pipa

Mutsy

1017 posts in this topic

trillellä on kivoja kuviollisia sadesuojia. menee ainakin bugiksien kopan/istuinosan ympäri tosi loistavasti, uskoisin, että toimisi mutsyissakin. ja aina mukavampi kuin muovinen häkkyrä, joka ei tod toimi ainakaan suomen talvessa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on syksyllä ostetut UR:t ja silloin pohdin kovasti Urban Riderien ja 4 Riderien välillä. UR:iin päädyttiin talviominaisuuksien takia ja UR:t ovat kieltämättä loistavat lumihangessa. Näin siis tällä reilun kuukauden käyttökokemuksella (tosin muista vaunuista mulla ei sitten olekaan kokemusta :grin: ).

 

Kaikesta huolimatta on valinta nyt ruvennut kaduttamaan. Kokemus on nyt meinaan näyttänyt, että olen enemmän "ostoskeskus ja hyvän sään -vaunuttelija" joten 4 Riderit olisivat olleet paremmat minun tarkoituksiin. Auto kun on käytössä, niin pahimmilla lumikeleillä käytetään sitä, eikä auraamattomille teille tarvitse lähteä vaunuilla. Näillä keleillä vaunutellaan korkeintaan takapihalle päiväunille ja siinä käytössä ei kääntyvien etupyörien huonot talviominaisuudet olisi haitanneet. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sähän voisit vaihtaa runkoja mun äidin kanssa? Äidillä on siis mun ostama 4riderit joita on käytetty aktiivisesti alle puoli vuotta.

Mun äiti nimittäin haluis mielummin urbanit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemus on nyt meinaan näyttänyt, että olen enemmän "ostoskeskus ja hyvän sään -vaunuttelija" joten 4 Riderit olisivat olleet paremmat minun tarkoituksiin. Auto kun on käytössä, niin pahimmilla lumikeleillä käytetään sitä, eikä auraamattomille teille tarvitse lähteä vaunuilla. Näillä keleillä vaunutellaan korkeintaan takapihalle päiväunille ja siinä käytössä ei kääntyvien etupyörien huonot talviominaisuudet olisi haitanneet. :girl_sigh:

 

No mieti nyt vielä, käyttötarpeet voi kyllä muuttua ajan myötä. Jossain vaiheessa päiväunet voi vaatia kahden tunnin lenkittämistä säässä kuin säässä, tai puistoillessa on pakko käyttää myös huonommin huollettuja teitä. Tai myöhemmät päivähoitokuviot vaativat viemistä/hakemista rattailla.

 

Ei mekään olisi tarvittu Urbaneita ennen kuin puolen vuoden iässä, jolloin muksu nukkui tosi huonosti päikkäreitä. Ja sitten vuoden iässä on jo kivaa kun pääsee vähän metsäreiteillekin, kun lapsi tykkää katsella erilaisia maisemia: pelkkä asfalttitie ei oikein sitä kiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja pieni vauva menee kyllä kauppakeskuksissa mutta sitten kun alkaa tulla omaa tahtoa niin kauppakeskus saattaapi olla iso NOU NOU. Meillä kuopus huutaa nimittäin heti kun tajuaa, että mennään jonnekkin muualle kuin ruokakauppaan. Hän vihaa tosissaan koko kauppakeskus meininkiä. Esikoinen on toisaalta mennyt mukisematta äitinsä kanssa vaunuissa kauppoihin ja ollut ihan tyytyväinen vaunuttelija. mutta tosiaan kuin kasvoi isommaksi niin piti alkaa käymään leikkipuistoissa ja perhekahviloissa jne niin esim meidän puito on juuri sellaisessa paikassa, että lumia ei auratta herkästi pois ja sitten taas hiekkatie sadekausina menivät ihan hirveen mutaisiksi ja huonokuntoisiksi. 4riderit eivät nimittäin mene kunnolla kunnon mutalätäköistäkään läpi ( jouduin heti testaamaan sitä yhdessä vaiheessa ja vaunussa ei ollut edes matkustajaa silloin)

 

Mutta 4riderit kyllä menevät hyvin auratuilla teillä mutta eivät tietenkään yhtä hyvin. Ovat minusta kuitenkin oikein hyvät vaunut siihen nähden, että edessä on kaksi pienempää pyörivää rengasta. Mutta jospa silti harkitset vaikka matkiksia auto ja kauppareissulle? Minä ainakin otan vartavasten shoppailureissulle peg peregot mukaan ja jäteen suosiolla Mutsyt kotiin. Monet rattaat toimivat hyvin pienelle vauvalle ja vielä paremmin travel systeminä ;) Kannattaa ainakin miettiä sitä...

