Tiina

3/4D-ultra

194 posts in this topic

Olen menossa Femedaan tämän kuun lopulla 4D-ultraan. En muistanut kysyä aikaa varatessa, että täytyykö itse tuoda tyhjä DVD-levy mukaan ultraan. Voisiko joku Femedassa käynyt kertoa, saako sen DVD:n sieltä vai täytyykö olla oma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä soitin sinne varmuuden vuoksi ennen ultraa kysyäkseni tota, niin ei tarvitse ottaa omaa mukaan, vaan sieltä saa sellaisen.

Mäkin oon todella tyytyväinen, että siellä kävin, kun sai kirjallisena selosteen siitä, mitä oli tutkittu ja että kaikki oli hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin viikko sitten Femedassa ja hinnaksi jäi tosiaan tuo 160€ ja rapiat päälle. Ja oli joka sentin arvoinen. Kela-korvauksenhan saa kaikista lääkärikäynneistä yksityisellä, ilman lähetettä. Fysioterapia yms. korvataan jos on lähete. Suosittelen 4D-ultraa lämpimästi, ja myös Femedaa ja Brunoa. Hän oli erittäin asiantunteva ja ihana lääkäri!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt heinäkuussa rakenneultra Brunolla Femedassa, rv. 18+6.

 

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa, kuinka siinä tapauksessa toimitaan, jos sukupuolta ei halua tietää?

[Toki sen näkymiseen on varauduttava, jos on valmis kohtuun kurkistelemaan, mutta kuinka tässä tapauksessa Cacciatorella on tapana toimia? Kuitenkin rakenteita normaalisti tsuumailemalla voipi hyvinkin vauvan merkki näkyä, kun on vielä niin "pieni" ultrattavakin... :huh: ---ja se DVDkin halutaan sieltä mukaan... Voiko sen tallennuksen vaikka pysäyttää, tai jotain?]

 

Tämä kysymys heräsi lähinnä mielenkiinnosta, sillä melkoisella todennäköisyydellä meille saa kertoa onko masussa vaaleanpunainen vai -sininen Myttynen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meiltä Bruno Femedassa kysyi, että halutaanko tietää sukupuoli? Ei sitä suoraan kertonut. Tosin se oli sanomattakin selvää... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä Bruno kysyi jossain vaiheessa, että tiedetäänkö me jo sukupuoli ja kun tiedettiin jo, niin hän vain varmisti, että kyllä meille on poika tulossa. Siinä vaiheessa oli tavallinen ultrakuva (ei siis 4D) ja sit hän näytti siitä, että tossa on penis ja tossa kivespussit, mutta ei me miehen kanssa mitään siinä nähty :rolleyes: Eli olis kyllä jääny arvoitukseksi, jos ei oltais haluttu tietää. Jalkoväliä ei sit missään vaiheessa katsottu 4D-kuvana, kun ei ollut tarvetta.

Meillä ainakin ekaks tuli aina se tavallinen ultrakuva, eli jos ei halua tietää, niin hyvä ultraaja osaa varmasti sit siirtää kuvan sellaiseen kohtaan, jossa sitä ei näe ennen 4D-kuvan laittamista. Näin sitä ei saa yhtään sen paremmin tietää kuin tavallisessakaan ultrassa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on ihan OT, mut kuka tämä Bruno on ja mistä hänen maineensa on peräisin? Kaikki pk-seudulla asuvat tietävät hänet :lol:

 

nimim. maalainen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää on ihan OT, mut kuka tämä Bruno on ja mistä hänen maineensa on peräisin? Kaikki pk-seudulla asuvat tietävät hänet :lol:

 

nimim. maalainen ;)

 

Ymmärtääksen juuri hän toi 4D:n joskus vuosituhannen vaihteessa (tai tämän vuosikymmenen alussa?) Suomeen, ja olisiko ollut ihan ekoja, joka tätä palvelua alkoi tarjoamaan...?

---Tällainen muistikuva mulla on, mutta joka tapauksessa; kokenut ukkelihan hän alalla on. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok :lol: Musta oli vain niin hauska huomata, kuinka moni käy hänen vastaanotolla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Femedassa vain Bruno tekee 4d-ultrauksia, eikä niitä laitteita ihan kaikkialla ole, joten senkin takia varmaan aika moni hänellä käy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt että hra Cacciatore on ylipäätään ultraäänitutkimuksissa tosi huippuasiantuntija. Siis muutenkin kuin uteliaiden odottajien jutuissa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kävin eilen 4d:ssä. Niin monta ultraa takana, ettei se nyt kovin ihmeellinen kokemus enään ollut. Kivaa oli nähdä beben kasvot. Muutenkin ymmärsin siitä kuvasta enemmän kuin 2d:stä. Hintaa tuli käynnille Jyväskylässä Suomen Terveystalolla 245€. Vastaanotto kesti 45min. Mukaan sain dvd:n ja yhden kasvokuvan.

