Leonor

Taapero parturiin!

52 posts in this topic

Meillä on kohta 2-vuotias poika, joka kaipaa kipeästi hiustenleikkuuta. En osaa itse leikata hiuksia eikä siihen ole oikein välineitäkään. Kerran olen niskahiuksia tasoittanut ja tulos oli kohtalaisen huono.

 

Mutta miten lapsi saadaan istumaan kiltisti parturin tuoliin? Meidän poika rimpuilee lääkärissä ja kaikissa tilanteissa joissa ventovieras yrittää häneen koskea. En voi kuvitella että kampaajalla suostuisi istumaan paikallaan edes muutamaa minuuttia eikä tuttavapiiriin kuulu kampaajia, jotka lapsi tuntisi entuudestaan.

 

Missä iässä olette vieneet lapsen parturiin vai leikkaatteko hiukset suosiolla itse? Miten on sujunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelisin ottamaan ihan suoraan yhteyttä partureihin/kampaamoihin josko löytyisi sellaista "lapsiystävällistä" hiustenleikkaajaa. Saattaa kuulostaa hassulta mutta ihan oikeasti on ihmisiä joilla on tämä taito hyppysissä ja toisilla taasen ei eli eivät todennäköisesti yhtään ihmettele jos moista kysyt.

 

Meillä hoitaa tyttösen hiustenleikkuun partuurikampaajakummitäti jonka kanssa on juurikin tästä asiasta puhuttu paljon. Me ollaan siis päästy helpolla kun leikkaaja on tuttu ihminen mutta tiedän että tuolla kummitädillä on ihan työnpuolesta vankka äiti-lapsiasiakaspiiri ;).

 

Kampaamoonkin voi käydä tutustumassa etukäteen ilman että tehdään mitään. Meillä tehoaa 2-vuotiaalle monissa vaikeissa paikoissa jo nykyisin "lahjominen" eli hieno kasvatusperiaate tarralla palkitseminen. Tärkeintä kaiketi on kertoa etukäteen rauhallisesti millainen juttu on kyseessä, leikata kerralla sen verran tukkaa kun onnistuu ja palkita lapsi jos onnistutaan ja pysyä rauhallisena itse koko ajan. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedetään. Niin ja ammattilainen saa aika nopeastikin nipsittyä hiukset siistiksi vaikka pää vähän pyörisikin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, niin ajankohtainen aihe. Entä kun kyseessä on todella vilkas ja itsepäinen 1v2kk? Jo kynsien leikkuu on aina aikamoinen suoritus, kun poika haluaisi itselleen tutkittavaksi ne sakset.. Pelottaa ajatuskin hiustenleikkuusta. Tuon ikäistä kun ei vielä lahjota.. Eikä asian selittäminenkään paljon auta..

 

Mutta pakko olisi jotenkin asia hoitaa pian, jätkän etuhiukset kun muutama päivä sitten jotenkin vaan humpsahti kasvaa pituutta, tulee silmille. (ihan oikeasti, sekä minun että miehen mielestä ne oli edellisenä päivänä ihan hyvät, sitten yhtäkkiä täysin liian pitkät!) :rolleyes:

Nyt on vaan muutama päivä pähkäilty että yritettäisikö itse, annettaisiko mummon yrittää (se tasoittaa usein meidän muiden hiuksia) vai vietäisikö kampaajalle. Ja suittu niitä hiuksia vaan silmiltä toistaiseksi saamatta päätöstä aikaiseksi.

Entä jos niistä tulee kamalan rumat sitten.. Muutenkin tekee kipeää ajatus kajota meidän pojan ihanaan kikkarapäähän saksilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan oltu parikin kertaa poikaa viemässä parturiin, mutta aina ollaankin satuttu treffaamaan yhtä kaukaisempaa kampaajatuttavaa tai osaavia sukulaisia juuri pahimman hädän keskelllä. Meillä on kuitenkin aina ollut suunnitelmana, että kun poika parturiin viedään niin me viedään läppäri mukana ja laitetaan pojan lemppari-DVD pyörimään: Fröbelin palikat tai Tuomas Veturi :) Asia on jo tarkistettu ok:ksi myös parturin puolelta. Hän myöskin sanoi, että eivät ota maksua, jos hommasta ei todellakaan tule mitään, ja että kaikki keinot on yleensäkin sallittua kunhan vaan tukka saadaan leikattua :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika kävi kokeneella parturitädillä noin 1,5-vuotiaana. Parturi osasi hyvin käsitellä lasta, ja koko homma meni hyvin. Poika sai istua äitin sylissä leikkaamisen ajan, ja katsella leluja. Vähänhän se jännitti, mutta lopputulos oli todella siisti.

