HennaN.

VAS

133 posts in this topic

Minä synnytin 2010 heinäkuussa Vammalassa. Asutaan Tampereella, mutta halusin Vammalaan synnyttämään juurikin tuon synyttäjälähtöisen näkökulman ja pienen yksikön takia. Käytiin tutustumassa paikkaan kesäkuussa ja kun aika koittin, soitin Vammalaan ja hurautettiin sinne. Synnytys päättyi lopulta kiireelliseen sektioon, mutta kaikki meni hyvin. Olen erittäin tyytyväinen synnytyskokemukseeni ja mukavaan henkilökuntaan. Siitä huolimatta, että edellisenä päivänä oli kesän ruuhkahuippu (7 synnytystä) ja kesäsulku alkoi meidän ollessa sisällä. Voi olla, että ilman sulkua olisin jäänyt vielä päiväksi tai pariksi sisään. Synnytys käynnistyi ti-ke yönä, poika syntyi ke iltapäivällä ja meidät kotiutettiin sunnuntaina. Keskiviikkona taidettiin ottaa viimeiset synnyttäjät sisään ennen sulkua. Meillä kävi tuuri, kun saatiin toiveiden mukaisesti perhehuone. Ja vaikka pojalla verensokerit heittelivät niin saatiin ne onneksi tasaantumaan ettei tarvinnut lähteä Tays:aan. Hoito oli hyvää ja asianmukaista. Täytyy vain toivoa etteivät lakkauta Vammalaa kokonaan, vaikka huonolta näyttääkin. Jos joskus vielä satun lisääntymään niin ehdottomasti haluan Vammalaan synnyttämään.

 

P.S Tuttavani on synnyttänyt kaksi lasta Vammalassa ja on ollut myös tyytyväinen paikkaan sekä henkilökuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle selvis vasta hiljattain että meiltäkin saa lähtee Vammalaan synnyttään. Olishan Vammala siinä mielessä kiva, kun se taitaa olla vähän synnyttäjäläheisempi sairaala kun TAYS.

Mutta me mennään silti TAYSiin, koska siellä on lastenosasto JOS jotain sattuukin, kun koskaan ei voi tietää. Plus meiltä on suora moottoritie TAYSiin, kun taas täältä Vammalaan joutuu meneen huonokuntoisia pikkuteitä pitkin ja matka kestää hullusti kauemmin. Köröttele siinä nyt sit joku 1,5h pikkuteitä kauheuden supistusten kanssa, kun Tampereelle kestää ajaa reilun puolisen tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka helposti toissynnyttäjät ovat päässeet synnytystapa-arvioon Vammalaan?Onko kellään laitettu papruja vetämään ja tullutkin kielteinen vastaus ettei oteta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vas ei 1.9. alkaen hoida viikonloppusynnytyksiä vaan synnyttäjän ohjataan perjantaisin klo 16 jälkeen Tays:n. Maanantaisin klo 8 alkaen taas otetaan taas vastaan synnyttäjät :skilletgirl:

 

 

Ja itsellänikään ei ole mitään huonoa sanottavaa Vammalasta. Synnytin helmikuussa vas:ssa ja oltiin ainoat sinä päivänä, joten saatin todella henkilököhtaista palvelua. Sama kätilö alusta loppuun ja taisi siinä pari lääkäriäkin pyörähtää vain katsomassa, että joko on syntynyt :girl_haha: Saatiin perhehuone ja ohjeistusta ja apuja niin paljon kuin tarvittiin. Oli näin ensikertalaiselle kyllä aivan korvaamatonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä niin väärin, että ne ensin pienentää VASsin synnytysluvut "sopiviksi" ja sitten niiden lukujen turvin lopettavat koko laitoksen. :skilletgirl:

 

Minä synnytin kaksi ensimmäistä lastani Vammalassa, kolmatta lähdettiin sinne synnyttämään, mutta käännyttiinkin hetipian ympäri ja mentiin Taysiin, koska tuli kiire. Suureksi harmikseni. Vammalan synnytyksistä ei ole mitään jäänyt hampaankoloon, vaikka jälkimmäinen varsinkin oli kovinkin raju. Tämä kolmas synnytys taysissa sen sijaan.. Niin moni asia harmittaa vieläkin, vaikka synnytyksestä on kohta jo 6kk.