Mutta vaihtotarjous on tosiaan voimasa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, no eipä mulla tässä tosiaan ole kuin vasta reilu kuukauden kokemus vaunujen käytöstä ylipäätään, että kiitos hyvistä ajatuksista! :girl_smile:

En siis ehkä kuitenkaan vaihtaan lähde. Yllä tuli aika paljon hyviä puolia kuitenkin noille isoille pyörille, mitä ei itse ole tälleen aloittelijana tullut ajatelleeksi. :)

Matkikset itseasiassa auton takakontissa jo onkin ja travelsystem siis käytössä. Siinä vaan mietityttää se, että vauvaa ei viitti pitää turvakaukalossa pidempiä aikoja. Eli lähinnä niitä kääntyviä etupyöriä kaipilisinkin juuri nyt tälle ekalle puolelle vuodelle, kun on vielä vaunukoppa käytössä. Puolen vuoden päästä taidan siis olla jo hyvin tyytyväinen UR:ien isoihin pyöriin, kun niitä ei tarvitse enää kaupungilla käyttää.

 

Ah, tulipa jotenkin nyt taas paremp fiilis noista vaunuista. Eiköhän ne ollutkin siis sittenkin ihan oikea päätös!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomio huomio! Olenko ainoa, jolla on ongelmia 4riderin aisan kanssa? En kaikki viestejä ehdi lukea läpi, mutta onko muilla aisa löystynyt niin, että humpsahtaa alas lähes koko ajan? Todella ärsyttävää ja vaarallistakin, kun työntäjä tömähtää helposti vauvan päälle. Näin talvikeleillä en missään nimessä ostaisi mutsyja, vaikka kesällä ja syksyllä olivat aika kivat.

 

Myös renkaat ovat onnettomat sohjossa, välillä on pakko kääntää koko vaunut ja vetää niitä perässä, muuten aisa menee alas ja vaunun takaosa nousee ylös (jaloissa jo monet mustelmat, kun renkaiden akseli osuu sääreen..) eikä pääse mihinkään.

Huoh. Perusmalliset nelipyöräiset emmaljungat yms. tuntuvat menevän eteenpäin säällä kuin säällä, Mutsyt eivät. Tykkäisin käydä ulkona myös lumisella säällä, mutta nyt se vaatii urheilijan asennetta ja on tosi hikistä puuhaa.

 

PingPongista ostetuilla vaunuilla lienee jonkinlainen takuu, mutta tietääkö kukaan millainen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 4ridereista ei ole aisa löystynyt noin pahasti, vähän lonksuu kyllä toiselta puolen. Mutta oon todennut myös pikkasen pettyneenä ettei näiillä keleillä vaunuilla ulkoilu ole mitään herkkua. Vähänkin tuppuraisessa pehmeässä lumessa meno on aika raskasta. Plääh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta eikö se ole ihan selvää, että mitä pienemmät renkaat sitä hankalampaa se on talven kinoksissa mennä? Itse ainakin hankkiessa vaunuja esikoisen aikaa tiesin tasan tarkkaan, että pieniä cityrenkaita ei meidän vaunuihin tule.

Mä olen suoraan sanoen aina hieman ihmetellyt miten monet aina jaksaa puolustella omien vaunujensa pikku renkaita talvisin, että kyllä niillä pääsee ja eihän noilla hyökkäysvaunuillakaan pääse pahimmissa kinoksissa eteenpäin yms. Joo, ei pääse isommillakaan renkailla vuoren yli mutta tiedän, että se on kuitenkin helpompi mennä isoilla renkailla kuin pienillä.

 

Ja toinen hauska väittämä on, että me asutaan kaupungilla ja lumet aurataan pois heti. Tai ei täällä etelä-suomessa lunta tule ikinä ja jos tulee niin ne sulaa pois. Noh, kohta 4v kokemuksella sanon, että kyllä sitä lunta on aina tullut ja mitä enemmän sitä tulee, sen huonommin aurattuja teitä löytyy.

