Regina

Raskaus/lapsiperhe -aiheiset kirjat

76 posts in this topic

Itse kävin täältä selailemassa kaikenlaisia vaihtoehtoja. Laittaa laajennettuun hakuun asiasanaksi esim. "raskaus" ja tuoteryhmäksi "terveys ja hyvinvointi" niin sillä tulee jo 13 vaihtoehtoa. Meinas jo tulla himo tilailla jotain itelleenkin, vaikka ei oo vielä edes plussattu... :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin suosittelen Isä syntymässä - kirjaa. (Joka taidettiin mainita täällä jo aiemminkin.) Mä luin sen heti itse kannesta kanteen, vaikka se tulevalle isälle alunperin ostettiinkin. ;) Lisäksi olen lueskellut Suuri äitiyskirja - nimistä teosta. Siinä on hyvää ja arvokasta tietoa, mutta joissain kohdissa se menee mun makuun turhaksi lässyttämiseksi tai liiaksi hyssyttelyksi. Mutta siis noin yleensäottaen hyvä teos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suuri äitiys kirja oli mun pelastukseni! Kaikki mieltä kaihertavat kysymykset raskauteen tai vauvaan liittyät löytyi kirjasta.

Kirja kertoo laajasti raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Vastasyntyneestä vauvasta on myös paljon tietoa.

 

Itse löysin kirjasta kaikki haluamani tiedon ja etenin kirjassa sen mukaan, kun raskauteni eteni. Jos itselläni oli joku oire tai halusin tietää jotain niin hain hakemistosta haluamani sanan. Kirja ei pettänyt minua kertaakaan eli on hintansa arvoinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on mun ehdoton suosikki raskausaiheisista kirjoista. Valtavasti hyvää ja asiallista tietoa, hauskasti kirjoitettu ja kiva ulkoasu ja kuvitus :lol:

 

Jane Symons: Vauva tilauksessa

 

Alkuteos: How To Have a Baby - And Still Live in the Real World

Ilmestymisaika: 9/2003

 

Rehellinen, runsas ja rempseä tietopaketti naisen elämän kohokohdasta!

Koko paketti 9 kuukauden toimitusajalla

 

Ensimmäisen lapsen saaminen on sykähdyttävä kokemus. Atleettisinkin vartalo alkaa pian muistuttaa Muumimammaa, ja mielessä myllertää moni asia. Mitä kaikkea onkaan odotettavissa: pahoinvointia, väsymystä, närästystä, peräpukamia, raskausarpia, lukemattomia veri- ja virtsanäytteitä... eikö sentään jotain kivaakin?! Entä miten tulisi suhtautua esim. syömiseen ja juomiseen (erityisesti vettä vahvempaan), liikuntaan tai seksiin? Väritetyt huhupuheet sen paremmin kuin neuvolan nuivan asialliset esitteetkään eivät täysin tyydytä tulevan äidin tiedonjanoa.

 

Vauva tilauksessa kertoo kakistelematta kaiken, mitä odottavan ja synnytykseen valmistautuvan äidin on syytä tietää, niin iloiset kuin ikävämmätkin faktat. Suomalaisen asiantuntijan tarkistama teksti tarjoaa luotettavaa tietoa vetävällä, mustalla huumorilla sävytettynä – tyyli vetoaa takuulla nykyäiteihin! Nostalginen 50-luvun kuvitus huulenheittoineen kruunaa tämän pirteän ja tuhdin odotusajan oppaan.

 

http://www.karisto.fi/portal/suomi/kustann...rja&pid=361

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listoja rakastavana ja omia kirjastokäyntejä helpottaakseni poimin suositellut kirjat alle listaksi.

 

Borelius, Maria: Olet synnyttänyt - Huolehdi itsestäsi

Elton, Ben: Vauvahorkka

Green, Jane: Vauvakuume

Helin, Sari & Pakeman, Sinikka: Ra(s)kas raskaus

Hirvonen, Hanna: Isä syntymässä

Holst, Hanne-Vibeke: Theresen valinnat

Holst, Hanne-Vibeke: Tosielämää

Holst, Hanne-Vibeke: Onnellinen nainen

Härkönen, Anna-Leena: Heikosti positiivinen

Kinderslay, Doring: Pregnancy, questions and answers

Kinsellan, Sophie: Shopaholic and a baby

Leppänen, Keijo: Isyystesti

Lovine, Vicki: Tyttökavereiden opas odottajalle

Meriläinen, Rosa & Frangen, Simo: Nollasta ykköseksi

Murkoff, Heidi; Mazel, Sharon & Lockwood, Charles: What to expect when you're expecting

Nilsson, Lennart & Hamberger, Lars: Syntyy uusi ihminen

Nylander, Gro: Äidiksi ensi kertaa

Peltonen, Leeni (toim.): Suuri vauvakirja

Sinkkonen, Jari: Elämäni poikana

Spock, Benjamin: Järkevää lastenhoitoa

Supinen, Veera & Anttonen, Vesa (toim.): Baby blues, Perhekirja

Symons, Jane: Vauva tilauksessa

Tahkokallio, Keijo: Kotipesän lämpöä etsimässä

Tervo, Jari: Kallellaan

Toukoluoto, Nina (toim.): Suuri äitiyskirja

Tukiainen, Katja: Rusina

Weiner, Jennifer: Pieniä maanjäristyksiä

Edited by Joy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin äitiyslomalla ennen synnytystä seuraavat kirjat: Marjukka Karttusen Kamalan ihana herne, Anna-Leena Härkösen Heikosti positiivinen ja Meriläinen-Frangenin Nollasta ykköseksi. Kaikki tuli ahmittua muutamassa päivässä kun koskettivat omaa elämää niin läheltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Janne Huttusen Isyyspakkaus on hyvä kirja, kirjoitettu isälle mutta sopii ehdottomasti myös äidin luettavaksi.

