Nipsanteri

Kipu ja puristus rinnassa

5 posts in this topic

Hei!

Haluaisin kuulla onko muilla ollut kipua ja puristusta rinnan alla ja koska? Olen nyt 29. raskausviikolla ja parin viikon ajan on tuntunut puristusta rinnan alla molemmilla puolilla. Kipu tuntuu, kun kyykistyn eteenpäin, istuessa pehmeällä ja joskus jopa kyljellä maatessani. Rinnassa tuntuu niin kuin joku jäisi puristuksiin, jotenkin muljahtaisi väärään paikkaan, välillä tämä aiheuttaa myös hengitysvaikeuksia.

 

Ajattelisin, että kohtu/vauva painaa kylkiluita ja keuhkoja tai jotain, mutta voiko olo olla oikeasti näin ahdistava ja vaikea? Välillä on päiviä ettei tunnu juuri mitään ja välillä olo on aamupäivästä alkaen tosi inhottava. Yritän venytellä ja suoristella itseäni, mutta se ei auta. Ainoastaan selällään maatessa puristusta ei tunnu. Kiitoksia, jos joku auttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ihan tarkkaan osaa hahmottaa, onko kyse samasta asiasta, mutta voin kertoa omista tuntemuksistani:

 

Joskus viikoilla 26-29 tuli aina välillä oikealle puolelle kylkiluiden kohdalle sellainen pakottava, vannemainen kipu, joka tuntui siltä, niin kuin olisi rintsikat olleet pitkään liian tiukalla (näin aluksi luulinkin, mutta kipu jatkui vaikka oli päivän ilman rintsikoita). Kipualue ulottui oikean rinnan alta oikean lapaluun alle. Kun makasin vasemmalla kyljellä, kipu helpottui. Uskoisin, että kipu johtui siitä, että kun vauvan takapuoli oli oikealla puolella, niin kohtu työnsi kylkiluita ulospäin. Tuo kipu oli mulla ainakin todella raivostuttava, sillä kaikki keskittyminen meni siihen, eikä siihen auttanut mikään muu kuin makaaminen. Olenpa joskus kuullut, että jollain raskaana olevalla on kylkiluu murtunutkin, kun kohdun paine ulospäin on ollut niin suuri. Voisiko sulla olla samanlainen kipu, mutta vaan toisessa kohtaa? Se kyllä helpotti sitten jossain vaiheessa, eikä ole tullut takaisin enää myöhemmin raskaudessa.

 

Nyt myöhemmin (ehkä viikolta 35 eteenpäin) on ollut välillä raskas hengittää ja tuntuu että pitää oikein kunnolla vetää henkeä, että saa happea. Niin kuin olisi iso kivi rintakehän päällä. Mutta sekin johtuu mulla ainakin siitä, että vauva vie keuhkoilta tilaa.

 

En tiedä auttoiko yhtään, mutta tällaista siis mulla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tigru vastauksestasi! Kipu on minullakin just tuommonen niinku rintsikat painais rintaa, vaikka niitä ei ole. Eilinen oli parempi päivä, eikä kipua ollut, että toivottavasti tuo katoaa kohta..

 

Puhuin neuvolassakin tuosta eilen ja sanoivat, että jos kipu on ihan tuntuvaa, pitää asia tutkia, että ei välttämättä ole ihan normaalia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva kuulla tästä aiheesta lisää... Minä olen vasta noin puolivälissä raskaana (21+0) ja vasemman puolen alimpien kylkiluiden jomotus on jo lähes jatkuvaa. Pärjään kivun kanssa vielä oikein hienosti, mutta pelottaa etukäteen, millaisia viimeiset viikot tulevat olemaan. Kylkiluihini on sattunut ehkä jostain viikolta 17 alkaen, jos olen joutunut esimerkiksi istumaan pitkään. Rintakehäni ympärys ennen raskautta oli kylkiluiden kohdalta muistaakseni 62 cm, nyt se on yli 70 cm. En usko, että kyse on rintsikoiden kiristämisestä, koska kylkiluu on kipein n. 5-10 cm rintsikoiden alareunan alapuolelta. Toivottavasti luut joustavat hyvin eivätkä räsähtele rikki raskauden edetessä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy myös vastata, koska sattumalta päädyin lukemaan näitä viestejä just tänään, kun olen (taas) käynyt lääkärissä jatkuvien hengitysvaikeuksien ja korkean pulssin takia.

 

Mulla siis toinen raskaus menossa viikolla 31 ja nyt ollut jo noin viikon ajan pulssi 100-120 ja samalla tuntuu kuin olisi kivi rinnan päällä, painaa ja puristaa. Oireita tulee päivittäin mutta kesto ja ajankohta vaihtelee. Sydänfilmin mukaan kaikki ok, joten kaipa nämä oireet sitten johtuvat vain raskaudesta eli sydän pumppaa enemmän verta tiheämmin, joten pulssi nousee ja ehkäpä kohtu painaa keuhkoja kasaan tai sitten "rintakipu" johtuu sydämen lisääntyneestä työmäärästä. Lääkäri mietti myös kilpirauhassairauden, keuhkoembolian ja raskausmyrkytyksen mahdollisuutta, mutta (jostain syystä) päätti vielä seurata tilannetta ainakin siihen asti, kun kilpirauhaskokeiden tulokset tulee tällä viikolla eli 3-4 päivän sisällä.

 

Mulla myös tuntunut jo kauan oikealla puolella puristusta tms. kun vauva sijaitsee oikealla puolella. Hankala istuakin välillä, kun painaa ikävästi kylkeen ja kylkiluihin/palleaan. Lisäksi vauva potkii ihan jatkuvasti sinne oikealle puolelle, niin kylkiluut on aika hellänä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now