 

Testaajalle suosittelen laittamaan pinpongille viesti asiasta. Itse sain vanhoihin mutseihini uuden aisan sieltä, kun edelliseltä valui samantien nahkapäällys alas. Ja harmi, että omat mutsyt eivät nyt mielytä. Jos asia todella häiritsee niin kannattaa yrittää myydä pelkkä runko pois ja osaa tilalle Urban rider-runko. Tässä on neljä isoa ja muhkeaa rengasta, jotka ovat parhaimmat mitä olen kokeillut. Ei edes emmaljungan renkaat ole niin isot ja muhkeat. Plussanahan tässä on vielä se liikkuva taka-akseli, jonka voi lukita. Ja kesällä voit laittaa sitten lisäosana ostettavat cityrenkaat kiinni ;) Oikein monipuoliset vaunut siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Pipa! Vähän tyhmäksi sitä itsensä tuntee, kun vain kaupan tasaisella lattialla vaunuja testaili ja ihmetteli, miksi kukaan enää ostaa perinteisiä nelipyöräisiä vaunuja.. no, selvisipäs sekin. Voiko tuon pelkän aisan siis vaihtaa? Sehän olis loistavaa, ei tarviis ostaa kokonaan uusia vaunuja / runkoa.

Laitoin pingpongiin tänään postia, katsotaan mitä vastaavat. En viitsi tietenkään rikkinäistä kenellekään myydäkään.

 

Ei nuo 4riderin renkaat edes ole kovin pienet, mutta väli etu- ja takarenkaiden välillä on liian lyhyt, ja siksi vaunu nousee helposti pystyyn.

Kaikkea ei voi tietenkään saada, mutta ehkä tuo urban olisi ollut parempi vaihtoehto. Vinkiksi vaan muille 4ridereista innostuneille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko että täydellisiä vaunuja onkaan, sellaisia jotka miellyttäis aina. Tilanteet muuttuu kokoajan :) Täällä Suomessa kun ei oo niin tasaiset sääolosuhteet ja ihmisten mieltymykset ja tekemisetkin eroaa niin paljon... Joku tykkää ulkoilla ja jonkun on pakko jos ei oo autoa tai asuu syrjemmässä. Toisella taas on aina auto käytettävissä. Tottakai pienemmät kääntyvät pyörät on huonot sohjossa, sehän on selvää! Pitää vaan punnita mitkä ominaisuudet itse laittaa etusijalle.

 

Mä koen vaunujen ketteryyden (ja ulkonäön:D) ratkaisevaksi tekijäksi, enkä valinnut ns. "hyökkäysvaunuja" vain siksi että pärjäisin talvella. Luotan siihen, että pärjään ku liikun lähinnä autolla paikasta toiseen, enkä varmasti eksy ulkoilemaan jos lunta tupruttaa :D Ja jos bussilla tarttee matkustaa sekin lähtee meidän pihan edestä. En vaan jaksa uskoa et se on sit niin ylitsepääsemättömän vaikeaa, on niitä huonompiakin kärryjä hankeen nähty.. Ei se varmaan nautittavaa ole, mutta tää pahin talvi kestää ainakin täällä tänä vuonna max 3kk.. :) Ja kuitenkin joku taas kesällä valittaa kuinka omat "talvella niiiin hyvät vaunut" on kömpelöt ja liian isot.

 

Meidän prinsessa syntyy sitä paitsi nyt keväällä lumien sulamisen jälkeen, joten ehdin nauttia koko kesän ja syksyn ihanaisista 4ridereistani "hyvillä keleillä" ennenku lumesta on tietoakaan :) En vaihtais niitä edes urbaneihin, sillä koin ne liian järeiksi mulle. Ehkä sit kärsin ens talvena, mut koen sen pieneksi pahaksi kaiken muun rinnalla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ katariinakian kirjoitus on ihan kuin omalta näppkseltäni. Komppaan täysin. :)

 

Itse harkitaan vahvasti tällä hetkellä 4ridereita, mutta tätä ketjua lukiessani mietin hetkellisesti että olisiko ne UR:t sittenkin paremmat. Mutta taidan kuitenkin pysyä 4rider kannassani. Mä uskallan silti sanoa että oli hyökkäysvaunut mallia 4 isoa pyörää tai pienemmät pyörät, niin aika mahdoton niitä on molempia työntää kun sitä lunta on tarpeeksi. Kokemusta löytyy jo kaksista vaunuista/rattaista neljällä isolla pyörällä (Emmaljunga ja Brio), ja kyllä mä olen kumpaakin joutunut välillä vetämään perässäni takaperin kun lunta on ollut tosi paljon. Ihan niitä pienimpiä pikkupyöriä en omiin vaunuihini haluaisi, mutta esim 4riderien pienet etupyörät ovat kuitenkin suht kookkaat, joten ne varmasti sopivat meidän tarpeisiin paremmin kuin hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

me asutaan maalla, keskustaan on vajaat 20km. oikeasti tänävuonna on yksi päivä ollut, kun emmaljungan pikkupyöräiset vaunut ei ole kulkeneet-tai siis näytti siltä ja ei lähdetty omasta pihasta pois..

