Karita

Kuinka pitkä hoitopäivä lapsellanne on?


205 posts in this topic

Hoitopäiviä on maanantaista perjantaihin, hoitoon menevät n. 7.30-8.00, haetaan 16.30-16.45 liikenteestä riippuen. Kuljetamme hoitoon miehen kanssa miten sattuu eli yleensä aamulla sovitaan kumpi hakee ja kumpi vie. Nyt kun tytöillä on enää korokeistuimet on ne helppo heivata autosta toiseen tai jättää päiväksi hoitopaikkaan jos toinen vie ja toinen hakee. Enää ei tarvita neljää kiinteää turvaistuinta kuten aikaisemmin - on tää elämä helppoa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopäivästä tulee aina n.6h mittainen.

 

Poika viedään 8.00 ja haetaan kahdelta tai vähän yli.

To ja pe olisi mahdollista hakea jo aiemminkin pois,

mutta ovat unilla ja välipalalla joten odottelen sitten hakua.

 

Meillä minä vien ja haen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytsyt on hoidossa arkisin 7-9 tuntia, minä vien aamulla ja mies hakee. Vuoden vaihteen jälkeen tytöt jää osa-aikaiseksi, eli ovat hoidossa kolmena päivänä viikossa.

 

Oli ne päivät kuinka lyhyitä tai pitkiä tahansa niin aina riittää kitinän aihetta illaksi :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yleensä mies vie tytön klo 7.30 ja minä haen 16 kieppeillä, aiemmin jos ehdin ja vähän myöhemmin jos on ihan tolkuton hässäkkä töissä tai liikenteessä. Meillä molemmilla on ihan normaali työpäivä (tai miehellä kyllä työpäivät venyy ja paukkuu). Tiedän että olisin oikeutettu lyhennettyyn työviikkoon mutta ei se paljoa lämmitä kun hommat on kuitenkin tehtävä. Osa töistä toki tehdään etänä, kaikki mahdolliset vapaat pidetään ja isovanhempien toimesta neiti myös saa vapaapäiviä hoidosta :). Onhan nuo päivät pitkiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö viedään klo 7-9 välillä hoitoon ja haetaan klo 14.30-16.30 välillä pois, riippuen mun työvuoroista ja siitä hakeeko mies. Mä vien tytön yleensä aina tarhaan ja useinmiten haenkin, mutta aina silloin tällöin oon sellaisessa vuorossa, et mies hakee tytön tarhasta. Mä oon yrittänyt ehdotella miehelle, että se hakisi tytön useamminkin, koska tyttö on alkanut kiukuttelemaan mulle, kun haen häntä tarhasta. Mutta mies pääsee itse töistä n. klo 16 ja ajomatka tarhalle kestää 15-20 min, joten hakeminen menisi myöhäiseksi. Tuntuu niin tyhmältä, että tyttö olisi puolisen tuntia ekstraa tarhassa vaan sen takia että se saattaisi helpottaa tuota kiukuttelua. Mulla on työaika periaatteessa klo 8-16, mutta mun on mahdollista käyttää liukumaa, joten mä oon yleensä tarhalla klo 16 viimeistään. Kerran kaks viikossa mulla on "vuoro", jolloin pääsen joko klo 14.30 tai klo 18.30. Tuo myöhäisempi vuoro tarkoittaa sitä, että mies hakee tytön tarhasta ja mä oon vienyt hänet sinne joskus 9 maissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnen äidin joka on äitiyslomalla parhaillaan ja silti vie 2-vuotiasta esikoista perhepäivähoitoon ja lapsen viikottainen tuntimäärä on n. 50 h. Mielestäni tämä on järkyttävää. Pistää hieman miettimään, miksi hankkia lapsia jos ei niitä viitsi itse hoitaa ja miksi on niin kova kiire mennä työelämään takaisin. (hän on siis vanhempiensa liikkeessä vauvan kanssa päivisin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä taas olen edelleen tässäKIN asiassa sitä mieltä, että kukaan ei voi oikeasti tietää kenenkään muun asioita niin perinpohjin, että pystyisi alkaa valintoja arvottamaan/arvostelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Petskinin tapaus onkin hieman erilainen kun useimman täällä kirjoittavan. Jos olet normi esim konttorityössä, niin luulis ettei valinnan vaikeutta ole, kumpi on tärkeämpi lapsi vai ura?

