Guest HelmiQ

Ehkäisykapseli

53 posts in this topic

Heissan!

Mulla ollut ennen raskautta käytössä ehkäisykapseli, ensimmäinen kapseli oli viisi vuotta, tämän jälkeen vaihdoin toiseen kapseliin, joka oli käytössä vuoden ennen ehkäisyn lopettamista. Kuukautiset ei jääneet kokonaan pois, vaan tulivat hyvin niukkoina n. kerran kuussa ja kestivät n. 3 pv kerrallaan. Ainoana sivuoireena oli lievä seksuaalinen haluttomuus, joka käsittääkseni on melko yleistä monissa hormonaalisissa ehkäisymenetelmissä. Kun kapseli poistettiin, meni n. 6 kk ennen kuin kuukautiskierto vakiintui jotenkuten (mulla aina ollut epäsäännöllinen kierto). Itse olin tosi tyytyväinen kapseliin, ja mikäli joskus vielä harkitsen pitkäaikaista hormonaalista ehkäisyä, otan ehdottomasti kapselin käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli vähän yli 4 vuotta kapseli ja kokonaisuudessaan olin tyytyväinen. Se taitaa hormonikierukan ohella olla yks varmimmista ehkäisymenetelmistä, ja oli ihanaa kun koko hommaa ei tarvinnu ees ajatella. Haittapuolia ehkä ajoittaiset ennakoimattomat kierron epämääräisyydet, lisäks mulla oli tosi lyhyen ajan välein menkat (n. 22-25 pvää!). En myöskään suosittele jos on aknetaipumusta, must tuntu et mun iho parani muutamassa kuukaudessa kapselin poistamisen jälkeen ihan dramaattisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans oli kapseli ennen ekaa raskautta. Taisi olla melkein 4 vuotta. Olin tosi tyytyväinen. Mulle tosin kyllä yleensäkin aina sopii kaikki eikä sivuvaikutuksia tule. Ainoastaan iho oli kyllä huonossa kunnossa tuon asennuksesta (tai e-pillerien lopetuksesta) lähtien, mutta on se vieläkin, vaikka kapselin poistosta on 2,5v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi! Minulle laitettiin kapseli lapsen syntymän jälkeen ja asennus oli tosi helppo. Haavaa piti huuhdella

muutaman päivän, mutta ei ollut kipeä. Minulle kapseli on sopinut erinomaisesti. Ei mitään sivuvaikutuksia ja

kuukautiset loppui siihen. Kapselin ehkäisyteho on minulla kolme vuotta ja nyt olisi edessä uuden vaihto.

Minulle ei e-pillerit ole sopineet. Suosittelen kapseleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka...

mulle poistetiin pari päivä sitten kapselin:) olin kans aika tyytyväinen siihen. Menkat tuli kerran 2kk ja kesti n.4pv. Mutta nyt olisi tarkoitus tulla raskaaksi ja miten kauaan menee

että voisin tulla??? :))) kapseli oli reilu vuoden:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tulin raskaaksi heti kapselin poiston jälkeen, mutta se raskaus meni kesken ihan alussa. Seuraavaa raskautta odottelinkin sitten lähes vuoden päivät. Mutta on siis mahdollista tulla raskaaksimelko piankin. Kierron palautuminen on hyvin yksilöllistä. Onnea yritykseen!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voooi :( kapseli poistettiin jo yli vik. sitten eikä menkat vieläkää alkanut. Viimeksi oli joskus viime kuun alussa :/ en malta odottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voooi :( kapseli poistettiin jo yli vik. sitten eikä menkat vieläkää alkanut. Viimeksi oli joskus viime kuun alussa :/ en malta odottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kapseli(t) kolmeen eri otteeseen, toimivat mielestäni hyvin (ei raskauksia!) ja menkatkin tulivat muutaman kuukauden välein. Poiston jälkeen odotin puoli vuotta ennen raskautumisen yrittämistä ja tärppäsi ekalla kerralla. Itselläni siis toimi, mutta yksilöllistähän se on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaaksi voi tulla, vaikka ensimmäisiä kuukukautisia kapselin poiston jälkeen ei ole vielä tullut, jos tulee raskaaksi heti ensimmäisestä ovulaatiosta. On yksilöllistä kauanko kierron tasoittumiseen ja siten ensimmäiseen ovulaatioon menee aikaa. Mikäli menkat eivät kuitenkaan ala muutaman kuukauden sisällä, olisin yhteydessä lääkäriin, joka sitten osaa ehkä kertoa, kauanko kuukatisia odotellaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outoo, kun mun kapseli poistettiin viime kuun alussa, nii ja se oli mulla vuoden...

