Sign in to follow this  
Followers 0
nuupis

Kurapuku taaperolle päiväkotikäyttöön

19 posts in this topic

Mikä on (kokemuksenne) pohjalta hyvä ja kestävä kurapuku haalarien päälle.

 

Olen lapselle ostanut aina teciä eli vedenpitävät käyttövaatteet ulkoiluun mutta kyllä noi kuravaatteet on tarhailevalle kuulemma lähes välttämättömät (vai mitä mieltä olette?)

 

Mikä on sellainen hyvä ja laadukas ja etenkin näppärä pukea ja riisua ja lapsen liikkumista mahdollisimman vähän haittaava kurapuku? Rukkakurikset on tietty se perinteinen mutta kokemuksia niistä ja muista kaipailen.

 

Niin ja sitten vielä jos kommentteja sais siitä, onko henkselihousut kurahousuina vyörämallia suositeltavammat ja tosiaan siinä mielessä että alla on vettäpitävä haalari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sä vetäset tec-vaatteen päälle kurahousut niin lapsen vaateus ei enää hengitä yhtään! Mä en oikein ymmärrä että miksi kunnon tec-vaate ei riittäisi? pitävät vettä siinä missä kuravaatekin mutta ovat mukavammat päällä pienellä! Ja voidaan suihkuttaa suht puhtaaksi sisälle mentäessä,,,jos haluat oikein kurailmoille erillisen puvun niin mä ostaisin ehkä sellaisen ns jokasäänpuvun joka on itsessään jo kurahaalari ja kerrospukeutumista ei tarvittaisi!

 

Meidän pojille en aio kuravaatteita päiväkotiin ostaa,,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä että kuravaatteet ja tecit on päälekkäin huono yhdistelmä. Meillä oli kuristen alla syksyllä ihan vaan fleecepuku ja silti oli poika välillä tosi hikinen. Mutta noin muuten suosittelen kyllä kysymään päiväkodin mielipidettä että millaisia vaatteita suosivat. Tosi asia kuitenkin on että kaikissa ei ole tarvittavia kuivaus tiloja. Esim. pph:t usein toivovat erillisiä kuravaatteita koska heillä ei ole tiloja kuivata kaikkien tekkipukuja ajoissa seuraavaan ulkoiluun. Kuitenkin käyvät ulkona kaksi kertaa päivässä ja vaatteiden on ennätettävä kuivua välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mamalicious, meidän tarhassa täytyy olla kuravaatteet, olivat päällysvaatteet mitä tex-tex-tec-tec'iä tahansa. Kai tämä siis on tarhakohtaista.

 

Meidän tytöllä on Rukan ruskeat olkainhousut, takki ja hanskat. Yleensä ovat tarhassa pukeneet pelkät olkainhousut ja hanskat tytölle. Ihan hyvät nämä kai ovat olleet. En tiedä, mikä on suositeltavampaa ja mikä ei, meidän tarhassa esim. myös suosittelivat haalaria välikausiasuksi kaksiosaisen puvun sijaan, joten heidän suosituksensa mukaan elin. Toisaalla taas tällaista suositusta ei välttämättä ole.

 

nuupis, kuten näistä viesteistä voit päätellä, kannattaa siis kysellä lapsen tarhasta suosituksia.

Edited by Galaxy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis minä tiedän jo että tarhassa pitää olla kuravaatteet, siksi kysynkin mikä on hyvä merkki ja malli.

 

Anteeksi kovasti jos tämä kysymys aiheuttaa suoranaista vihaa. Meillä vaan tarhamatkoilla on näppärät noi tec-vaatteet, kun taapero saattaa istahtaa vaikka lätäkköön. Ja toisaalta ne tec-vaatteet eivät, valitettavasti, kestä jatkuvaa pesua kärsimättä. Siksi minusta on ihan hyvä että päälle tulee vielä kuravaatteet tarhassa. Ja Mamalicious, selitätkö miksi ns tavallinen haalari on hengittävämpi kuravaatteiden alla kuin tec-haalari, jonka yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on hengittävyys? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en itseasiassa tiedä miksi tec-vaatetta ja kuravaatetta ei suositella pidettäväksi päällekäin! Oisko syy just siinä, että tecin hienot ominaisuudet kärsivät? enpä ole tuota sen syvemmin koskaan tullut ajatelleksi :huh:

 

Mutta mä en oikeasti ymmärrä miksi pitäisi hankkia erikseen kuravaatteet ja kallis tec puku joka on vedenpitävyydeltään sama kun kuravaatteet,,,ja mun mielestä tec haalari kuivuu aivan yhtä nopeasti kun kuravaatekin joten sinänsä en osta tuota "ei ole tilaa kuivata" juttua,

 

JOS meillä pk haluaisi välttämättä kuravaatteet erikseen niin veisin sinne sellaisen jokasäänpuvun tai vaikka ticketin plain rain puvun jotta lapsi välttyisi turhalta (ja tönköltä) kerrospukemiselta! Meidän kohta 1 v pojan meno ulkovaatteissa on muutenkin niin hiton kömpelöä että kuravaatteissa se ei varmaan pääsisi eteenpäin enää ollenkaan :huh:

 

kai nää on sitten mielipidekysymyksiä mutta mun kokemuksen mukaan tec toimii paremmin kun kuravaate ja ei tarvitse pesukonepesua rankemmankaan kuraleikin jälkeen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mä olen tuon ymmärtänyt oikein, tec-asun idea on olla hengittävä (kangas luovuttaa ulos kosteutta) ja sit taas kurahaalari ei ole, jolloin kai sit se kosteus jäisi tec-asun ja kurahaalarin väliin. Ja mitähän sitten? Jäisikö tec-vaate pinnasta ehkä kosteammaksi? Vai estyisikö tämä haihtuminen? Mutta kai ihan sama tapahtuis ei tec -haalarin + kuravaatteiden kanssa, tosin kosteus vaan ei edes samalla tavalla läpäisisi tätä ei tec -asua kuin tec-asua? Kun kurahaalari tuskin "hengittää". No joo, mä en tiedä asiasta oikeesti yhtään mitään, kunhan yritän funtsia.

 

Meillä on tec-toppahaalari ja kuravaatteet tarhassa ja hyvin on kaiketi pelittänyt. Ei ole tyttö tuosta kärsinyt mitenkään. Tec-asu ainakin meidän tytön tarhassa tarvitaan, kun ei kuriksia kuitenkaan aina laiteta päälle. Enkä ei-tarhassa ollessa käytä lainkaan kuravaatteita, myös siksi tuo tec-asu on tarpeellinen, samoin kuin alkuperäisellä. Kahta haalaria en taas ole kokenut järkeväksi hankkia. Musta tämä meidän tytön tarhan kuravaatejärjestely on ihan jees, ei ole tullut mieleen kyseenalaistaa. Keväällä sit mennään yhdistelmällä tec-välikausiasu + kuravaatteet.

 

Vaikka meidän typyn liikkuminen on vielä vähän sellaista tönkkösuolattu muikku -meininkiä talvivaatteet päällä, en ole huomannut esim. tarhasta haettaessa, että liikkuminen olisi kovasti heikompaa, kun on ollut ne Rukan olkainkurahousut jalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pph esitti toiveen kuravaatteista pari viikkoa takaperin. Hän toivoi kurahaalareita, hanskoja ja kumisaappaita, jotka myös mahtuvat lapsen nilkan yli helposti.

 

Pph sai, mitä halusi, koska valitettavasti hän ainakin tällä hetkellä pukee lastani useammin kuin minä. Rukan haalarihousut ostettiin (yritin etsiä muunkin merkkisiä, mutta tosi huonosti tuli vastaan) ja ihan hyvin ovat toimineet noin viikon käytössäolon ajan. Ostin yhtä kokoa isommat, vaikka pienemmät olis ollu justiinsa hyvät, kun pääsee Vilpsu paremmin noiden astetta isompien kanssa liikkumaan.

 

Meille kuravaatteiden alla on tec-haalari. Kuravaatteita käytetäänkin vain silloin, kun on kurakeli, muulloin tec-haalarin kosteudenpitoon luotetaan. Pph:lla tosiaan, kun ei oo tiloja, missä kuivata suihkutettuja tec:ejä aamu- ja iltapäiväulkoilun välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen lapselle ostanut aina teciä eli vedenpitävät käyttövaatteet ulkoiluun mutta kyllä noi kuravaatteet on tarhailevalle kuulemma lähes välttämättömät (vai mitä mieltä olette?)