 

Oma lapseni ei ole edes päivähoidossa - olemme miehen työn vuoksi komennuksella ulkomailla -, mutta kommentoin silti. Olen vierestä seurannut töissä ollessani muutamaa tuttua/kollegaa, jotka ovat äitiysloman jälkeen yrittäneet tehdä lyhennettyä työpäivää. Käytännössä tämä ei ole onnistunut, sillä hommat on hoidettava joka tapauksessa ja sen takia äiti on sitten painanut hommia illalla lapsen mentyä nukkumaan tai viikonloppuisin. Aika nopeasti äiti on ottanut ns. normityöpäivät ja unohtanut lyhennetyn työpäivän. Se, että toimiiko lyhennetty työaika riippuu aika paljon työtehtävistä ja työpaikasta. Jos teet sellaista homma, mitä on käytännössä mahdotonta tehdä kotona niin sittenhän varmaan joo. toimii Omassa työssäni vastuut ts. oma työ pitää hoitaa -projektit eivät odota, asiakkaat eivät odota- ja sillä ei ole kamalasti merkitystä, että kuinka lyhyt tai pitkä virallinen työaika on...

 

Komppaan Juliaa ja ihmettelen, että miksi pitää aina arvostella toisten valintoja tietämättä taustoista tai perheestä mitään... Itse olen naimisissa miehen kanssa, jonka äiti oli kotiäitinä aina ja itse olen uraäidin tytär, joka on ollut hoidossa 10kk ikäisestä asti... Kummastakin on tullut ihan ok tyyppi! ;)

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Minä taas olen edelleen tässäKIN asiassa sitä mieltä, että kukaan ei voi oikeasti tietää kenenkään muun asioita niin perinpohjin, että pystyisi alkaa valintoja arvottamaan/arvostelemaan.

 

 

Aamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Minä taas olen edelleen tässäKIN asiassa sitä mieltä, että kukaan ei voi oikeasti tietää kenenkään muun asioita niin perinpohjin, että pystyisi alkaa valintoja arvottamaan/arvostelemaan.

Sepä se. Tiedän kyllä kyseisen äidin syyt, eivätkä ne ole erityisen mairittelevat :angry:

Ilmeisesti osui arkaan paikkaan kyseinen kommentointini <_<

 

Ja Jackie O: En ole kyllä missään vaiheessa epäillytkään etteikö lapsesta voisi tulla ihan ok tyyppi silti...Lähinnä kyseenalaistin äidin motiivit...

Edited by nikula

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itseasiassa ei osunut :) En ole tarkoittamasi äiti. Kunhan vaan olen yleensäkin ihan mistä asiasta vaan, sitä mieltä, ettei muut VOI tietää kaikkea toisten elämästä, oli kyseessä avioero, lastenhoito tai mikä tahansa asia. Ja juoruilu (=toisten asioiden repostelu), etenkin nettipalstoilla tavallaan julkisesti (vaikkei nimiä mainitakaan) on minusta hiukan epäasiallista. Mutta se siitä, ei jatketa OT:tä :)

 

_____________

Pohdiskelin, mitä vastaisin galluppiin, ruksasin lopulta 4-6tuntia. Oikeastaan lapset ovat yli kuusi tuntia, mutta seuraava vaihtoehto oli jo liian paljon, kun alle 7 tuntia kumminkin vaan ovat. Klo8.20 suunnilleen viedään, ja varttia vaille kolme haetaan. Mies täyspäiväisesti töissä, itse opiskelen vielä, siksi voi pitää lyhyet päivät.

