Sign in to follow this  
Followers 0
pipa

Ristiinimetys

40 posts in this topic

Ristiinimetyksestä on taidettu jo puhua aikaisemmin mutta herätän nyt keskustelun uudella topicilla.

Katsoin äsken Subin netti-tvstä Tosipaikka dokkarin jonka aiheena oli ristiinimetys. Ohjelmassa oli myös imettäjiä jotka ovat imettäneet lapsiaan 5 vuotiaaksi asti koska lapset itse halusivat.

 

Myös oli äitejä jotka mielummin antoivat jonkun toisen äidin imettää kuin ajatus siitä, että antaisivat korviketta.

 

Olipa siellä yksi mieskin joka selvisi eturauhassyövästään juomalla äidinmaitoa.

Dokkarin voi nyt katsoa viikon ajan netistä. Käy ihmeessä katsomassa!

 

Mitä ajatuksia sinulle tulee ristiinimetyksestä?

Imettäisitkö itse jonkun toisen lasta?

 

Miten pitkään itse olisit valmis imettämään?

Onko viisi vuotiaan imetys outoa?

 

Erään tutkimuksen mukaan Euroopan keskimääräinen imetys aika on 5kk. ( Mies oli käynyt tutkimassa eli en tiedä mistä tämän sivun löysi) Onko tämä sinusta huolestuttavaa vai ihan ok aika?

 

Mikä on sinun henkilökohtainen mielipiteesi korvikkeesta?

 

Jos palaat takaisin töihin ja imetät kuitenkin vielä lastasi. Jatkaisitko korvikkeella vai antaisitko itse jonkun toisen jatkaa lapsesi imetystä? Vaikkapa siskosi tai joku muu läheinen ystäväsi joka olisi valmis auttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suhtaudun ristiinimetykseen erittäin myönteisesti. Voisin imettää toisten lapsia (luvan kanssa tietenkin) ja myös antaa oman lapseni toisen imetettäväksi.

 

Aion imettää Enskaa niin kauan kuin mahdollista. Tällä hetkellä se on mm. suunnilleen ainoa tapa saada poika pysymään sylissä paria minuuttia pidempään :rolleyes: Enska tykkää äidinmaidosta ja minuakaan ei imetys haittaa (paitsi jos olen pahalla päällä, mutta silloin nyt haittaa kaikki muukin :lol:). Terveyshyödyt itselle (mm. pienempi syöpäriski ja osteoporoosin riski) ja pojalle ovat niin suuret, että senkään takia en halua vielä lopettaa.

 

Korvikkeeseen suhtaudun epäluuloisesti. Onhan se tietysti parempi kuin ilman, mutta olen nähnyt suuresti vaivaa, että minun ei sitä tarvitsisi omalle lapselleni antaa. Korvikkeen terveyshaitat (allergiat, diabetes, lihavuus yms.) ovat minusta sen verran merkittävät, että en halua sitä käyttää.

 

Jos olisin mennyt töihin heti vanhempainvapaan päätyttyä, olisin varmaankin imettänyt aamulla, illalla ja yöllä niin kuin enimmäkseen nytkin. Päivisin imetän toisinaan, mutta usein ns. "työaikaan" ei tule imetettyä yhtään. Lapsi ei vaan ehdi rinnalle kun on niin paljon muutakin tekemistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suhtaudun ristiinimetykseen jotenkin epäluuloisesti. En voisi kuvitella imettäväni kenenkään toisen lasta, enkä myös halua kenenkään muun imettävän lastani. Minua ei häiritse ajatus siitä, että muut ihmiset ristiinimettävät, itse vain en olisi valmis sellaiseen. Koen imetyksen olevan niin intiimi juttu minun ja tytön välillä, etten (itsekästä kyllä) halua tytön jakavan sitä kenenkään toisen kanssa.

