Strutsi

Äidinmaidon luovuttajia?

27 posts in this topic

Löytyykö täältä äidinmaidon luovuttajia?

 

Miten homma toimii käytännössä?

 

Kuinka paljon maitoa pitää tulla, että voi luovuttaa?

 

Milloin luovutuksen voi aloittaa?

 

Onko siitä hirvittävästi vaivaa?

 

 

 

Oma äitini on aikanaan luovuttanut meidän molempien sisarusten imetysaikana ja minua kiinnostaisi myös. Tuntuu, että maitoa tulee ihan hyvin, mutta tuleekohan sitä riittävästi, että voisi luovuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen luovuttanut maitoa nyt noin 4kk. Aloitin vauvan ollessa 1kk ikäinen. Oma tyttö sai sairaalassa luovutettua maitoa ja ajattelin että ehkä näistä mun maidoista on sitten hyötyä jollekin toiselle pikkuiselle.

 

Miten homma toimii käytännössä?

 

Helsingin seudulla maitoa kerää Ravioli, jonne soitetaan ja ilmottaudutaan luovuttajaksi. Sen jälkeen ne ottaa maidoistasi bakteeriviljelmän todetakseen maidon puhtaan laadun. Lisäksi luovuttajan pitää käydä HIV-tesissä, vaikka se olisi tehty jo raskausaikana.

 

Maitoa pumpataan joko manuaalisella tai sähköpumpulla. Itse olen pumpannut Aventin pumpulla. Maito jäähdytetään ja pakastetaan tarkkojen ohjeisen mukaisesti. Kerran viikossa (tai harvemmin jos maitoa vähän) maidot haetaan minulta kotoa.

 

Luovutuksessa on oltava tarkkana hygienian suhteen: pumppu pestävä ja steriloitava joka käytön jälkeen, rinnat pestävä, kädet pestävä ja desinfioitava sekä kuivattava paperipyyhkeisiin, kertakäyttöiset liivinsuojat kestosuojien sijaan. Luovuttavan äidin on myös oltava päihteetön, tupakoimaton ja lääkkeitä ei saa käyttää.

 

 

Kuinka paljon maitoa pitää tulla, että voi luovuttaa?

Taisi olla n 2-3dl/pv.

 

Milloin luovutuksen voi aloittaa?

Kun vauva on alle 2kk. Luovutusta voi jatkaa kunnes vauva 6kk.

 

Onko siitä hirvittävästi vaivaa?

Alussa tuntui aika työläälle ennen kuin tuli rutiiniksi(ja kun vauva oli vielä pieni). En ehkä jaksaisi jos maitoja ei haettaisi kotoa (kuten jossain haja-asutus alueella).

 

Luovuttajista on pulaa koko Suomessa! Suosittelen luovuttajaksi ryhtymistä. Jos se tuntuu liian työläältä tai maidon määrä vähenee, sen voi aina lopettaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö tuo 2-3 dl tulla "ekstraa" vauvan syönnin päälle?

 

Miten käytännössä hoidatte vauvan syötöt ja lypsämisen?

 

Muoks: soitin Satakunnan keskussairaalaan ja kysyin. 300 ml päivässä on vähimmäisluovutusmäärä. Kamat odottaa siellä, jos Miäs ehtis ne sieltä hakea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pitääkö tuo 2-3 dl tulla "ekstraa" vauvan syönnin päälle?

 

Miten käytännössä hoidatte vauvan syötöt ja lypsämisen?

 

Jep, 2-3dl siis luovutukseen.

 

Mulle paras aika pumppaukseen on ollut aamu. Illalla tulee paljon vähemmän ja en viitsi ottaa riskiä että oma typy jää nälkäiseksi. Jotkut pumppaa useamman kerran päivässä, mutta mä en ole jaksanut pestä pumppua ja tehdä desinfiointeja yms kun kerran päivässä. Ja silloin alussa mulla tuli helposti tuo 3dl/pv täyteen, nykyään vähemmän. Mutta silti ne haluaa edelleen pitää minut luovuttajana kun niitä on niin vähän (jokainen pisara on siis arvokasta).

 

Tsemppiä pumppailuihin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Milloin luovutuksen voi aloittaa?

Kun vauva on alle 2kk. Luovutusta voi jatkaa kunnes vauva 6kk.

 

 

Strutsi, eikös sinun ole liian myöhäistä aloittaa tuo luovuttaminen? Kun vauvan pitää olla alle 2kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielellään ovat kuitenkin mun maitoa vastaanottamassa... Lienee aikamoinen pula luovuttajista.

