Mimosa•

vit*ttaa ihmisten ohjeet lapsettomuuteen

202 posts in this topic

tänne kaikki tyhmät mölinät ja ohjeet mitä on tullut tietämättömiltä.. Mä kohtaan joka paikassa,missä tiedetään mun tilanteesta,saman.. Aina kaikki luulee tietävänsä paremmin ja kehottaa olla stressaamatta asiasta niin kyllä se sieltä sit tulee! Ihan ku en vittu olis yrittäny olla stressaamatta,ihan ku pystyisin olee stressaamatta lainkaan, ja ihan ku kukaan pystyis! Mä oon myös niin kyllästynyt vauva uteluihin ihmisiltä jotka TIETÄÄ et ollaan taisteltu jo lähes 5v! Miks pitää kysellä,eiköhän me sit kerrota jos kerranki tärppäis! Pentele..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen paras kaveri: "Pulla uuniin!"

 

Mun (ex)-ystävä: "Kaikkia ei vain ole tarkoitettu vanhemmiksi."

 

Useampi ihminen: Oletko varma, ettet ole vaan stressaantunut?/ Te yritätte liikaa!/ Miten te NYT JO lapsen haluatte?/Kyllä se sitten tulee, kun on tullakseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

voi luoja ihmiset osaa olla törkeitä! Miten kukaan voi sanoa toiselle ettei kaikkia ole tarkoitettu vanhemmiksi?! Joo,ja mä oon kans useammin ku muutamaan otteeseen kuullut tota et "miks jo nyt haluatte lapsia?" (ollaan 25v kummatkin) "olette niin nuoria että kyllä te ehditte vielä!" Vitut ehditä! Ollaan jo yritetty lähes 5v.eikö se jo siis kerro ettei se nyt ole luomuna se raskaus tulossa tai että meillä nyt mukamas olisi vielä kovin paljon aikaa odottaa? Hoitoihin voi mennä vuosia,joten ei tässä nyt loputtomiin aikaa ole..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään anoppi sanoi että jos sitä lapsettomuutta voisi jotenkin olla ajattelematta joka päivä. Jep. Jos sitä voisi olla ajattelematta vaikka tunninkin, niin olisi tosi kiva. Että se stressi ei auta, niinpä.

 

Mä voisin tatuoida otsaani ettei me olla mun stressin takia lapsettomia, vaan tää lapsettomuus mua stressaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Kuhan lopettatte vaan sen yrittämisen tai lopetatte stressaamisen niin kyllä se sit tärppää

- Kun me ollaan näin hedelmällisiä niin kyllä tekin olette

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu,voisipa sitä tosiaan olla ajattelematta.. Olis itsellekin suuri helpotus.. Ihmiset aina sanoo,että "kyllä te vielä joku päivä saatte lapsen". Niin,toivottavasti! Sekään tosin ei ole kovin varmaa.. Ja en mä halua lasta 'sit joku päivä',sillä olisin halunut sitä jo monta vuotta.. Jospa jossain olisi joku ihminen joka voisi sanoa varmaksi että esim vuonna 2010 heinäkuussa sinä synnytät lapsen.. Silloin saattaisi stressi helpottaakin,mutta kun valitettavasti kukaan ei tiedä saanko lasta koskaan.. Siitä stressi ja siitä suru..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän tuo stressin mahdollinen vaikutus raskautumiseen onkin niin hyvin huomioitu, että siitä pitää valistaa meitä lapsettomia yhtenään. Mua ärsyttää myös muiden yltiöoptimistisuus, joka ei perustu yhtään mihinkään. Siis kun kyllähän te ihan varmasti tulette vauvan vielä saamaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaanhoitaja(!) ihan eri asian yhteydessä päätti alkaa neuvomaan:

Minun kaverini tuli raskaaksi kun jäi lomalle eli ei kannattaisi stressata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sairaanhoitaja(!) ihan eri asian yhteydessä päätti alkaa neuvomaan:

Minun kaverini tuli raskaaksi kun jäi lomalle eli ei kannattaisi stressata.