Allison Pearsonin Kate Reddy- Täydellä teholla yötä päivää- uraäidin päiväkirja on ehdottoman hauskaa luettavaa, vähän Shopaholic ja Bridget Jones- tyylistä ja viihdyttävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin eilen Niina Within "Se on poika!"-kirjan, ja ahmin sitä eilen illlalla jo n. 80 sivua, itse olen tykästynyt kirjaan kovasti koska samastuin kirjoittajaan ihan täysin. :) Suosittelen siis. :)

 

Linkki kustantajan sivuille: http://www.myllylahti.fi/2008/2020949.htm

 

Tuon Jane Symonsin "Vauva tilauksessa"-kirjan olen lukenut myös, se on aika hauska. :)

Edited by Lehmus28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anna Wahlgrenin Lapsikirja taitaa olla mielipiteitä jakava klassikko! Kotimaisista kasvatusta käsittelevistä kirjoista voisi suositella kaikkia Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja. Nehän eivät varsinaisesti ole mitään kasvatusoppaita, mutta sisältävät tutkittua ja helposti omaksuttavaa tietoa temperamentista, itsetunnosta jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

951-0-30102-7∅=empty.jpg

 

Luin tuon viikonlopun aikana ja ihan mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä kirja!!

Teoksessa Sinkkonen käy läpi poikalapsen kehitysvaiheita ja kirjoittaa muun muassa siitä, miten tärkeää on, että pojat saavat halutessaan nujuta muiden lasten kanssa ja leikkiä pyssyleikkejään. Mitä monipuolisemmin lapsi leikkii, sitä selviävämpi aikuinen hänestä kasvaa. Empatiakyky taas kehittyy läheisissä vuorovaikutussuhteissa ja taideharrastuksissa. Musiikki, kirjat, tanssi, kuvataide ja muut itseilmaisun muodot auttavat tunnistamaan ja hallitsemaan tunteita. Niiden aseman soisi vahvistuvan joskus kovin rajoittuneessa poikien kulttuurissa. Pojilla on tiettyjä kehityksen erityishaasteita enemmän kuin tytöillä, joten kirjassa tarkastellaan muun muassa ylivilkkautta, käytöshäiriöitä, narsistisia häiriöitä ja peliriippuvuutta. Kliinistä kokemusta ja tutkimustietoa täydentävät haastattelut, lasten havainnointi erilaisissa tilanteissa sekä poikien ja tyttöjen omat tekstit.

 

 

http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&am...n=951-0-30102-7

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomalaisen syysalesta tarttui mukaan Outi Gyldenin (toim.) Suomalainen vauvakirja, joka on ollut nyt jo kovassa käytössä myös tulevalla isällä. :P Maanantaina postilaatikkoon tipahti A.Christine Harrisin Odotus päivä päivältä - Raskausajan päväkirja. Tykkään tuosta Harrisin kirjasta, kun sinne voi tehdä omia muistiinpanoja ja raskautta on helppo seurata päivä kerrallaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Romaaneja kaipaaville:

 

Mä lainasin eilen Hanne-Vibeke Holstin kirjat "Theresen valinnat", "Tosielämää" ja "Onnellinen nainen". Takakansitekstin mukaan käsittelevät uranaisen päätymistä äidiksi. En ole vielä alkanut lukea, joten en tiedä millaisia kirjat ovat. Tuo on siis kolmen kirjan sarja.

 

Mä olen lukenut nuo kirjat, lainasin ekan osan aikaa sitten ihan muuten vaan enkä tiennyt että nuo seuraavat osat ovat jotenkin äitiys-painotteisia. Se eka osa oli mun mielestä ihan ok, joten lainasin sitten seuraavankin ja olin kyllä aika yllättynyt kun se kirja alkoi siitä kun Therese synnyttää ja sitä synnytystä kestikin sitten sivutolkulla! ;) No luin lopulta koko trilogian, ei mun mielestä mitenkään erityisen huippuja kirjoja mutta ihan luettavaa. :)

 

Ja Jane Greenin "Vauvakuume" luin tässä ihan muutama päivä taaksepäin, kun ajattelin että jos mulle sieltä aukeasi vauvakuumeen salat ( :rolleyes: ), mutta se oli mielestäni aikas huono, jotenkin tosi harlekiinihömppää. Just ja just jaksoin lukea loppuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Jane Green onkin harlekiinihömppää, ainakin siinä rajoilla. Mun lempparikirjailija :rolleyes:

 

Samaa "sarjaa" on Belinda Ohssonin Raskausjärkytys, ihan perusviihdyttävä muttei kovin kummallinen. Lukiessa tuli mieleen Liza Marklund.