Marin saama kohtelu kuulostaa tutulta ja siihen olen törmannyt Vammalassa kummallakin kerralla. Lisäksi synnyttäneiden osastolla on kohtelu ollut ystävällistä, perheen huomioonottavaa ja aina on saanut apuja ja neuvoja. Heidän alotteestaan on neuvottu vauvan hoidossa, toissynnyttäjääkin. Jos vielä tulisi lisää lapsia, parkkeeraisin varmaan siihen VASsin eteen lasketun ajan tienoilla ja odottaisin kunnes tapahtuu, viikonloppu tai ei :grin:

 

Viviz, en tiedä kuinka helposti saa lähetteen, jos on jotain aihetta epäillä yhtään mitään, vaikka isoa vauvaa tms, voi aina yrittää. Vammala ei halua riskisynnyttäjiä, joten siksi nämä pyritään seulomaan pois jo etukäteen.

 

Nania ja muutkin, tiedättehän, että toukokuusta 2011 on synnyttäjä saanut valita sairaalansa sairaanhoitopiirin sisällä. Eli nykyään kaikki Tamperelaisetkin saavat virallisesti mennä Vammalaan synnyttämään, jos haluavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista, olenko jo kirjoittanut tänne, enkä jaksa nyt tarkistaakaan, koska Vammalaa voi kyllä kehua toisenkin kerran. :lol: Eli meidän pieni tamperelaistyttömme syntyi Vammalassa juhannusaattona vuosi sitten. Oltiin ainoat illalla ja alkuyöstä siellä synnyttämässä, joten mulla oli melkoisen etuoikeutettu tilanne - kätilöllä oli kaikki maailman aika mitä halusin, sain kävellä ympäriinsä käytävää kaikessa rauhassa ja myöhemmin lillua ammeessa yksinoikeudella. Kello kahdelta yöllä kätilö hälytti paikalle anestesialääkärin kotoaan antamaan epiduraalia ja hän oli paikalla puolessa tunnissa eli juuri silloin, kun mut oli saatu valmisteltua (pois ammeesta ja selkä puhtaaksi). Tämä oli kuulemma maksimiaika, mikä anestesialääkärillä voi kestää. Myöhemmin synnytyksessä tuli vähän tukalat paikat, kun vauva oli niin kietoutunut napanuoraan ja en tahtonut saada ponnistettua häntä ulos, mutta siitäkin selvittiin ja vauva elpyi nopeasti.

 

Osastolla oli aivan ihanaa! Meillä oli viisi päivää perhehuone, ruoka kannettiin syliin saakka (miehellekin! :P) ja hoitajat olivat ystävällisiä ja kiireettömiä. Vauvasta pidettiin hyvää huolta, mutta niin myös synnyttäneestä äidistä. Mulle tuli niin hyvä mieli, kun tuntui aidosti, että mun oma toipuminen ja hyvinvointi oli tärkeää ja siihen panostettiin.

 

Ja sellaisen paikan toimintaa ollaan ajamassa alas! En vain voi käsittää!

 

Muoks. Huomasin, että tuolla aikaisemmin joku vieras arvosteli VAS:n "imetyshösellyspaskaa" (tms.) ja nihkeyttä antaa vauvalle lisämaitoa. Mulla on asiasta kyllä ihan päinvastainen kokemus. Koin erittäin positiiviseksi sen, että hoitajat olivat aina valmiita tulemaan auttamaan ja tarkistamaan vauvan imemistekniikkaa ja imetysasentoa, jos äiti vain halusi. Lisäksi meille kyllä hoitaja ehdotti lisämaidon antamista lapselle ennen kuin tajusin sitä itse edes miettiä.

Edited by Linnea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lapsiluku tulee kyllä täyteen kun Vammala suljetaan lopullisesti synnärin puolesta :girl_mad:

 

Mä sainkin jo tiedon Vammalasta että luultavasti saan sen synnytystapa-arvion sinne.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lapsiluku tulee kyllä täyteen kun Vammala suljetaan lopullisesti synnärin puolesta :girl_mad:

 

Mä sainkin jo tiedon Vammalasta että luultavasti saan sen synnytystapa-arvion sinne.