 

 

Täällä päivähoidossa saa ite päättää missä vaatteissa muksut kurakeleillä on. Meillä on tec-vaatteet ja hyvin on toiminu. Hoitopaikan piha on pientä sepeliä ja hoitajat vaan varoitteli, että sepeli saattaa kuluttaa tec-pukuja enemmän kuin kuriksia.

En kuitenkaan oo viittiny kurahaalareita esikoisella käyttää, koska Reimatecit on pitäny veden hyvin. (Poika mm. kahlannut ojassa melkein vyötäröä myöten, mutta vesi ei oo tullu haalarista sisään. Ehti karata ojaan ennen kuin sain napattua kiinni sitä tenavaa.)

Pukemista on kuriksien kanssa vaan enemmän ja lapsen olo hankalampi.

Meillä hoidossa siis on käynyt tuommoinen systeemi. Vissiin paikkakohtaisia eroja noissa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kysyivät tarhassa, että puetaanko tec-haalarien päälle kurikset vai saavatko tec-haalarit likaantua... Kun vastasin, että ei tartte vetää kuriksia päälle (vaikka ne tarhassa naulakossa roikkuvatkin), niin niitä ei oo montaa kertaa tytön päälle laitettu. Syksyllä kun oli oikein kuraista, ne olivat pari kertaa päällä ja nyt lumien sulaessa ja maan ollessa märkään niitä tullaan varmaan vielä käyttämään. Kumisaappaat ja kurakintaat meillä on olleet jonkin verran käytössä, kumisaappaat huomattavasti enemmän. Meillä on tytöllä ollut myös tec-hanskat, joten noilla kurahanskoilla ei oo sen takia ollut käyttöä.

 

Mä kuskasin kurahaalarit tarhaan, kun tädit ekoina päivinä sanoivat, että nekin olisi hyvä olla. Silloin kun ne sinne vein, sanoin tuoneeni ne ja kerroin samalla, että tytöllä on tec-haalari, joka pitää kyllä vettä. Sitten tulikin tuo ekan lauseen kysymys kuristen pukemisesta. Jatkoivat, että osa vanhemmista haluaa säästää kalliita haalareita ja haluaa, että lapsille puetaan sitä varten kurikset tec-haalareiden päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös kokemusta teceistä ja kuriksista päiväkotikäytössä. Kun päiväkodin pihassa on kovin kuraista, niin kuravaatteet laitetaan joka iikalle päälle. Tämä minun mielestäni on varsin hyvä ratkaisu, kun meidän pikkuneiti on sitä sorttia, joka etsii taatusti aina sen pihan likaisimman leikkipaikan. Ei sitä Reimatec-pukua viitsi joka päivä pestä, ja pelkkä pyyhkiminen /suihkuttaminen ei riitä kunnon rymyämispäivän päätteeksi. Ikinä en ole kokenut, että kurikset olisivat erityisesti hiostaneet neitokaista, harvoinpa niitä kurahousuja pidetään kovin lämpimillä keleillä. Kun kelit eivät ole mitenkään erityisen kuraiset, sitten jätetään kurapökät pukematta.

 

Itse en koe että kuravaatteet olisivat mikään kirous.. Ovat varsin hyvät tietyllä säällä, oli sitten alla tecciä tai tecitöntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tec-puku, mutta päiväkodissa puetaan kuravaatteet kuraisimmilla keleillä. Toi on mun mielestä tosi hyvä ratkaisu. Eipähän tarvitse autoon tai rattaisiin ottaa tyttöä yltä päältä kuraisena, kun riisuu ensin kurahousut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuravaatteina meillä on Abeko-merkkiset henkselihousut ja takki. Ostettu Jesper Juniorista viime syksynä. Ollaan tykätty kovasti, kun on materiaaliltaan aika ohut eikä hankaloita touhuamista. Hyvin kestäneet käytössä ainakin toistaiseksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on ollut hyvät Abekot (Ellokselta) ja vähän huonommat (Haloselta). JÄlkimmäisten huonous oli lähinnä lahkeensuissa, jotka oli tehty niin tiukoiksi ettei lahjetta saanut millään saappaanvarren päälle. No, saksilla ja ompelukoneella tuostakin selvittiin.

Nyt ostin Lindexiltä Bamse-kurikset. Hyvin näyttää rokkaavan.

