Karita

Kuinka pitkä hoitopäivä lapsellanne on?


205 posts in this topic

Vastaan itse että alkuun lapsonen oli kokopaivahoidossa, säännollisesti noin klo 8.30 - 16.30 eli 8 tunnin paiva. Koin jatkuvasti riittamattomyyden tunnetta ja huonoa omatuntoa siitä, että lapsonen oli aivan sippi kotiin tullessaan ja illat meni vasyneissa merkeissä meillä kaikilla. Siihen paalle tietenkin normaali sairastelukierre. Vuodenvaihteessa menin pomon juttusille ja pyysin saada vahentaa tunteja tyossani. Nyt teen 25 h/vko, klo 7-12. Mies vie lapsen hoitoon klo 8.00 ja ma haen toista tullessani noin klo 12.45. Lapsi nukkuu sit paikkarit kotona. Ihana jarjestely, mutta miinuksena tietenkin ansionmenetysta ja ainainen kiirus tyopaikalta hoitoon tukka putkella. Tyomaara kun ei automaattisesti olisi vahentynyt tuntien myota, tosin nyt pidan tarkasti kiinni siita etta lahden kanssa klo 12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskimäärin 7-9h.

 

Aamulla viedään 6.45-8 ja iltapäivällä haetaan välipalan jälkeen klo 14.30-15.45.

 

Viihtyy hyvin hoidossa ja on ihan iloinen tapaus iltaisin ja jaksaa touhuta ihan samanlailla kun viikonloppuisin.

 

Normaalisti on 5pv/vk, mutta välillä pidetään yhteisiä vapaapäiviä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka toinen viikko vielä tällä hetkellä:

7.45-16.20 ja 7.45-14.30 Meillä isi on vuorotöissä.

 

EDIT:

 

Eli nyt kun olen toisaalla töissä niin joka toinen viikko:

 

6.45-14.30

 

ja joka toinen

 

ma, ke, pe 6.45-16.10 ja ti, to 10-16.10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on vielä kotihoidossa, mutta tätä päivän pituutta oon kyllä itekseni pohtinut. Kun tyttö menee päiväkotiin, venyy hoitopäivät varmasti helposti 10-tuntisiksi! (Mun työaika 8,5h + työmatkat) Joka päivä ei hoitoon varmaankaan tarttisi viedä, mutta silti! Onko kellään näin pitkiä hoitopäiviä ja miten lapsi (ja vanhemmat) on ne jaksanut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen myös pohtinut tuota päivän pituutta ja kiinnostaisi kuulla kommentteja etenkin teiltä, joilla lapsi on yli 8 h hoidossa. Meilläkin poika vielä hoidossa kotona, mutta takaraivossa kummittelee jo tuo hoidon aloittaminen. Mulle on jotenkin iskostunut päähän, että 8 h ois ihan maksimiaika hoidossa pitämiselle, mutta 8 h työ + matkat ei kyllä siihen anna oikein periksi. Olen kyllä ajatellut asiaa niin, että vuoroteltais miehen kanssa hakuja ja vientejä. Toinen vie aamulla, kun toinen lähtee aikaisin töihin + se joka mennyt aikaisemmin töihin hakee lapsen taas tarhasta. Meillä siis kaiketi onnistuisi, kun molemmilla on joustavat työajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulle on jotenkin iskostunut päähän, että 8 h ois ihan maksimiaika hoidossa pitämiselle, mutta 8 h työ + matkat ei kyllä siihen anna oikein periksi.

 

Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä puhutaan pitkästä hoitopäivästä, jos menee kymmeneen tuntiin tai yli. Juuri tuon takia, että lapset pitää viedä hoitoon ennen töihin menoa ja hakea yleensä vasta kun se kahdeksan tuntia on täynnä. Ainakin meillä lasketaan, että tunnissa pitäisi ehtiä töihin/töistä kotiin, eli jos työpäivä loppuu kolmelta ja lapsi haetaan säännöllisesti viittä vaille viisi, niin keskustellaan tilanteesta. Tosin meidän talo tarjoaa vuorohoitoa ja on siksikin työaika-orientoitunut - lasten hoitoajat lasketaan vanhempien työaikojen perusteella (juuri tuolla tunnin marginaalilla) (siis että jos pääset Prisman kassalta puoli kymmenen, niin ei ymmärretä, että haet nelivuotiaan vasta yli puolen yksitoista)

 

