Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset taaperoiden ruokahetkistä

90 posts in this topic

Xylisuu-pastillit toivat meidän ongelmaan ratkaisun, niitä lapsi suostuu syömään hyvillä mielin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla asuu aikamoisen nirso syoja, ja valilla melkein huolestun tyton syomisista. Kerhossa ruoka menee paremmin, mutta siella tarjoillaan jonkin verran puolivalmisteita ja mielellani soisin tyton mielummin syovan iltaisin mun tekemaa kotiruokaa, mutta usein se ei vaan maistu. Ihan vertailun vuoksi kiinnostaisi tietaa, kuinka montaa varsinaista ruoka-ruokaa (ei siis lasketa aamu- tai iltapaloja tms.) teidan taaperot syo paivassa? Meilla usein menee vain se yksi varsinainen ruoka (ja sitakin tosi vahan) ja muu ruoka on sitten vaan aamupuuroa, valipalajugurttia jne kevyempaa kamaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tuo syömisasia stressannut aikanaan aika paljonkin. Tällä hetkellä ajattelen että jos ei suostu syömään jollain ruoalla niin sitten ei syö, syö sitten seuraavalla kerralla. Esim. jos iltaruoka jää syömättä niin sitten syö, ehkä, paremmin iltapalalla ja varaudutaankin että ruokaa saattaa mennä enemmän ja hieman yritän miettiä myös sitä että mitä annetaan. Pakottamaanhan ei pysty. Jos vaikuttaa että lapsella vaan ei ole nälkä niin ei sille mitään voi ja yritän olla nyt stresaamatta asiasta koska a) turhia välipaloja jotka veisivät ruokahalua meillä ei harrasteta b ) lapsi kasvaa, vaikkakin omalla pienellä käyrällään (tää hieman mietityttää kun on niin pienikokoinen, mutta kuitenkin kasvaa omalla käyrällään ja on touhukas tapaus). Joskus meillä jää unien tai muun jutun takia jokin ruoka välistä joten sitten huomioidaan se seuraavalla ruoalla.

 

Mutta siis meillä pyritään siihen 2 ruokaan päivässä mutta on niitä 1.n ruoan päiviäkin, kuten eilen kun oltiin muskarissa niin ei suostunut sitten sieltä tullessa syömään lounasta kun oli väsynyt, tänään ei suostunut syömään lounasta kun aamupala syötiin sen verran myöhään että taas ennen unia ei ruoka kelvannut, syö, toivottavasti, sitten iltasella paremmin. En sitten tiedä mitä mieltä asiantuntiat on siitä mieltä, itse asiassa olen miettinytkin sitä juuri, että lapsi ei saa sitä viitta ruoka kertaa päivässä, mutta hankalaahan se on jos toinen ei edes suostu maistamaan, no, banaani varmaan kelpaisi aina, mutta ei sillä pitkälle pötkitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisitteko neuvoa suolattomia tai vain vähän suolaa sisältäviä mausteita/mausteseoksia? Mä olen nyt parilla kauppareissulla syynännyt maustehyllyllä mutta muksut hermostuvat ennenkuin tulee bingo :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrttimauste on meillä ihan hitti, siinä ei oo suolaa ollenkaan, mutta maku ilmeisesti mitä herkullisin! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paprika on semmoinen mauste mistä poika tykkää. Semmonen "pippurimyllystä" tuleva murskattu pippuri kelpaa myös herralle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, Suvi ja HelmiQ! :) Täytyykin käydä tuollaista yrttimaustetta sitten ostamassa. Mielessä oli kyllä tänään kauppareissulla, mutta hävisi ennenkuin ehdin maustehyllylle saakka... Pippuri "myllystä" onkin ainut, jota olen ruokiin laittanut tähän mennessä. Paprikaa en tullut ajatelleeksikaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt valkosipulijauhetta, mutta onkohan siinä suolaa? Kaapissa oleva puteli on eri kuin täyttöpakkaus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen laittanut aika reteesti eri mausteita ja kaikki on tytön mielestä "hyvvää, hyvvää".

 

Olen laittanut yrttisuolaakin, ainoat mitä oikeasti olen varonut ovat suola pelkästään ja lihaliemikuutiot, fondit, tms.