Olihan tuo kattavampi tutkimusten osalta kuin tavallinen rakenneultra ja itse suosittelisin tuota 4d:tä normaalin rakenneultran sijaan. Tuossahan katsotaan myös 2d:nä.

 

Meillä työpaikka maksaa kaiken raskauteen liittyvän, joten siksi tuonnekin menin. Muuten olis jäänyt väliin. Viihdearvoa minusta tuossa enemmän oli. Jos olisin huolissani vauvan voinnista, niin siihen riittäisi ihan dopplerilla sydänäänten kuunteleminen...

 

Siilis, oliko tuo hinta ilman kelan korvauksia? Kuulostaa aika hurjalta hinnalta verrattuna muihin vai onko Jyväskylä vain kallispaikka tässäkin suhteessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin itse tänään Lahdesta Hemosta ultran hintoja, ja ilman kelakorvausta 210€+ pol.klin.maksu 11€, kelakorvaus vähennetään heti, eli maksettavaksi jää 170€+11€.

Ultra on 4D ja dvd-levyn saa mukaan. Ultra-ajan kestoa en muistanut kysyä, mutta jotenkin olin kuulevinani että se ajanvaraustäti mutisi jotain 20minuutista... Aika lyhyt aika jos jossain kesti sen 45min.

Onko kokemuksia Hemosta? Tai muualta että kauanko siellä ultratessa aikaa vierähtää???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, mekin käytiin Femedassa "brunolla"... Oli oikein hieno kokemus. Saatiin varmaan 20 kuvaa ja A4:n verran painettua tekstiä siitä miten mikäkin osanen voi (kaikki ok). Ja DVD koko "istunnosta". Sukupuoli olisi tosiaan jäänyt epäselväksi jos Bruno C. ei olisi kysynyt että halutaanko tietää. Muuten tuo ultra kyllä rajoittui lähinnä kasvojen kohtaan ja 2D:nä katsoi sydämen toimintaa ja mittaili raajoja yms..

 

Mies yllättyi siitä miten paljon vauva touhuaa siellä. Meillä näkyi haukottelua, "hymyilyä" ja peukalon lutkutusta... Niin ja silmiä hieroi kovasti.. Kutiaakohan ne kun ne kasvaa :lol::lol: Ja dvd:llä näkyi kahdessa kohtaa niinkuin olisi avannut silmät hetkeksi... Oliskohan meillä ollut viikko 24 meneillään silloin...

 

Muistan lukeneeni että tuo Bruno C. on tosiaan alan asiantuntija jo 25 vuoden kokemuksella. Se varmaan tekee ultrauksia kaikista naisten "vaivoista" näiden sikiöultrien lisäksi. Näin ymmärsin Femedan kotisivuilta.

Edited by PossuJossu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Me käytiin Hemossa Posalla kesäkuussa (viikkoja silloin 20+5), ultraus kesti ehkä n. 20 min + löpinät päälle. Maksettavaa meille jäi Kela-korvausten jälkeen 159.xx€

 

Oma dvd-levy piti olla mukana, johon lääkäri sitten poltti ultrauksen aikana tallentamiaan n. 20sec pätkiä. Hemon kone ei pystynyt tallentamaan koko ultrausta, vaan lääkärin piti käsin painaa tallennusnappia ja tosiaan tallensi aina sen noin 20 sec kerrallaan. Kuviakin saatiin mukanaan 10+.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^miten voi olla noin erilaisia hinta-eroja, siis Hemossa. Mulle sanottiin että 4D maksaa sen 210€, ja kelan korvausten jälkeen jää maksettavksi 170€+ se 11€pol.klin.maksu ja polttamisesta laskutetaan vielä lisäksi 10€, eli yht. noin191€

 

Oliko anina teillä siis 4D ultra vai normaali vai mikä? Kyselin sieltä mitä maksaa sitten ne ei 3Dja 4D niin ei ne osanneet sanoa mulle hintoja ollenkaan, tuntui muutenkin olevan siellä aika pihalla kuin lumiukko... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on sellainen mielikuva, että mullekin sanottiin puhelimessa hinnaksi jotain tuon suuntaista. Ilmeisesti lääkärit hinnoittelevat itse itsensä ja hinta on ns. päivän hinta :rolleyes:

 

Esimerkkinä: kävin Koskisella alkuraskauden ultrassa kahden viikon välein, molemmilla kerroilla hinta oli eri. Ja erosi myöskin siitä hinnasta, mitä olen maksanut kun olen aiemmin käynyt Posalla Clomifenien seurantaultrassa.. Jotta ota nyt noista sitten selvää..

 

Ja tosiaan 4d se oli, katsoi kyllä 2d:lläkin sydämen ja aivojen rakenteita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin meille 4D ultraan ajan Hämeenlinnan lääkärikulmasta.