 

Nyt kaksivuotiaana käytiin toisen kerran ja tällä kertaa parturina oli nuori tyttö, joka ei varmasti olisi osannut tehdä mitään, jos lapsi olisi temppuillut. Onneksi meidän jätkä oli tosi kiltisti ja tyttö sai leikattua. Jälki vaan oli todella paljon huonompi kuin ensimmäisellä kerralla.

 

Kannattaa siis viedä jollekin kampaajalle, joka osaa olla lapsen kanssa. Kysellä vaikka tutuilta vinkkejä tai sitten suoraan kampaajalta, miten lapsiasiakkaan tukanleikkuu sujuu. Minä kun varasin tuota ensimmäistä kertaa, niin täti mm. ohjeisti, kuinka lapselle kannattaa kertoa tulevasta parturikäynnistä etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika kävi ekan kerran parturissa n. 1,5 vuotiaana. En vaivautunut edes kokeilemaan hiuksien leikkausta itse. Poika inhoaa jo saksien näkemistä ja kynsiä leikatessakin huutaa kuin hyeena.... Argh.

Parturiin veitiin siksi, että olisi jotain toivoa saada siisti lopputulos. Vietiin poika tutulle kampaajalle jolla itsellään 4 muksua ja kokemusta pienten hiuksien leikkaamisesta. Homma sujui TOSI hyvin.

Kampaajalla oli legoja ja eläinaiheisia kuvia ja niitä katsellessa hiusten leikkaus sujui hyvin. Poika myös jännitti niin kovasti ettei hievahtanutkaan penkistä.

Hiukset on tuon kampaajareissun jälkeen leikattu aina samalla kampaajalla ja poika menee sinne mielellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joillaan kampaajilla on myös mahtava autotuoli! Siis sellanen, jossa on ratti :) Meillä ainakin toimi se tosi hyvin, tosin ekalla kerralla piti silti istua äidin sylissä. Ainakin HML:n PHS:ssä ja Tampereella Sokoksella on sellanen. 2,5-vuotiaalle autto myös se, että näki tuttuja, jotka oli käyny parturissa. Sit se muisteli, että Eetukin kävi ja Otsokin kävi jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun äitini on entinen parturi-kampaaja, joten hän on aina leikannut pojan hiukset.

Mummolassa on vielä jäjellä vanha parturituoli, jossa leikkaus siis yleensä tehdään. Jos (kun!) pojalta loppuu maltti istua tuolissa, mummo jatkaa leikkaamista vaikka poika onkin omissa leikeissään :) Itse asiassa leikkaaminen on helpompaa kun poika ei näe peiliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on paljon kokemusta parturissa käynnistä. Ekan kerran poika oli parturissa kun täytti vuoden, sen jälkeen monta kertaa. Meillä ei niinkää ole ongelma siinä etteikö poika jaksaisi istua, vaan ennemminkin että antaako vieraan koskea itseensä. No meillä asia ratkastiin niin että isä on käyttänyt poikaa parturissa ja tosi hyvin on mennyt. Istuu isänsä sylissä ja parturi leikkaa, sellanen autotuoli olisi kanssa olemassa, mutta iskän syli on turvallimpi paikka. En usko että olisi onnistunut noin hyvin jos olisin ollut itse mukana, iskän kanssa ei ole niin takertuvainen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on käynyt kampaajalla muutaman kerran tasoittamassa hiuksia. Ekan kerran kävi 1v 9 kk ikäisenä, kun äiti ei uskaltanut alkaa tasoittelemaan etuhiuksia pari päivää ennen tarhakuvaa... Meillä tyttö on käynyt kampaajalla vain mummun kanssa, koska äidin kanssa se olisi yhtä sählinkiä. Ekalla kerralla tyttö oli hieman hätkähtänyt föönin ääntä, kun olivat odotelleet vuoroa. Viimeksi tyttö oli istunut paikallaan kuin tikku ja kääntänyt päätään kampaajan ohjeiden mukaan. Kampaaja oli sanonut, että harvoin on niin rauhallista lasta leikannutkaan, kai tyttö sitten jostain syystä jännitti tilannetta aika lailla. Aikaa varatessani kampaaja kysyi lapsen ikää ja kerrottuani tytön olevan 2v, hän totesi, että leikataan sitten sen verran kun pystytään, väkisin ei voi alkaa leikkaamaan ettei tuu mitään kammoa leikkausta kohtaan.