 

Tyttö on syönyt ruoassa chiliä, valkosipulia, pippureita, tzatziki-sekoitusta... Mutta neiti on kyllä jo 1v9kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollu ruuassa mausteena currya, paprikaa, basilikaa, aromisuolaa, pippurisekoitusta, valkosipulijauhetta, sipulijauhetta, punaista- ja vihreää currytahnaa, soijakastiketta, kaikkea periaatteessa mitä mekin syödään mutta niin ettei tulisi liikaa suolaa tai maustetta yleensäkään liikaa. Mutta kyllä tuo ipana (ja aloitettiin maustetut ruuat jo alle 1 vee, muutama maku kerrallaan eikä joka ruuassa) enemmän tykkää ruuasta missä on makua kun sellaisesta missä ei ole mitään maustetta. Nyt on tosiaan vähän reilun vuoden vanha...

 

Muoks, eikä tietenkään kaikkia noita yhteen ruokaan vaan kutakin aina siihen ruokaan mihin tarkoitus on, esim. suolainen soijakastike tulee kasvis-kanawokkiin tuomaan vähän suolaa kasvisten makuun...

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten helposti muiden taaperot ovat oppineet itse syömään ruokansa?

 

Meillä kun ei näköjään haluta yhtään ymmärtää sitä ideaa, että lusikalla pitäis tehdä jotain muutakin kuin sotkea pöytää tai heitellä sitä lattialle :rolleyes: Opeteltu (tai yritetty) on nyt n. kuukauden verran. Alan epäillä, että mun hermot pettää pahemman kerran ennen kuin poju oppii syömään...

Otan mieluusti vastaan vinkkejä syömisen opetteluun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meidänkään pikkulikka ymmärrä lusikan tai haarukan päälle oikeestaan mitään, sillä hakataan pöytää, lautasta tms. mutta mitäs siitä oppiipahan ainakin käsittelemään sitä, kyllä se siitä ajan kanssa kehkeytyy syömiseksi! Yrittää kyllä satunnaisesti dipata ruokaan tai purkkiin ja saattaa mennä suuhunkin sen jälkeen ja kehutaan tosi paljon jos menee omaan suuhun. Oon tyytynyt sitten laittamaan esille ruokaa jota voi tunkea sormin suuhun, makaronilaatikkoa esim kun ei laita liian pieniksi paloiksi, kinkkukiusauskin oli helppoa syödä, perunanpalat, lihapullat, nuudelit oppi tosi nopeaan laittamaan suuhun ja imemään sisuksiin kun näki miten muut söivät... aterin on kuitenkin esillä että mieltää sen ateriointiin kuuluvaksi osaksi. Mulle riittää välillä sekin että jollain kerralla juo nätisti ite tavallisesta nokkamukista, sekin taito on kiva osata!

 

Anna lusikan/haarukan olla käytössä vaan, syötä itse toisella ja jätä ruokaa itse suuhun lapattavaksi, kyllä se pikkuhiljaa sieltä tulee, pääasia että lapsella on sellainen hyvä olo että "minä itte osaan"! Jossain vaiheessa rupeavat matkimaan muita kun muutkin syö aterimilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskalla on jossain 1v6kk paikkeilla alkanut mennä tarkoituksella lusikassa ruokaa suuhun. Tosin nyt taas jostain syystä syö vaan sormin, mutta lusikka pitää kumminkin olla rekvisiittana :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on päiväkodissa myös välillä seisty ihan lapsen selän takana ja pidetty siitä lusikkakädestä kiinni ja ohjattu suuhun, lapsi kuulemma oppii oikean liikeradan helpommin :) En oo omalla pojalla vielä kokeillut kun ei oo vielä niin kiire :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin lusikka on ollut pitkään mukana omassa kädessä syödessä. Nyt pari viikkoa sillä on tökitty välillä lautaselle ja levitetty ruokaa ympäriinsä. :rolleyes: Tyttö kun yrittää osua lusikalla ruokaan niin sinne eksyy nyrkki ja lusikan toinen pää. :huh: Poitsu osaa tunkea sentään oikean pään puuroon... No, aikaa on varmasti ja sormilla syöminen onnistuu ihan hyvin! :D

 

Muoks. Sitä piti vielä kysymäni, että onko joku teistä jakanut ruokahetket päivän mittaan niin, ettei välipalaa ole ollenkaan? Mulle iskee nyt stressi tästä aiheesta ja tänään yritin syöttää päikkäreiden jälkeen pienen välipalan ja sitten parin tunnin päästä päivällisen. No, päivällinen ei tietty sitten maistunut ja iltapuuro oli ihan yhtä aikaisin kuin tähänkin saakka. Päivällisen ruokamäärä vaan oli nyt jaettu kahtia, välipalaan ja päivälliseen. Onpas sekavaa, toivottavasti joku tajuaa. :D

