Sign in to follow this  
Followers 0
Mischa

Turvotus

9 posts in this topic

Lueskelin, että loppuraskaudessa turvotus kuuluu ihan asiaan eikä siihen voi juurikaan vaikutta, mutta siitä huolimatta: Olettekö löytäneet keinoja, jolla turvotusta saisi vähenemään? Itselläni on loppuraskauden aikana tullut ympärivuorokautista turvotusta lähinnä jalkoihin - kun sääriluun kohdalta painaa niin montut jää ihoon. Olen yrittänyt kävellä kohtuullisesti, pitää jalkoja ylhäällä, juoda vettä (ehkä en juo ihan riittävästi kuitenkaan..) ym. mutta aina vaan turvotusta on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sama juttu, nyt muutaman päivän verran ollut tuota turvotusta, nilkoissa ja sormissa sen huomaa. Uskomatonta, miten vaan voi turvottaa, kun juoksuttaa kuitenkin pissillä jatkuvasti. En oikein usko, että tässä loppuvaiheessa enää mikään auttaa. Anananasta ja mansikkaa ajattelin itse vielä kokeilla ja vaihdoin teen vihreään, kun turha enää sitäkään kai vältellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin eilen jalkahoidossa, jossa tehtiin jalkahieronta ja se laittoi nesteet liikkeelle oikein kunnolla! Heti hieronnan jälkeen jalkaterät näytti ihan erilaiselta kun hoitoon mentäessä. Koko illan ja viime yön ravasin vessassa ja tänään on ollut paljon kevyempi olo. Jopa sormukset on mahtunut pitkästä aikaa sormiin.

Eli suosittelen jalkahierontaa. Ei kun miehet vaan hommiin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tehokkaimmin auttanut runsas veden juominen. Heti kun on semmoinen päivä etten muista juoda kovin paljoa, illalla jalat on kuin tukit. Myös kunnon tukisukat oli aika tehokkaat, mutta nyt loppuraskaudesta niitä on liian vaikea pukea, ja kuumakin niiden kanssa tulee.

 

Ananasta, greippiä ja mansikkaakin olen syönyt ja ehkä niistä jotain apua on, ja tietysti suolaisten ja mausteisten ruokien välttämisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla auttoi edellisessä raskaudessa loppuvaiheessa vyöhyketerapia jonkun verran :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävely auttaa aika hyvin, tosin vain hetkellisesti ja etenkin iltaisin jalkojen hieronnasta on suuri apu, niin saa paremmin nukuttua. Helteillä ei kyllä taida kokonaan päästä turvotuksesta eroon millään. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies hieroi eilen illalla mun jalkoja ja se tosiaankin auttoi ja tosi nopsaan. Ei se siis kokonaan vie turvotusta, mutta suurimman osan :). Kannattaa siis kokeilla, ja ei se nyt mitenkään ikävältäkään tuntunut ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvotukseen on moni, mm. mun neuvolan terkkari, suositellut lymfaterapiaa. Pitäis kuulma pistää nesteet tehokkaasti liikkeelle. Jo yhdestä kerrasta saattaa olla apua, mutta asiaa fysikaalisesta hoitolasta tiedusteltuani, suosittelevat raskausturvotukseen kahta käyntiä, joissa max viikon tauko välissä.

 

Itse oon syönyt tosi paljon ananasta, kun siitä muutenkin tykkään, sekä mansikoita. Koen, että mulla auttaa yllättävänkin hyvin noi ruoka-aineet. Myös muu vesipitoinen ruoka, kuten kurkku ja vesimeloni, ovat kovassa kulutuksessa. Toki vettä kannattaa muutenkin juoda melko runsaasti, tosin mulla yli 2 litraa päivässä oli jo liikaa, ja melkeen vaan pahensi asiaa. Suola tietty kannattaa jättää aivan minimiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0