 

Minulla ei ole sen suurempia suunnitelmia mietittynä etukäteen imetyksen keston suhteen. Ensimmäinen tavoite on puoli vuotta, jonka jälkeen vauva alkaa syödä kiinteitä, mutta toki mielelläni jatkaisin imetystä pidempäänkin - ainakin niin kauan kunnes tytölle saa alkaa tarjota lehmänmaitoa. Taaperoimetystä vieroksun omalla kohdallani, ainakin toistaiseksi. Saa nähdä mitä mieltä olen sittenkun oma lapsi on sen ikäinen. Saattaa hyvinkin olla, että itsekin päädyn imettämään taaperoikäistä.

 

Korvikkeita kohtaan minulla ei ole sen suurempia tunteita puolesta eikä vastaan. Ehdottoman tarpeellista tavaraahan se on, kaikilta kun ei imetys vaan suju. Itsellä imetys lähti heti hyvin käyntiin ja omaa maitoa riittää. Siksi en ole tytölle korviketta tarjonnut. Kynnys korvikkeen antamiseen on aika korkea. Mieluummin pumppaan omaa maitoa talteen omien menojen varalle kun annan korviketta. Toisaalta mieluummin antaisin tytölle korviketta kuin antaisin jonkun toisen imettää häntä.

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntui jo synnärillä vähän oudolta, että vauva sai jonkun muun äidin maitoa ensi päivinään, kun mulla ei vielä ollut maito noussut. Jos joku pyytäis imettämään omaa lastaan, niin olisin tosi otettu ja toki imettäisin. Hankalaa henkisesti ois antaa oma vauva imetettäväksi toiselle, joten voi olla, että ennemmin antaisin korviketta... Musta imettämisessä iso osa on myös sillä läheisyydellä äidin ja vauvan välillä, ei se ruokkiminen pelkästään.

 

Korvikkeen antaminen on mielestäni ihan ok ja hyvä juttu JOS ei ole vaihtoehtoja. Itsekin annoin korviketta lisämaitona tytön ensi kuukauden ajan, mutta sen jälkeen ollaan oltu täysimetyksellä. Nyt jos oisin samassa tilanteessa niin imettäisin vain enkä antaisi korviketta ja luottaisin itseeni enemmän. Oon silti sitä mieltä ihan rehellisesti sanottuna, että äidinmaito on parasta mahdollista ravintoa vauvalle, sitä tuskin käy kenenkään kiistäminen.

 

Haluaisin imettää ainakin 1-vuotiaaksi, mutta toivon mukaan pitempään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin tosi otettu, jos joku läheinen ihminen pyytäisi imettämään vauvaansa, ja luulen että suostuisin. Itse en juuri tuon läheisyysaspektin takia olisi kovin valmis antamaan vauvaani kenenkään muun imetettäväksi, tosin antaisin kyllä paljon mieluummin pullosta jonkun muun äidin maitoa kuin korviketta.

 

Korvikkeeseen suhtaudun niin, että se on sitten se kolmanneksi paras vaihtoehto. Koska imetys (ja pumppaus) sujuu hyvin, en halua pojalle korviketta antaa, ja hermostuisin kyllä jos joku menisi hänelle väenvängällä korviketta juottamaan koska olen pumpannut ihan riittävästi omaa maitoani pakkaseen. Hermostuisin siis todennäköisesti yhtä paljon kuin jos joku antaisi hänelle vaikka kermakakkua lusikalla. Poislukien tietysti sellainen tilanne, että sitä pumppaamaani maitoa ei olisi saatavilla.

 

Olen alustavasti ajatellut täysimettää 6 kk ikään ja osittaisimettää noin vuoden ikään, ehkä vähän ylikin. Siis suomalaisten suositusten mukaisesti. Tavoitteena on, että poika voi siirtyä rintamaidosta suoraan tavalliseen lehmänmaitoon. Noin 2-vuotiaaksi saakka imettämistä en pidä mitenkään outona, sitä vanhemman imettäminen on ehkä hieman epätavallinen ratkaisu mutta en ajattele sitä minään "tuomittavana hörhöilynä" kuten vaikka rokotuksista kieltäytymistä. Ison lapsen imetys kuuluu siis minulle kategoriaan "kukin tavallaan".