 

Muistan tämän tuolta aiempaa toisesta ketjusta, ja tässä ei kyllä voi kuin ihmetellä minkälaisia riemuidiootteja meidän alan oppilaitoksista valmistuukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kuullu tuota "älä stressaa" -mantraa muiden lisäksi myös meidän lapsettomuutta hoitavalta hoitohenkilökunnalta, tosin heiltä ihan rakentavaan ja jopa vähän anteeksipyytävään sävyyn (kauhean kivoja ovat kaikki aina olleet, ei siinä mitään). Mutta miten olet stressaamatta?? Sehän se vasta stressaa ku ajattelee että stressaamalla pienennän muutenkin huonoja tsänssejäni. Ja se ku kaikki sitä ympärillä hokee... kiva kierre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"kunhan te saatte sen adoptiolapsen kotiin, niin ei mene montaa päivää niin sä oot raskaana"

 

Joo-o... Senhän takia me adoptiodaankin... <_<

 

Noi stressaus jutut ollaan kuultu, myös että kannattaa hankkia kotieläimiä, mieluiten koira... Mitä te teette väärin? Eikö isi opettanut miten niitä lapsia tehdään...

 

Jep, onhän näitä kuultu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin kärsitty lapsettomuudesta 2 vuotta kun koiramme sai pentuja. Anoppi: "Ottakaa koirasta mallia". Ja se TIESI meidän tilanteen. Olen aivan varma ettei anopin ollut tarkoitus millään lailla satuttaa, mutta satuttipa kumminkin.

 

Toinen mikä ei liity tähän, mutta tuli mieleen koska on sarjassamme aivan käsittämättömiä kommentteja... Samana päivänä kun kotiuduimme esikoisen kanssa, "ystäväni" sanoi että "Onneks teillä on lapsettomuustausta kun sun synnytys oli niin helppo". :blink: Arvatenkin se jätti arven meidän suhteeseen. Loukkaannuin kyllä loppuiäksi, sillä lapsettomuus on ollut ehdottomasti yksi elämäni suurimmista kriiseistä ja hän tasan tarkkaan tiesi sen.

Edited by Ninja

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Järkyttävää! :blink: Siis että kyllähän sitä nyt jostain on kärsittävä, kun on lapsen saamisesta kyse. Miten joku voi ees ajatella noin idioottimaisesti, et olipa hyvä että teillä oli etukäteen koettelemuksia, kun tuo synnytys menikin sitten tosi kivuttomasti... Ihan hirveetä. Oisin pistänyt välit poikki välittömästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, nää tuli peräkkäin perhepiiristä. Ihan klassisimpia ja kliseisimpiä, ilmeisesti.

 

1) Hankkikaa koiranpentu.

2) Tutuntutut yritti pitkään raskautumista, luovuttivat, adoptoivat ja saivat sitten oman ihan luomusti.

 

Ihan persiistä, kun koira ei kiinnosta. Vielä vähemmän adoptio (muoks).

 

Tän jälkeen kyllä mietin tarkkaan kenelle kerron ja mitä.

 

Onko joku saanut oikeasti mistään neuvoja miten stressiä saisi vähennettyä? Siis miten toimia käytännössä.

Edited by Kulta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta ihan paras on tää ratkaisumalli, mitä joskus on ehdotettu: "Lainatkaa näitä mun lapsia hetkeks, niin ette haluakaan enää ja ootte vaan onnellisia". Joo sillähän me kaikki lapsia halutaankin, kun kuvitellaan, että niiden kans on vaan aina hauskaa ja linnunlaulua ja päivänpaistetta, ja valtio maksaa vielä siitä hyvästä rahaakin! Laatidaa.

 

Tai, sitten -vaikka ite olisitkin ollut niin idiootti, ei tarkoita, että kaikki muut olisi. <_<

 

PS Kulta... Tuo sun adoptiokommentti oli ehkä vähän turhan agressiivisesti muotoiltu, kun tässäkin ketjussa kävi jo ilmi että yksi kirjoittajista odottaa adoptiolasta... :( Ei millään pahalla, mutta toivoisin vaan ettemme ME vielä turhaan loukkaisi toisiamme, kun ei-lapsettomat jo sitä tekee ihan tarpeeksi meidän puolesta. Peace and love :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo näitä on kyllä kuultu...

 

"älkää stressatko niin kyllä se sieltä tulee"

"älä ajattele asiaa niin ´hups´ vaan olet raskaana"

"älä ole niin kärsimätön ja älä missään nimessä ala mitään hormoneita syömään!"

