Tiina

3/4D-ultra

194 posts in this topic

Onko kellään kokemuksia siitä, missä oulussa kannattaa käydä 4D-ultrassa? Me haluttaisi oman mielenrauhan vuoksi käydä tsekkaamassa pojun tilanne kolmen-neljän viikon kuluttua (rv 29-30), mutta en tiedä yhtään mihin kannattaisi suunnata. Kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rock: Mä yritin etsiä sitä paperia, mutta en löydä mistään. Olisikohan se diagnoosi voinut liittyä synnytyspelkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tekeekö lääkäri muuten ultran yhteydessä myös sisätutkimuksen, esim. Bruno Femedassa? Alkuraskauden ultran yhteydessä kyllä paikat katsottiin, mutta kunnan seulonta-ultrissa ei tutkimusta tehdä (varmastikaan kun ultraajat ovat kätilöitä, eivät lääkäreitä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

coconuttreez: Oulussa ainakin Terveystalo tekee 4D-ultria. En ole itse ainakaan vielä käynyt, mutta harkinnut kyllä. Tässä linkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

coconuttreez: Terveystalo ei enää kai tee noita, aikoja ei enää siis annettu, mutta Gynekossa sama lääkäri kyllä tekee niitä yhä. Aika kannattaa varata ajoissa, koska ainakin viime kuussa niitä sai ainoastaan maanantaisin.

 

Hintaa jäi vähän alle 200 e. Samaan pompsiin sai perusteellisen ultrauksen, arviot koosta ja muusta, vinon pinon kuvia ja vielä muistitikun, jolle ladattiin videopätkiä.

Edited by eevi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin nyt viikolle 20+0 Femedaan 4D:n, näkyykö silloin jo myös kasvonpiirteitä? Esikoisesta kävimme muistaakseni viikolla 27 ja silloin näkyi jo tosi hyvin, mietin vaan että minkälaista kuvaa sieltä on luvassa aiemmilla viikoilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä otettiin 4D-kuvaa lääkärikäynnin yhteydessä rv 19+2, edellisessä raskaudessa kävin 4D-ultrassa viikolla 24+. Kyllä nytkin ihan "näköisiä" kasvokuvia tuli - vauva toki luisevampi, jos esikon ultrakuviin vertaa. Ensi viikolla rv 25+2 on taas lääkärikäynti ja sitten pystyn vertaamaan saman tyypin kuvia :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan käynyt viimeaikoina Kaarinassa J. Savonlahdella?? Mites sen kelakorvauksen kanssa oli nyt sitten?

Hinnastossa sanotaan, että 3/4D-ultra viikoilla 24-30 maksaa 170 e ja siis maksetaan vain omavastuuosuus eli Kelan suorakorvaus on käytössä. Hieno homma, mietinkin jo että pitääkö meidän mennä 4D-ultraan jo suunnilleen rakenneultran kanssa samaan aikaan, mutta ei näköjään tarvitse vaan voidaan mennä vähän myöhemmin kuten pari vuotta sittenkin. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin yksityisellä lääkäriasemalla, että kelan korvauksen saa raskausviikolle 22 asti. Ja minulla kun on kunnallinen rakenneultra 20+5, niin ajattelin, että ei ole oikein järkeä mennä 4D:hen viikolla 22. Joten menen sitten pari viikkoa myöhemmin 4D:hen. Mitenköhän lie tuo asia on, sanoivatkohan sieltä klinikalta väärin. Tosin vastaanottovirkailija tuntui olevan hyvin varma asiastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

 

Ajattelin jakaa tämän asian tänne, että olkaahan varuillanne yli 21 viikon jälkeen tehtävissä ultrissa ja niiden kelakorvauksissa, koska itselleni ainakin vakuutuskassasta sanottiin ettei korvausta kuulu saada, jollei lääkärillä ole jotain oikeaa syytä tarkistaa sikiön tilannetta.

Itse kävin Femedassa viikolla 22+1 ja tuon sairaskassan takia en kelakorvausta saanut. Olen kuullut että pari ystävää ovat sen saaneet eikä sitä ole peritty takaisin mutta on kuulemma kelan ohjeiden vastaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumppa: Mä oon nyt saanut femedasta ja vakuutuskassata (kelan alainen) eri titetoja. Selvittelen asiaa niin voin palata...

 

että olkaahan varuillanne yli 21 viikon jälkeen tehtävissä ultrissa ja niiden kelakorvauksissa, koska itselleni ainakin vakuutuskassasta sanottiin ettei korvausta kuulu saada, jollei lääkärillä ole jotain oikeaa syytä tarkistaa sikiön tilannetta.