 

Minusta on huolestuttavaa tuo, että vauvoja imetetään Euroopassa keskimäärin vain 5 kk ikään. Lähinnä siksi, että uskon ison osan tuosta luvusta johtuvan asenteista, ei pakkotilanteista. Siis siitä, että ei haluta imettää ensinkään, ja kyllä myös siitä, että periaatteessa halutaan imettää mutta ei kuitenkaan olla asiasta riittävän kiinnostuneita. Ei lueta edes sitä äitiyspakkauksen kirjasta, ja sitten levitellään käsiä kun imetys ei lähdekään tarpeeksi hyvin käyntiin. Tottakai joskus käy niin, että se ei lähde käyntiin vaikka kuinka yrittäisi, siitä en nyt puhu. Esim. itse synnärillä ollessani Naistenklinikan lapsivuodeosastolla olevien fysioterapialuennolle osallistui noin 15 äitiä ja imetysluennolle samana päivänä vain 3 äitiä. Kaikki muut vastasynnyttäneet tiesivät imetyksestä jo kaiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ajatuksia sinulle tulee ristiinimetyksestä?

Omalta kohdaltani olen sitä mieltä, että minun vauvani syö minun tissistäni tai sitten pullosta, mutta ei muilta. Ellei olisi joku katastrofi menossa ja muita vaihtoehtoja ei ole. Se on minulle ja vauvalle ennenkaikkea yhteinen läheinen hetki, enkä niitä hetkiä haluaisi vauvani jakavan jonkun muun kanssa. Itse pidän imetyksessä tärkeinpänä asiana vauvan saamaa turvaa ja läheisyyttä omalta äidiltään, minulla jää jopa ravinnollinen arvo tässä asiassa toiselle sijalle!

 

Imettäisitkö itse jonkun toisen lasta?

 

Pakkotilanteessa, jos ei muita vaihtoehtoja olisi, en muuten.

 

Miten pitkään itse olisit valmis imettämään?

 

Imetin sen aikaa kun tytölle maistui eli 10 kuukautta, siihen 18kk ikään asti olisin voinut imettää.

 

Onko viisi vuotiaan imetys outoa?

 

Mielestäni on.

 

Erään tutkimuksen mukaan Euroopan keskimääräinen imetys aika on 5kk. ( Mies oli käynyt tutkimassa eli en tiedä mistä tämän sivun löysi) Onko tämä sinusta huolestuttavaa vai ihan ok aika?

 

Ei minusta huolestuttavaa, jokaisen äidin henkilökohtainen asia.

 

Mikä on sinun henkilökohtainen mielipiteesi korvikkeesta?

 

Korvike on ravintoa siinä missä äidinmaitokin. Naisille ei pitäisi aiheuttaa stressiä imetyksestä vaan antaa äitien tehdä omat ratkaisunsa, heille annettujen tietojen perusteella. Pitäisi olla kyllä ENEMMÄN HUOLISSAAN SIITÄ MITÄ SE LAPSONEN SYÖ SEN ENSIMMÄISEN ELINVUODEN JÄLKEEN loppuelämänsä, luulen että sillä on suurempi kansanterveydellinen merkitys kuin aikaisemmissa vastauksissa mainitut esimerkit diabeteksestä jne.

 

Jos palaat takaisin töihin ja imetät kuitenkin vielä lastasi. Jatkaisitko korvikkeella vai antaisitko itse jonkun toisen jatkaa lapsesi imetystä? Vaikkapa siskosi tai joku muu läheinen ystäväsi joka olisi valmis auttamaan.

 

No käytännössä aika mahdotonta tänä päivänä, mutta pullosta luovutettua maitoa voin antaa. puolen vuoden iästähän annetaan jo puuroja ja muita kiinteitä eli kyllä aamu, ilta ja yöimetys riittäisivät siihen. Eli niin minä jatkaisin.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ajatuksia sinulle tulee ristiinimetyksestä?

