pipa

Mutsy

1017 posts in this topic

Hei!

Olen lukenut nyt näitä keskusteluja ja olen vähän hämilläni muutamasta asiasta. Harkitsen Mutsy Urban Ridereita kesällä syntyvälle esikoiselleni. Kuinka kauan kestää tilaus esim. Hollanista? Mikä se nyt on se turvakaukalo jonka voi liittää ks. rattaisiin ja kuinka monessa "osassa" ne pitää tilata? Haluaisin kaukalon kiinni rattaisiin, mutta myös autoon kiinnitystelakan. Onko mahdollista? Onko näiden rattaiden vuoraukset riittäviä Pohjois-Suomen pakkasiin? Ja vielä se, että kun netin kautta tilaa ulkomailta, niin miten takuuasiat hoituvat?

 

Kiitos jo etukäteen ja tosi kiva kun tälläisia palstoja on kun muutoin on niin sekasin tästä loputtomasta rattaiden tarjonnasta.

Toisena vaihtoehtona olen miettinyt Oran Jet 3in1 rattaita... Kokemuksia niistä? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkomailta tilatessa kaikki riippuu aina siitä nettikaupasta, jonka kanssa asioit. Postihan kulkee kyllä nopeasti (parissa päivässä), mutta toimituksen nopeaus riippuu lähinnä siitä milloin kauppa saa tuotteen postitettua. Takuun kanssa periaatteessa maahantuoja palvelee sinua myös ulkomailta ostetun tuotteen kanssa, mutta käytännössä lienee niin, että silloin palvelua täytyy vaatia aika tiukasti. Ulkomainen nettikauppa ehkä palvelee, ehkä ei.

 

Omat Mutsyt on ostettu 2010, silloin suomalaisen kaupan tarjous (jossa vähän listahinnoista tingittiin) oli ihan yhtä hyvä kuin ulkomaisten nettikauppojen hinnat toimituskuluineen.

 

Turvakaukaloista yhteensopivia ovat Maxi Cosi ja Cybex. Voit ostaa kaukalon ja kiinnitystelakan, sekä adapterit joilla kaukalo kiinnitetään rattaisiin. Kaikki toimii hyvin yhteen. :)

 

Mun ymmärryksen mukaan harvoissa vaunuissa on mitään sen suurempia vuorauksia/toppauksia jotka lasta lämmittäisivät. Talvella pitää joka tapauksessa käyttää makuupussia/lämpöpussia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hs: me tilattiin Hollannista telakka (maxi-cosin familyfix) ja samassa kaupassa myydään myös mutsyja. Toimitus kesti alle viikon, mut varmaan riippuu tosiaan siitä onko varastossa juuri sitä mitä tilaat. Toimitusaika on aika sama kuin Suomesta, jos joutuvat tilaamaan tuotteen, jota ei ole varastossa. Meillä on urban riderit ja niihin maxi-cosin cabriofix -kaukalo adaptereilla. Ollaan oltu noihin tosi tyytyväisiä varsinkin nyt talvikeleillä. Ei tosin paljoa ole sitten käytetty tuota adapterimahdollisuutta sen jälkeen kun hankittiin matkikset, urbanit on kuitenkin aika isot kärryt jatkuvasti kuljettaa mukana (vaikkei ne musta ensin siltä tuntuneet). Meillä on runko aina ulkona ja koppa on sitten nostettu sisälle. Runko ei meinannut mennä kasaan tässä taannoin kun ei oltu varmaan 4 kuukauteen pistetty kasaan (ja oli ne pahimmat pakkaset), mutta kyllä se siitä sitten vertyi. Niin ja meidän urbanit on jo vanhat, voipi olla et uusilla ei olis ollut tuotakaan ongelmaa. Näissä on nukuttu ulkona kyllä ihan -20 pakkasilla, silloin olen heittänyt viltin päälle lähinnä hengitysilmaa lämmittääkseni. Minusta loistovaunut nimenomaan pohjoisen oloihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