Ja mä rakastan kahvia, ja eilen ja tänään kahvi yököttää minua, röyhtäilyttää ja pissattaa koko ajan...

Voiks olla mahdollista niin pienessä ajassa oireila/ tulla raskaaks ..... oon vähän sekaisin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

heippodei.

mulla oli kapseli vähän päälle vuoden kun siitä tuli ongelmia... kuukautiset tulivat aivan miten sattui ja saattoi jopa kestää muutaman kuukauden jatkuvaa tiputtelua. no nyt ne on poistettu ja sain e-pillerit ja niiden käyttöhän on taas unohtunut ( ja niiden unohtaminenhan oli mulle syy miksi kapselit asennettiin) ja nyt jo ensimmäisen yhdynnän jälkeen on tullut pahoinvointia, ja huimausta. menkkoja ei ole tullut ja olen kauhuissani. olen vasta 18... haluiaisin tietää että miten teillä joilta kapselit ovat poistettu niin koska alkoivat ensimmäiset kuukautiset poiston jälkeen?? huolissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän ehkäisykapselin poiston jälkeen voi tulla käytännössä lähes saman tien raskaaksi. Jos epäilee olevansa raskaana, kannattaa tehdä raskaustesti. Niitä saa marketeista ihan parilla eurollakin. Luotettava tulos vaatii n. 2 viikkoa ovulaatiosta, eli jos tulee negatiivinen tulos eikä kuukautisia kuulu, kannattaa tehdä uusi testi viikon-parin päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen harkinnut e-pillereiden vaihtoa kapseliin, koska pillereiden takia olen lihonnut. Haluaisin nyt tietääkin aiheuttaako kapseli lihoamista. Olis kiva saada vaatekaapista löytyvät vaatteet taas päälle=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähes pelkästään positiivinen kokemus kapselin käytöstä. Merkkinä Implanon. Se asennetaan 3 vuodeksi. Ostin sen apteekista itse ja gyne asensi vasempaan olkavarteen lähelle vartaloa paikallispuudutuksessa. Helppo! Paineside oli vähän aikaa. Vrt. verenluovutus. Ihon alla voi tuntea selvästi sen muovipuikon. Kuukautiset jäivät täysin pois. Iho ja hiukset ovat olleet rasvaisemmat verrattuna Yasmineihin. On kyllä tosi hyvä ollut, koska minulla oli taipumusta unohtaa ottaa pilleri sen taukoviikon jälkeen. Ennen kapselia kokeilin puoli vuotta Cerazetteilla. Minulla Cerazetten vaikutukset=Implanon, kk poisjäänti ja ihon rasvaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän kahdenlaisia kokemuksia implanon-kapselista. Mulle asennettiin kolmen vuoden kapseli, joka otettiin pois n. kahden ja puolen vuoden jälkeen. Aluks kaikki toimi hyvin ja hyviä puolia oli ettei tarvinnu muistaa mitään, joka oli suurin syy kapsleinvalintaan, sillä pillereiden päivittäinen napsiminen pääsi usein unohtumaan. Toisena menkatkin jäi pois ekaks puolek vuodeks. Siinä hyvät puolet.

Ja sitten huonot: iho huononi todella paljon, joka oli aika sokki ihmiselle jolla on aina ollut todella hyvä iho. Toinen huono puoli oli myös ne menkat. Ekan puolen vuoden jälkeen tuli ensimmäiset, todella runsaat, ja vuotoa kesti yli viikon. Sen jälkeen kesti taas useempi kuukausi ennen seuraavia. Mutta sitten menkat alkoi tulla n. parin kuukauden välein, todella runsaina, ja pitkinä. Vuotoa saattoi olla jopa kaks viikkoo. Tääkin olis ollu ihan ok, mutta kahden vuoden jälkeen alko sitten kamaluus :girl_crazy:Vuotoa saatto olla se kolme viikkoa, ja viikko taukoa. Silloin varasin ajan kapselin poistoon. Poistettaessa vuotoa oli kestänyt muutaman päivän tauoilla melkein puoltoista kuukautta!

Vuotohäiriöt on kuulemma aika yleinen sivuoire, mutta yksilöllinen. Kapselin helppous oli niin iso juttu, että aion mahdollisesti myöhemmin kokeilla sitä viiden vuoden kapselia, jos se toimisi hyvin vaikka ensimmäiset kolme vuotta :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa ekan viestin linkissä sanotaan että naisen paino voi vaikuttaa kapselin tehoon. Mitähän tällä käytännössä tarkoitetaan?

