Regina

Raskaus/lapsiperhe -aiheiset kirjat

76 posts in this topic

Mitä raskausaiheisia tai lapsiperheisiin keskittyviä kirjoja olet lukenut? Löytyykö peräti suosituksia?

 

Mä olen tällä hetkellä hurahtanut Rosa Meriläisen ja Simo Frangenin "Nollasta ykköseksi" kirjaan. Luen sitä varmaan kolmatta neljättä kertaa; aloitan vaan aina siitä kohtaa missä oma lapsi on suunnilleen saman ikäinen kuin Frans smile.gif Kirja on mulla imetyslukemistona, helpoissa pienissä pätkissä hurahtaa loppuun aina, sit on hetken miehen yöpöydällä ja kohta kun aika taas hivenen kuluu palaan katsastamaan mitä porukalle "meidän" vaiheessa kuului. Etenkin ekan kuukauden aikan se oli mulle väsyneelle tärkeä: elämä jatkuu vaikka nyt elelläänkin sumussa :rolleyes:

Eli kirja uppoaa minuun "vertaistukena" hyvin, vaikka välillä huomaan ajattelevani, että kylläpäs Rosa suhtautuu rennosti yöheräämisiin ja onko se yöllä ikinä väsynyt vai aina vaan tykkää alkuemoilla vauvan kanssa peiton alla yön hämärinä tunteina eikä näytä ressaavan mistään vauva-asioista (toisin kuin työasioista).

Mut siis kaikenkaikkiaan jostain syystä oon tosi kiintynyt tohon kirjaan, mutta ovatpahan kirjoittajatkin minusta aika symppiksiä.

 

No joo, pitäis ehkä kirjan sisällöstäkin sanoa jotain, jos ei satu olemaan tuttu. Eli Rosa Meriläinen ja Simo Frangen pitivät poikansa ekan vuoden ajan kumpikin tahoillaan päiväkirjaa, joka sitten julkaistiin. Kovasti kummankin tekstit ovat kirjoittajansa näköisiä, ja käsitellyksi tulee niin kakka-asiat ja imetys kuin Simon työ- ja baarireissutkin.

 

 

Jaa omat lukukokemuksesi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suositteln kovin sellasta kirjaa kun:Syntyy uusi ihminen...

Lainaan tekstiä netistä :)

 

 

Syntyy uusi ihminen on alansa maailmankuulujen, valokuvaaja Lennart Nilssonin ja naistentautien professori Lars Hambergerin loistava kuvateos siitä, miten jokainen meistä on saanut alkunsa. Ensimmäisen kerran se ilmestyi jo vuonna 1965 ja nyt käsillä oleva teos on kirjan neljäs, täysin uudistettu laitos. Jotain kirjan suosiosta kertoo se, että se on käännetty kahdellekymmenelle eri kielelle ja sitä on myyty miljoonia kappaleita.

 

Kirjan alkuluvuissa kuvataan tarkasti päivä päivältä, miten sukusolut kehittyvät ja kohtaavat munanjohtimessa hedelmöityksen tapahtuessa; miten monimutkaisten ja tarkasti säädeltyjen tapahtumien myötä solumöykystä vähitellen kehittyy ainutlaatuinen ja persoonallinen yksilö. Raskautta seurataan sekä kehittyvän pienen ihmisalun että sitä kantavan äidin kannalta, unohtamatta täysin myöskään tulevan isän tuntemuksia tänä jännittävänä aikana. Eri synnytystavat tulevat hyvin kuvatuksi omassa osassaan ja kirjan lopussa on lukunsa varattu myös sille, miten luontoa voidaan tarvittaessa avustaa keinohedelmöityksen keinoin.

 

 

Toinen kirja mistä tykkään on suuri vauva kirja...

Netistä taas lainaan tekstiä :)

 

 

Suuri vauvakirja

Kokemuksia ja näkemyksiä lapsenteon ihanuudesta ja kurjuudesta, odotuksesta, synnytyksestä, kasvatuksesta, äitien ja isien tunteista ja lapsiperheen värikkäästä arjesta.