 

Muokkasin miljoona kirjoitusvirhettä :rolleyes:

Edited by Julia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itseasiassa ei osunut :) En ole tarkoittamasi äiti. Kunhan vaan olen yleensäkin ihan mistä asiasta vaan, sitä mieltä, ettei muut VOI tietää kaikkea toisten elämästä, oli kyseessä avioero, lastenhoito tai mikä tahansa asia. Ja juoruilu (=toisten asioiden repostelu), etenkin nettipalstoilla tavallaan julkisesti (vaikkei nimiä mainitakaan) on minusta hiukan epäasiallista. Mutta se siitä, ei jatketa OT:tä :)

 

Ilmeisesti sitten mun kirjoitus oli epäasiallinen mielestäsi, pahoittelen, en tajunnut, ettei niistä kummastusten aiheista saa tulla keskustelemaan, keskustelupalstalla kun ollaan, mutta tiedän siis jatkossa. Kiva että mukana on joku, joka kertoo muille mikä on hyväksyttävää/epäasiallista ja mikä ei. Etkä muuten varmasti ole tarkoittamani äiti ellet asu täällä itä-suomessa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä tarkoititko myös mua tuolla arkaan paikkaan osumisella, koska Julian kanssa samoilla linjoilla olen...

 

Kyllä muakin tässä maailmassa jotkut asiat ihmetyttää, mutta koska en 100% varmaksi voi tietää mitä niiden asioiden takana on, niin en oo uskaltanu ruveta ketään sen takia leimaamaan.

 

Meillä muksu käy kyllä hoidossa tällä hetkellä vaikka oon kotona. Oon sairaslomalla kipeiden supistuksien vuoksi ja lääkäri ja neuvolatäti ovat sanoneet, että pitäis välttää muksun nostelua ja muutenkin kaikkea vähänkin rasittavaa hommaa ja että esikoinen on vietävä hoitoon sairasloman ajaks.

Kehoituksista huolimatta mä en oo raaskinu pitää poikaa hoidossa joka päivä, vaan on hoidossa 3-4 päivää viikossa ja hoitoaikojen vaihdellessa n. 5-7,30h päivässä.

Mulla ainakin osuu sellaiset kommentit arkaan paikkaan, sillä mulla on jatkuvasti paha mieli siitä etten voi töissä olla ja esikoinen joutuu olemaan hoidossa mun ollessa kotona. Ja tunnen syyllisyyttä vaikka kommentit ei ois mulle suoraan tarkoitettukkaan. Mutta en mä tälle tilanteelle ite mitään voi.

Oon täällä omalla paikkakunnalla saanut joltain puolitutulta vihjailevaa kommenttia siitä, että esikoinen on hoidossa, mutta mä kotona.. Eivät vaan oo tienny taustatilannetta.

 

Se mitä oon ite joskus tähän ketjuun aiemmin vastannut, on tässä:

 

Pisimmillään hoitopäivät ovat 7 h 30 min ja lyhimmillään n. 3h.

Olen vuorotyössä ja usein mulla on arkivapaita ja lapsella saattaa olla hoitoa keskimäärin 3 päivää viikossa. Joskus on viikkoja jolloin ei ole kuin 1 hoitopäivä jos mulla on pidemmät vapaat keskellä viikkoa.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Kiva että mukana on joku, joka kertoo muille mikä on hyväksyttävää/epäasiallista ja mikä ei.

En minä sitä niin tarkoittanut edelleenkään, sanoin, että MINUSTA juoruilu ei kuulu hyviin tapoihin. Tai että "keskustellaan" muiden perheiden valinnoista (tavallaan selkänsä takana, ilman että ko.ihmisillä on mahdollisuutta kertoa omaa kantaansa tai syitään toimia kuten toimii - sikäli kuin nyt kellään on mitään velvollisuutta perustella valintojaan muille) nettipalstoilla. Mutta ehken nyt kertakaikkiaan vaan osaa ilmaista itseäni ymmärrettävästi. Yritin ainakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on joka toinen viikko hoidossa yleensä 5.45-13.16(tai 12.15 tai 14.15). Joka toinen viikko on kotona, koska työajat on sellaiset, että mun ollessa iltavuorossa, poika olisi hoidossa vain reilun tunnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En minä sitä niin tarkoittanut edelleenkään, sanoin, että MINUSTA juoruilu ei kuulu hyviin tapoihin. Tai että "keskustellaan" muiden perheiden valinnoista (tavallaan selkänsä takana, ilman että ko.ihmisillä on mahdollisuutta kertoa omaa kantaansa tai syitään toimia kuten toimii - sikäli kuin nyt kellään on mitään velvollisuutta perustella valintojaan muille) nettipalstoilla. Mutta ehken nyt kertakaikkiaan vaan osaa ilmaista itseäni ymmärrettävästi. Yritin ainakin!
Erittäin ymmärrettävästi ilmaistu ja minusta hyvä periaate. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hoitoura on vasta edessäpäin, mutta kuitenkin sen verran lähellä, että asiaa on mietitty paljon. Mun mielestä noissa hoitojutuissa ei ole mitään yksiselitteistä "kumpi on tärkeämpi, ura vai lapsi"- juttuja. Enkä mitenkään kummeksu äitejä, joiden esikoinen jatkaa hoidossa toisen lapsen synnyttyä.