 

Mä kävin molemmista lapsista synnytystapa-arviossa ja samoin myös veljen vaimo. Mä luulin, että se on normikäytäntö siellä.

 

Oon aiemminkin täällä kehunut Vammalaa ja edelleenkin on pakko sanoa, että sinne menisin, jos meille kolmas tulisi :). Ihan huippu paikka.

Edited by Marieli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku käännytetty nyt Vammalasta ton viikonloppusulun takia? Tai onko se tuottanut kenellekään ongelmia? Mä en voi edes harkita meille enää lapsia kun ei ole varma että Vammalaan pääsis. Ihan syvältä toi sulku ja tuleva sulkeminen, koska siihenhän ne tähtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tuoreita synnytyskokemuksia Vammalasta?

 

Mä synnytin esikoisen TAYSissa ja vaikka olen ihan tyytyväinen kokemukseen, niin toiveissa olevan toisen lapsen haluaisin mennä synnyttämään Vammalaan mikäli synnytys käynnistyy viikolla yms. Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen syntyi Vammalassa toukokuussa. Kokemus oli kaikin puolin hieno. Jos synnytys ei olisi tapahtunut niin vauhdikkaasti, olisin päässyt ammeeseen ja saanut epin, mutta nyt niitä ehdittiin vain harkita. Toivoimme perhehuonetta, joka oli vielä varattuna kun poika syntyi, mutta mies sai olla meidän kanssa ensimmäisen yön ja päivän ihan tavallisessa 2h huoneessa, ja muutimme varsinaiseen perhehuoneeseen sitten seuraavana päivänä sen vapauduttua.

 

Osastolla oli rauhallista, hoitohenkilökunta oli aivan ihanaa ja heillä oli aikaa käydä kyselemässä meidän vointia ja kuulumisia muutenkin kuin kelloa soittaessa. Saatiin paljon ohjausta ja vinkkejä liittyen esim. imetykseen, vauvan hoitoon, kylvetykseen. Etenkin imetyksen onnistumiseen kiinnitettiin paljon huomiota. Lastenlääkäri tarkasti pojan kahdesti. Hoitajilla ei myöskään ollut kiire päästä meistä eroon, päinvastoin. Kun neljäntenä päivänä aloimme kysellä kotiinlähdöstä, meiltä kysyttiin, että halutaanko nyt aivan varmasti lähteä kotiin, että vielä sais jäädäkin. :D

 

Mielelläni menisin jatkossakin synnyttämään Vammalaan ja lämmöllä suosittelen kaikille muillekin. Kuitenkin kun eka synnytys tapahtui niin nopeasti, niin voi olla että jatkossa saamme Vammalan unohtaa vielä ensimmäistäkin nopeamman synnytyksen pelossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko siis Vammalassa tällä hetkellä koko ajan paikalla sekä gynekologi että anestesialääkäri vai ovatko hälytysvalmiudessa esim. kotonaan? Tämä tietysti mietityttää jos tilanne päätyy esim. hätäsektioon, vaikka muuten olen positiivisten puheiden perusteella suuntaamassa Vammalaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö syntyi Vammalan aluesairaalassa. Kävimme tutustumassa niin TAYS:ssa kuin VAS:ssa aiemmin. Ei jäänyt meille epäselväksi kumpaan sairaalaan haluamme synnyttämään, mikäli valita saamme ja synnytys käynnistyy arkena.

TAYS:n "peikko" minulle oli kiire, täydet osastot ja se, että kotiin laitetaan niin pian kuin mahdollista, koska tilaa ei juuri ylimääräistä ole.