Kun soitin, olin rv24. Sieltä sanottiin että he tekevät 4d ultrauksen raskausviikoilla 28-30 :blink:

Hintaa kuulemma jää itselle maksettavaksi 130-150e ja sieltä saa dvd:n mukaan.

Lupasivat lähettää postitse ennen ultraa ohjeita ultrauksesta.

 

Ihmettelen vain että miksi heillä on tälläinen käytäntö että rv 28-30 olisi vasta 4d ultraus.

Olen jostain lukenut että vauva olisi "liian" iso 4d:hen, ettei saisi koko vauvaa kuviin, vain osittain.

Ultra on vasta 2.9. ja toivon etten pety pahasti... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaupunki tarjoaa Helsingissä viikon 12 nt-ultran ja viikon 20 rakenneultran, mutta päätettiin nyt silti mennä vielä yksityiselle 4D ultraan. Ollaan varattu aika Femedasta, ja ultraus tehdään tasan rv 24+0. Suosittelivat, että tuo on hyvä ajankohta, koska vauva on jo ehtinyt pikkasen muuttua viikon 20 rakenneultrasta ja on kuitenkin sen kokoinen että mahtuu hyvin ruudulle. Odotan ihan innolla 4D ultraa - varsinkin kun täältä on lukenut tosi hyviä kokemuksia siitä. Kiva saada kattava paketti koko jutusta: DVD, paljon kuvia, kaikki tiedot paperilla ja asiantunteva ultraaja. Se DVD on varsinkin kiva muisto - musta ois ainakin kiva nähdä kun olin itse äitin masussa. Sukupuolikin ehkä nyt kiinostais, koska rakenneultrassa se ei näkynyt - tai ultraaja sanoi että olis voinut tehdä veikkauksen, mutta tulos ois voinut olla ihan muuta, koska niin epäselvää se oli. Eli vielä ollaan 50/50 tilanteessa :) Mutta tuolla 4D:ssä se vissiin selviää sitten lähes 100% varmuudella, jos sen haluaa tietää. Katsotaan...

 

Ai niin, te ketkä olette olleet Femedassa: kauan ultraus kesti?

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahden yksityisessä äitiysneuvolassa 4D-ultra tulee maksamaan kela korvausten jälkeen

n.70-80€. Ultraus kestää 45min-1h. Ja kuvia saa hirmuisesti mukaan ja liikkuvaa kuvaa dvd:lle... :)

Hirmu hyvin käytiin kaikki läpi ultrauksessa ja lääkäri selosti koko ajan mitä tekee. Aivojen pienemmätkin

sopukat käytiin katsomassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä, jotka olette käyneet sekä tavallisessa rakenneultrassa että 4D-ultrassa, tullut jälkimmäisessä vastaan jotakin sellaista lääketieteellisesti merkittävää, jota ei rakenneultrassa olisi näkynyt? Meillä meni rakenneultra ihan hyvin tuloksin, mutta silti - alituisena huolestujana - huolestuttaa, että onko jotakin, mitä siinä ei olisi näkynyt ja minkä takia kannattaisi mennä vielä tarkempaan ultraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me kävimme rakenneultrassa että 4D-ultrassa ja molemmissa todettiin terve lapsi. Rakenneultrassa katsottiin vain mitat (pyynnöstäni) ja katsottiin, että on kaksi jalkaa, kaksi kättä jne… 4D-ultrassa katsottiin aivojen pienemmätkin

kohdat, sydämen lokerot, napanuorien virtaukset, sisäelimien paikat/kunto ja paljon muuta.

 

 

Itse koin 4D-ultran tarpeelliseksi, koska jos lapselta katsotaan vain että onko jalat paikallaan, niin se ei kerro esim.

jos lapsella olisi aivoissa rakenteellisia "vikoja" tai toimiiko hänen sydän tai tarviisko hän kenties leikkausta heti

syntymän jälkeen.

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, mä vaan sillä mietin, kun meillä katsottiin tavallisessa rakenneultrassa aivoja ja sydäntä ja myös viikkoa myöhemmin lääkärikäynnillä lääkäri katsoi niitä tavisultralla ja niiden mukaan kaikki oli kunnossa. Kun täällä toi 4d-ultra on pari sataa, olen kovasti miettinyt, kannattaako siihen lähteä, jos rakenneultrassa ei ole näkynyt rakenteista mitään huolestuttavaa. Tarkemminhan 4d:ssä varmasti näkee asiat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta jos rakenneultrassa katsottiin jo kaikki samat asiat, mitkä 4D-ultrassa katsotaan, niin

sitten ehkä 4D-ultralla ei tee mitään jos ei halua nähdä "tarkemmin" lasta..

 

Voi olla kyllä, että oltaisiin menty silti 4D-ultraan vaikka rakenneultrassa oltaisiinkin

katsottu jo nuo aikaisemmat asiat, mutta ei ehkä silloin jos ultra olisi maksanut yli 100€

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now