Pitkä esittely

Ensimmäistään odottavalle kaikki on uutta. Kokeneitakin kasvattajia kummastuttaa, että tiedot lasten hoidosta ja kasvatuksesta muuttuvat niin nopeasti: esikoisen kanssa oli näin, mutta nyt on toisin.

 

Suuri vauvakirja tulee apuun. Se uskoo, että vanhemmat osaavat. Heillä on taitoa, järkeä, halua ja kykyä ymmärtää ja hoitaa lasta hyvin. Vaikka yksikään kirja ei voi opettaa vanhempana olemisen taitoa, uusin tieto ja toisten kokemus antavat eväitä eteenpäin, lisäävät uskoa ja luottamusta omiin kykyihin.

 

Suuri vauvakirja välittää kokemuksia ja näkemyksiä lapsenteon ihanuudesta ja kurjuudesta, odotuksesta, synnytyksestä, kasvatuksesta, äitien ja isien tunteista ja lapsiperheen arjesta. Kirjassa on kaikki arjen värit: eläviä haastatteluja suoraan odottajien osastolta, synnytyssalista ja hiekkalaatikon reunalta.

 

 

 

Ton ekan kirjan ostin vuosia ennen kun ees lapsia ajateltiin :rolleyes:

Mä ku oon aina ollut kovin lapsirakas ihminen :) Ensinmäiset lasten-

vaatteetkin ostin ennen kun edes tunsin miestäni :rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ostin Gro Nylanderin kirjan Äidiksi ensi kertaa, josta luin paljon kehuja, mutta itsellä jäi kuitenkin aika vähälle lukemiselle.

 

"Äidiksi ensi kertaa on kullanarvoinen teos kaikille esikoistaan odottaville. Käytännön vinkit odotusaikaa, synnytystä, imetystä ja lapsen kehitystä varten sekä kertomukset vauvojen kanssa kohdatuista ongelmista opastavat vauvan ensimmäisten kuukausien elämään."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isä syntymässä oli yksi mun suosikeista odotusaikana (vaikka siis onkin miehille suunnattu). Asiallinen, ei mitään lässytystä. Mieskin jopa luki sen kannesta kanteen. Että suosittelen ainakin niille tuleville isukeille, joita ahdistaa kaikki söpöily.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta Syntyy uusi ihminen on painos loppunu, joten sitä löytää vain divareista. Harmi, sillä haluaisin senkin lukea.

Itselläni on Suuri äitiyskirja ja se on aika kiva.

 

Eka kirja, jonka lui oli Isä syntymässä, jota voin myös suositella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa loytyy

 

1. Dorling Kinderslayn (DK) Pregnancy, questions & answers, hyvat kuvat sikion kehityksesta raskauden eri vaiheissa

 

2. What to expect when you're expecting - hyva perusopas ja yksityiskohtaiset selostukset mielta askarruttavista kysymyksista

 

Olen lisaksi lukenut Sophie Kinsellan Shopaholic and baby kirjan. Kaipaisin lisaa vinkkeja tuollaisista hauskoista kirjoista, joissa vauva-aihe on esilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katoin että huutonetissä 2 ihmistä myy tota syntyy uusi ihminen kirjaa...Mut kauheeta kun se toinen pyytää 15e kirjasta+postikulut...Meinaan mä ostin sen uutena ja maksoi 10e :) Mut toi onkin vanhempaa tuotantoa kun mun kirja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen lisaksi lukenut Sophie Kinsellan Shopaholic and baby kirjan. Kaipaisin lisaa vinkkeja tuollaisista hauskoista kirjoista, joissa vauva-aihe on esilla.

 