Itse kävin Femedassa viikolla 22+1 ja tuon sairaskassan takia en kelakorvausta saanut. Olen kuullut että pari ystävää ovat sen saaneet eikä sitä ole peritty takaisin mutta on kuulemma kelan ohjeiden vastaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tiedätkö onko tämä joku uus juttu vai onko ollut pidempäänkin? Me oltiin esikoista odottaessa v. 2008 Femedassa 4D-ultrassa rv 24+0 eli menossa oli 25. raskausviikko. Meille annettiin Kela-vähennys kassalla, sen enempiä kyselemättä. Nyt haluttais myös mennä, mutta mietin että jos Kela-vähennystä ei saa enää rv 21+6 (vai onko se 20+6) jälkeen niin pitäiskö se varata sitten heti rakenneultran perään (joka tehdään mulle rv 20+6).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa nyt sitten itselleni, kun lähdin vähän soittelemaan tätä. Hieman ristiriitaisia vastauksia sain. Sotin siis Kelaan ja Femedaan.

Kela: vähennyksen saa rv 18-21 (olisiko tämä nyt siis 20+6 saakka), jos lääkäri on kirjoittanut määräyksen ylimääräistä tutkimusta varten. Kaikkiin tutkimuksiin joista aikoo pyytää Kela-vähennystä, tarvitaan lääkärin kirjoittama "lähete".

 

Femeda: vähennyksen saa rv 18-24 (viimeistään siis 23+6) saakka. Ei tarvita lääkärinmääräystä.

 

Jaa-a. Enpä ole ikinä kuullut kenenkään tarvinneen lääkärin kirjoittamaan määräystä 4d-ultraa varten. Ei me ainakaan tarvittu silloin. Ajattelin nyt sitten tällä kertaa varata ajan niin että se osuis mielellään rv 21 -22 aikoihin jos tuolla Femedassa kerran se vähennys annetaan silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin Femedassa tällä viikolla. Viikkoja oli vasta 17+ jotain ja ultraaja Bruno kommentoikin, että vielä ei ole ihan viikko 18. Hän kuitenkin kirjoitti raporttiin, että sikiö vastaa viikkoja 18. Bruno kommentoi, että vauva on isompi kuin viikot antaa olettaa eli ei hän suoranaisesti valehdellut raportissaan. :)

 

Sain kassalla Kela-korvauksen ja hintaa jäi itselle maksettavaksi noin 170 euroa. Olette pähkäilleet täällä milloin viimeistään saa korvaksen eli vastaukseni menee vähän vierestä, muta joka tapauksessa korvauksen sai ilman mitään lähetteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta ymmärränkö oikein, että Kelan tiukan tulkinnan mukaan tuo korvaus saatettaisiin periä takaisin, koska lähetettä ei ollut? Joiltakinhan korvauksia on käsittääkseni valitettavasti peritty takaisin?

 

Me käytiin "varsinaisessa" 4D-ultrassa v. 2008 ja jo tuolloin lääkäri sanoi, että Kelan korvaukset on tässä asiassa tiukentuneet ja tuntuvat vaativan lääketieteellisen perusteen tutkimuksen korvaamiselle (vastaa kai tuota lähetettä), mikä sitten meillekin Kelalle esitettavään tositteeseen kirjattiin. Noihin viikkoihin suhteessa korvauksiin en osaa ottaa kantaan, kunhan vaan halusin sotkea lusikkani soppaan... :girl_haha:

Edited by hannat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä teillä se lähete oli. Se ei vain kiertänyt teidän kautta. Mutta bruno on lääkäri, joten lähetteen kirjoitti :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mä vähän mietin tota samaa :) Koska kukaan mun tuntemani joka on käynyt Femedassa ei ole mennyt sinne lähetteen kanssa, eikä mitään korvauksia ole peritty takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on niin sekava kuvio... :girl_impossible:

 

^ ja ^^ Eikö 4d-ultrat aina tee lääkäri, joten eikö sitten aina myös kirjoteta "lähete"? Millä perusteella sitten toiset "lähetteet" menee Kelassa läpi ja toiset ei..? Ei kai se nyt voi pelkästään noista viikoista riippua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsit, kun on sekavaa ja itse en ymmärrä juuri ollenkaan nyt. Minun 4D-ultra on silloin kun just on vko 22+0, eli rupesi jännittämään saanko korvauksen vai en. Tosin voiko perusteluna käyttää tarkistuksena ettei ole vaan sokerivauva? Kun RaDia ei ole, mutta iso riski itselläni on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tosiaan selvittelen asiaa ton vakuutuskassan kanssa. Odottelen Kelasta vastausta soittopyyntööni. Kassasta sain Kelalta menneen viestin mustaa valkoisella:

 

Tässä linkki Kelan sivuille: Kelan viesti

 

Sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten ajankohdat ja sairausvakuutuskorvaukset

Kansaneläkelaitos on 8.2.2007 lähettänyt ohjekirjeen sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten

sairausvakuutuskorvattavuudesta (www.kela.fi> Yhteistyökumppanit> Lääkärit ja terveyden

huoltohenkilöstö> Sairaanhoitokorvaukset> Kirjeet). Ohjekirjeessä todettiin muun muassa,

että sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten korvattavuutta harkitessaan Kansaneläkelaitos

pitää lähtökohtina hoitosuosituksia ja terveydenhuollossa vakiintuneita hyviä tutkimus- ja

hoitokäytäntöjä.