 

Miksi ei saisi aloittaa sen 2 kk jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Luulen(en ole 100% varma) että siinä on alunperin syynä se että luovuttajia ei viitsi ottaa vain pariksi kuukaudeksi. Kun HIV- ja bakteerikasvutestaus on kuitenkin kallista ja aikaa vievää. Mutta kuten jo aiemmin mainitsinkin, luovuttajista on pula. Eli näistä 2-6kk "säänöistä on pitänyt joustaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun poika oli ihan pikkurääpäle, multa tuli maitoa toooosi reilusti. Otin yhteyttä alueen äidinmaitokeskukseen, mutta maidonluovuttajia oli kuulema niin paljon että ei tarvinnut luovuttajia enempää. Olin tosi ihmeissäni, sillä olin kuullut just päinvastaista tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopettelin luovuttamisen noin kuukausi sitten ja silloin sanottiin että pääkaupunkiseudun maitotilane on hyvä. Taitaa vaihdella aika paljon tuo luovuttajien määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta on hienoa että ihmiset jaksavat nähdä pikkasenkin vaivaa maidon luovuttamisesta *sydän*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli maitoa niin runsaasti, että kun pakastin oli jo täynnä minigrip-pusseja, aloin pohtia luovuttamista. Muistaakseni vauva oli silloin kuukauden ikäinen. Kävin sairaalassa hakemassa aloituspullot ja sain samalla ohjeet pumpun keittämiseen ja rintojen pesemiseen. Maitopullot käytiin kotiovelta hakemassa joka toinen päivä, mikä olikin älyttömän hyvä juttu. Jouduin tosin laittamaan aina herätyskellon soittamaan, koska hakija oli oven takana jo klo 7.00 (asumme niin lähellä sairaalaa). :blink: En kokenut pumppaamista mitenkään vaivalloisena, eikä pesemisistäkään erityistä vaivaa ollut. Joka tapauksessa olisin pumpannut maitoa pakastimeen. Parempaan käyttöön se kuitenkin meni muiden vauvoille! Oma vauva sai siltikin tarpeeksi, ja loput pakastetut maidot jouduin imetyksen päätyttyä heittämään viemäriin. Kovin kauaa en lopulta luovuttanut, vajaa kaksi kuukautta. Sitten maidon tulo tasaantui sen verran, etten enää saanut yli vaaditun määrän pumpattua.

 

Minun ei tarvinnut maitoa pakastaa, vaan säilytin sitä steriloiduissa pulloissa jääkaapissa. Mutta sehän käytiinkin hakemassa joka toinen päivä, joten ei ehtinyt mennä huonoksi. Ja jos aivan oikein muistan, perjantain maitoja ei saanut luovuttaa, koska seuraava haku oli vasta maanantaina. Kaiken kaikkiaan maidon luovuttamisesta jäi hyvä mieli (mitä nyt pullojen nouto olisi voinut olla inhimillisempään aikaan), eikä siitä maksettu korvauskaan ollut aivan pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkähän mahdetaan suhtautua inhaloitaviin astmalääkkeisiin? Yritin soittaa äidinmaitokeskukseen, mutta sieltä ei ikinä vastattu ja luovuttamiset jäi luovuttamatta. Olen kuullut astmalääkkeistä monenlaista tietoa ja voisin ajatella luovuttavani maitoa seuraavan lapsen kohdalla. Niin paljon sitä maitoa on mennyt hukkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Luovutuskeskuksessa on oma lääkäri jolta kunkin lääkkeen käyttö luovutuksen aikana tarkistetaan. Eli vaikka imettäessä voisikin käyttää jotain lääkettä, sitä ei välttämättä voi käyttää luovuttaessa. Esim minä olen migreenipotilas ja käytän Panacodia kohtauksiin. Imettäessä Panacodin käyttö on ok (tosin tästä nykyään uutta tietoa) mutta luovuttaessa minun piti pitää 2vrk tauko Panacodin oton jälkeen.

Edited by Glenda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen nyt luovuttamassa maitoa jo toisen kerran, siis toisen lapsen kohdalla. Aikanaan esikoisestakin piti alkaa luovuttaa, mutta jotenkin se jäi. Sitten kakkosen ja tämän kolmannen aikana olen maitoa luovutellut. Kakkosemme sai vastasyntyneiden osastolla ollessaan luovutettua maitoa silloin aikanaan ja näin itse omin silmin, että siellä on todellakin vauvoja, joiden oma äiti saattaa olla kaukanakin ja pienelle vastasyntyneelle se äidinmaito (olkoonkin ettei ole oman äidin maitoa) on parasta mahdollista ravintoa.