 

Mä kyselin tutuilta etukäteen kampaajavinkkejä, samoin mun äiti kysyi työpaikaltaan pienten lasten äideiltä vinkkejä. Ja tää kampaaja on nyt osoittautunut hyväksi lasten kanssa ja hänellä itselläänkin on lapsia. Mä suosittelisin kyselemään tutuilta vinkkejä noista kampaajista/partureista, koska kaikki eivät tosiaankaan osaa toimia lasten kanssa, ainakaan pienten.

 

Mä oon yrittänyt nyt pari kertaa välillä tasoittaa tytön etuhiuksia, kun pakkaavat kasvamaan turhan pitkiksi. Mutta tyttö vaan huutaa ei ei äiti ei leikkaa, täti leikkaa... Mies on saanut nyt kerran tasotettua hiuksia, mutta aika huonolla menestyksellä (=tyttö huutaa ja rimpuilee) eli ilmeisesti meillä on jatkossakin käytettävä tyttöä kampaajalla :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonkohan pienten lasten hiustenleikkuusta joutuu maksamaan? Meillä alkaa kans piakkoin olla tarve tytön hiustenlyhennykseen. Hän kyllä tarvis pehkoonsa jo jonkinlaisen mallinkin, kun hiusta on sen verran paljon (ja pitkää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin tytön kanssa hiustenleikkuussa, luulen että maksoi 5-7 euroa, minunkin hiukset leikattiin ja yhteensä maksoi 30 euroa. En siksi ole varma tytön hiusten leikkuun hinnasta.

 

Ei suostunut neiti yhtään mihinkään näin ekalla kerralla, laitoin neidille tutin suuhun ja pidin omassa sylissä. Sitten antoi leikata nätisti ja ihan hyvännäköinen siitä tuli. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paljonkohan pienten lasten hiustenleikkuusta joutuu maksamaan?