nyt on kuitenkin helmikuun alku, tuskin kovin montaa lumimyrskypäivää enää tulee.

olisin ostanut meille jonkun classicin/city crossin/ceroxin rungon huutiksesta, jos olisi ollut hullut kinokset jo marraskuun lopulta; ja käyttänyt meidän istuinosaa sen kanssa. mutta onneksi en tuhlannut rahojani siihen!

tarpeet on erilaiset: meillä on nyt 13. rattaat menossa ja kolmas lapsi, ja hyvin on pärjätty kahden kanssa jo pikkupyöräisillä rattailla.eka turussa ja nyt täällä 300km edempänä. tosin ei harrasteta talvella leikkipuistoja koska niitä ei pidetä aurattuina, vaan ulkoillaan omassa pihassa ja isommat päiväkodin pihassa pari kertaa viikossa. ja oman pihanhan saa niin tasaiseksi kuin haluaa (ok-talo). kauhukelillä on alle 500m bussipysäkille, sen vaikka vetäisi rattaita perässä. kerran oon myöskin lukinnut vasta renkaat, kun mentiin jotain polkua pitkin ja polku oli just eturenkaiden levyinen :D

4 riderin pyörät varmaan kulkee miten vaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myynti-ilmoituksia ei sallita kuin kirpputori alueella eikä sinnekkään saa linkitellä huutis kohteitansa. Siksi siis poistin viestin. Jos tahdotaan myydä niin ne ilmoitetaan kirppisosiossa samoin sinne myös ostoilmoitukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia Mutsyista seisomanlaudan kanssa?

 

Mutsyt vaikuttavat kaikin puolin loistavilta vaunuilta/rattailta, mutta itseäni mietityttää se miten hyvin isompi lapsi pysyy kyydissä seisomalaudalla. Yleensähän kun vaunuissa on seisomalauta käytössä, niin isompi lapsi kulkee siinä rattaan ja työntöaisan välissä, mutta mutsyissa näyttää siltä että työntöaisan ja rattaiden väliin ei jää tilaa lapselle? Eli meneekö mutsyjen kanssa niin että isompi lapsi kulkee äidin ja työntöaisan välissä? Miten tämä käytännössä toimii? Toimiva vai hankala ratkaisu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi kyllä mahtuu aisan sisäpuolella ja silleen se pitääkin mennä. Toisaalta mukana tulee sellainen pidennys siihen lautaan niin lauta on sitten aisan ulkopuolella. En tosin ymmärrä sen ideaa.

Meillä tuo lauta on ollut vuoden ja eipä kait tohon muita lautoja voikkaan laittaa. Se on ihan ok, mutta ei järin fiksusti tehty. Lapsi kyllä seisoo siinä hyvin. Mun lapsi ei nojaa aisaan vaan lepuutteelee itseään osittain selkänojan päällä, eli aisa ei häiritse lasta. Joskus kun lapsi oli lyhyempi niin pää kyllä seistessä osui siihen nuppiin mutta silloin työnsinkin siitä keskeltä, että käteni oli vähän niin kuin pehmusteena :D Nykyään se ei enää häiritse, koska on jo niin paljon pidempi.

 

Ainoastaan aikuisella on hankalampi työntää vaunuja kun seisomalauta on kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Meillä on ollut käytössä 4Riderit Buggy Boardilla ja yhdistelmä toimii hyvin. Tein pitkän tutkimustyön valitessani vaunuja ja seisomalautaa ja noihin päädyin. Mutsyn oma lauta ei vakuuttanut renkaansa takia. Buggy Board Maxissa aikuisen jalat menevät työntäessä laudan alle, joten työntäminen on melkolailla kivutonta. Mutsyn aisan saa teleskooppisesti sen verran pitkälle, että isompinkin lapsi mahtuu siinä aisan ja kopan tai aisan ja istuimen välissä hyvin seisoskelemaan.