Nyt vain olen sitten järkyttynyt siitä, kuinka paljon nuo Maxi-Cosit maksaa ja vielä se, että ne autoon laitettavat jalustat on melkeen saman hintaisia kuin itse kaukalo. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Mun ymmärryksen mukaan kaukalo ja auton jalusta tulis maksaan 350-400 euroa ja siihen sitten vielä lisäksi adapteri. Vastaavasti esim. Briolta näyttäis saavan itse kaukalon ja jalustan alle 200euroon?! Liikkuukohan noita paljon käytettyinä? En kyllä ehkä raskis maksaa istuimesta melkein samaa hintaa kuin itse vaunuista... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tuo Cybex Aton -kaukalo Mutsyen kanssa adaptereilla sekä siihen telakka autoon. Lastenturvassa kaukalo maksoi 159e ja turvavöillä kiinnitettävä telakka 113e (saatiin vielä lisäksi tietysti pakettialennusta ku ostettiin vaunut samalla). Adapterit maksoivat noin 20e.

 

Myyjä suositteli tota Cybexin kaukaloa ja tykkäsin siitä itekin kovasti, se on kevyt ja myös nätti.

 

Telakan hinta tuntui kyllä aika suolaiselta, mutta kokemuksesta voi sanoa että siinä säästää monet hermot kun ei tartte lasta aina erikseen köyttää autoon :) Huomaa että myös niissä telakoissa on ero: on isofix- ja turvavyö-telakoita. Isofix-telakka ois maksanut vielä tosta enemmän (se kiinnitetään jotenkin auton penkkien väliin), mutta tyydyttiin tähän turvavyökiinnitteiseen. Se tuntui ihan tukevalta ku kaupassa testailtiin "testiautonpenkkiin".

 

Kannattaa seurata netistä jos sais käytettynä, siinä on tietysti aina se ettet tiedä tuotteen koko tarinaa.. Jos kaukalo on ollut esim kolarissa eikä myyjä sitä myönnä. Harvoin sellaista varmaan on liikkeellä mut mistä sitä tietää.. Ainakin tota telakkaa kannattaa kytätä! :) mut suosittelen hankkimaan ton telakan jos käytät autoa paljon.. se turvavyö-show vie kaikki mehut :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, meillä on kolme lasta ja ei oo telakkaa.. hyvin on pärjätty eikä oo yhtään kiukuttanut, ne vyöt saa tosi nopeasti kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mä kyllä suosittelen kans telakkaa, jos käyttää autoa paljon. Välttämätönhän se ei ole. Me on käytetty molemmilla tavoilla ja mä puhun kyllä telakan puolesta. Tosin me käytetään autoa aina 1-2x päivässä. Itse olen vielä aika lyhyt, joten senkin puolesta telakka on kätevämpi kuin kurotella niitä vöitä. Me saatiin kaukalo 30e hintaan ja ostettiin telakka uutena, kun sitä ei saantu kyttäilystä huolimatta käytettynä. Maxi-cosi on kallis (oisko jopa kallein?). Telakan jälleenmyyntiarvo on lähes sama kuin uutena, mutta kaukalon ei. Mä en ole mikään turvallisuusintoilija, mut niissä testeissä vain telakalla kiinnitetyt on saaneet parhaita arvosanoja (itse kyllä uskon et kaikki nuo kaukalot on tiettyyn pisteeseen asti todella turvallisia ja sen pisteen jälkeen mikään ei enää ole..). Ja kaukaloita liikkuu paljon käytettynä, telakoita ei niin paljoa. Meidän kaukalo on käytetty, ja mielestäni niistä styroksiosista kun kankaat poistaa, niin kyllä huomaisi jos olisi kolaroitu kunnolla. Maxi-cosin kaukalossa on kyllä se hyvä puoli, että se menee lähes kaikkiin matkiksiin (turvakaukalovalmistajien omia lukuunottamatta) kiinni, ihan noin jatkoa ajatellen (ite en tätä ainakaan silloin aluksi ottanut huomioon, ajattelin vain et haluan mutsyihin sopivan kaukalon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Mutsyja katsellaan täälläkin erittäin suurella mielenkiinnolla. Ainoa mikä tällä hetkellä enää mietityttää ja on ostoaikeiden esteenä on tuo autoon sovittaminen. Minkäkokoiseen takakonttiin nuo mahtuvat. Kasattuna kun mitat näyttävät olevan: 104x63x30. Meidän ykkösauton syvyys on 101cm ja kakkosauton 102cm. Olisko jollain omasta autosta jonkinlaisia mittoja, että vois verrata. Kokeilemaankin jos mutsyja lähtee, niin matkaa tulee suhteettoman paljon. Tiedän kyllä, että renkaat irroittamalla mahtuvat, mutta sitä haluais päästä mahdollisimman helpolla...

