HennaN.

VAS

133 posts in this topic

^Hyvä, että tiesit vauvan tarvitsevan lisämaitoa ja sitä vaadit. Ystävälläni oli täysin samanlainen tilanne, ja vaatimalla hekin sitten saivat vasta lisämaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä alkaa kans vaaka kallistua VAS:n suuntaan :)

 

Terkka viime kerralla jo hoputteli päättämään kumpaan menemme, jotta voisi tehdä sitten synnytyslähetteen. Noh, aikaahan tässä on vielä hyvin (nyt rv 29+0)... Tosin itselläni on koko ajan sellainen tunne, että ei tulla pääsemään täysiaikaiseksi. Joten en ole vielä kovin halunnut "hehkuttaa" tuota VAS:aa, jos sitten kuitenkin TAYS:aan joudun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia perhehuoneet on?Onko niissä oma vessa esimerkiksi?Tai ne tavalliset huoneet,onko ne yhden,kahden vai kolmen asuttavia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en perhehuoneeseen päässyt, enkä edes pyrkinyt, mutta vilaukselta yhden näin. Siellä näytti olevan sekä parisänky että yksi sairaalasänky, ja mielestäni huoneessa oli oma kylppäri.

 

Itse olin normaalissa huoneessa, jotka VAS:ssa on kahden hengen huoneita. Ainakin osassa huoneita on oma kylppäri, joissain tapauksissa kylppäri on jaettu naapurihuoneen kanssa. Mun huoneeni oli juuri sellainen, mutta eipä se mielestäni sitä olemista mitenkään hankaloittanut, yhdellä napin painalluksella sai molemmat ovet lukittua.

 

Pakko on kyllä kehua sairaalaa/osastoa. Henkilökunta on aivan ihanaa, myötätuntoista ja auttaa pienissäkin jutuissa. Imetysohjausta saa niin paljon kuin kokee tarvitsevansa, siellä on käsittääkseni kaikki hoitajat koulutettu myös imetysopastukseen. Ainakin mun synnytyksen hoidosta ja osastolla viettämästäni ajasta annan arvosanaksi 10+ :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen remmppaa oltiin perhehuoneessa, siellä oli vessa. Tosin sekin taisi olla perushuone joka muutettiin meille perhehuoneeksi =tuotiin sinne toinen sänky. Nyt en tiedä millaisia ovat rempan jäljiltä.

 

Aamulehdessä huolestuttava uutinen tänään:

 

Vammalan aluesairaalassa on jatkossa vain arkisynnytyksiä

 

Viikonloppusin pitää lähteä Taysiin. Ja jos siellä on ruuhkaa, lähetetään Hämeenlinnaan :skilletgirl: Samassa jutussa mainitaan taas mahdollinen Vammalan lakkautus Taysin uudistusohjelman valmistumisen jälkeen v2016.

 

Ei, ei , ei! Miten ne päättäjät voi olla niin tyhmiä ja laskea vain rahoja!! Nämä muutokset toteutuu jos pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuusto hyväksyy vuoden lopulla pidettävässä kokouksessa alueen synnytyksiä pohtivan työryhmän sunnitelmat.

 

Ai että pistää veren kiehumaan!! Tiedä minne kaikkialle pitää pistää postia että tämä muutos EI toteutuisi.

:skilletgirl: :skilletgirl: :skilletgirl: :skilletgirl: :skilletgirl: :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järkyttävää, jos muutos tosiaan tulee! Eikö tässä olisi järkevämpää ohjata Pirkanmaalta lisää synnyttäjiä Vammalaan? Esim. tamperelaisille Vammala vaihtoehdoksi? Ei voi käsittää...

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sanos muuta. Mutta kun Hämeenlinna on kuulemma halvempi vaihtoehto. Mikä tätä maata vaivaa kun kaikki oikeasti hyvät ja ihmisiin keskittyvät hoitolaitokset pitää sulkea. Nyt kun Tammisaari meni kiinni kuinka monta vauvamyönteistä synnytyslaitosta Suomessa enää on? Vuoden 16 jälkeen ei enää yhtään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin suunniteltu sektio täällä perätilan takia ja aivan mahtava paikka on.Apua sai kun tarvitsi ja sai myös olla rauhassa jos niin halusi.Saatiin myös "perhehuone" joka tehtiin meille kahden hengen huoneesta.Siellä olisi saanut olla niin kauan kuin halusi,me oltiin 5 päivää.