 

Mä en osaa ajatella näitä juttuja vain siltä kannalta, että joku (epäilemättä asiaa tutkinut taho) sanoo, että lyhyt hoitopäivä on hyvä. Ja mieluummin kotihoidossa. Kun asiaa ei voi ajatella vain lapsen kannalta. Jos vaikka äidin jaksaminen vaatii, että esikoinen on hoidossa, niin sitten esikoinen on hoidossa. Kuitenkin vanhempien jaksaminen tarkoittaa myös lasten hyvinvointia. Ja toisaalta, onhan se esikoinenkin saanut kaikessa rauhassa tutustua äitiinsä ja äiti esikoiseensa, niin miksi se sitten olisi niin väärin toisen lapsen kohdalla, jos esikoinen kuitenkin viihtyy hoidossa. Täytyisi muistaa koko perheen etu.

 

Sama tuota pitkää työpäivää tekeville. Tai no, eihän sen päivän tarvitse olla kovin pitkä, normi 8-16-työ ja puoli tuntia suuntaansa työmatkat. Yhdeksän tunnin hoitopäivä. Ei sillä välttämättä vielä ole mitään tekemistä uran luomisen kanssa. Jos molemmat vanhemmat todella kaipaavat ja tarvitsevat elämäänsä ja henkiseen jaksamiseensa sitä työtä, niin onhan sekin perheen, ja sitä myötä myös lapsen etu, että ne vanhemmat sitten käyvät töissä. Kun kaikkia vaan ei ole luotu kotiäideiksi ja -isiksi. Ihmiset ja elämäntilanteet vaan ovat erilaisia. Varmasti moni haluaisi olla lasten kanssa pidempään kotona, mutta sitten onkin rahallisesti tiukkaa. Usein sekin aiheuttaa stressiä ja mahdollisesti kireyttä ilmapiirissä. Onko se sitten parempi vaihtoehto kuin se, että lapsi laitetaan hoitoon pienempänä ja molemmat vanhemmat käyvät töissä?

 

Nämä oli nyt vaan esimerkkejä siitä, että asiat eivät ole niin yksiselitteisiä kuin miltä ne ehkä ulospäin näyttävät. Mä näen asian niin, että mun lapsi voi parhaiten silloin, kun me vanhemmat (ja mielellään meidän parisuhdekin :rolleyes: ) voi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytön päivä on kans sen 9 h, johtuen meidän työajoista. Ja ihan iloinen ja vauhdikas sekä hyvinvoiva neiti on...ainakin mun mielestä. Vaikka se päivä hoidossa on pitkä, niin lapsi kyllä tottuu siihen ja sitten illalla vietetään enemmän laatuaikaa yhdessä. Ei se tarhapäiväkään silloin pahalta tunnu. Sitäpaitsi, siellä tarhassa on niin paljonkavereita,että paremmin se päivä kuluu siellä. On kaiken näköistä tekemistä/ohjelmaa ja sitä seuraa.

Edited by Mindy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä vien kahdeksan aikoihin ja haen vähän ennen neljää. Eli n. 8 tunnin hoitopäivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1v2kk lapsen hoitopäivän pituus on n.9h. Onneksi viihtyy hyvin hoidossa, helpottaa äidin mieltä vähän. Yleensä poika on väsynyt päiväkodista haettessa, mutta piristyy kotiin tultaessa ja jaksaa vielä kovastikin touhuilla muutaman tunnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now