Guest HelmiQ

Kuinka nopeasti menkat alkoivat ehkäisyn lopettamisen jälkeen?

121 posts in this topic

Söin pillereitä 6 vuotta ja lopetin n. 1,5 vuotta sitten. Vieläkään kierto ei ole täysin tasaantunut. Meni alkuun n. 9 kk ennenkuin alkoi tulla menkat joka kuukausi. Sitä ennen todella pitkiä taukoja. Kannattaa lopettaa ajoissa, että helpompi määritellä ovulaatio yms. Toisilla saattaa kestää jonkin aikaa, ennenkuin alkaa ovuloimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pillereiden jälkeen jatkui kierto ihan samanlaisena kuin pillereilläkin. 3. kierrosta tulin raskaaksi.

 

Näin myös mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhteensä 6 vuotta oli käytössä hormonaalinen ehkäisy, ensin pillerit, sitten rengas. Kun jätin renkaan pois, eka kierto oli 28 päivää, seuraava 35 ja sitten taas 28, johon kierto vakiintui. Positiivinen yllätys oli se, että ennen pillereitä kuukautiset oli tosi runsaat ja kivuliaatkin, nyt ei juuri mitään kipuja ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pillereitä (mercilone) söin n. 6,5v, jonka jälkeen ekat menkat alkoi kp30. eli tyhjennysvuodosta laskien ekan kierron pituus 29 päivää :) ei onnistanut heti ekalla kierrolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä 4,5v. Lopettamisen jälkeen melkein heti tuli tyhjennysvuoto, ja menkat 27pv sen tyhjennysvuodon alkamisesta. Sen jälkeen ei olekaan menkkoja enää tullut, sillä nyt meillä odotellaan helmivauvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yhdistelmäpillerien lopettamisen jälkeen se ensimmäinen tyhjennysvuoto tuli normaalisti muutaman päivän kuluttua viimeisestä pilleristä, mutta ensimmäisiä luomumenkkoja joutui odottelemaan kolmisen kuukautta. Lopetin pillerit viime vuonna elo-syyskuun vaihteessa ja sen jälkeen mulla on ollut kolmet kuukautiset, jos sitä tyhjennysvuotoa ei siis lasketa. Kiertojen pituudet ovat olleet 98, 40 ja 122 päivää. :rolleyes: Voi olla että endometrioosikin sotkee osaltaan noita kiertoja.

 

Tämän kirjoituksen jälkeen kierrot alkoivatkin lopulta toimia suhteellisen normaalisti. Tosin eivät ne kellontarkkoja ole edelleenkään, vaan pituus on vaihdellut 27-36 päivän välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä söin noin 6,5 vuotta. Aikaa lopettamisesta ekoihin luomumenkkoihin meni 1,5 v.

Eli ensimmäiset luomumenkat tulivat pikaisesti laskettuna noin kp 550 :D

 

Sanomattakin lienee selvää, että jatkossa sanon pillereille no thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä useamman vuoden (en edes muista tarkkaan kauanko, ehkä 5-6) ja pillerit lopetin maaliskuun lopussa. Silloin tuli tyhjennysvuoto ja sen jälkeen ovatkin sitten olleet kadoksissa. Terolut-resepti on kaapissa ja sen otan kesän jälkeen jos mitään ei kuulu siihen mennessä. Oma kierto on siis ihan hakusessa. Epäsännölliset olivat kyllä ennen pillereitäkin, mutta silloin sentään tulivat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ekat luomumenkat 10 vuoden pillereiden popsimisen jälkeen tuli 30 päivän päästä. Seuraavat 35 ja nyt mennään jo 40:ssä (tässä 40 ovat nyt pysyneet muutaman kierron). Toivottavasti ei kierto enää hirveesti tästä pidemmäksi karkaa.

 

Mulla on todettu PCOS, joten hiukan kyllä hirvittää. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

3vuoden ehkäisyn jälkeen (2v harmonet + 1 v nuvaring) menkat alkoi 25 päivän päästä edellisestä tyhjennysvuodosta. Menkat oli "normaali"pituiset mutta toooosi runsaat :(

 

OT: mistä tietää, että ovuloinko tällä kierrolla lainkaan? Testejä en ole tehnyt. Oireita tarkkailin, mutta aika heikosti huomasin mitään. Ihan pihalla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin diane ovia 4 vuotta ja pillereiden lopettamisen jälkeen ekat luomumenkat tulivat 28 päivän päästä ja olivat todella runsaat. Nyt kierto venynyt 32 päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin diane novia useamman vuoden ja kun pillerit jätin pois vauvatoiveen takia, sai kuukautisia odottaa reilu kolme kuukautta. Noin kolme kuukautta pillereiden lopettamisen jälkeen soitin terveyskeskukseen, josko pääsis gynelle, mutta täällä ei kuulemma terveyskeskuksessa ole. Oltiin puoli vuotta aiemmin muutettu uudelle paikkakunnalle, joka on aika pieni... Laittoivat minut sitten soittamaan neuvolaan, josko siellä osaisivat auttaa. Neuvolan terkka naurahti kun soittelin, että varataanpa mulle aika, että eiköhän ne sitten tietenkin heti ala. Ja oikeassa oli, taisi olla seuraava päivä ajanvarauksesta kun vuoto alkoi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite söin Diane Novia 4 vuotta, eikä kierroissa muuta häikkää kuin että puol vuotta niiden lopettamisen jälkeen (viime kuussa) kierto yht äkkiä venyi 32 päivään. Normaalisti ollut melkein kellon tarkkuudella 28 päivää. Hieman outoa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merciloneja n.7 vuotta (siinä välissä parin vuoden tauko ja sitä ennen puoli vuotta Harmonetteja). Tyhjennysvuodon tultua ekat menkat 27 päivän jälkeen, ja tokalta kierrolta sitten tärppäsi.

