Sign in to follow this  
Followers 0
Tricky

Lantion löystyminen

7 posts in this topic

Olisin kysellyt muiden kokemuksia lantion löystymisestä. Itselläni on ollut alaselkävaivoja jo ennen raskautta ja nyt raskaus edennyt hieman yli puolen välin ja olen ollut saikulla nyt viikon kovien selkäkipujen takia. Kivut tuntuvat alaselässä ja pakaroissa sekä välillä ikävinä vihlaisuina nivusissa ja lonkissa.

 

Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että lantion nivelet ovat löystyneet ja kivut johtuvat tästä, antoi ohjeita syvien vatsalihasten harjoitteluun, saattaa kuulemma hieman helpottaa oloa. Nukkuminen on hankalaa, kun hyvää asentoa on vaikea löytää, kävely ja kotityöt pahentavat kipuja. Äitiysloman alkuun olisi nyt melkein kolme kuukautta, ja pelottaa, kykenenkö töihin enää palaamaan. Esimies on onneksi suhtautunut ymmärtäväisesti.

 

Miten muut olette selvinneet näiden vaivojen kanssa? Oletteko löytäneet helpotusta jostain vai oliko edessä pitkä s-loma? Itse olen hoitotyössä, joten selkä rasittuu työpäivinä kovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutulta kuulostaa. Mulla on selässä myös vanhaa vikaa. Nyt tosin tämä toinen raskaus on mennyt helpommin, mutta ekassa raskaudessa löystymisestä johtuvat kivut ja säryt olivat seurana toisen kolmanneksen alusta ja välillä iskias ja toinen lonkka oli niin paha, että kuljin kyynärsauvan kanssa. Mun muistaakseni niiden kanssa jotenkin oppi elämään ja jopa ehkä helpottuivat loppuraskautta kohti mentäessä. Liikunnan kyllä ehkäisi todella tehokkaasti, kun kipujen lisäksi supistelut alkoivat jo ennen puoltaväliä.

 

Mulla liitoskipuihin auttoi ja auttaa edelleen tukivyö. Jos on helpompaa, käytän Anita-tukivyötä - jos on vaikeampaa, mulla on oikea fysioterapeutilta lainaan saatu tukivyö (menee ainakin meidän sairaalassa apuvälinekeskuksen kautta apuvälinelainana, mutta mun tietääkseni tukivyö on mahdollista saada lainaan ihan tk:nkin ja neuvolan kautta). Fyssarin kanssa sovitetttiin useampaa vyömallia ja päädyttiin ihan hervottoman rumaan, mutta älyttömän tukevaan ja hyvään tukivyöhön. Sen kanssa ei pahemmin istuskella, mutta jos joutuu olla paljon jalkojen päällä, se on ehdoton.

 

Jos sulla on imetystyyny hankittuna tai meinaat sellaisen hankkia, kokeile nukkua sen kanssa niin, että laitat sen jalkojen väliin. Lonkat ja alaselkä on paremmassa asennossa kun jalkojen välissä on jotain. Tai voihan se olla vaikka peitto tai tavallinen tyynykin. Mä olen nukkunut joitakin öitä olohuoneen sohvallakin kun jotenkin siinä saa paremman asennon selälle ja lonkille kuin sängyssä.

 

Tämä ongelma on hormoniperäinen ja paranee oikeastaan vain synnyttämällä... Jaksamista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa lukea tuo symphysis pubis dysfunction ketju - siella on paljon vinkkeja tahan ongelmaan liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos linkistä, en olisi itse sitä ketjua löytänytkään!

 

Mulla tukivyö tuntuu aiheuttavan vain lisää kipuja, eikä häpyluussa (vielä) luojan kiitos tunnu vihlontaa, mutta selkää ja lonkkia särkee ja vihloo niin pirusti! Sain neuvoja fysioterapeutilta, jolla käyn vielä muutaman kerran ja maanantaina on neuvola, toivotaan, että ottaisivat kivut tosissaan, töihin meno tässä kunnossa ei nimittäin onnistu ikinä!

 

Mulla ei ole imetystyynyä vielä, mutta ihan tavallista tyynyä olen pitänyt jalkojen välissä kyljellään nukkuessani ja se tosiaan helpottaa hieman. Jotenkin tuntuu vaan, että joudun yöllä vaihtamaan asentoa useasti (ja aina siihen kipuun herää!), kun jalat ja lantio tuntuvat puutuvan...

 

Kai tässä sitten vaan kärsitään, toivotaan, ettei nyt ihan loppuun asti kestäisi, tai ettei nyt ainakaan pahenisi, luin tuolta toisesta ketjusta, että toiset ovat joutuneet kävelemään ihan kepeillä loppuajasta! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä ollaan saikulla lantion löystymisen aiheuttamista ongelmista...

 

"Normaalitilassa" mulla ei ole ollut oikeastaan koskaan alaselän kanssa ongelmia, vaikka olen hoitotyössä. Esikoista odottaessa alaselkäkipuja oli hieman, muttei ongelmaksi asti.

 

Nyt toisessa raskaudessa alkoivat lantion seudun ja alaselän kipuilut melko nopeasti puolenvälin täyttymisen jälkeen. Eilen menivät toisen jalan varpaat tunnottomiksi ja molemmat jalat tuntuvat melko pisteleviltä sekä puutuneilta. Eli nyt sitten saikulla pari päivää ja ensiviikolla taas katsotaan, miten jaksetaan.

 

Tää toinen raskaus on ollut kaikin puolin raskaampi kuin ensimmäinen ja tämä oli kyllä todella inhottava lisä näihin muihin vaivoihin...

 

Mulle suositeltiin neuvolassa rauhallisia kävelylenkkejä, tukivyön ja tukisukkien kanssa. Kohta siis sauvailemaan vaikka ajatuskin tekee jo kipeää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0