Sign in to follow this  
Followers 0
Suskis

Ensimmäisessä synnytyksessä eppari, miten toisessa?


37 posts in this topic

Alkoi mietityttämään, että jos ensimmäisessä synnytyksessä leikattiin väliliha, niin kuinka yleistä on, että myös toisessa synnytyksessä joudutaan leikkaamaan väliliha. Ja jos epparia ei tehdä, niin kuinka yleistä on, että toisessa synnytyksessä repeytyy pahoin.

 

Eli vastaathan kyselyyn vain, jos sinulle on ensimmäisessä synnytyksessä tehty episiotomia! Kaikki saa tietty kommentoida ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle leikattiin ekassa synnytyksessä eppari, toisessa ei.

 

Pieni repeämä tuli, mutta pystyin istumaan jo sairaalassa. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen en istunut kunnolla kolmeen viikkoon. Toisessa synnytyksessä kätilö hautoi välilihaa kuumalla pyyhkeellä aina ponnistusten välissä, tiedä sitten kuinka paljon siitä oli apua. Ja ainakin mulla tuo luonnollinen repeämä parani huomattavasti nopeammin kuin eppari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä leikattiin eppari imuvedon takia.

 

Toisella kerralla epparia ei tehty. Kaksi pientä repeämää tuli, 2 tikkiä per repeämä. Istuinpa minäkin jo samana päivänä, mutta kipeydyin parin viikon kuluttua synnytyksestä uudestaan. Tämä varmasti johtuu siitä että mies palasi töihin ja jouduin olemaan koko päivän jalkeilla esikoisen kanssa. Eppari vihoitteli aikanaan kolmisen viikkoa, ja koko sen ajan otin tosi rauhallisesi muutenkin kun esikoisen oli kyseessä :) Summa summarum, eppari oli toooosi paljon kipeämpi mutta tokalla kerralla alapää vihoitteli rasituksesta johtuen suhteessa pidempään. Epparin vuoksi söin särkylääkkeitä kuin näkkileipää, repeämiin taisin ottaa vain pari kertaa satsin panadolia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessä eppari leikattiin, toisessa ja kolmannessa ei.

 

Kaksi viimeistä synnytystä sujuivat ilman sen suurempia "taisteluvammoja", eli pieniä nirhaumia mutta ei tikattavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä eppari imukupin vuoksi. Toinenkin synnytys oli imukuppisynnytys, mutta ei leikattu. Muutama ihan pieni repeämä tuli, paranivat paljon nopeammin kuin epparihaava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa leikattiin eppari ja tokassa myös. Toinen synnytys oli imukuppisynnytys ja SATKs:ssa kuulemma leikkaavat sillon rutiinisti epparin. Muita "vammoja" ei tullut kummassakaan, kun nuo epparit. Kummatkin parani tosi nopsaan, eikä olleet kipeitä joten istuminen onnistui synnytyksen jälkeen normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytksessä eppari leikattiin, toisessa ja kolmannessa ei. Toisella ja kolmannella kerralla tuli pieniä repeämiä, joista selvittiin muutamilla tikeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään käynyt niin, että aiempi "eppariarpi" on revenny tai vastaavaa synnytyksessä? :rolleyes: saa nähä selvitäänkö täl kertaa ilman epparia, ei niit pahoja repeämiäkää halua, mut kyl mielummin pienet repeämät, jotka paranee paremmin ku eppari eivätkä oo niin kipeitäkää.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei eppariarpi onneksi vihoitellut mitenkään, vaikka edellisestä synnytyksestä oli vain 1 v 8 kk. Mulle tuli pari pientä repeämää, yhteensä 4 tikkiä. Istuin jo samana päivänä. MUTTA koska hoidan esikoistakin kotona niin alaosasto alkoikin vihoitella pari vkoa synnytyksestä, eli sitten kun mies lähti töihin. Liikaa rasitusta, mutta eipä sitä voinut välttää. Eli kivuitta olisin selvinnyt ellen olisi joutunut olemaan seisaaltani liki koko päivää. Oli tosi masentavaa kärvistellä kipeänä kahden lapsen kanssa kotona :( Siltikään en ollut lähellekään yhtä kipeä kuin epparista aikanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäpäs kysyn tässä ketjussa, että onko muita, joilla epparit ei ole olleet kipeitä? Yleensähän on aina oletus, että eppari on kipeämpi/paranee hitaammin, kuin repeämä.

 

Mulla siis epparit eivät ole olleet kipeitä ja istuminen on sujunut jo synnytyssalissa. Toisessa synnytyksessä tehtiin vähän isompi eppari (imukupin takia), eikä sekään ollut kipeä. Kahden viikon päästä synnytyksestä tyttö joutui lastenosastolle RSv:n takia ja sielä nukuin nojatuolissa viikon. Sillon haava alkoi tuntumaan, mutta kipeä ei ollut.

 

Kaverilla on leikattu 3 kertaa eppari, jotka eivät ole olleet kipeitä. Neljännessä synnytyksessä kätilö ei ollut suostunut epparia leikkaamaan, joten kaveri oli revennyt ja parannellut haavojaan pitkään ja kuulemma kipeä oli.