Imettäisitkö itse jonkun toisen lasta?

 

Mä katsoin kanssa sen dokkarin. Mä suhtaudun epäluuloisesti ristiinimetykseen, enkä antaisi omaa lastani toisen imetettäväksi enkä kyllä imettäisi toisen lasta kuin äärimmäisessä hädässä. "Anonyymiä" äidinmaitoa voisin antaakin lapselle, tosin ehkä kuitenkin silti korviketta.

 

Miten pitkään itse olisit valmis imettämään?

Onko viisi vuotiaan imetys outoa?

Mä olen sitä mieltä, että imetän max. vuotiaaksi. Mun mielestä on outoa ja vähän ällöttävääkin imettää jo isoa lasta.

 

Erään tutkimuksen mukaan Euroopan keskimääräinen imetys aika on 5kk. ( Mies oli käynyt tutkimassa eli en tiedä mistä tämän sivun löysi) Onko tämä sinusta huolestuttavaa vai ihan ok aika?

 

Onko tämä täysimetysaika vai kokonaisuudessaan? Euroopassa äidit joutuvat aika pian ymmärtääkseni töihin synnytyksen jälkeen, joten sen perusteella ihan ymmärrettävä aika. Ja mun mielestä ihan ok.

 

Mikä on sinun henkilökohtainen mielipiteesi korvikkeesta?

Itse olen korvikkeella kasvanut, allergiton terve nainen. Me annetaan korviketta silloin tällöin tehdäksemme elämästä helppoa (esim. joskus aamulla mies nousee vauvan kanssa ja antaa mun nukkua). Vähän siitä tulee huono omatunto, mutta toisaalta vauva tarvitsee mun mielestä järjissään olevaa onnellista äitiä enemmän kuin 100% äidinmaitoa.

 

Jos palaat takaisin töihin ja imetät kuitenkin vielä lastasi. Jatkaisitko korvikkeella vai antaisitko itse jonkun toisen jatkaa lapsesi imetystä? Vaikkapa siskosi tai joku muu läheinen ystäväsi joka olisi valmis auttamaan.

 

Korvikkeella, ehdottomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Esim. itse synnärillä ollessani Naistenklinikan lapsivuodeosastolla olevien fysioterapialuennolle osallistui noin 15 äitiä ja imetysluennolle samana päivänä vain 3 äitiä. Kaikki muut vastasynnyttäneet tiesivät imetyksestä jo kaiken?

 

Mä oon yksi näistä, jotka kävivät fysioterapialuennolla, mutten imetysluennolla. Olin itse ajatellut tehdä juuri toisinpäin, mutta hoitaja patisti mua hirveästi sinne fysioterapialuennolle ja sanoi, ettei imetysluennosta oo niin paljoa hyötyä, kun he kuitenkin opastavat riittävästi (jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt tehdä niin kuin itse olin alunperin suunnitellut, sillä lantiopohjan lihasten harjoittelu oli mulle tuttua). En halunnut osallistua molemmille, sillä olin niin uupunut, että jonain päivänä piti saada nukkua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessakin keskimääräinen imetyksen kesto on 7 kk. Se on ikävää, kun tietää, että monet haluaisivat imettää pitempään, mutta eivät saa siihen mahdollisuutta (huonot ohjeet sairaalasta tai neuvolasta, ohjauksen puute, ei saada tietoa, kannustus ja tuki puuttuu jne.). Jos kyseessä olisikin aina oma, faktatietoon perustuva päätös imettää vaikka 3 kk tai viikko tai ei ollenkaan, niin asiahan olisi ok.