Mä olen kysellyt parista paikasta niin 12-20 euroa. 12 euroa vielä menisi ihan max hintana... Tämä siis pk-seudulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, äitini leikkasi perjantaina vähän pojan hiuksia niin näkee jätkä taas eteensä. Ihan hyvin meni mun sylissä mummolan lattialla, leikkaus kesti ehkä 20sek. Sitten alkoi pää pyörimään ja kädet huitomaan liikaa. Eihän siitä ihan huippuhyvä tullut, sovittiin että jatketaan myöhemmin kun oltiin siellä koko viikonloppu. Mutta pojan kiharat antaa niin paljon epätasaisuutta anteeksi ( =pörröttää sinnetänne jokatapauksessa) joten ei me sitten koettu tarpeelliseksi sitä enää tasoitella kuitenkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me itse lyhennettiin meidän alle vuosikkaan korvien päältä ja McGyver-takatukan. Saksien kanssa siitä ei tullut mitään mutta saatiin oikeen tasainen siisti jälki koneen kanssa. Oltiin suihkussa ja samalla kun poika tutki suihkuleluja, isi huiteli koneen kanssa pari vetoa, laitti piiloon selän taa kun poika ois tahtonut nähdä mikä pörinää pitää, sitten taas keskityttiin leluihin ja kone kävi :D Oikeen hyvin meni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan ensimmäinen parturikerta meni aika hyvin GT-lehtiä katsellessa (ikää hieman yli vuosi). Seuraava kerta oli fiasko eikä hiustenleikkuusta tullut mitään. Poika selitti vielä kauan, kuinka tyttö yritti saksia hänet kokonaan. :rolleyes: Viimeksi lahjottiin pikkuautolla ja hiustenleikkuu onnistui mainiosti. Maasan vinkki dvd:n katsomisesta täytyykin ottaa seuraavan keran käyttöön, toimii varmasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin tytön kanssa useammankin kerran kampaajalla hiustenleikkuussa hänen ollessaan 1-2-vuotias ja äidin tai isän sylissä istuen leikkaaminen onnistui hyvin. Sitten 2-v. päivän tienoilla kampaajalla nousikin hirveä kohtaus eikä hiuksia saatu leikattua juuri yhtään. Sen jälkeen leikkasin otsiksen silloin tällöin nopeasti suihkussa käydessä (vaihtelevin tuloksin...) ja takahiukset saivat kasvaa. Kunnes sitten viikko sitten, tytön ollessa 2v8kk käytiin jälleen kampaajalla. Oltiin tällä kertaa puhuttu asiasta paljon etukäteen mukavana tapahtumana ja retkenä ja äidin hiukset leikattiin samalla myös. Ja nyt homma sujuikin taas oikein hyvin, neiti jaksoi istua paikallaan ihan tyytyväisenä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on haussa pojalle (3v) pääkaupunkiseudulta kampaaja-parturi, joka oikeasti ymmärtäisi mitä vanhemmat toivovat eivätkä repisi pojan tukkaa miten sattuu.

 

Mun kummitäti (Tampereelta) on osannut ainoastaan leikata tukan mun toiveiden mukaan, vaikka pojan pää heiluu kuin heinämiehellä. Muuten leikkaavat aina poikatukkamalliin, vaikka sanotaan, että lyhennetään vähän edestä ja tasoitetaan takaa. Pojalla on ihana pellavatukka, enkä sitä lyhyeksi ole valmis vielä laittamaan.. Mutta aina siitä tulee vähän pidempi (ja epäsiisti) poikatukka. Viimeisin repi pojan tukkaa niin, että jos olisin itse nähnyt, niin tädiltä olisi lähtenyt sakset kädestä hyvin nopeasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö kävi eilen parturoitavana ensi kertaa ulkopuolisella. Olen itse kerran aiemmin lyhentänyt otsista. Hyvin meni kun iskä leikattiin ensin, sitten tyttö siirrettiin autotuoliin, sai keksin ja äiti leikitti vieressä permisrulilla. Paristi kyllä hätisti tätiä pois, mutta antoi kiltisti leikata. Saa nähdä miten onnistuu jatkossa, onneksi noilla pienillä ei tukka kasva niin nopesti että pitäisi koko ajan olla leikkamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan käytetty poikaa lähiparturissa 2v lähtien, sitä ennen kummitäti leikellyt, tuossa 3,5 tuli tauko parturissa käyntiin, koska poika päättti yksi kerta että ei halua hiuksiaan leikattavan, koska kuulemma sattuu...:o *mistä lie päähänsä saanut,että se yht äkkiä sattuukin*

sitten kummitäti ajeli muutaman kerran jälleen, näilläkin kerroilla oli suostuttelua ja huutoa.

Nyt viime viikolla poika meni isänsä kanssa parturiin, ja erittäin polleana miekkosena tuli kesätukan kanssa ulos sieltä, eikä sattunut kuulemma yhtään. :)

 

Meillä hinnat vaihdelleet 10-15e, tuossa lähiparturissa ja hyvin sielä on suhtauduttu vaikka joskus joku lapsi asiakas vähän ääntä päästäisikin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 5- ja 2-vuotiaat eivät ole koskaan käyneet parturissa, äiti leikkailee. (ja sen näkösiä ne joskus onkin :lol: ). Ekaks leikkasin pojan hiuksia vaan tavis-Fiskarseilla, kauheita koloja tuli. Sit kun vähän tajusin miten pitäis leikata, ettei tuu semmosia tasaisia laattoja eri kohtiin päätä, tilasin HairStorelta jonkin sortin kampaajansakset. Sit kun isäntä päätti ruveta kaljuks ja osti itelleen leikkurin, ollaan pojan pää vedetty sillä.