 

Ja eihän ne ainaiset "koskas te teette niitä lapsia" kommentitkaan mua kovasti ilahduta...

 

Loukkaavaksi koin myös kun kaveri iloitsi kovaan ääneen kuinka on ihanaa kun lähipiiriin vaan "tupsahtelee" vauvoja jatkuvasti. Noh, kyllähän mä tiedän ettei se tarkoittanut sitä minulle loukkauksena, mutta herkkis mikä herkkis...

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS Kulta... Tuo sun adoptiokommentti oli ehkä vähän turhan agressiivisesti muotoiltu, kun tässäkin ketjussa kävi jo ilmi että yksi kirjoittajista odottaa adoptiolasta... :( Ei millään pahalla, mutta toivoisin vaan ettemme ME vielä turhaan loukkaisi toisiamme, kun ei-lapsettomat jo sitä tekee ihan tarpeeksi meidän puolesta. Peace and love :)

 

Kiitos Alya!

Tosin oletan että Kulta ei tarkoittanut pahalla tätä asiaa, ja adoptio ei ole se oikea ratkaisu kaikkille... Ja hyvä niin, koska adoptiovanhemmiksi haluvia on jo nyt niin paljon enemmän kuin adoptiotavia lapsia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun (ex)-ystävä: "Kaikkia ei vain ole tarkoitettu vanhemmiksi."

 

Keskustelimme juuri työpaikalla lapsettomuudesta ja siitä, kuinka monilla on vaikeuksia saada omaa lasta alulle. Sanoinkin olevani onnellisessa asemassa, kun odotan lasta ja raskaus on edennyt näin pitkälle. Yksi työkavereistani, nuori mies, kommentoi vaan, että lapsettomuus on osa luonnon kiertokulkua eikä kaikkien kuulukaan saada lapsia. Luonto valitsee ne, joista on vanhemmiksi. Minusta tämä oli todella loukkaava kommentti, vaikkei paikalla ollutkaan ketään, jolle asia olisi arka. Eipä mies osannut perustella sitä, miksi luonto "valitsee" toisille lapsille narkomaaneja tai alkoholisteja äidiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- älkää miettikö asiaa, kyllä se sieltä sitten tulee

- no yritättekö ees tarpeeks

- olkaa vaan onnellisia, että saatte vielä nukkua pitkään jne jne. sitten kun se lapsi tulee, niin jää unet pois.

- älkää stressatko, yhetki tutut yritti 10 vuotta ja sit ku lopettivat, nii tuli heti raskaaks...

 

yms. pientä kivaa..

 

juu, ku vois olla ressaamatta ja ajattelematta asiaa, mutta eipä se noin vaan auta. ja 10 vuotta ei iha kyllä halua vaa yrittää luomusti, haluaisi kuitenkin suht. nuorena sen lapsen saada. Ja kyllä mä ennemmin luopuisin näistä mun hitsin pitkistä unista, jos vaan saisi sen vauvan, nukkua kerkeää sitten haudassakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein kaikki tässä ketjussa mainitut toinen toistaan hienotunteisemmat kommentit on kuultu, mutta ylitse muiden on silti tämä (jonka päästi ilmoille tuttava kahden ensimmäisen yrityskierron onnistumisen, vaivattomien raskauksien ja helppojen synnytysten jälkeen):

 

Meette vaan peiton alle miehen kaa! Silleen se onnistuu.

 

Ja hän kyllä oli taatusti tietoinen siitä, että yritetty on. Mitenkähän se kuvitteli meidän yrittävän?

Edited by pikku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monia jo ketjussa mainittuja idiotismeja on kyllä tullut kuultua, mutta eniten otti päähän oman siskoni kommentti: "Ootteko kokeilleet sellasia ovistestejä? Ei muuta kuin paljon muhinointia niin kyllä se siitä!"

 

Älä? Vai että ovistestejä? Ja ihanko muhinointia? Kiitti hei neuvoista t. lapseton eli tynnyrissä kasvanut idiootti <_<

 

muoks. nyt vasta tajusin, että täähän oli melkein sama kuin ylläoleva viestikin ;)

Edited by Helmeri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut eikö oo Helmeri ihanaa, kun tolleen tyhmää lapsetonta autetaan?! Mistäs sitä nyt tämmöinen vähän yksinkertaisempi tyyppi tuotakaan ois muuten ymmärtänyt?

 

Huok...