Toki jos voit miehesi kanssa sumplia tuonteja ja hakuja, niin ehdottomasti se on yleensä lapsen etu. Korostan kuitenkin, että kukaan päivähoidossa ei katso sinua kieroon niin kauan kun päivittäinen hoitoaika jää alle kymmenen tunnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viedään aamulla joko 6.15 tai 8.00 ja haetaan joko 14.30 tai 15.30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

poika on hoidossa 2 kertaa viikossa 8.45-14.30. Tuossa ajassa ehdin juuri hoitaa asioita, mutta poika ei kuitenkaan ole liikaa poissa kotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohta 1v4kk aloitti hoidon päiväkodissa 1v1kk ikäisenä. Normaali hoitopäivä kestää klo 8.15-14.30. Joskus on palaveria tai muuta minkä vuoksi tulee pitempi päivä, mutta onneksi niitä on harvoin. Pikkuinen pärjää hoidossa ihan mukavasti, mikä on helpottanut tätä hoidon aloittamista. Muutan varmasti elokuusta alkaen hoidon osa-aikaiseksi niin kuin Citronellallakin eli kahtena päivä viikossa noin 6-7h. Pikkukakkonen siis tulossa aika pienellä ikäerolla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisimmillään hoitopäivät ovat 7 h 30 min ja lyhimmillään n. 3h.

Olen vuorotyössä ja usein mulla on arkivapaita ja lapsella saattaa olla hoitoa keskimäärin 3 päivää viikossa. Joskus on viikkoja jolloin ei ole kuin 1 hoitopäivä jos mulla on pidemmät vapaat keskellä viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on opettajan työpäivät, joten vaihtelevasti hoitopäivän pituus on varmasti 4-10h. Keskimäärin kuitenkin tuo 7-9. Miehellä on satunnaisia arkivapaita, joten välillä sitten on vähemmän hoitopäiviä viikossa. Nyt huhti-toukokuussa, mulla on maanantait ja torstait vapaapäiviä, joten ehditään olla enemmän yhdessä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti viedään aamulla hoitoon n. klo 07.45 ja pois haetaan n. klo 16.15 eli aika tarkkaan 8,5 tuntia tulee päivälle mittaa. Tämä johtuu oman työpaikkani loistavasta sijainnista. Mikäli työpaikkani sijaitsisi kauempana, tulisi hoitopäivälle äkkiä pituutta 9 tuntia tai vähän ylikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainakin meillä lasketaan, että tunnissa pitäisi ehtiä töihin/töistä kotiin, ---

Mulla on työmatka 90 km, joten tunnissa ei mitenkään ehdi töistä kotiin.. Meillä mies vie yleensä tytön hoitoon (työpaikka hoitopaikan lähellä), jolloin hoitopäivä alkaa n. klo 8 ja tyttö haetaan vähän 16 jälkeen. Jos mies on reissussa ja hoitoonvieminen jää mulle, vien tytön hoitoon n. 6.50 ja haen 17.10. Eli yli kymmenen tunnin päivä siitä tulee. Onneksi tyttö viihtyy hoidossa eikä siellä olla niin nökönuukia hoitopäivän pituuden kanssa. Väsynythän likka on päivän jälkeen ja illat on enemmän tai vähemmän kitinää, mutta ei voi mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäivät vähän vaihtelee, mutta keksimäärin 7-9 h. Yleensä viedään puoli kasin jälkeen, jotta ehtii sinne aamupalalle. Haetaan poijes neljän jälkeen, viim. puoli viisi. Mulla on itsellä todella liukuva työaika, ja miehellä erittäin epäsäännöllinen työ. Onneksi ollaan saatu sumplittua niin, että ei tuon pidemmäksi päivät veny. Kun aika vähän siinä muutenkin jää aikaa kotona olemiselle ja yhdessä touhuamiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miun työpäivät on sitä perusmallia eli 8-16. Tytön hoitopaikka on miun työmatkan varrella, joten mie vien ja haen, eli hoitopäivälle tulee mittaa väkisin se vähän päälle 8 tuntia. Välillä on ollut kausia jolloin tyttö on ollut iltaisin väsynyt, mutta sitten taas kausia jolloin ei ole ollut mitään ongelmaa. Hoitopäiviä on viikossa 4, yhden päivän viikosta olen osittaisella hoitovapaalla. Koin helpommaksi järjestää sen näin, kuin että olisin lyhentänyt työpäivää jommastakummasta päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska minä vielä opiskelen, tytön hoitopäivät ovat lyhyitä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Myös vapaapäiviä on paljon. Tyttö viedään aamulla joko kahdeksan aikoihin tai n. klo 9.30. Haetaan aikaisintaan puoli kahden maissa, sillä kesken päiväunien ei häiritä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä tyttö on hoidossa 4-5pvä:nä viikossa ja n. 7h kerrallaan. Pikkukakkosen syntyessä jatkaa 2-3krt/vko ja varmasti päivät tulee olemaan jonkun verran lyhyempiä mitä nyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa poika oli hoidossa noin 5h päivässä 3kk ajan.