 

Tytöltä oon kans leikannut hiukset itse, viime syksynä tuli ihan karsee malli kun otsahiukset jäi vähän lyhyeksi... Samoin olen leikannut vähän liian paksun otsatukan, tai siis takatukkaan on jäänyt aika vähän materiaalia, joten nyt yritetään kasvatella paksumpaa ponnaria. Tytöllä on kans kiharat latvat, joten ei haittaa vaikka ei ihan tasainen ookaan, otsatukan sentään osaan nyt leikata.

 

Eli meillä on hyviä ja huonoja kokemuksia itse-parturoinnista, mutta kyllä nyt pidän sitä aika luontevana. Kunhan tytön tukka vielä vähän vahvistuu, yritän pyytää jotain tuttua kampaajaa tulemaan tänne meille leikkaamaan tytön hiuksiin mallin. On nimittäin sitä arempaa sorttia tuo tyttö, vois mennä paremmin, jos jonkun kaverin äiti leikkais ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä leikkaan itse, ihan niin kuin Siipaltakin. :) Meillä on kotiparturi ja sillä otetaan miehelle 3mm siili ja pojalle 15mm. Kiinnostaahan se vekotin kovasti, eikä surina korvanjuuressa todellakaan ole kivaa, mutta ihan kohtalaista jälkeä tuli. Saa luvan kelvata näin alkuun ainakin! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytsiltä on kerran lyhennetty otsista ihan kampaajalla ja se meni kyllä tosi hyvin. Taisi jännittää niin paljon ettei muksu hievahtanutkaan paikaltaan koko aikana minkä leikkaus kesti eli käytännössä vain pari minuuttia. Niin ja äiskän sylissä siis istuttiin. Saa nähdä miten jatkossa menee. Nyt tytsillä oli siis ikää noin 1,5 vuotta. Hinta ei todellakaan ollut paha, multa itseltäni leikattiin samalla hiuksia ja taisin maksaa koko hommasta vaan 17 euroa. Luulen kyllä että kampaaja ei ottanut muksun hiusten leikkuusta hintaa ollenkaan kun niitä leikattiin niin mitättömän vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskan hiukset leikkasi juuri "kotiparturi" eli eläkkeellä oleva kampaaja, ruokapalkalla ;) Poika istui syöttötuolissa hyvin kiinnitettynä. Pää pysyi paikallaan, kun näytin kameran näytöltä kuvia lentokoneista. Tosi hyvin meni, vaikka etukäteen arvelinkin, ettei tuota touhoa saa pysymään paikallaan hetkeäkään :lol:

 

Meillä olisi ollut myös se kone-kotiparturi, mutta enpä usko, että itse olisin sillä kovin hyvää jälkeä saanut aikaan. Ja siihenkin olisi tarvittu viihdyttäjä lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v poika on käynyt nyt kolme kertaa parturissa. Samalla kampaajalla kuin itsekin. Parilla ensimmäisellä kerralla otti n. 5euroa, viimeisin 15 euroa (kun pääsi kunnolla leikkaamaan). Ensimmäiset kerrat oli harjoittelua, vaikka saatiin niilläkin hiuksia lyhyemmiksi. Aikaahan siellä kuluu jopa enemmän kuin aikuisen hiustenleikkuussa, noin puoli tuntia.

Ensimmäiset kerrat huudettiin ihan paniikissa. Pelotti kai, että joutuu taas korvalääkärille. Viimeisin meni hyvin, ei huudettu kertaakaan. Vähän kyllä mutristeli kulmiaan ja äidin sylissä piti istua.

Leluja sai siellä käteensä ja lehdiäkin olisi ollut. Leikkuun jälkeen sai tarran ja keksin. Silloin jo hymy irtosi. :-) Ihan tyytyväinen olen ollut siihen, että ammattilainen siistii pojan hiukset. Itse en osaa enkä uskalla leikata eikä siilitukka taas miellytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now