 

Jos joskus lisää lapsia siunaantuu niin ehdottomasti tänne.Muutamat hoitajista oli aivan superihania jotka olisin mielelläni raahannut kotiin mukaan ja laittanut lasipulloon  :girl_smile:Leikkauspuolen väkikin oli mahtavaa!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vammalassa ei enää ensi syksynä synnytetä viikonloppuisin

 

Jos ensi syyskuusta alkaen haluaa synnyttää Vammalan aluesairaalassa, h-hetki kannattaa ajoittaa arkipäiviin.

 

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin talousarvioesityksen mukaan synnytystoiminta Vammalassa lakkaa viikonloppuisin. Ensi vuoden syyskuun alusta synnyttäjät ohjataan viikonloppuisin keskussairaalaan Tampereelle.

 

Arkisin Vammalan synnytysvalmis paranee, sillä ensi vuoden aikana synnytysosaston henkilöstöä vahvistetaan niin, että aluesairaalassa on sekä anestesialääkäri että gynekologi ympäri vuorokauden. Arkipäivinä Vammalassa synnyttävien turvallisuutta lisäävät uudet henkilöstöjärjestelyt maksavat yhteensä 247 000 euroa.

 

Kokonaan Vammalan synnytykset lakkaavat muutaman vuoden päästä. Sairaanhoitopiirin hallitus esittää valtuustolle, että Vammalan aluesairaalassa synnytystoiminta jatkuu vuoteen 2016 asti, jolloin Taysin keskussairaalan uudet synnytystilat valmistuvat.

 

Aamulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kyttyrä! Tosin, olihan se odotettavissa, kun moisen "suunnitelman" julkaisivat, että läpihän se menee. Viedään kaikki inhimillisyys maailmasta.

 

Omaa napaa ajatellen viikonloppusynnytykset loppuvat ONNEKSI vasta syyskuussa, joten maaliskuussa toivottavasti pääsee vielä tilanteesta ja kellonajasta riippumatta Vammalaan ensimmäistään toivottamaan tervetulleeksi maailmaan. Toisen kohdalla (jos sellainen toivottavasti joskus meille suodaan) onkin kaiken ollessa normaalisti melko varma ajatus jo kotisynnytyksestä, eli TAYSiin toivottavasti ei silläkään kertaa jouduttaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa milloin mahtaa VAS:ssa olla yliaikaiskäynti?

TAYS:ssa ilmeisesti vasta joskus 41+3 - 42+0 viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin esikoisesta VASissa yliaikaskontrollissa joskus 41+1 ja se oli ilmeisesti aikanen (terkka varasi ajan, koska olin niin rikki). Seuraava käynti olisi ollut 42+1, mutta muksu älysi syntyä sitä ennen, jopa 42+0 :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua mietityttää VASissa se tehohoidon puute. Puoli tuntia ambulanssilla TAYSiin voi olla kamalan kohtalokasta, vaikka sellainen onkin varmasti harvinaista. Kaikki muut asiat puoltavat ehdottomasti VASin valintaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanku, Se ON riski, mutta käsittääkseni näissä tilanteissamukaan lähtee kätilö + lääkäri saattamaan lasta ja kaikki mahdollinen niissä olosuhteissa toki tehdään siinä. Perusvälineistöhän Vammalasta kyllä löytyy lapsen elvytykseen, ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi kaikki riskiraskaudet ja -synnytykset ohjataan suoraan TAYSiin. Toivotaan, että kaikki saavat tarvittavan hoidon, eikä äkkinäisiä tilanteita tulisi :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä lisäksi käsittääkseni ne Vammalassa reagoi hyvin nopeasti jos tilanne näyttää siltä, ettei tilanne kärjistyisi liiaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riskiraskauksista..Mulle tehtiin sektio perätilan takia ja kyllä mulle yksi lekureista sanoi että jos lähtee syntymään niin sitten ambulanssilla sinne ja leikataan mutta jos ei ehditä leikkaamaan niin sitten synnytetään..vaikka riskisynnytys olisikin ollut..eikä ollut puhetta että silloin pitäisi mennä Taysiin.