 

Vammalassa hoitajilla riitti aikaa opastaa niin vauvan hoidossa kuin imetyksessäkin. Näin ensisynnyttäjänä koin saamamme tuen tärkeäksi, samoin kuin sen, että sairaalasta ei hoputettu lähtemään kotiin. Kotiuduimme vasta viidentenä päivänä synnytyksestä. Saimme perhehuoneen ja mies oli koko tuon ajan kanssamme sairaalassa, myös tämä oli meille todella tärkeää. Itse menetin synnytyksessä verta sen verran paljon, etten uskaltanut vauvaakaan nostella ennen kuin kolmantena päivänä. Lämpimästi voin suositella Vammalaa kaikille synnyttäjille! Henkilökunta on mukavaa ja asiansa osaavaa! Toivottavasti saadaan jatkossakin Vammalaan paljon synnyttäjiä, jottei kaikkia pieniä synnytysyksiköitä tulla sulkemaan tulevaisuudessa.

Edited by sitruskukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitruskukka, juuri noiden asioiden takia, olen itsekin taipuvainen Vammalan kannalle ensisynnyttäjänä. Varsinkin, kun oma synnytykseni pitäisi olla elokuussa, joka on TAYS:ssa ruuhkaisinta aikaa... Tietysti siinä sitten on peikkona, se, että Vammalassa on varmaankin taas kesäsulku ja sitten se jos synnytys alkaa viikonloppuna... Tai ehkä Vammalasta voisi tiedustella synnytyksen käynnistystä arkipäivänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyrvään sanomien nettijuttu 30.4.2013

 

 

Päivitetty 30.4.2013 08:23, julkaistu 25.4.2013 16:07
Synnytystoimintaa ollaan ajamassa kiireellä alas
   

Kulmalan perheeseen Sastamalan Kiikassa syntyi tiistaina kahdeksas lapsi. Perheen kaikki lapset ovat syntyneet Vammalan aluesairaalassa.

– Tänne tulee jo kuin kotiinsa, nauraa äiti Larissa Kulmala.

– Henkilökunnalle täysi kymppi, hehkuttaa isä Aulis Kulmala.

Voi olla, että kovin kauaa Vammalan sairaalassa Sastamalassa ei enää synnytetä. Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä keskustellaan siitä, onko synnytystoimintaa järkevä Vammalassa jatkaa.

Sairaanhoitopiirin johtaja Rauno Ihalainen rauhoittelee sanomalla, ettei mitään päätöksiä ole vielä tehty. Hän myöntää, että asia on kyllä keskustelun alla.

Tämän hetkisen päätöksen mukaan synnytykset jatkuvat Sastamalassa vuoteen 2016. Nyt sairaanhoitopiirin hallitus saa kuitenkin eteensä esityksen, jonka mukaan synnytystoiminta ajetaan Sastamalassa alas jo tämän vuoden aikana.

Vammalan aluesairaalassa synnytysosaston henkilökuntaa tiedotettiin mahdollisista tulevista muutoksista keskiviikkona. Paikalla ollut Tehyn pääluottamusmies Atte Tahvola vahvistaa, että Vammalan aluesairaalan synnytystoiminnan lakkauttamista tullaan esittämään kesän aikana.

– Tarkkaa aikataulua ei ole tiedossa, mutta on puhuttu sellaisesta haarukasta kuin elokuusta vuoden loppuun, Tahvola kertoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On se kans, että vaikka kauempaakin halutaan tulla nimenomaan Vammalaan synnyttämään ja ihmiset niin kehuu, kun ei ole iso yksikkö ja on inhimillinen kohtelu - niin lopettaminen se vaan "kannattaa". :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ehdin jo iloita, että Vammalan kesäsulku loppuu sopivasti heinäkuussa, että jos vaan yhtään lapsi pysyy matkassa laskettuun aikaan asti, niin olisi mahdollista päästä Vammalaan synnyttämään jos synnytys käynnistyy viikolla. Mutta eipä sitten taida päästäkään jos koko synnytysosasto ei aukea kesäsulun jälkeen.

 

Eli ei tarvitse haaveilla perhehuoneista tmv. ja huonossa lykyssä joutuu ajelemaan Hämeenlinnaan jos taas ruuhka-aikana ensisynnyttäjiä käännytetään sinne.Ja täältä Pirkanmaan ja Satakunnan rajalta tulee aika hemmetinmoinen matka sinne :( Kiva miehelle, kun joutuu sitten ajelemaan siinä edestaisin...