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jää välipala väliin käytännössä aina, kun päiväunet onnistuvat. Lounas on n. klo 11-12, päivällinen n. klo 17-18. Yleensä Enska nukahtaa päiväunille siinä 14 aikoihin viimeistään (jos on nukkuakseen) eikä ennen päikkäreitä välipalaa kaipaa. Heti herättyään ei ole yleensä yhtään nälkäinen, mutta päivällinen maistuu kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin syödään aamupala (n. klo 9), lounas (n. klo 12), päivällinen (n. klo 17) ja iltapala (n. klo 21). Päiväunien jälkeen klo 15 maissa annan pullollisen eli reilun desin maitoa, jolla vaikuttaa pärjäävän hyvin päivälliseen asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei usein välipalaa ole, on aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, riippumatta heräämisajasta ruokailujen välillä on n. 3-4 h. Ennen päiväunia syödään yleensä lounas joten päivällinen on sitten kun herää ja alkaa kitistä ruuan perään tai ruoka on valmiina. Joskus satunnaisesti kun on kahvit pöydässä tms. saa ilman muuta samalla (leipää, piparia, hedelmäsosetta, jogurttia tms) mutta silloinkin yleensä on alle syötetty kunnon ruoka eli on vain herkuttelua ruuan päälle.

 

Josku nälkä on niin kova että päikkäreiden jälkeen pitää ruoka syödä miltei heti, silloin saattaa päivällinenkin aikaistua ja vastaavasti ehkä iltapalakin tai sitten jollain ruualla syödään muita enemmän. Meillä ei tuolle maistu ruoka jollei välissä ole kunnolla tunteja, siksi olen joskus antanut vettä omasta pullosta hörpittäväksi ja on jaksanut paremmin. Meillä on yläkerrassa Fisher-Pricen juomapullo jota menee kolistelemaan jos on jano, on kovasti vähentänyt kitinää eli joskus onkin pelkkä jano eikä vielä nälkä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan yli 1-vuotiaalle mitään rajoituista sienien kanssa? Pitääkö välttää jotain sieniä, taikka sitten määrää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille neuvolassa sanottiin, että 1-v. voi syödä jo kaikkea samaa kuin aikuinenkin, joten kaipa sieniäkin voi hyvin antaa. Tosin niitä (ainakaan "villi"sieniä) ei kai suositella aikuisellekaan montaa kertaa viikossa mahdollisten kertymien takia, joten sama ohje pätee lapsiin. Lisäksi korvasienien kanssa odottaisin pitempään, ne kun ovat väärin valmistettuna sen verran myrkyllistä kamaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen antanut 1-vuotialle tytölle herkkusieniä. Siitakesieni on myös ollut pop, sitä pitää vaan kuumentaa kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko niitä xylitol-tabletteja pienempiä, kuin mitä pikkukakkosen pastillit ovat? Ostin niitä ja olivat mielestäni aika isokokoisia. Pitäisi opettaa neiti 1v 4kk syömään xylitol-pastilleja... muoks. ja mä pelkään, että tukehtuu noihin....

Edited by RouvaR

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en tiedä, minkä kokoisia Pikkukakkosen pastillit ovat. Mutta meillä on syöty reilu kuukausi Xylisuu-tabletteja. Ensin annoin puolikkaan pari viikkoa mutta nyt annan kokonaisen eikä mitään ongelmia ole ollut saada tablettia paloiksi suussa ennen nielemistä. Tietty se on lapsikohtaista, mutta aika kivasti noi sulaa suuhun ja helposti menevät paloiksi jos on muutama hammas. :)

 

Muoks. Ikää siis nyt 1v. 3kk.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Pikkukakkosen pastilleja. Vähän vajaa 1v 3kk osaa hyvin ne imeskellä ja myös saa muutamalla hampaallaan palasiksi. Olisiko vajaan kuukauden verran pastilleja syönyt. Alkuun minäkin aloitin ihan murusia antamaan ja sitten melko nopeasti siirryttiin puolikkaasta kokonaiseen pastilliin. Töissä olen ollut päiväkodissa pienten puolella ja samoja pastilleja oli sielläkin. Helposti oppivat kyllä pienetkin niitä imeskelemään.

 

Itse ainakin olen ajatellut sen niin, että pastillin kanssa pitää vaan sitten istua paikoillaan ja rauhassa, ettei touhutessa satu vahinkoja. Annankin sellaisen aina ruokailun jälkeen potalla ja sen ansiosta malttaa paremmin pottaillakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now