 

Tuon Implanon tuoeselosteessa sanotaan, että ei voi käyttää jos on ylipainoinen. Sen Jadellen käyttöä ei kielletä ylipainoisilta. Mitähän näissä yhteyksissä tarkoitetaan tuolla ylipainolla? Joku BMI raja tai vastaavaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kapseli useita kuukausia. Hyvin on toiminut. Menkat tulee epäsäännöllisen säännöllisesti n. 2kk välein ha ovat niukat. Ei tarvii ees mitään suojaa, korkeintaan pikkuhousunsuojan. Menkkakipuja ei oo.

Ongelmia ei ainakaan vielä kapselin kanssa. Asennus oli kivuton. Aion pitää kapselia niin kauan kuin sitä saa pitää, ellei tule jotain ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnostaa juuri tuo, että onko kapseli auttanut kuukautiskipuihin. Itselläni kovat kivut joka kuukausi, joihin toivon helpotusta. Lääkkeitä olen kokeillut monenlaisia ilman suurta apua tai lähinnä kivut eivät pysy poissa paria tuntia kauempaa.

 

Kapseli on siis jo hankittu ja asennetaan pian. Lääkäri ei kommentoinut kipuasiaa mitenkään.

 

Todellakin toivon, että menkat jäisi kokonaan pois, sillähän niistä kivuista ainakin pääsisi! Ja tämä oli ehkä suurin syy kapselin valintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi edellinen viesti on siis mun.

 

Nyt on kapseli käsivarressa. Yllätyin kuinka kivuton toimenpide oli. Lääkäri sitten unohti kertoa minulle ohjeet, milloin siteen ja lapun voi ottaa pois ja käydä suihkussa. Onneksi löysin netistä kapselin käyttöohjeen, jossa oli ohjeet. Mukava mustelma pilkottaa lapun alta, toivottavasti menis pian ohi, et kehtaa ens viikolla mennä kylpylään..

 

Nyt vaan odottelemaan tuleeko sivuoireita ja millaisia :huh: Aika paljon erilaisia käyttökokemuksia olen lukenut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin kertoa kokemukset sitten sen poistosta. :) Poiston teki yleislääkäri paikallispuudutuksessa. Yllättävän kauan aikaa se lääkäri vissiin viilteli ja koukki sitä (ehkä se ei ollut tottunut poistamaan niitä, hoitaja ainakin selitteli että tämä on niin uusi juttu nämä kapselit tms.), sai kuitenkin pois ilmeisen helposti sen. Kaksi tikkiä ompeli (vaikka kapselin ohjeissa on että perhoslaastari riittää), mitä lienee hätävarjelun liioittelua. Tikit poistettiin 9 pvän kuluttua terveydenhoitajan vastaanotolla. Yllätti vähän että poisto vaati aikaspaljon säätämistä kun tuo asentaminen tosiaan oli pikainen tuikkaus. Pari päivää piti pitää harsoteippiä ja periaatteessa suihkuun ei olisi saanut mennä 1 vrk:een, vaikka mä kyl menin koska siinä kerta oli vedenkestävä teippi päällä, ja saunaan ja uimaankaan tikkien kanssa kiellettiin menemästä.

 

Mutta silti jos, kun joskus taas tarttee ehkäisyä, on tää kyllä ekana vaihtoehtona listalla, oli sen verran näppärää kun ei tarvinnut plärätä pillereiden, e-laastareiden tai e-renkaiden kanssa (kaikkea on kokeiltu :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli Jadelle pari vuotta. Eka vuosi meni ihan hyvin, kuukautiset jäi alussa jopa kokonaan pois. Poistatin sen sitten 2 vuoden kuluttua laitosta, koska mulla tuli 4-5 pvän vuoto vain 2 vkon välein. Mulle on aina sopinu kaikki valmisteet ja halusin kapselit vain sen takia, että ei tarvitse muistella pillereitä. Joillakin toimii tosi hyvin, toisilla taas ei ihan hormonit riitä vuotokontrollin pitämiseen. Laitto ja poisto jonkin verran tuntui, mutta ei mitenkään pahasti. Toki kun ihoa näpräillään, niin mustelma tulee, joka on kipeä niinkuin normi mustelmakin.

 

Joku kyseli ylipainosta ja kapseleista. Se liittyy siihen, että kapseleissahan on sama määrä hormonia, mutta jos paino on 50 kg tai 150 kg, niin hormonimäärä on "suhteessa" pienempi isommalla ihmisellä. Silloin voi olla ettei hormonia ole riittävästi jolloin tulee vuoto-ongelmia tai jopa raskaus. Kapseleista vapautuu alussa enemmän hormonia kuin lopussa, jolloin tämä voidaan välttää vaihtamalla kapseli jo aiemmin pois. Ja ei se hormonimäärä aina koosta ole kiinni, itselle tuli vuotohäiriöitä ja painoa ei ole kuin n 60 kg... Yksilöllistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now