 

Onneksi on tulossa uusi valtakunnallinen imetyksen edistämisohjelma, joka toivottavasti tuo suuremmalle osalle meistä mahdollisuuden saada asiallista tietoa imetyksestä jo raskausaikana ja aina myöhemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just oli vauvalehdessä, että keskimäärin suomalaisvauvoja täysimetetään 1,4kk ja osittaisesti noin puolivuotiaaksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just oli vauvalehdessä, että keskimäärin suomalaisvauvoja täysimetetään 1,4kk ja osittaisesti noin puolivuotiaaksi..

 

Mun täytyy kommentoida, sillä luulen että syy tuohon on se suomalaisten täysrehellisyys. Esim. täällä ruotsissa täysimetettyjä on kaikki nekin, jotka satunnaisesti ovat saaneet korvikettakin maistaa :D . Täällä ei olla ihan niin ehdottomia sen asian kanssa...näyttävät siksi luvut tilastoissa huomattavasti paremmilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa tuota vauvojen ruokailua on tutkittu mm. sellaisella lomakkeella, jossa kysytään, mitä ruokaa vauva on saanut edellisen 24 h aikana. Näin esimerkiksi kaikki ne sairaalassa korviketta saaneet, jotka eivät ole 1-kk-neuvolaan mennessä enää lisämaitoa tarvinneet, tilastoidaan täysimetetyiksi. Siitä huolimatta on siis 1-kuisista vain 60 % oli täysimetettyjä vuonna 2005. (Näitä tutkimuksia tehdään viiden vuoden välein, seuraava vuonna 2010 syntyville.)

 

Muoks. Laitan lähteenkin nyt kun muistan :)Imeväisikäisten ruokinta Suomessa vuonna 2005

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok, kuulostaa tuo 60% jo aika paljon paremmalta ja kohtuuttomalta tuntuis minun mielestäni, että yksittäisiä kertoja korviketta/lisämaitoa saaneita ei luokiteltais täysimetetyiksi. Olen kyllä samaa mieltä tuosta kuinka vähän infoa annetaan imetyksestä ennen synnytystä. Minullekin vain ns. vanhempainkoulutuksessa annettiin se kuva vain, että ainoa ongelma yleensä on, että maitoa tulee liikaa, maidon riittämättömyydestä ei mainittu sanallakaan. Ehkä siksi siinä kamppaillessani masennuinkin entisestään kun kuvittelin/ajattelin itseni epäonnistuneeksi yksilöksi ja vihasin kroppaani joka ei suoriutunut siitä luonnollisesta tehtävästä. Kakkosen kanssa se sitten sujuikin ihan kiitettävästi ja sain tuntea äitiyden onnen täydellisenä, sitä en tuntenut esikoisen kanssa juurikin tuon maitopolitiikan takia... niinkuin monet monet muut. Ja mikä minusta olisi erittäin tärkeätä olisi kannustaa myös niitä äitejä, jotka osittaisimettää ja kuinka hienoa se on, olisi varmasti minunkin imetystaipaleeni esikoisen kanssa ollut pidempi kuin sen vajaa 4kk! Sorry meni vähä aiheen vierestä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä katsoin kanssa sen dokkarin ristiinimettämisestä ja se oli mun mielestä aika ällöttävä. äidinmaidon korvike on kuitenkin niin laadukasta että ilman muuta sitä mielummin! kamalaa kuinka naisia syyllistetään korvikemaidon käytöstä :angry:

 

 

 

ja viisivuotiaan imetys on jotenkin pervoa. yäk.

Edited by oivanoma

Share this post


Link to post
Share on other sites
kamalaa kuinka naisia syyllistetään korvikemaidon käytöstä :angry:

 

ja viisivuotiaan imetys on jotenkin pervoa. yäk.

Eikö tää nyt ollut vähän ristiriitaista? Että korvikkeen käytöstä ei saa syyllistää, mutta pitkään imettävät voi tuomita pervoiksi... :P

 

Ja itse aiheeseen: mä voisin kuvitella imettäväni mulle läheistä lasta ja voisin toisaalta kuvitella myös omaa lastani jonkun läheisen imettävän. Mutta ihan sellaista todellista tilannetta, jossa näin tapahtuisi en osaa kuvitella.