On osoittautunut tarpeelliseksi tarkentaa korvattavuuden edellytyksiä tutkimusten ajankohtien

ja indikaatioiden osalta. Tavanomaiseen raskaudentilan seurantaan kuuluvat varhaisraskauden

yleinen ultraäänitutkimus viikoilla 10 - 14 ja ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien

selvittämiseksi pääsääntöisesti viikoilla 18 - 21. Nämä tutkimukset järjestetään

useimmiten julkisen terveydenhuollon palveluina ja kuntien velvollisuus asetuksen

mukaan on ta-rjota ne 1 .1 .2010 alkaen. Jos kyseiset tutkimukset tehdään julkisen terveydenhuollon

sijasta yksityisesti, korvattavuus edellyttää tietoa raskauden kestosta tutkimuksen

ajankohtana. Tämän johdosta tutkimuksen tekevän tai siihen lähettävän yksitvi slääkärin tulee

kkio- tai raskausviik!_o, jq!" tutkimus tehdään.

Mikäli kyseessä on muu kuin jompikumpi tavanomaiseen raskaudentilan seurantaan kuuluvista

tutkimuksista, tulee tutkimusindikaalio_¡gr_fi!ä ¡ähyVtjn. Perusedellytyksenä useampien

tai muina ajankohtina tehtävien sikiön ultraäänitutkimusten sairausvakuutuskorvattavuudelle

on epäily sikiön sairaudesta tai muusta poikkeavuudesta raskauden kulussa. Palvelujen

tuottajan hakiessa korvausta atk-suorakorvausmenettelyllä on vastaavat tiedot toimitettava

Kansaneläkelaitokseen konekielisessä muodossa.

Sairausvakuutuslaista johtuvana koruattavuuden edellytyksenä on, että tutkimukseen on yksityislääkärin

antama tutkimusmääräys. Lisäksi edellytetään, että tutkimuksesta on laadittu

lausunto. Korvattavuuden ratkaisemiseksi Kansaneläkelaitos hankkii tarvittaessa potilasasiakirjoista jäljennöksen.

Yllä kopsattu pdf:stä joten voi olla jotain muotoiluseikkoja sekaisin.

 

Femedasta tosiaan antavat eri tietoa, mutta kassan henkilö kertoi että Femedaa on aiemminkin asiasta informoitu. Mä laitan omalta kohdaltani kuluttaja-asiamiehelle tän tapauksen jollen tuolta kassasta rahoja saa takaisin. Perustuen väärään tietoon, koska Femedahan rikkoo Kelan ohjeita.

Ja uskoisin että Kela on tarkistanut tätäkin asiaa korvausten osalta koska 4d-ultrat ovat yleistyneet kovasti ilman todellista tarvetta, siis tarkoitan juurikin sitä että ei ole lääkärin lähetettä mennä tutkimaan jotain rakenteita lisää. Ymmärrettäväähän tuokin...

Edited by Anks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Anks ja muut noista tiedoista, joita olette selvittäneet! Korvausta ei siis saa, mutta meinaan silti mennä 4D:hen joskus rv 24 - 26 paikkeilla. Vaikka maksaakin sitten vähän enemmän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä otettiin 4D-kuvaa lääkärikäynnin yhteydessä rv 19+2, edellisessä raskaudessa kävin 4D-ultrassa viikolla 24+. Kyllä nytkin ihan "näköisiä" kasvokuvia tuli - vauva toki luisevampi, jos esikon ultrakuviin vertaa. Ensi viikolla rv 25+2 on taas lääkärikäynti ja sitten pystyn vertaamaan saman tyypin kuvia :girl_smile:

Viime viikolla oli lääkäri ja pari 4d-kuvaa saatiin taas mukaan. Kovasti oli vauva muuttunut 1,5 kuukaudessa, kasvoissa oli nyt sitä pyöreyttä selvästi enemmän. En osaisi kuvien perusteella arvata samaksi vauvaksi, mutta toi voi johtua ihan kuvakulmistakin. Nää vertailukäynnithän ei kumpikaan ole olleet varsinaisia 4d-ultria vaan normikäyntejä, joten kasvokuviin ei niikään ole "panostettu".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työpaikkakassaan kuulujille tiedoksi eritoten. Mun korvausta koskevassa asiassa päädyttiin tämmöseen:

Keskustelin asiantuntijalääkärimme kanssa ja hän on myös sitä mieltä, että kyseistä tutkimusta ei voi korvata, koska ei ole esitetty selkeää syytä miksi tutkimus on tehty. Olemme saaneet tänne vain tutkimustuloksen, mutta emme selvitystä sen tekemiselle. Teemme asiasta kirjallisen päätöksen, johon (toivottavasti) teet valituksen. Näin saisimme myös valitusasteen kannan asiaan.

JOten valitusrumba alkaa...

Ihan perseestä ja epäreilua!:skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No voihan :girl_cry2:

 

Saas nähdä käykö samoin - meillä oli 4d viime viikolla ja kassan korvaus vähennettiin suoraan. Eli klinikka joutuu sitten perimään sen maksun meiltä jälkikäteen, jos kassa ei korvaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now