 

Mutta kamalat "vierotusoireet" pillereistä, ei enää koskaan hormonaalista ehkäisyä mulle kiitos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat "luomumenkat" tuli 44 päivän päästä, sen jälkeen ei sitten ole tullutkaan :rolleyes: Aikaa viime menkoista nyt kai joku 10 kuukautta.

Edited by Starlit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin ensin pillereitä ja sen jälkeen ehkäisyrengasta yhteensä vuoden. Viimeisen tyhjennysvuodon jälkeen ensimmäiset kuukautiset alkoivat tasan 28 kiertopäivänä. Ja tuon jälkeen tulinkin jo raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin renkaan käytön juuri ja nyt ensimmäisiä luomumenkkoja odotellaan. Olen jo ihan kyllästynyt odottamaan niitä, vaikka menossa on (vasta) kp37. Lapsen yrittäminen on meille erittäin ajankohtaista, joten olisi erittäinkin suotavaa saada koneisto käyntiin. Siskollani ensimmäiset kuukautiset tulivat puolen vuoden päästä ehkäisyn lopettamisesta! :girl_impossible: Toivottavasti itsellä ei ihan niin kauan kestäisi.

Edited by Mymmelin tytär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen syönyt pillereitä yhteensä yli kymmenen vuotta jo tähän 28 ikään asti. Söin iässä 16-25 jotain merkkiä (en muista) ja mercilonia ja sen jälkeen pidin varmaan vajaan vuoden tauon pillereistä. 26-28 olen syönyt Yasmineja jotka heittivät kierron jostain syystä ihan pyllylleen. Saattoi olla 2 kuukautta ilman mitään vuotoa, sitten kahden viikon välein. Ihan miten sattuu siis vaikka söin pääsääntöisesti normaalisti 3 viikkoa ja viikon tauko, 3 viikkoa jne.. Siksi oonkin vähän pelännyt kuinka käy kun helmikuussa lopetin pillerit kokonaan. Ekat menkat tuli vasta 4 viikkoa pillereiden lopetuksen jälkeen, mutta sitä seuraavat ihan normaalisti 27 päivää edellisten jälkeen. Nyt jännittää, alkaako ensi viikon alussa taas normaalisti vai saako jännittää ja tehdä testejä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin joku viitisen vuotta Mercilonia ja varmaan viimisenä vuotena mulla jäi niitten kans kuukautiset pois. Sitten vaihdoin Nuvaring-renkaaseen eikä menkkoja kuulunu silläkään. Sitä taisin käyttää sen yhden reseptin verran eli vuoden. Sen ku otin pois, ni meni kuukausi ja alko menkat. Seuraavia ei sitte kuulunutkaan ja olin raskaana :)

Synnytyksen jälkeen laitettiin Mirena-kierukka ja ens kuussa olis sen pois otto, ja toiveissa raskautuminen. Hiukan jänskättää, et miten käy kierron. Toivottavasti menis samalla tavalla ku viimeks.. Ei oo siis ollu menkkoja kierukankaan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin renkaan käytön juuri ja nyt ensimmäisiä luomumenkkoja odotellaan. Olen jo ihan kyllästynyt odottamaan niitä, vaikka menossa on (vasta) kp37. Lapsen yrittäminen on meille erittäin ajankohtaista, joten olisi erittäinkin suotavaa saada koneisto käyntiin. Siskollani ensimmäiset kuukautiset tulivat puolen vuoden päästä ehkäisyn lopettamisesta! :girl_impossible: Toivottavasti itsellä ei ihan niin kauan kestäisi.

 

Miksi ne menkat ei vaan voi alkaa??? :girl_cry2: (ja juu, testattu on raskauden varalta, viimeksi tänä aamuna... negaa näyttää)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ehtinyt tulla menkkoja, kun raskaana olin. Kuparikierukka oli ehkäisynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ensimmäiset menkat tuli 13 vuoden pillerien syönnin jälkeen 35 päivän kieppeillä, sen jälkeen kierto on heitellyt 33-70 päivän välillä, eikä vielä kolmen vuoden jälkeenkään ole säännölinen, siksipä ensi viikolla lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 vuoden pillereiden käytön jälkeen odottelin menkkoja 2 kk, jonka jälkeen kierto onkin heitellyt kaikkea 30-72 päivän välillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now