 

Täällä maito haetaan kolme kertaa viikossa kotiovelta, vähimmäismäärä mikä kerrallaan on maitoa oltava on 500ml. Maito kerätään steriileihin sairaalan pulloihin, jotka säilytetään jääkaapissa. Maito voi olla kahden pvän ikäistä, eli esim ma on hakupvä, joten siihen hakuerään kerätään maitoa la-ma- ajalta. Perjantain aikana lypsettyä maitoa ei niihin pulloihin siis voi laittaa.

 

Itse lypsän maidot omalla pumpulla, jonka steriloin joka kerran jälkeen ja laitan jäähtyneenä sitten käyttövalmiiksi seuraavaa lypsykertaa odottamaan. Lypsän maitoa samalla kun vauva syö, eli vauva syö yhdestä ja minä pumppaan toisesta rinnasta. Näin on helpointa, sillä pääsen "eroon" näistä velvollisuuksista samalla kertaa. Meidän vauvat eivät nukahda syötyään, joten olisi melkoisen työlästä jos imetyksen jälkeen vasta alkaisin maitoa lypsää. Minulta haetaan maitoa joka kerta siinä litran verran ja lypsän maitoa lähes joka imetyskerralla, paitsi öisin. Eli kokisin, että suht vaivatta tuo maidon luovutus sujuu.

 

Täällä sai muistaakseni luovuttaa kunnes vauva on 4kk ikäinen, mutta en muista mihin mennessä se piti aloittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella täytyy ekstramaitoa tulla vähintään 2,5dl vuorokaudessa ja luovutus täytyy aloittaa ennen kuin vauva on 2kk ja lopettaa kun vauva on 3kk. Tieto parin kuukauden takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä vanhaa ketjua jos löytyy uudempia kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Esikoisen aikana maitoa tuli ihan yli tarpeen joten nyt ajattelin ottaa jo sairaalassa puheeksi maidon luovuttamisen.

 

Kuinka pienestä alkaen olette alkaneet luovuttaa maitoa? Arveluttiko aluksi maidon riittävyys vai oliko homma jo selvä siinä vaiheessa kun aloitte luovuttaa? Onko joku lainannut sairaalasta pumppua, millaisia mahtaa olla TAYSissa tarjolla? Itse en saanut kunnolla maitoa irtoamaan kuin siten että vauva söi samaan aikaan toista rintaa joten tarvisin yhdellä kädellä toimivan pumpun mutta omani ei ole vielä saatavilla hetkeen. Pitääkö sitä sitten aina soittaa että maitoa olisi nyt haettavana vai miten homma toimii? Tulisiko sitten sen kolme kertaa viikossa olla maitoa tarvittava määrä vai riittääkö vähempikin jos ei aina ole ollut mahdollisuutta pumppailla? Mitäs muuta kannattaa huomioida?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tällä viikolla lopettamassa luovuttamista, joten melko tuoreita kokemuksia luovuttamisesta löytyy.

 

Ehdin aloittaa maidon luovuttamisen juuri ja juuri sallitun ajan puitteissa, eli hieman ennenkuin vauvani täytti 2kk. Vauva on esikoinen, joten alkuun jännitin maidon riittämistä, vaikka olin luovuttamista harkinnutkin jo etukäteen. Päätin kuitenkin aloittaa, kun vauvani lopetti syömisen yöllä ja aamuisin joka tapauksessa oli toinen rinta pumpattava tyhjäksi oman olon helpottamiseksi. Oikeastaan koko ajan on hieman mietityttänyt maidon riittävyys omalle vauvalle, mutta hyvin on pikkuinen kuitenkin kasvanut.

 

Sain äidinmaitokeskuksesta rintapumpun lainaan (TAYS). Siellä on ilmeisesti uudempiakin sähköpumppuja, mutta itse sain sellaisen 60-luvun melkoisen isokokoisen pumpun. Pumppu on järeästä ulkonäöstään huolimatta helppo ja miellyttävä käyttää, mutta se on kyllä melkeinpä kiinteästi sijoitettava johonkin, missä aina pumppaa (meillä keittiössä pöydän kulmalla). Maito haetaan kotoa automaattisesti ma,ke ja pe aamuisin ja jos maitoa ei ole, niin äidinmaitokeskukseen täytyy soittaa edellisenä päivänä tai saman päivän aamuna, ettei hakija sitten tule. Vähimmäismäärä maitoa on kerralla 500ml, mutta itselleni jäi epäselväksi onko tämä vain maidon hakemisen edellytys vai eikö äidinmaitokeskus ota vastaan ollenkaan sitä pienempiä maitomääriä kerralla. Maidothan voi myös viedä sairaalalle itse. Tein itse muutamia reissuja luovutuksen aikana, eli silloin vain ilmoitin, että minä päivinä maitoa ei ole. Yhteen erään saa kerätä kahden edellisen vuorokauden maidot, eli tosiaan perjantain maidot eivät kelpaa maanantain erään. Pumpatut maitoerät piti jäähdyttää jääkaapissa ja jäähdytetyt erät sai yhdistää lasipulloon, jossa maito luovutettiin hakijalle.