 

Osastolla ollessa siellä oli jouduttu pikkuinen viemään ambulanssilla Taysiin ja mukaan lähti ainakin lastenlääkäri.Kaikki oli kuulemma mennyt ihan hyvin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin maaliskuussa 2010 esikoiseni vammalassa, ja tämän uudenkin jonka la on maaliskuussa 2011 tulen synnyttämään sielä. Erittäin mukava paikka, ja kätilöt,lääkärit erittäin mukavia ja ammattitaitoisia. Itselläni synnytys kesti päälle 20h, ja vaikka synnytyksen kulussa tuli pieni hätä, kun lapsen sykkeet romahti yllättäen ja istukka oli aivan repaleinen, niin kaikki meni kuin menikin mallikkaasti, ja sektio valmiudessa oltiin, mutta onneksi lapsi syntyi alakautta :) Erittäin tyytyväinen olen isosta ammeesta jossa mahdollisuus lillutella ja lievittää oloaan avautumisvaiheessa, ja käsittääkseni voi ihan synnyttääkin veteen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanku, Se ON riski, mutta käsittääkseni näissä tilanteissamukaan lähtee kätilö + lääkäri saattamaan lasta ja kaikki mahdollinen niissä olosuhteissa toki tehdään siinä. Perusvälineistöhän Vammalasta kyllä löytyy lapsen elvytykseen, ym.

 

Juhannuksena 2005 ainakin mun käskettiin tilata ambulanssi, koska Vasista ei löytynyt edes gynekologia, eikä kukaan ollut ainakaan mukaan lähdössä... Taysista sai hyvää hoitoa niin kuin aiemmillakin kerroilla :lipsrsealed: Seuraavana vuonna, pieni 36 viikolla syntynyt tyttäreni joutui Taysiin vto:lle erittäin korkean bilirubiini arvon vuoksi ja syynä oli juurikin tuo Vasin erittäin suuri imetyshössötyspaska, että kun vauva vaan imee ja imee niin kyllähän sieltä maitoa tulee :girl_sad: juu, lehmiltä varmaan, mutta ei kaikilta äideiltä :skilletgirl:

Vauva oli viikon nenä-mahaletkuissa, sai lisäksi nesteytystä sekä oli viisinkertaisissa valoissa, ekaan vuorokauteen en saanut pitää vauvaa edes sylissäni...

2008 jouduin taas vasiin synnyttämään, tälläKIN kertaa sain mankua vauvalleni lisämaitoa ja yksi hoitaja sitä aina heti toikin, muuten oli kyllä kovin nihkeää, vaikka tiedossa oli se miten edellisen vauvan kanssa oli käynyt :girl_sad:

2009 heinäkuussa menin käynnistykseen just ennen sulkua ja sellanen virolaislääkäri olisi synnytyksen käynnistänytkin, halusi vain eka minun käyvän käyrällä. Siinä istuessani mulla meni vedet ja kutsuin tietty apua. Vaihdoin päälleni sairaalan vaatteet ja joku helvatan harjoittelija halusi ottaa jonkun uuden "testin" lapsivedestä, joka näytti negaa :girl_impossible: parasta oli vielä se, että minua, yhdeksättä lastani synnyttävää äitiä, ei asiasta uskottu... tai ehkä paras juttu oli kuitenkin se, että tuo epäsosiaalinen ylilääkäri tutki minut seuraavana aamuna ja soitti Taysiin, että eivät ala käynnistelemään, koska edes sikiökalvot eivät vielä pullota! Onneksi pääsin heti seuraavana aamuna suoraan Taysin synnärille, jossa lääkäri aikoi puhkaista kalvot, joita ei tod. enää edes ollut, koska se vesikin meni silloin kaksi vuorokautta sitten, siellä vammalassa :girl_cry2: Onneksi mulla oli jo tippa laitettu valmiiksi ja sain antibiootit suoraan siitä... mun synnytykset ovat hyvin nopeita ja kestävät noin 3-5 supistuksen ajan, joten vauvaan eivät tuossakaan synnytyksessä ehtinyt mikään lääke vaikuttaa. Näin sitten yhdeksäs vaavini oli kuin neulatyyny, kun parin päivän kuluttua päästiin kotio lähtemään :girl_sad:

Taysista kehoitettiin tekemään valitus, en ole vielä sitä tehnyt, mutta lääkärini on siellä asiasta luvallani puhunut. Tosin on tässä vielä yli vuosi aikaa. Niin ja Taysissa kätilö toi vastasyntyneelleni maitopullon, mikä oli erittäin tärkeää vauvani verensokerin kannalta. Varmasti uskotte, etten enää mene Vasiin synnyttämään, phyi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten ihmeessä sinne vasiin muka aina uudelleen jouduit?