Jos oma maidontulo jostain syystä lakkaisi, turvautuisin korvikkeeseen, vaikka itse pidän sitä omalle lapselleni huonompana vaihtoehtona. En kuitenkaan usko, että lainamaitoa saisi kovinkaan vaivattomasti järjestettyä, joten korvike olisi normaalin arjen kannalta helpompi.

 

Meillä on toistaiseksi menty täysimetyksellä ja toivottavasti mennäänkin sinne puolen vuoden paikkeille. Sen jälkeen imetystä olisi aikomus jatkaa n. vuoden ikään ainakin, pidemmälle en ole miettinyt. Katsellaan sitten tilanteen mukaan. Mulla on mielikuvana se, että niin kauan kun äiti ja lapsi kokevat imetyksen hyväksi, se voi jatkua. En usko, että meillä ihan viisivuotiaaksi, mutta en nyt ehdotonta rajaa vedä mihinkään.

 

Se on kyllä jännä, miten arka puheenaihe imetyskin on. Korviketta käyttävät kokevat, että heitä syyllistetään ja mä taas en aina edes uskalla mainita, että meillä täysimetetään, kun moni tulkitsee sen syyllistämisenä. Äidinmaito on musta kyllä oikea ja paras ratkaisu, mutta mä puhun ainostaan meidän perheestä.

 

Meillä imetys lähti helposti käyntiin, eikä ongelmia ole ollut. Jos ongelmia olisi tullut, ei ainakaan perhevalmennuksen neuvoilla olisi kovin pitkälle pötkitty, siellä kun todettiin vaan, että imetys onnistuu kyllä ihan varmasti kaikilta. Ehkä siis neuvolan puolella voitaisiin petrata imetyksen tukemisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin viime vuonna siinä tilanteessa että yksi läheinen sai samaan aikaan lapsen, ja me kyllä aina joskus imetettiin ristiin lapsiamme. Ei se musta mikään iso juttu ollut, olihan se vähän hassuntuntuista sillä imemistyylit oli tietysti vähän erilaiset, mutta mieluummin tein sen kun aloin pullojen kanssa leikkimään, Joskus jopa pari kertaa viikossa vuorottelimme asioilla käymistä niin että yksi hoiti molempia vauvoja tunnin pari kerralla kun toinen kävi muualla, ja siinä kun hoitaa kahta vauvaa ja jos toiselle tulee nälkä niin kyllä ristiinimetys on se helpompi ratkaisu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ristiinimettänyt siskoni kanssa muutaman kerran kun hän sai lapsen lähes samaan aikaan. Saipa toinen saunoa rauhassa ilman että tarvitsi korvikkeiden kanssa alkaa sotkemaan, samoin mie sain saunoa muutaman kerran rauhassa kun sisko antoi lapselleni omaa maitoaan. Ennen näitä tilanteita olin ajatellut sen olevan ällöttävää, mutta kun tilanne tuli omalle kohdalle näin läheisen ihmisen kanssa, niin ei se tuntunut mitenkään erityisen oudolle :D.

 

Yli kolme vuotiaiden imetys on mielestäni erikoista ja ällöttävää. Ei sen ikäinen enää tarvii maitoa äidiltä ja läheisyyden vois hoitaa jotenkin muuten mielestäni. Itse olen imettänyt lapseni vähän reilu vuoden ikäiseksi. Sen jälkeen toinen ei enää malttanut oikein rauhottua syömään joten luovuttiin siitä sit kokonaan. Loppuajan olin ollut töissä joten imetys oli ollut muutenkin vaan aamusin ja iltasin. Öisin imetin vielä aika pitkään, Visa oli lähemmäs vuoden ennen kun luovuin niistä. Itse olisin luopunut jo aiemmin, mutta lapsi ei tuntunut olevan valmis siihen.