Share this post


Link to post
Share on other sites
- no yritättekö ees tarpeeks

 

No, just tämä. Tätä oon kuullut niin paljon. Siis mitä h*el*ttiä :o Ei, kyllä kuulu kellekään kuika usein ja miten laadukasta makuukamarielämää me vieteteään. Luuleeko ihmiset siis, että me ei tiedetä miten niitä lapsia tehdään. Jos, kerron, että meille ei lapsia niin helposti tulekaan, niin miks ihmeessä se oikeuttaa heti kysymään, että no kuikas usein te oikein harrastette sitä seksiä. Joo, tiedoksi vaan kaikille utelijolle: harrastettiin ihan just niin paljon, että sillä olisi pitänyt lapsi saada alulle, jos se olisi ollut luomusti mahdollista <_<

 

Ja toinen mitä oon kuullut...

- mites se lapsen teko on teille nyt niin vaikeaa. meidän ei tarvitse pitää kuin alushousuja samassa pyykkikorissa, niin jo on vauva alulla <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko joku saanut oikeasti mistään neuvoja miten stressiä saisi vähennettyä? Siis miten toimia käytännössä.

 

En nyt tiiä neuvoista, mutta mun mies "pakotti" mut olemaan stressaamatta, viime vuonna loppusyksystä kun jälleen oli takana yksi epäsäännölliseksi muuttunut kierto, josta tultiin rymisten alas. Se lohdutti mua kyllä, mutta sanoi kans, että nyt oot ainaki kuukauden ihan kokonaan lukematta vauvapalstoja tai muita aiheeseen liittyviä artikkeleita, et tikuttele mitään, et kokeile mitään uusia "kikkoja", et kyttää mahdollisia oireita etkä masentele vaan teet kaikkea sitä mitä oot aina ennenki tykänny tehdä ja keskityt vaan siihen ja meihin, vasta naimisiinmenneeseen pariskuntaan.

 

Oli se sanonut noin aiemminkin, mutta en tietystikään ollut tehnyt niin. Nyt sisuunnuin, kun alkoi itseäkin tympäistä ainainen masentelu ja päätin kokeilla miehen ehdotusta. Urheilin paljon, näin kavereita, suunniteltiin miehen kans vuodenvaihteeseen ajoittuvaa häämatkaa, käytiin ulkona, kuuntelin musiikkia ja luin kirjoja... Ja pitkästä aikaa elämä tuntui tosi kivalta! Ainoa vauva-ajatukseen liittyvä juttu oli tikutus; mulla oli muutamia ovistestejä vielä jäljellä ja testailin, mutta sain vain haamuviivoja ja sitten tyhjää. Ajattelin, että olipas ehkä anovulatorinen kierto, voi venyä pitkäksikin ja se siitä. Pakotin itseni unohtamaan koko jutun.

 

Yllättäen sinä viikonloppuna, kun menkkojen olisi periaatteessa pitänyt alkaa, mulla tuli rinnat tosi kipeiksi. Siitä aavistelin jo raskautta, koska sellaista särkyä oli ollut vain kerran aiemmin ja silloin olin raskaana. Pessimistinä kuitenkin ajattelin, että menkat kyllä taas alkaa ja odotin testaamista monta päivää. Kun viimein oli pakko mennä ostamaan testi, se olikin selvä plussa :wub:!

 

Eli meidän tilanteessa tietoinen itsensä "pakottaminen" stressaamattomaksi oli ehkä ainoa raskautta edesauttanut juttu. Ja se pakottaminen oli yllättävän helppoa, kun vaan oikeasti päätti tehdä niin. Luulin sen olevan paljon vaikeampaa. Lopputuloskin oli tällä kertaa paras mahdollinen :) .

 

Taustaa:

- ilman ehkäisyä oltu 01/2005 asti, mies kävi välillä intissä vuoden

- 07/2006 jälkeen tjottailua, joka muuttui vähitellen yritykseksi

- 12/2007 eka plussa (luomu) -> 3/2008 km rv 16

- uusi plussa 12/2008 ja esikoisen laskettu aika 08/2009 :)

 

Eli pitkäkin odotus voidaan palkita jossain vaiheessa. Ja mekin ollaan nuoria, eli ei se ikä takaa tärppäyksen helppoutta millään lailla.

 

Tsemppiä kovasti kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now