Sign in to follow this  
Followers 0
Sparkles

Koska on liian myöhäistä antaa epiduraali?

16 posts in this topic

Tämä on tietääkseni sairaalakohtaista. Naistenklinikalla sanottiin, ettei sitä voi enää antaa siinä vaiheessa, kun pää on jo näkyvissä. Mulle annettiin puudutus, kun olin 10 senttiä auki, vaikka kyseessä olikin spinaalipuudutus, mutta samalla asetettiin katetri epiduraalia varten. Spinaalipuudutukseen päädyttiin siksi, että se toimii nopeammin ja kestää vähemmä aikaa. Mulle tilattiin puudutus, kun olin 9 senttiä auki ja se oli jämähtänyt siihen pariksi tunniksi ja mä rupesin olemaan liian väsynyt ja kipeä. Ajateltiin sit laittaa oksitosiinitippa ja sitä ennen sit puudutus. No, mulle laitettiin ekaks nestetippa (joka laitetaan aina, kun laitetaan puudutus, ettei verenpaineet tipu liikaa) ja silloin avauduinkin yllättäen kokonaan. Päätettiin kuitenkin laittaa se puudutus, jotta saisin levätä ennen ponnistamista.

Olen kuullut, että monessa sairaalassa ei puudutusta enää noin myöhäisessä vaiheessa anneta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut muutaman kerran, ettei epiduraalia enää anneta kun on 7-8 cm auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oisin halunnu epiduraalin, mutta olin jo 8cm auki, joten en sitä saanut.

Laitettiin kuitenkin lääkäri hakuun, että saisin kohdunkaulan puudutteen, mutta enpä sitäkään ehtinyt saamaan.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitaja tilas puudutteen kun olin 3cm auki ja supistuksia tuli minuutin välein. Kätilö teki valmistelut epiduraalia varten ja kutsui sitten heti anestesialääkärin. Lääkäri tuli paikalle 10 minuutissa kutsusta, mutta silloin oli jo liian myöhäistä sillä paikat oli auennu siinä ajassa 10 senttiin ja olin jo ponnistamassa vauvaa..

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Jenkeissä näin eilen telkkarista Baby Story -ohjelmassa jossa kuvataan synnytyksiä, että epiduraali annettiin vaikka oli jo 9 cm auki. Mistähän johtuu, että sitä ei voisi enää antaa tietyn pointin jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oisin halunnu epiduraalin, mutta olin jo 8cm auki, joten en sitä saanut.

Laitettiin kuitenkin lääkäri hakuun, että saisin kohdunkaulan puudutteen, mutta enpä sitäkään ehtinyt saamaan.. :rolleyes:

Mullekin mietittiin kohdunkaulan puudutetta, mutta sitä ei olis voinu antaa, kun olin jo liikaa auki ja sen takia päädyttiin spinaaliin/epiduraaliin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä Jenkeissä näin eilen telkkarista Baby Story -ohjelmassa jossa kuvataan synnytyksiä, että epiduraali annettiin vaikka oli jo 9 cm auki. Mistähän johtuu, että sitä ei voisi enää antaa tietyn pointin jälkeen?

 

 

Saattaa vaikeuttaa ponnistusvaihetta kun supistuksia ei tunne (joku pelkopotilas tosin on saanut epiduraalin juurikin siksi) ja repeämien riski kasvaa.

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en saanut Satks:ssa epiduraalia, kun olin 8 cm auki (aukesin 2 cm --> 8 cm sillä välillä kun kävelin osastolta synnärille).

Siinä tuli hoitajillekkin jo aika kiire ja niinpä lääkäri hälytettiin myös paikalle - ei kuitenkaan antanut epiduraalia, vaan puhkaisi kalvot :P

 

 

Hetken kuluttua siitä sain spinaalipuudutuksen ja kohdunkaulunpuudutteenkin sain sit jossain vaiheessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saattaa vaikeuttaa ponnistusvaihetta kun supistuksia ei tunne (joku pelkopotilas tosin on saanut epiduraalin juurikin siksi) ja repeämien riski kasvaa.