 

En yhtään ihmettele että euroopassa imetetään lyhyemmän aikaa kun Suomessa. Siellä ei ole yhtä pitkää äitiyslomaa ja mahdollisuutta jäädä kotiin samoin kun täällä.

 

Vaikka olen ristiinimettänyt niin olen myös antanut korvikkeita lapselleni. Alkuun rintatulehduksien takia kun maito ei riittänyt, sen jälkeen sai silloin tällöin jos itse olin jossain käymässä niin ei tarvinnut miettiä milloin pitää tulla takaisin kun kun tuntui alussa että lapsi söi epäsäännöllisen säännöllisesti todella usein. Enkä itse innostunut missään vaiheessa lypsämisestä. En sitten tiedä mutta itse olen sitä mieltä, että kerran kuussa saatu korvikeannos ei täysimetyksen hyötyjä haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas ketjua. Aihe on minusta mielenkiintoinen ja on kiva lukea ihmisten mielipiteitä vaikka omakohtaista kokemusta ei olisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ristiinimetys on ok sillon, jos kyseessä on joku vauvallekin tuttu ihminen. Jotenkin mun mielestä imetys on ruokkimisen lisäks sellasta läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta sen lapsen kanssa, ettei sitä ihan ventovieraan kanssa.. Voisin luultavasti imettää jonkun toisen lasta, kuitenkin niin, ettei oman vauvan tarvis vähääkään kärsiä siitä millään tavalla, mutta jotenkin vierastan ajatusta siitä että joku muu imettäisi mun vauvaani..

 

Haluaisin ite imettää tyttöäni reilun vuoden ikään asti ja siitäkin eteenpäin, mikäli tilanne on vielä suotuisa. Luultavasti imetys loppuu vauvan ollessa hieman vajaa 2-vuotias, koska silloin mun on tarkoitus palata työelämään. Teen sitten 3-vuorotyötä, joten olisi aika vaikeaa ylläpitää tiettyjä imetysaikoja. Jokainen saa tietysti imettää lastaan juuri niin kauan kun haluaa, mutta kyllä vähän oudoksutti katsoa tvviideltä muutama viikko sitten tullutta dokkaria, jossa äiti imetti 8-vuotiasta tytärtään "koska tytär ei itse halunnut vielä lopettaa" En kyllä osaa tarkkaan sanoa, mikä olisi se oikea imetyksen kesto, mutta jotenkin tuntuu että nykyään imetetään kauheen lyhyt aika. Tosi monet tutut on imettäneet vaan muutaman kuukauden ja sen jälkeen tarkotuksella lopettaneet ja siirtyneet korvikkeeseen. (tietysti siitä on se hyvä puoli, että näin isäkin voi osallistua vauvan syöttämiseen enemmän) Mutta varmaan on niin monta mielipidettä kun on imettävää äitiäkin, ja kaikki omasta mielestään ihan oikeassa :)

 

Mun mielestä on hyvä, että maailmasta löytyy korviketta, jolla turvata niiden lasten ruokailu, jotka ei syystä tai toisesta saa omalta äidiltä rintamaitoa. Korviketta meilläkin tarvittiin n. viikon verran 1-2dl päivässä ennenkun mulla maito nousi kunnolla ja laitoksella ollessa vauva sai luovutettua maitoa, kun mä en ollut heti synnytyksen jälkeen "saatavilla" eikä maitokaan vielä ollut kunnolla noussut. Tätä nykyä meillä ei tarvitse korvikkeeseen turvautua, sen verran on maitoa omasta takaa pakkaseenkin pumpattu. Hoidossa ollessaan vauva saa siis aina omaa rintamaitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö tää nyt ollut vähän ristiriitaista? Että korvikkeen käytöstä ei saa syyllistää, mutta pitkään imettävät voi tuomita pervoiksi... :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kamalaa kuinka naisia syyllistetään korvikemaidon käytöstä :angry:

 

 

ja viisivuotiaan imetys on jotenkin pervoa. yäk.