 

Siksi, koska se sattuu olemaan meille lähin synnärilaitos ja siten meidät lähinnä pakotetaan juuri sinne synnyttämään, vaikka monet haluaisivatkin mielummin Taysiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös nykyään ole ihan mahdollista hakeutua synnyttämään minne vain? En siis halua mitenkään yllyttää mihinkään sotaan tästä asiasta, synnytyksen ollessa käynnissä harva lähtee höökimään eri paikkakunnalle. Olen siis itse pohtinut myös puolitosissani vaihtoehtoa lähteä synnyttämään entiselle kotipaikkakunnalleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva, että vammalalle on oma ketju. Itse en siis raskaana ole, eikä lasta vielä suunnitteilla, mutta kovasti toivon että sitten kun aika on, niin vammalaan pääsisin. Pieni paikka kiinnostaisi kovasti enemmän ja hyvä mieli ihan vierailijanakin jäänyt, kun veljen vaimoa (kaksi lasta ja synnytystä Vammalassa) ja nyt tammikuussa kaveria käynyt siellä katsomassa. Muutenkin tilastollisesti ja mielipiteiden mukaan sinne haluisin. En muutenkaan tykkää kovin lääketieteellisistä lähestymistavoista asioihin, miksi koen tärkeäksi, että sen oman äänen ja huolen saa kuuluviin.

 

Satakunnan sunnuntai -liitteessä oli juttua synnytyssairaaloista "Minun lapseni, minun synnytykseni". Kyllä minua ainakin huolestuttaa suuntaus, että 32 osastoa vähennetään 19 synnytyslaitokseen. girl_impossible.gif Synnytykset on siis tarkoitus siirtää laitoksiin, missä syntyy yli 1000 lasta vuodessa. Henk.koht. pelkään, että tämä kätilöiden läsnäolo, opastus, oma tila ja mukava ilmapiiri häviää sen siliän tien kun isompiin yksiköihin siirrytään. Matkoista puhumattakaan. Monet synnyttäjät haluavat nimenomaan sitä yksilöllistä hoitoa ja apua. Tässäkin jutussa odottaja kehuu Vammalan pientä yksikköä ja henkilökuntaa.

"Vammalan synnytysten on suunniteltu jatkuvan vuoteen 2016 saakka, kunnes Taysin uudet tilat valmistuvat. Ensi syyskuussa loppuu synnytyssalin viikonloppupäivystys, vaikka synnytysmäärät ovat Vammalassa selvässä kasvussa.

..Taru Kaaja veikkaa, että Vammalan, samoin kuin muiden pienten osastojen taru on jo sinetöity: iso pyörä pyörii. Anni Tormaksella (kyseisen jutun tuleva synnyttäjä) on syystä omat veikkauksensa. - Naiset ovat niin nöyriä. Ja näitä asioita pidetään naisten hömpötyksinä, vaikka se ei saisi olla niin."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään lähiaikoijen kokemuksia suunnitelluista sektioista VAS:ssa? :)

 

Nimenomaan synnytyspelon takia.. Miten pelkopolilla ovat suhtautuneet yms ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin voisin nostella tätä ketjua.

 

Lakiuudistuksen myötä tamperelaisillakin on ihan virallisesti oikeus mennä synnyttämään Vammalaan. Kyselin asiasta neuvolassa ja Tampere oli antanut ohjeet Vammalaan haluaville. Jos raskaus on edennyt normaalisti (viimeisessä neuvolalääkärissä katsotaan, että onko kaikki ok) ja synnytys käynnistyy aikaisintaan 36+6 saa mennä Vammalaan.

 

Vammala hoitaa synnytyksiä 1.9. alkaen arkisin ma klo 8 - pe klo 16 eli tuolloin voi siis mennä sisään.

 

Vammalaan saa myös mennä tutustumaan noina tutustumisaikoina. Ilmoittautumisohjeet ovat täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now