Guest Elle

Viikkoraha

60 posts in this topic

Meidän pojat eivät ennen 10v ikää edes kaivanneet viikkorahaa. Saivat rahaa aina silloin kun tarvitsivat. Nykyisin kun pojat on 12v ja 14v saavat kuukausi rahaa. Kuukausirahan pohjasumma on 10euroa ja se ei edellytä muuta kuin oman huoneen siivoamisen. Kotitöihin osallistumalla ja koulun hyvin suorittamalla saa bonus rahaa. Me ei suoranaisesti hyvistä arvosanoista makseta. Jos läksy unohduksia ja huonoja arvosanoja ei tule tulee saa 5e lisää kuukausirahaan. Kun vielä tekee muita kotihommia hyvin niin saa vielä 5e lisää.

Kuukausiraha vaihtelee siis 10-20e riippuen siitä miten hommat on hoidettu. Täytyy sanoa, että yleensä pojille "saa" antaa sen 15-20euroa :)

Ikää pojalla 8v eikä ole vielä pyytänyt viikkorahaa. En kyllä vielä antaisikaan. Jos jotain tarvitsee, sitä harkitaan ja minä hankin. :)

Alle kouluikäinen lapsi ei tarvitse mielestäni ollenkaan viikkorahaa. Kouluiässä on hyvä alkaa opetella rahan arvoa ja sen käsittelyä. Meidän perheessä sääntönä on ollut, että rahan eteen tehdään töitä. Me aikuisetkaan emme saa palkkaa, jos emme tee sovittu töitä. Meillä lapset eivät saa viikorahaa jos sovitut hommat eivät tule tehdyksi. Rahaa varten kouluhommat pitää hoitaa kunnialla. Läksyt pitää tehdä ja kokeisiin lukea. Lisäksi jokaisen täytyy huolehtia oman huoneen siisteydestä.

Sisarusten viikkorahan ei pidä olla samansuuruinen. Meidän uusperheessä kouluikäisten ikähaitari on 14-18v. Vanhemmat lapset saavat enemmän rahaa käyttöönsä. Vanhemmilla lapsilla on enemmän menoja esim. koulukirjat, bensat jne. Nuoremmilla rahan on tarkoitus riittää huviin ja ylimääräisiin vaatteisiin joita vanhemmat eivät kustanna.

Meillä on tällä hetkellä käytössä isommilla kuukausiraha ja nuoremmilla viikkoraha. Nuoremmat tykkäävät viikkorahasta enemmän, koska rahaa saa useammin. Isommat haluavat mielummin isomman summan kerralla. Kumpikin käytäntö on toiminut hyvin meillä. Jokaisen perheen kannattaa itse kokeilla kumpi on parempi.

Meillä lapset saavat itse päättää mihin rahan käyttävät. Rahaa ei kuitenkaan saa lisää, jos annetun summan tuhlaa turhuuksiin. Isompien on turha tulla loppukuusta itkemään, että ei ole rahaa bensaan. Jos bensaan ei ole rahaa ei auta kuin kävellä. Summat on meillä sen mukaan laskettu, että ne riittävät siihen mihin tarvitsee..

Pojalla 9v ei ole viikkorahaa. Jos jotain haluaa keskustellaan ja annetaan rahaa tarpeen mukaan. Isompana voi olla viikko- tai kuukausirahan käyttöön otto tarpeen.

Meillä ei ole 10-vuotiaalla viikkorahaa. Olen ajatellut, että otamme viikkorahan käyttöön, kun sille tulee todellinen tarve ts. lapsi nostaa sen itse esille :)

Edited by upsis

Mulla vanhempi poika on nyt 9-vuotias ja en maksa varsinaisesti viikkorahaa, mutta oon antanut hänelle karkkipäivän karkkirahat kerran kuukaudessa käteisenä. Näin hän pääsee itse opettelemaan vähän rahan käyttöä ja punnitsemaan sitä, että käyttääkö kaiken karkkiin vai pistääkö osan säästöön.

Tämän lisäksi ollaan tehty kotityölista, mistä voi ansaita tulevaa kesälomamatkarahaa varten rahaa säästöön sillä edellytyksellä, että oma huone on siisti. Eli periaatteessa vaikka olis tienannu "tonnin" kotitöillä niin senttiäkään ei tipu, jos oma huone ei ole siisti. Kotitöistä sitten maksetaan työn suuruudesta riippuen, esim. roskisten vienti on ollut 20 senttiä per kerta ja lattioiden pesu tai imurointi kerran viikossa 2 euroa per kerta.

Katotaan, miten kuviot tästä muuttuu, kun herra kasvaa.

Meillä 8-vuotias ei saa minkäänlaista viikkorahaa vielä.

Me jo aloitettiin jonkinlainen käytäntö, mutta se kuihtui tosi nopeasti. Se käytäntö oli sellainen, että tyttö saisi 10€ kerran kuussa, kun hoitaisi roskisten viennin aina kun ne on täynnä. Koska 7-8v (oli 7v kun tuosta sovittiin) on vielä aika pieni huolehtimaan itse tuosta niin ajatuksena oli toki se, että aikuiset voi ainakin alkuun muistuttaa asiasta ettei tokikaan tarvitse itse muistaa ihan täysin huolehtia. 

Mutta se kuihtui tosi nopeasti, koska tytöllä ei oikein ollut motivaatiota tehdä tuota. Ja hänelle ei siis rahan saaminen auttanut motivaatioon eli kyseessä ei ollut mikään "haluan rahat, mutta en jaksa tehdä mitään" vaan hän suoraan sanoikin, että ei raha kiinnosta, kun yritettiin rahalla motivoida :D

Katsotaan sitten jossain kohtaa uusiksi, kun tulee vähän ikää. Tyttö on kyllä kiltti tapaus ja auttelee kotona joka tapauksessa hommissa jos käsketään (välillä käskemättäkin) eli ei tosiaan oo siitä kiinni, että olisi tarvetta opettaa niitä kotitöitä ja niihin asennoitumista. 

Noh, nyt kun tään kirjoitin niin tuli fiilis, että pitäiskö tässä siis antaa sitä viikkorahaa jo muutenkin, kun kerta auttelee kyllä pyydettäessä tai pyytämättä, mutta toisaalta mun ajatus on se, että ekaluokkalainen ei sitä rahaa nyt vielä niin tarvitse. Itsekin oon saanut kuukausirahaa vasta teini-iässä. :girl_sigh: Viikkorahaa en ikinä.