Ja tosiaan, päiväkodissa laittavat kurikset Reiman välikausihaalareiden päälle. Ja ihan hyvä niin, piha on siellä sen verran kurainen. Kotona ei juurikaan kuriksia tarvitse, vaan Reiman haalarit riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkodissa kurahaalarit laitetaan haalarin päälle pahimmilla keleillä, olipa haalari sitten teciä tai ei. Käy mulle hyvin (vaikka puolestani tecitkin saisi likaantua), koska ennen autoon menoa voi kurikset riisua päikyssä pois, eikä ole turvaistuin sitten yltäpäältä kurassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös tykkään kuriksista pahimmilla kurakeleillä just sen takia, että säilyy rattaat / auto tarvittaessa puhtaampana. Mä tykkään Stockalla myytävistä Bogeista, niissä on paremmat heijastimet kuin Rukassa, hinta-laatusuhde on kerrassaan erinomainen, Hulluilla päivillä yleensä myydään, 10-12 euroa muistaakseni housut tai takki. Abeko on kans hyvä. Halvempiakin merkkejä meil on ollut, esim. jotkut Tarjiksesta, oli muuten hyvät, mutta se lahkeensuu oli liiann tiukka.

 

Ai juu, päiväkotiin ei mun mielestä tarvi ostaa sadetakkia, jos alla on se Tec-puku, ihan kauheilla sadeilmoilla tuskin edes lähtevät ulos (ainakaan meidän päiväkodissa, laistavat vähän turhankin helposti ulkoilun).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on perhepäivähoidossa eli piha ei ole samanlainen kuin päiväkodeissa (joissa näyttää ainaki meilläpäin olevan hiekka/sepelipohja ja kunnon sadeveden ohjaukset). Tästä johtuen rapakaudella on välillä melkoisen kurainen piha ja meidän tyttönen Euroopan innokkain kuravesiuimari. Tästä syystä ollaan sovittu hoitotädin kanssa että vaikka meillä teccihaalareita on käytössä niin kurikset vedetään päälle tarvittaessa vaikka kotioloissa tec:it ollaan toimiviksi todettukin. On kivaa että saa kuorittua päälimmäisen kerroksen pois tytöltä ennen autoon laittamista ja kurahousuista saa helpommin mudan suihkautettua pois kuin haalarista.

 

Kuriksia meillä on ollut Rukan, Bamsen ja Bogin- kaikki kestäneet meidän vilkkaan neidin menossa hyvin. Nyt ostin kakkoskurahousuiksi edulliset Pisara-merkkiset. Sadetakkia ei pahemmin ole tarvittu joskin meidän tytön pph-ryhmä ulkoilee lähes säällä kun säällä kun kaikki ipanat rakastaa pihapuuhia. Niin ja lisäksi meillä on käytössä Rukan sydvesti sadesäällä ja se on kyllä ihan mahtava lisävaruste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ostin tytölle Cittarin alesta Aartolahti-merkkiset kurikset, takin ja hanskat, ei oo kotioloissa käytetty kyllä mutta tarhassa pyysivät kuravaatteita joten ne hankin. Ei oo valituksen sanaa kuulunu, tosin ovat kyllä mun mielestä ehkä hieman ohuemmat kuin esim. Rukan sadevaatteet. Eivät nuo ole niitäkään käsittääkseni paljoa käyttäneet... Kotona ulkoillessa ollaan märällä pärjätty Reimatecillä ja mäkin kyllä sanoisin, että meillä ainakin pitää hienosti vettä. Eli eipä oo kotosalla paljon kuravaatteita tarvinnu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sivuhuomautus tuohon tec- vs. kuravaatteet vertailuun. Mä olen aikanani tehnyt paljon maastotöitä metsässä, ja kyllä mä kunnon sadekelillä laitoin usein sadevaatetta goretexin sijaan. Hengittävissä kosteutta pitävissä materiaaleissa paineenkestävyys on aina huonompi kuin hengittämättömissä sadevaatteissa. Tämä ilmenee kostumisena, jos istuu tai on polvillaan pitkään.

 

Toinen syy, miksi kunnon sade/kurakelillä sadevaatteet ovat paremmat, on tietysti se, että niiden puhdistus on helpompaa ja ne kuivuvat puhdistuksen jälkeen nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0