Ainakin Jennifer Weinerin "Pieniä maanjäristyksiä" on viihteellinen vauva/raskauspläjäys :) Sitten Jane Greenin "Vauvakuume", muistan nähneeni vaan en taida olla lukenut joten en osaa sanoa mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vicki Lovinen Tyttökavereiden opas odottajalle on ihan hauska, sarjaan kuuluu myös Tyttökavereiden opas vauvavuoteen ja taaperovuosiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tossa mieleen että raskausaikana luin kirjan nimeltä:Esikoinen tulee taloon tarinoita neljän seinän sisältä ja tähtitaivaan tasolta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isä syntymässä on hyvä munkin mielestä. Nyt, kun lapset on jo maailmassa on eniten ollut iloa Benjamin Spockin Järkevää lastenhoitoa -järkäleestä, jossa on kattava paketti dataa ja ajatusta lapsesta aina vastasyntyneestä teini-ikään. Tuo tuorein painos käy myös maalaisjärjen avuksi, kun se itseltä pääsee välillä karkaamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katja Tukiaisen sarjakuvakirja Rusina on aivan ihana! Tukiainen kuvaa omaa raskauttaan, synnytystään sekä elämää vauvan kanssa. Tippa linssissä lueskelin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko kellään vinkata hyviä kasvatusaiheisia kirjoja? Kyselee nimim. Uhmaikäisen äiti. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon lukenu Sinkkosta ja Tahkokalliota. Nehän on ihan kasvatusalan guruja, joten kannattaa tutustua. Olen lukenut ainakin Kotipesän lämpöä etsimässä- kirjan ja muistaakseni ihan hyvää tekstiä oli. Muita kirjoja en nyt tähän hätään muista, mutta itse ainakin tykkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan lukenut Jari Sinkkosen kirjoja/millaisia ne on?

 

Selkeitä, helppolukuisia, käytännönläheisiä - ainakin valtaosa. Kannattaa tutustua, niistä saa paljon ajattelemisen aihetta kasvatusasioihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lukenut Sinkkosen "Elämäni Poikana" ja Tahkokallion "Kotipesän lämpöä etsimässä" , ja tykkäsin molemmista kovasti. Järkevää sanottavaa fiksuilla miehillä! Varsinkin tuo Tahkokallion kirja oli mielestäni hyvä perusteos kasvatuksesta. :)

 

Lisäksi olen lukenut lähes kaikki käsiini osuneet raskautta tai vauva-aikaa sivuavat kirjat (myös romaanit)... Anna-Leena Härkösen "Heikosti Positiivinen"-kirjan olen lukenut ties kuinka monesti, itse tykkään sen realistisesta otteesta. Varsinaisia tietokirjoja en ole juuri lukenut, jonkun "Suuri Vauvakirja" (tai vastaava..) omistan ja se on ihan ok perusteos, mutta mitenkään kannesta kanteen en jaksa noita oppaita lukea.

 

Niin ja synnytyksen jälkeen oli aivan loistavaa luettavaa kirja nimeltä "Olet synnyttänyt- huolehdi itsestäsi" ! Kirjailijaa en kyllä muista, mutta löytynee tuolla teoksen nimelläkin kirjastosta... Aivan ehdottoman hyvää luettavaa, varsinkin juuri ensimmäisen lapsen saaneelle! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Romaaneja kaipaaville:

 

Mä lainasin eilen Hanne-Vibeke Holstin kirjat "Theresen valinnat", "Tosielämää" ja "Onnellinen nainen". Takakansitekstin mukaan käsittelevät uranaisen päätymistä äidiksi. En ole vielä alkanut lukea, joten en tiedä millaisia kirjat ovat. Tuo on siis kolmen kirjan sarja.

 

Joskun luin Ben Eltonin "Vauvahorkan", se käsittelee myös raskautta, mutta en ihan muista millainen lukukokemus oli... muistaakseni asiaa käsiteltiin ainakin osittain miehen näkökulmasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Romaaneja kaipaaville:

 

Mä lainasin eilen Hanne-Vibeke Holstin kirjat "Theresen valinnat", "Tosielämää" ja "Onnellinen nainen". Takakansitekstin mukaan käsittelevät uranaisen päätymistä äidiksi. En ole vielä alkanut lukea, joten en tiedä millaisia kirjat ovat. Tuo on siis kolmen kirjan sarja.

 

Mä olen lukenut nuo ja tykkäsin. Ne ei olleet pelkästään raskaudesta ja lapsesta, vaan jotenkin enemmän myös ihmisenä kasvamisesta. Kivoja kirjoja joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällähän olikin hyviä vinkkejä. Tuntuu, että itse on niin tietämätön kaikesta, että täytyy heti alkuunsa lukea pari opusta, niin pääsee vähän alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now