Kiitoksia jo etukäteen, jos joku jaksaa nähdä hieman vaivaa.

Edited by PiTa78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sellainen pieni Mitsu vm-94, se oli vissiin sen ajan tilavin auto( eli todella, todella pieni) Ja meidän mutsyt mahtui oikein hyvin takakonttiin. Piti irrottaa vaan kaksi rengasta sen jälkeen, kun nosti vaunut konttiin niin sai sen kontin kiinnikkin. Ja Anopin auto on hieman nykyaikaisempi ja sinne minne ongelmitta mutsyt kasattuna renkaineen. Eli kyllä nuo aika pieneen kokoon taittuvat.

 

Voitte käydä kuitenkin, jos joku liike on lähettyvällä niin kokeilemassa miten vaunut mahtuvat takakonttiinne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarghh! Äitini mies oli pamauttanut 4ridereiden takarenkaat, täyttämällä huoltsikan pumpulla liikaa. Miten joku voi olla niin saamarin TYHMÄ?? Joo, ei ole mun vaunut mutta mähän sitten kärsin tästä eniten, eli joudun raahaamaan jostain toiset renkaat.

 

Onko mitään käsitystä paljon uusi rengas maksaa? Me ei vaihdeta sisuria, kun kukaan ei sitä osaa tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ n. 15e vaihdettuna. Sisäkumi siis. Ainakin tuolla mun töipaikassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ei paha. Pitääkin siis neuvoa äitiä menemään sinne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

PiTa: Tarkoitatko takapaksin syvyydellä siis leveyttä? Yhtään pienempään tilaan noi ei tosiaan mene kun toi 104cm. 3- ja 5-ovisiin autoihin mahtuu hyvin mut 4-ovisissa on usein liian pieni paksin suuaukko. Useisiin farmareihinkin noi on laitettava poikittain (esim. Volvo V70) kun paksin syvyys ei riitä.

Edited by Iguana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syvyyttä tarkoitin. Meidän ykkösauton (Saab9-3 vm.-08) takaluukku sattuu olemaan yhtä leveä, kuin on syväkin, kaks senttiä vajaa siis molemmin päin...

Kakkosauto (Nissan Primera vm.-96) on taas 102cm syvä mutta leveyttä ei o kun 98.

Täytyy varmaan keksiä joku syy lähtee ajeleen Helsinkiin päin, et pääsis sovittaan miten ahtaaks tila käy... Huhtikuus olis reissu Itä-Suomeen, joten siihen asti täytyy varmaan pähkäillä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin testaamassa Mutsyja liikkeessä oli vielä paremmat kuin kuvien perusteella osasin odottaa! Hinnat oli netissä sen verran halvemmat, että päädyin tilaamaan täältä, eli nyt on koko paketti tulossa "autotelakkaa" myöten. Toivotaan, että tulevat ehjinä perille! Kesällä sitten pitäis päästä kärryttelemään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syvyyttä tarkoitin. Meidän ykkösauton (Saab9-3 vm.-08) takaluukku sattuu olemaan yhtä leveä, kuin on syväkin, kaks senttiä vajaa siis molemmin päin...