Nyt on sen reilu 8h, kun viedään ennen kasia hoitoon ja neljän jälkeen haetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kans tuon tulevan tilanteen mukaan, syksyllä siis muksut aloittavat päiväkotiuransa. Tarkoituksena ois nyt se, että mä teen 4-päiväistä viikkoa ja työajan liukumia hyväksikäyttäen oisin töissä 7-15. Miehellä kans työaika liukuva, eli hän sitten veis muksut aamulla, ehkä viimeistään puol kasilta. Että pääsee sit illalla kotiinkin niin, että lapset on vielä hereillä. Mä hakisin sitte lapset n. 15:30, en tarkkaan osaa sanoa, miten ruuhkia on, kauanko kestää matka. Eli sillon lapsilla ois aika tasan 8 h päivä. Tai 8,5 jos mies vie aiemmin. Riippuu vähän siitäkin kuin aikaisin ne sitten syksyllä osaavat herätä, ois kiva kun saisivat herätä itsekseen. Ei musta tunnu liian pitkältä hoitopäivältä, ehtisivät kuitenkin sekä aamupalalle että iltapäivänä pihalle. Iältään lapset silloin 4 ja pikkasta vajaa 2 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on työmatka 90 km, joten tunnissa ei mitenkään ehdi töistä kotiin.. Meillä mies vie yleensä tytön hoitoon (työpaikka hoitopaikan lähellä), jolloin hoitopäivä alkaa n. klo 8 ja tyttö haetaan vähän 16 jälkeen. Jos mies on reissussa ja hoitoonvieminen jää mulle, vien tytön hoitoon n. 6.50 ja haen 17.10. Eli yli kymmenen tunnin päivä siitä tulee. Onneksi tyttö viihtyy hoidossa eikä siellä olla niin nökönuukia hoitopäivän pituuden kanssa. Väsynythän likka on päivän jälkeen ja illat on enemmän tai vähemmän kitinää, mutta ei voi mitään.

 

Tuo "tunnissa pitäisi ehtiä" on meilläkin vain nyrkkisääntö, joka tietenkin kumoutuu heti, jos jollakin on yli tunnin kotimatka :). Viestini tarkoitus oli olla rauhoittava eikä nipottava - siis että useilla lapsilla meidänkin päiväkodissa (ja edellisissäkin työpaikoissani) on yli kahdeksan tunnin päivät eikä siitä ammuta, ei edes katsota hitaasti. Kahdeksan tunnin työpäivillä on mahdoton saada lapsen hoitopäivää alle kahdeksantuntiseksi. Mutta jos lapsi haetaan kuuden jälkeen (vuorohoitopäiväkoti), vaikka vanhempien työaika läheisessä pankissa/kirjapainossa/yliopistolla loppuu neljältä, niin siitä kyllä viritellään keskustelua sekä lapsen edun että työvuorosuunnittelun vuoksi. Syy voi olla hyvä ja se siitä silloin; muutetaan hoitoaikaa ja tarjotaan päivällistä, katsotaan että illassa on riittävästi henkilökuntaa. Tämä loppu nyt toki enemmän tätä vuorohoitopohdintaa, joka ei alkuperäiseen aiheeseen kuulu, mutta olkoon tuossa antamassa perspektiiviä aiemmalle kommentilleni ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitoaika yleensä n. 7.30 - 16.30. Mies vie, minä haen. Miehen työaika joustaa tarvittaessa, mun ei. Aikamoista sumplimista on, jos miehellä työmatka tai jotain muuta erikoista. Toinen auto helpottaisi tilannetta, mutta koitetaan pärjätä ilman mahdollisimman pitkään! Väsynyt meidänkin poika on hoitopäivän jälkeen, mutta vielä on sopeutumisvaihe menossa ja päivärytmin muuttuminen yms. vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua hieman kummastuttaa, kun moni valittelee, että lapsi joutuu olee liian pitkän päivän hoidossa. Miksi ette tee lyhennettyä työpäivää, kun teillä siihen oikeus on?

 

Ja ennen kuin joku teilaa mut täysin, niin todettakoon, että meillä on asuntolaina niskassa (eikä edes kovin pieni), mutta silti olen mielummin hieman pienemmällä palkalla ja vähemmällä työmäärällä, jotta voin olla lapseni kanssa, kun hän kuitenkin on vielä todella pieni, hetken aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäiviä tulee viikossa neljä, joista yhtenä hoitoaika on n. 5h ja muina päivinä n. 8-8,5h.

 

Meillä tuo toimii hyvin, lapsi on yleensä hoitopäivän jälkeen pirteä ja reipas. Päiväkotiin meno ja sinne jääminen sujuvat yleensä myös hienosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now