 

Onko siis muita "kummajaisia", joilla menee vissiin jutut vähän päinvastoin, kun yleensä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kiva päästä näkemään vastaukset tässäkin kyselyssä vastaamatta itse (ei ole kokemuksia synnytyksistä) :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laittanut "vain vastaukset" kohtaa, kun mulla ainakin ton "Äänestä!"-napin vieressä on "Show results"-nappi, jota klikkaamalla näkee sen hetkisen tilanteen. Sitten, kun tulee uusiksi ketjuun, niin on taas kyssärit, mutta tolla napilla mä ainakin saan ne vastaukset näkyviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä leikattiin eppari, toisessa ei. Pieniä repeämiä tuli ja niihin laitettiin muutama tikki, mutta paaaaljon nopeammin paranivat kuin tuo ekan synnytyksen epparihaava!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut epparihaava ollenkaan kipeä. Pystyin istumaan heti sairaalassa ihan hyvin. Tokassa synnytyksessä ei leikattu epparia enkä muista että olis tikkejäkään tarvinnut laittaa.

 

Mun mielestä ne pienet nirhaumat on paljon kipeämpiä kuin eppari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla leikattiin ekassa, mutta toisessa ei. Toisessa tuli vain pieniä repeämiä/nirhaumia, jotka paranivat kovin nopeasti. Ekan synnytyksen jälkeen meni jokin aika ennen kuin pystyin kunnolla istumaan, mutta toisen synnytyksen jälkeen istuin jo seuraavana päivänä (vauva syntyi yöllä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa leikattiin (en jostakin syystä pääse vastaamaan pelkkää "kyllä" :huh: )

Ekassa oli kipeä, toisessa ei koko asiaa huomannut. Uskoisin että leikkaajalla ja ompelijalla on paljon tekemistä kipeyden ja parantumisen keston kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa leikattiin, tokassa ei. Repeämiä tuli tokassa synnytyksessä, mutta ihan niinkuin sanotaan, ne paranivat paljon nopeammin kuin epparihaava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ekassa synnytyksessä eppari ja repeämä. toisessa ei epparia eikä repeämiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa (-99) leikattiin eppari ja lisäksi 2-asteen repeämiä. 5pvää olis sairaalassa, kotiuduttua ei vielä pystyny istumaan normaalisti.

 

Tokassa (-10) ei leikattu, mutta tuli 2-asteen repeämät ja reipas määrä tikkejä. 2pvää sairaalassa, istuin jo 12h synnytykseksesä (kätilöt kyllä sano ettei vielä kannataisi), kivuttomuus varmaan johtui särkylääkkeistä, joita otin jälkisuppareihin (synnytys oli ilman lääkkeitä tms.). Kotona ei enää tarvinnu särkylääkkeitä.

 

Nyt kolmatta odotellessa, hirvittää taas repeäminen, kun mulla on ollut taipumus niiden marpien "kovettumiseen" ja on menny monta kuukautta ennen kuin ovat pehmenneet niin, että ei kiristä ja että kammaritouhut on alkanu luistaa ilman alkukipuja.. =/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta leikattiin iso eppari, jonka äkäinen kätilö ompeli miten sattuu (noh, sanon aina tätä kertoessani että "ompeli päin persettä"). En pystynyt istumaan kunnolla puoleen vuoteen, ensimmäiset pari kuukautta niin kivuliaita, että hädin tuskin kykenin nostelemaan vauvaa itse. Kahdeksan vuoden kuluttua synnytyksestä arpi ei ole vieläkään kunnolla parantunut, aristaa painellessa ja joskus istuessakin, ihan syvältä kudoksista asti...

 

Tokasta tuli 2. asteen repeämät, joihin joitain tikkejä. Parani istumakelpoiseksi muutamassa päivässä ja n. parin viikon kuluttua ei tuntunut enää missään.

 

Kolmannesta jos jompaakumpaa noista "hauskuuksista" voi toivoa niin valitsisin mieluummin repeämät. Oman kokemukseni mukaan ainakin omassa kehossani ja rauhallisen kätilön ompelemina paranevat niin paljon nopeammin ja varmemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha ketju, mutta mietinnässä nämä asiat.

Ekassa synnytyksessä leikattiin lopuksi eppari imukuppia varten. Paranin 3:ssa viikossa.

"Paikat" tuntuu kireämmiltä nykyään kuin ennen synnytystä. Mietin että näinköhän sitä sitten repeää seuraavassa synnytyksessä :unsure:

Muilla tämmöisiä kokemuksia, miten on mennyt?

Synnytyksestä 1v3kk ja seuraava edessä noin puolen vuoden päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lakkasi ekassa synntyksessä leikattu eppariarpi kiristelemästä noin vuoden kuluttua synnytyksestä, mutta aina se tuntui siellä sellaisena kovempana, joustamattomana kohtana. Tokan ja ekan synnytyksen välille tuli aikaa 5 v 10kk, en ehdottomasti halunnut epparia, välilihaa lämmitettiin kauratyynyllä ja kätilö venytti sitä käsin ja isopäinen poika tuli ulos ilman että sain nirhaumaakaan. Lisäksi toisen synnytyksen jälkeen ei vanha eppari arpikaan ole enää tuntunut niin kovalta, kai se siinä rytinässä venyi vähän.

Sulle tosin tulee niin paljon lyhyempi väli synnytyksille, että ymmärrän jännityksesi, kyllä sitä itsekin mietti enemmän parina ekana vuonna synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä eppari plus repeämä, toinen synnytys noin kuukauden kuluttua, jännittää iha sikana kuinka käy nyt. Synnytysten välillä reilu 1,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0