Kakkosauto (Nissan Primera vm.-96) on taas 102cm syvä mutta leveyttä ei o kun 98.

Täytyy varmaan keksiä joku syy lähtee ajeleen Helsinkiin päin, et pääsis sovittaan miten ahtaaks tila käy... Huhtikuus olis reissu Itä-Suomeen, joten siihen asti täytyy varmaan pähkäillä...

 

Vaunujen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse mahtua peräkontin pohjan mittaiseen tilaan, vaan meilläkin aisa jää lepäämään korkeamman kohdan päälle, eli siihen, mihin luukkukin kiinnittyy. Ei viitsitä ottaa renkaita pois, koska ratasistuinta käyttäessä vaunut voi läjätä istuinta irrottamatta ja ne ovat näin nopeasti käytössä. Meidän autossa on tuossa kohdassa tilaa monta senttiä, eli luukku ei raavi aisaa tms. sulkeutuessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutsyn Urban Ridereissa toi renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen on muuten tosi helppoa, mä oikein yllätyin siitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt vinkkaan, että jos joku on ostamassa Mutseja niin mulla on myynnissä tuolla myyntipuolella Mutsy tavaraa. Kannattaa käydä ihmettelemässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syvyyttä tarkoitin. Meidän ykkösauton (Saab9-3 vm.-08) takaluukku sattuu olemaan yhtä leveä, kuin on syväkin, kaks senttiä vajaa siis molemmin päin...

Kakkosauto (Nissan Primera vm.-96) on taas 102cm syvä mutta leveyttä ei o kun 98.

Täytyy varmaan keksiä joku syy lähtee ajeleen Helsinkiin päin, et pääsis sovittaan miten ahtaaks tila käy... Huhtikuus olis reissu Itä-Suomeen, joten siihen asti täytyy varmaan pähkäillä...

 

Vaunujen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse mahtua peräkontin pohjan mittaiseen tilaan, vaan meilläkin aisa jää lepäämään korkeamman kohdan päälle, eli siihen, mihin luukkukin kiinnittyy. Ei viitsitä ottaa renkaita pois, koska ratasistuinta käyttäessä vaunut voi läjätä istuinta irrottamatta ja ne ovat näin nopeasti käytössä. Meidän autossa on tuossa kohdassa tilaa monta senttiä, eli luukku ei raavi aisaa tms. sulkeutuessaan.

 

Tätä itsekin ajateltiin. Täytyy käydä testaamassa nuo mutsyt, onneks tässä ei vielä ole mikään kiire, kerrankin liikkeellä hyvistä ajoin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on meilläkin ihana ostoskori! :) halusin ostaa myös sadesuojan, mutta myyjä sanoi suoraan että älä osta sitä. Näytti sen ja aika kamalahan se oli... Ehkä kerran saa nätisti ja sit sitä ei saakaan enää ikinä pakattua mitenkään ja se on ikuisesti rypyssä. Ihan normaali musta Pikku-Pian sadesuoja meille siis tuli. Varmasti ihan hyvä kun koppakin on tosiaan musta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Makukysymyksiä nuo sadesuojat. Mä tykkään Mutsyn muovisesta suojasta. Menee muuten rattaiden herkullinen väri ihan hukkaan. Ja sitä paitsi, se oma sadesuoja myös istuu hyvin eikä pussita joka suunnasta. Tilaahan se kyllä vie, mutta mä en ole kokenut sitä mitenkään hankalaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä sadesuojasta kuin Alannee. Eikä mulle ainakaan tuota ongelmia taittaa se takaisin suojapussiin. Eikä se sitten enää mitenkään kovin paljon tilaa vie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla et ois toiminut meilläkin hyvin, mutta kokeillaan nyt näin :) ja tylsimyksenä valitsin muutenkin mustat vaunut, joten ei mee ees värit hukkaan.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on se sadesuoja mutta en tykkää se isosta koosta mutta käytössä ihan paras. iso vetketju

luukku on kätevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.