua vielä enemmän kuin vessassa käyminen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei nyt ihan noin vakavaa valvomista ole mutta kyllä minäkin öisin valvon ja varsinkin jos herään johonkin niin uni ei sitten tule moneen tuntiin ja koko seuraava päivä menee ihan harakoille. Kait se jotenkin tähän raskauteen liittyy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut aivan samanlaista valvomista ja olenkin ollut sairaslomalla (lisäksi on ollut myös supistuksia). Ei tuohon ainakaan minulla auta muu kuin valvoa yöt ja nukkua päiväunet, se ona inao tapa miten jaksaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia kokemuksia teillä on unettomuudesta, nukahtamisvaikeuksista, yöheräilyistä jne. raskausaikana? Mitkä konstit auttavat?

 

Itse ekassa raskaudessa aloin noin raskauden puolivälistä alkaen herätä yöllä n. klo 03 tai 04 pissalle ja juomaan vettä, mutta sain kyllä sitten uudestaan unta. Loppukolmanneksella en sit enää saanut unta, vaan makoilin hereillä joko sängyssä tai olohuoneessa 2 - 4 tuntia. Ekan lapsen kohdalla se ei haitannut niin paljon, kun saattoi sitten nukkua uuden setin siihen päälle ja nousta puolilta päivin tai sitten nukkua vaikka päiväunet myöhemmin päivällä.

 

Nyt tokassa raskaudessa (RV 27) täytyy nousta kotihoidossa olevan esikoisen seuraksi ja uupumus tuntuu... Lisäksi en tunnu saavan unta iltaisin. Jos ja kun herään useamman kerran yössä, uudestaan nukahtaminen kestää joka kerralla. Olen kokeillut kamomillateetä, joka ehkä vähän auttaa joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse unettomuuden takia sairaslomalla ja sain myös pahimmassa vaiheessa unilääkeettä katkaisemaan pitkän unettoman jakson, vaikka en olisi halunnut missään tapauksessa niitä syödä raskausaikana. Mulla unettomuus nosti verenpainetta ja teki muutenkin olon ihan kamalaksi, niin lääkäri katsoi lääkityksen olevan parempi vaihtoehto. Kokeilin myös vyöhyketerapiaa, mutta se ei auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kärsinyt tässä raskaudessa juuri tuosta, että kun herään, ei uni välttämättä tule heti eikä hetkenkään perästä. Kaikkein paras lääke tuohon on ollut seksi. Jos ei riittävän usein saa, alkaa tulla taas yöllisiä valvomisjaksoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oho! :) Hih, täytyypäs kokeilla. Sitä on vaan aina niin väsynyt, ettei jaksa kovin usein :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kärsin ekassa raskaudessa unettomuudesta niin pahasti, että jouduin jäämään sairaslomalle jo muutenkin maksimivarhennettuna alkanutta äitiyslomaa ennen. Mulla unettomuus iski päälle elokuun puolessavälissä, kun lokakuun alusta olin jäämässä äitiyslomalle ja laskettu aika oli 16. joulukuuta. Heräsin myös tosiaan vessareissulle yöllä klo 02-05 välillä, enkä saanut pääsääntöisesti nukuttua ennen aamua sen jälkeen, eli valvoin aina sen 2-4 h melkein joka yö. Tämä teki tietty pitkään jatkuessaan sen, etten ollut työkuntoinen ja sain toden teolla taistella sairauslomasta niin työterveys- kuin neuvolalääkärin kanssa. Heidän molempien mielestä mun olisi vaan pitänyt saada nukuttua, ja koska molemmat olivat sitä mieltä, ettei minkäänlaisia uni- tai nukahtamislääkkeitä voi raskaana ollessa käyttää eli koska mitään hoitoa ei ole, kirjoittivat he pari päivää sairauslomaa kerrallaan. Lopulta sain neuvolalääkäriltä loppuajaksi saikkua, mutta oli se todella työn ja tuskan takana. Multa kyseltiin monella eri tavalla, onko minulla taustalla työuupumusta/-stressiä tai enkö halua olla enää töissä ja haluan vaan sairauslomaa. Musta toi oli sinänsä melkoisen törkeää, koska oli kyse ainoastaan siitä. että olisin halunnut olla töissä niin pitkään kuin mahdollista, mutta se oli yöllisen jatkuvan valvomisen takia täysin mahdotonta. Periaatteessa olisin voinut tehdä epäsäännöllisesssä 3-vuorotyössäni pelkkää iltavuoroa viimeiset kuukaudet jatkuvasti (klo 14-21.30), muttei se olisi ollut miellekästä, koska aina valvottuani aamuyön olisin nukkunut aamupäivän ja lähtenyt sitten töihin koko aktiiviseksi ajaksi päivästä; tätä ei työnantajanikaan millään tavalla kannattanut vaikka se olisi mahdollista ollutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain syystä, viime keskiviikon (to plussailtu) jälkeen en ole nukkunut kunnolla. Herään 1, 2, 3, 4 ja puol 5 aikoihin.. Kello soikin jo puol 6. Koko yö menee pyörimiseksi. Aamuisinkaan en ole kovin väsynyt, vaan näin iltapäivästä meinaan nukahtaa työpisteelle.. En ole jaksanut kovin edes liikkua.Tänään lähden kyllä vaikka väkisin lenkkeilemään töitten jälkeen ! Vinkkejä tähän? Tietysti kaikki on uutta, kun on eka raskaus, mutta en mielestäni edes jännitä kauhesti. Nään unia lähinnä jostain siivouksesta ja kuolleista ihmisistä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo tainnu nukkua kunnolla kevään jälkeen, ensimmäinen raskausoire oli väsymys ja se vaan jatkuu edelleen. Alussa ongelma oli ehkä suurimmaksi osaksi siinä, että ei pystynyt nukkumaan mahallaan, ja mä kun en oo ikinä saanut unta ellen oo ollut mahallani. Sitten tuli nää kaikki liitoskivut ja nyt selkä/lonkkakivut. Pissalla käyn 1-3 kertaa yössä. Edes viikonloppuisin ei vaan tuu uni aamulla, vaikka ois kuinka uninen, eikä oikeen ees saa hyvää asentoa. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Grenade ! Tsemppiä sulle ! Unettomuus on kyllä aika peestä. Viime yönä vihdoin sain nukuttua paremmin, vaikkakin vähän katkonaisesti. Ehkä munkin pitää totuttautua ajatukseen, että tää jatkuu vielä pitkään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0