 

Eikö tää nyt ollut vähän ristiriitaista? Että korvikkeen käytöstä ei saa syyllistää, mutta pitkään imettävät voi tuomita pervoiksi... :P

Täytyy sanoa, että mun mielestä tässä ei ole mitään ristiriitaista, sillä ajattelen asiasta ihan samalla tavalla. :rolleyes:

 

Voisin ehkä antaa oman lapseni siskoni ja parhaan ystäväni imetettäväksi. Samoin heidän lapsia voisin ajatella imettäväni. Muiden, vieraampien ihmisten en haluaisi lastani imettävän enkä haluaisi itse imettää muiden lapsia.

 

Viisi vuotiaan imetys menee pahasti yli mun ymmärryksen. :huh: (Eri asia on sitten vaikkapa kehitysmaissa, jos ei ole ravintoa tarpeeksi lapselle. Mutta niistä tuskinpa tässä oli kyse.) Itse pidän jo yli kaksi vuotiaan imettämistä erikoisena.

 

Tiedän toki imetyksen hyödyt, mutten pidä Euroopan keskimääräinen imetysaikaa on 5kk mitenkään huolestuttavana. Ehkä johtuen pitkälti siitä, että oman lapseni imettäminen loppui lapsen ollessa reilut 4kk. :rolleyes: Olin asennoitunut positiivisesti imettämiseen, mutta valitettavasti meidän kohdalla imettäminen ei koskaan kunnolla onnistunut. Lapsi sai jo laitoksella ollessaan korviketta, eikä oma maitoani noussut missään vaiheessa riittämiin. Korvikkeen avulla saadut lapsen pitkät yöunet vähensivät maidontuloa entisestään ja niin vaan maidontulo pikku hiljaa hiipui. Olen itse kärsinyt hieman huonoa omatuntoa maitoni riittämättömyydestä ja ikävä kyllä olen joutunut selittelemään korvikkeen käyttöä. Miksi et enää imetä? Yrititkö imettää? Tiesitkö, että korvikelapset on usein läskejä? Koititko tätä kikkaa ja tätä? Jos kunnolla yrittää, niin kyllä kaikki voivat imettää. Jne jne. Huoh. :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin perhevalmennuksessa, että toisten lapsia ei saa imettää eikä omia lapsia saa antaa toisille imetettäväksi. Asiaa ei perusteltu enkä hoksannut kysyä, koska itsellä tällainen ei tulisi kysymykseenkään. Pidän ajatusta vastenmielisenä. (No jos tapaisin nääntymässä olevan vauvan eikä olisi muuta tarjota, niin imettäisin toki, mutta muuten ehdoton ei) Mutta nyt alkoi kiinnostaa, että miksi ristiinimetys "kiellettiin"? Osaako jokus sanoa... Onko syynä se, että ei voi tietää, mitä se toinen on syönyt/nauttinut/ottanut jne.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrititkö imettää? Tiesitkö, että korvikelapset on usein läskejä?

 

Ihan OT, mutta miksi korvikelapsista tulisi automaattisesti läskejä? :girl_impossible: Ei mahdu mun ymmärrykseen.

 

Nimim. itse normaalipainoinen korvikeäiti, jonka korvikevauva kasvaa 0-käyrällä. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siitä on kuulemma tehty joku tutkimus, että korvikelapset ovat täysimetettyjä lapsia useammin ylipainoisia. :rolleyes:

 

Nimim. 0-käyrällä kasvavan "läskin korvikelapsen" äiti :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun poikani on aina ollut käyrien alapuolella vaikka täyskorvikelapsi onkin ollut. Ja olen itsekkin lukenut samaa jostain, mikä on minusta outoa. Jos vertailee korviketta ja äidimaitoa niin kumpikohan on rasvaisempaa maitoa?

 

Noh, ehkä meidän poika voi sitten syyttää mua aikuisena jos sattuu olemaan ylipainoinen, eikä mahdollista ruokavalioo :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0