 

Mä olen pelkopotilas (lievästi sanottuna..) ja sain heti sairaalaan mennessä (3,5 cm auki) eka satsin ja toisen parin tunnin päästä jolloin avauduin hetkessä täysin ja ponnistin ihan täysin puudutettuna (luojan kiitos!!!) mut siitä huolimatta etten supistuksia tuntenut niin tunsin kyllä hyvinkin sen ponnistamisen tarpeen supistuksen tullessa, sitä ei voinu vastustaa vaikka olis yrittäny. Repesin kyllä mut olisin kuulemma revennyt muutenkin kun neidillä oli käsi poskella. Eipähän sattunu :)

Mut itse kysymykseen, mulle sanottiin että 8 cm auki on ehdoton takaraja epiduraalille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos auki enemmän kuin 7cm ei suositeta enää antamaan epiduraalia..näin mulle on kerrottu..

Typyä synnyttäessä lääkärin tulo kesti ja kun tuli ei kätilö enää muistanut katsoa kohdunsuun tilannetta ja heti epiduraalin saatuani lääkärin suljettua oven meni multa lapsivedet ja ponnistus alkoi ja 6min niin typymme oli maailmassa...johon kätilö totesi että hupsis..taisit ollakkin jo enemmän auki, että hups unohtui katsoa tilanne kun näytin niin tyyneltä..jepu jepu..tosi tyyni olo olikin..voi jösses sitä kipua..Eli sain epiduraalin vaikka olinkin enemmän auki koska tapahtui virhe..eipä tuosta haittaa ollut..olipahan puudutetta kun istukka syntyi..olisi vaan ollut mukavaa jos siitä olisi ollut apua itse synnytyksessä koska ei tuosta ilokaasusta paljoa ollut apua vaikka sitä kuinka kaksin käsin veti hätäpäissään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin 2 cm auki kun mentiin sairaalaan ja kun tunnin päästä päästiin saliin, olin 4 cm auki. Kätilö sitten meinasi, että tää synnytys tulee etenemään sen verran nopeasti, ettei epiduraalia ehdi/kannata laittaa - anestesialääkärin saapumiseen kuluu aikaa, samoin epiduraalin laittamiseen ja siihen, että vaikutus alkaa ja kätilö meinasi, että siinä vaiheessa kun epiduraali alkaa vaikuttamaan, ponnistan jo. Epiduraalia ei siis laitettu, mutta sain kohdunkaulanpuudutteen kun olin 6 cm auki (tämä olikin ehkä parikymmentä minuuttia edellisestä tsekkauksesta jolloin olin sen 4 cm auki). Tuosta meni sitten 2h kun aloin ponnistamaan, eli luulen että epiduraali olisi kyllä ehditty antamaan, mutta kätilö päätyi tällaiseen ratkaisuun. Se tosin ei mua haitannut yhtään, koska en missään vaiheessa edes halunnut epiduraalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin silloin aikanaan Naistenklinikalla, että he antavat epiduraalin koska tahansa äiti sitä haluaa. Kättärillä käsittääkseni hieman tiukempi meininki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taisin saada viimeisen kerran epiduraalin tai ainakin kipulääkettä epiduraalitilaan kun olin täysin auki. Pää oli väärässä asennossa lantion luihin nähden ja ponnistamisesta ei ollut iloa siinä vaiheessa. Odoteltiin hetki, jos vauva kääntyisi vähän ja lähtisi tulemaan, minkä onneksi tekikin. Minulle kätilö selitti asiaa niin, että mitä aukinaisempi kohdunsuu on, sitä pienempi ja lyhytaikaisempi vaikutus epiduraalilla on, vaikka lääkemäärä olisikin sama. Hyvin kyllä huomasin sen itsekin - eka kerran lääkettä laitettaessa olin muutaman sentin auki ja sen vaikutus kesti varmaan kolmisen tuntia, siitä kohdunsuun pikkuhiljaa auetessa myös kipulääkkeitä alettiin tarvitsemaan useammin. (koko aukeamiseen meni reilu 20 tuntia, ilokaasusta siirryttiin epiduraaliin joskus 9 tunnin kohdalla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

siaraalakohtaista on joo, mitään tarkkoja ohjeistuksia ei ole. Pääsääntöisesti kätilöt meiltä ane-lääkäreiltä tilaa mitä oman harkintansa mukaan katsovat ja me sitten vaan laitetaan se mitä on pyydetty. Käytännössä epiduraalin vaikutus alkaa vasta noin 15-20min laiton jälkeen eikä se juurikaan vaikuta ponnistusvaiheen kipuihin (toki joillakuilla auttaa siihenkin). Spinaalin vaikutus tulee ihan muutamassa minuutissa ja siksi sitä käytetään jos oletus on et vauhdilla mennään (tyypillisesti uudelleen synnyttäjillä). Noi kohdunkaulan puudutukset ja pudendukset on sitten gynen puolen hommia...

Edited by Nat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0