 

Ostin alekorista Seija Sihvolan Voimaa vanhemmuuteen. En voi suositella kenellekään :wacko: Oon nyt selaillut sitä noin puoleenväliin ja se on musta aika kamala :ph34r: Lässyttävä ja holhoava ja ärsyttävä. Ilmankos oli reilussa alessa ^_^

 

 

muoks. sanoin vähän nätimmin

Edited by NannaMaaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ihan varma joko tämä on mainittu.

Alesta löytyi Rosa Meriläisen ja Simo Frangenin kirjoittama Nollasta ykköseksi. Siinä kumpikin vanhemmista on pitänyt päiväkirjaa vauvan ekan vuoden ajan ja on ihan kiva seurata, miten eri tavalla vanhemmat kuvaavat vauvan kehitystä ja perhe-elämää. Äidin elämä ja tekstit pyörivät paljon enemmän vauvan ympärillä, kun taas isän elämässä ja kirjoituksissa on vauvan lisäksi paljon työ-, harrastus- ja baarielämääkin. Ja näin esikoista odottavalle kirja on myös mielenkiintoista kuvausta vauva-arjesta. Ihan kivaa iltalukemista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

9789513751265.JPG

 

Karttunen, Marjukka: Kamalan ihana herne

 

Kun raskaustikkuun ilmestyy se odotettu sininen viiva, odottaja hyppää äitiyden liukuradalle, joka vie hormonimyrskyjen saattelemana kohti maalia. Tämä yhdeksän kuukauden matka on kamalassa ihanuudessaan arvaamaton. Saako savukalan syömisestä keskenmenon? Mikä on netin äitiyskeskusteluissa mainittu linea negra? Entä jos "Herne" ei olekaan terve? Miten selvitä vartalon muuttumisesta vauvankasvatusalustaksi, vaikka herkkä mieli kaipaisi ihan muuta? Eihän odottaja saisi edes värjätä tukkaansa, saati että ylettäisi lakkaamaan varpaankyntensä!

 

Ex-kansanedustaja Marjukka Karttunen kirjoitti päiväkirjaa raskausajastaan. Hän kuvaa rehellisesti raskauden synnyttämiä tunteita ja ajatuksia - onnea ja pelkoa. Odotus ei ole pelkkää onnea ja hehkua: joskus se päättyy keskenmenoon, suureen, salattuun suruun. Odottaja joutuu myös tekemään vaikeita päätöksiä: haluaako osallistua erilaisiin sikiölle tehtäviin testeihin? Entä jos testit tuovatkin ikäviä uutisia?

 

Kirja on vilpitön ja kokemuksellinen teos kaikille lasta odottaville naisille. Se avaa myös tuleville isille odottavan naisen maailman myllerrystä.

www.bookplus.fi

 

Tämä tuli lukaistua pari päivää sitten. Jostain syystä mua ärsytti tässä kirjassa moni asia enkä siis tästä oikein tykännyt, mutta ehkä joku muu tykkää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minä ostin Gro Nylanderin kirjan Äidiksi ensi kertaa, josta luin paljon kehuja, mutta itsellä jäi kuitenkin aika vähälle lukemiselle.

Minä tykkäsin tästä kirjasta tosi paljon. BabyBlues Perhekirja oli myös oikein hyvä ja mukavasti kirjoitettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa vaan suodattaa aika paljon lukemaansa. Itse luin tosi paljon raskausaikana ja keräsin paljon "näin toimii kunnon äiti"- paineita. Oma elämä lapsen kanssa ei ollutkaan ihan sellaista kuin oli kirjojen perusteella olettanut sen olevan. Osa luetuista neuvoista oli täysin toimimattomia oman lapsen kanssa jne. Tietenkään ei voida kirjoittaa täydellistä kirjaa äitiyteen tai perhe-elämään mutta osa teoksista oli kyllä aivan huuhaata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tykkäsin myös tuosta miehelle ostamastani Isä syntymässä -kirjasta. Samoin olen tykännyt Syntyy uusi ihminen -kirjasta.

 

Mulla on myös toi Anne Deansin suuri äitiyskirja, vaikkakaan en ole vielä käyttänyt sitä muuhun kuin satunnaisen pikkuinfon lukemiseen.

 

Sain kaveriltani lainaksi parikin englanninkielistä raskaus- ja synnytyskirjaa, kuten Mayo Clinic Guide to Healthy pregnancy. Jotain kertoo kuitenkin tästä Birth and Beyond -kirjasta, että sitä kaverini ei halunnut lainata, kun se on ollut kuulemma päivittäisessä käytössä niin ennen kuin jälkeen synnytyksen. Olenkin nyt laittamassa sen itselleni tilaukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samoin Belinda Olssonin "Raskausjärkytys!" oli ihan ok tossa hömppäkategoriassa mikäli ei ole syvällisten kirjojen lukutuulella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now