 

Aikaisempaa kokemusta on mm. Bugaboo Cameleonista Bugisten oman seisomalaudan kanssa ja Mutsyillä meno on mukavampaa ja helpompaa,

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vinkistä^

 

Menempäs kokeilemaan kyseistä lautaa. Vihaan nimittäin sitä Mutsyn omaa lautaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista tuohon seisomanlautaan liittyen! Olenkin katsellut että se Mutsyn oma lauta näyttää oudolta juuri sen yhden pyörän takia. Automaattisesti tulee sellainen fiilis että se olisi hankala käytössä. Mutta kiva kuulla että buggy board maxi toimii hyvin Mutsyjen kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkäs kokoinen lapsi duoseatin takimmaiseen istuimeen mahtuu? Molempien istuimien painorajoitus taitaa olla 15 kg eli sen puolesta duoseatilla voisi kuljettaa kahta taaperoa. Mutta mahtuuko takaistuimessa oikeasti istumaan kaksivuotiaskin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ riippuu 2-vuotiaasta, mutta tod näk ei. Siihen kariutui myös meidän duoseatin osto aikoinaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä istui kaksi vuotias takaistuimessa ja viihtyikin paremmin siellä. Ainoastaan kuomu oli jo hieman liian alhaalla pojalle mutta tykkäs silti majailla siellä. Aika ahdas silti isommalle lapselle mutta alle kaksi vuotiaalle sopii kyllä. Tai sitten ei mahdu, jos on isompia lapsia kooltaan. Äitini kuopus ei tällä hetkellä mahtuisi istumaan taakse, koska on aika isonkokoinen lapsi jo puolitoista vuotiaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut ensin vuodenpäivät mutsy 4riderit... ensin jouduttiin käydä korjaamassa jarrut kun eivät uutena pitäneet... parin kk päästä mentiin sitten korjauttamaan etupyörien lukitus kun meni rikki. Samalla ostin sitten jalkapeiton..kysyin kumpi olisi parempi foot muff vaii jalkapeite kun oli niin pikkuinen lapsi vielä. Myyjä sanoi että jalkapeite. Menin kotiin ja totesin, että sitä ei saa kunnolla siihen jos istuinosa on kasvot työntäjään päin niin kuin pikkuiset yleensä ovat. Soitin ja kysyin niin myyjä sanoi että se on suunniteltu toisinpäin istuttaessa. Kiva juttu kun näki varmasti, että lapsi oli vielä pieni. Sitten marssin sinne ja ostin foot muffin..olipahan sitten kumpikin millä on varmasti käyttöä :) päästiin kotiin niin foot muffissa oli vetoketju rikki :D eikun takaisin seur.päivänä! noh.. korjaukset ja muut hoitui hyvin jopa ilman kuitteja ja ilman mukinoita! pari kuukautta myöhemmin ihmettelin miksi oikea eturengas ei osu mahhan..käytiin liikkeessä ja vaunut eni korjattavaksi. Saatiin pian vaunut takaisin..n.pari päivää. Lähdettiin sitten kesälomareissulle junalla matkaten. Vaunut sitten meni siellä säpäleiksi..runko murtui etuosasta.. eli se oli jo ollut pidempään murtuneena..tämän takia etupyörä ei osunut maahan, koska runko oli vinossa. Ihmettelen miten he eivät korjaamolla huomanneet sitä! loman jälkeen mentiin liikkeeseen ja vaihtoivat meille uuden rungon... ei kylläkään helpolla! mutta pääasia oli että vaihtoivat.

Nyt sitten puoli vuotta myöhemmin uudelle rungolle kävi sama juttu...taas runko murtui. Uskomatonta! menin jo hieman kiukkuisena liikkeeseen ja he yrittivät taas sitä että he korjaavat rungon. En suostunut ottamaan sitä samaa mallia enään vain vaihdoin sen urban rideriin. Toivotaan, että se kestää. Nyt meni kyllä taas sitten foot muffin vetoketju rikki ja tänään on taas reissu edessä At-Lastenturvaan. Suututtaa! pussi on siis ollut yhteensä käytössä n.3kk! Voiko jollain ihmisellä olla näin huono tuuri! Rakastan näitä vaunuja, mutta vähän alkaa olla liikaa ongelmia! mutta onneksi henkilökunta on aika suostuvaista ja ystävällistä porukkaa. Aina on asiat hoitunut..vaikka itellään alkaa olla jo semmoinen olo että vaikka pyörät lentäisivät taivaan tuuliin ja riúnko 5 eriosaan niin en enää kehtaa soittaa sinne :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.