 

Muutenkin sääli, että kaikki pienet yksiköt lopetetaan ja kaikki siirtyy isoihin yksiköihin, missä tosiaan inhimillinen kohtelu ei ole aina itsestäänselvyys ja ruuhkat ovat valtavat :(

Edited by Artemis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kun olen itse Pohjois-Satakunnan puolella, niin suuntana on automaattisesti Pori. Jos asuisin vielä Laviassa niin matka olisi miltei samanpituinen Poriin tai Vammalaan, jos valita saisi valitsisin Sastamalan. Hieman harmittaa että se mahdollisuus pienempään paikkaan ja "rauhaan" viedään, koska itseäni ahdistaa isot sairaalat ja ihmiset ja.. kaikki. Olen monesti vieraillut VASissa kun sukulaiset/tuttavat ovat lapsensa saaneet ja se ympäristö on kyllä rauhoittava ja jotenkin lempeä ja lämmin. Puhuttiin aikoinaan miehen kanssa että oman kanssa tullaan sitten tänne. Noh, eipä taideta koskaan päästä. 

 

En tiedä puhunko ihan höpöjä, mutta oma tuntuma on aina ollut VASiin positiivinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime kesänä Hämeenlinnaan käännytettiin niitä jotka olivat jo paikalla TAYSissa, puhelimessa annetun neuvon mukaan sai sotten valita sen oman lähimmän sairaalan Hml, Pori, Jyväskylä. Tää alue on niin laaja että jonkun lähin on toiselle se kaikista pisin, siksi esimerkiksi Pälkäneeltä aika usein mennään suoraan Hämeenlinnaan - matka voi olla jopa lyhyempi sinne.

 

Surettaa että keskittäminen aloitetaan jo ennen uusia tiloja. Luulisi että sen remontin aikanakin Vammalan käyttömahdollisuus olisi vain lisä. Synnytysmäärät on toki saatu alas kun viikonloput ovat kiinni ja sitä myöten voidaan vedota turvallisuuteen ja kustannusten hallintaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Kobito myös tuollainen kuva Vammalasta ja sama mulla, että vähän ahdistaa kaikki tuollaiset isot yksiköt ja ihmismäärät.

 

Sillä tosiaan saadaan kyllä hyvin synnytyslukuja alemmas, kun viikonloppuisin ei pääse synnyttymään. Aika moni synnytys kuitenkin käynnistyy myös silloin. Ja kun tosiaan TAYS:n remontti ei ole valmis ja muutenkin siellä hoidetaan käsittääkseni melko lailla enemmän synnytyksiä, mihin olisi kapasiteettia.

 

Edit. niin ja tuosta sairaalsta. Vammala ja Tampere ovat molemmat kohtuumatkan päässä (n. 40-50 km). Vammala vähän lähempänä ja ei niin paljon valoja. Kaikkiin muihin (Hämeenlinna, Pori, Jyväskylä) onkin sitten melkoisesti matkaa...

Edited by Artemis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän liittyy eilisessä (2.5.) tai sitä edellisessä Hesarissa ollut haastattelu, jossa haastateltu asiantuntija kertoi, että muualla Euroopassa on jo todettu, että isot yksiköt eivät toimi eivätkä edes säästä. Siellä ollaan jo kovaa vauhtia palaamassa takaisin pienten yksikköjen pariin. Koitin etsiä ko. juttua netistä linkittääkseni sen tähän, mut en löytänyt. Surullista, että täällä pitää härkäpäisesti vain puskea kaikki toiminnot (päiväkodit, koulut, terveyspalvelut...) suuriin yksikköihin.

 

Vähän OT... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistelen, että olisi hieman liikkunut sellasta juttua, ettei Tays tai edes Nokialla neuvola mainosta mahdollisuutta mennä Sastamalaan synnyttämään.. Ja lieneekö taustalla hieman sitä, että vuodenvaihteessahan pitäisi tulla uusi laki, jonka perusteella ihmiset saavat itse valita, mihin hakeutuvat hoitoon julkisella puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now