 

Nykyohjeen mukaan luovutus täytyy lopettaa, kun vauva täyttää 3kk. Omalla kohdallani luovutusaika jäi melko lyhyeksi (reilu kuukausi) ja seuraavan vauvan kohdalla ehkä rohkenen aloittaa aikaisemmin, mikäli maitoa edelleen tulee reilusti. Toisaalta juuri eilen totesin miehelleni, että aikansa kutakin, toisaalta olen ihan tyytyväinen, että luovutus loppuu. Vaikka vaiva on kovin pieni, niin vaiva kuitenkin. Tosiaan pumppusetin osat täytyy jokaisen käytön jälkeen pestä ja keittää. Pientä stressiä itselle aiheutti aina tuo kerralla vaadittava 500ml, kun lähinnä pumppaamisen tarve oli aamuisin. Pieni ja melko mitätön asia sekin, mutta mainitsempa kuitenkin, eli hormonaalista ehkäisyä ei voi aloittaa luovutuksen aikana, vaikka oman vauvan imetyksen yhteydessä voikin minipillereitä käyttää. Muuten itse en lääkkeitä käytä, paitsi inhaloitavia astmalääkkeitä ja ne eivät luovutusta estäneet.

 

Ehdottomasti suosittelen luovuttamista, jos vaan maitoa tuntuu riittävän yli oman tarpeen. Olen tyytyväinen, että rohkenin itse aloittamaan. Pienellä vaivalla saa aikaan melko paljon hyvää! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin itse luovuttamisen kun vauva oli 1kk. Täällä (OYS) saa luovuttaa sinne asti että vauva on 6kk vanha eli minä saan vielä 3kk. Sain sähköpumpun lainaan ja pumppaan normaalisti 5-6 kertaa vuorokaudessa, aina kun vauva syö. Mukana pumpulle tuli kaksi "suppiloa" (en muista oikeaa termiä =D se rintaa vasten tuleva asia) ja pulloa, mutta tilasin itse Aventilta kolme pienempää suppiloa ja itsellä oli pulloja valmiina. Kaikkiaan on siis kuusi suppiloa ja pulloa, jotka keitän kerran päivässä. Täällä voi soittaa milloin vain auton hakemaan maitoja. Kaikkien maitojen pitää olla pakastettua, mutta itsekin kerään 2-3vk määrän kerralla ja hakija tuo samalla lisää keräyspulloja.

 

Aluksi oli vaikeaa pestä kädet riittävän huolella ja maitoon oli päässyt bakteereita, mutta kun pesen kestovaipat erillään kestoliivinsuojista, pesen kädet saippualla aina kakkavaipan vaihdon jälkeen ja ennen pumppausta, ei enää ole ollut ongelmaa. Asennoitumista se hieman vaatii ja tarkkuutta, mutta kun tietää että voi auttaa apua tarvitsevia keskosia ja muita, on se sen arvoista. OYS maksaa 20e / litra hyväksytyistä maidoista.

 

Ainakaan täällä ei inhalaattori ole ongelma luovutukseen, itsekin joudun käyttämään astmalääkkeitä päivittäin.

 

Minulla tulee tällä hetkellä 6-7dl päivässä luovutukseen. Onko joku kokeillut tietoisesti lisätä oman maidonsa määrää? Joku kertoi että oli vain pumpannut tiheämmin ja antanut vauvan olla rinnalla enemmän, mutta kuinka tiheästi käytännössä pitäisi? Minua kun ei haittaisi vaikka maitoa tulisi enemmänkin, mutta mietityttää että pitääkö sitten rintoja olla tyhjentämässä tyyliin 1h välein? = )

 

Näissä tosiaan aika paljon on siitä laitoksesta kiinni mihin luovuttaa, että mikä on minimimäärä (oysissa ei ole), milloin saa alkaa luovuttaa (oysissa milloin vain), mihin asti saa luovuttaa, haetaanko kotoa vai ei, pitääkö olla pakastettua luovutusta varten yms. Kannattaa aina soitella itse sinne lähimpään sairaalaan että mikä siellä on käytäntö. Ne kun muuttuukin matkalla ja foorumeilta voi saada vanhaa tietoa =)

 

Mutta suosittelen kyllä kaikkia luovuttamaan jos vain pystyy. Hieman hankalaa on joskus ollut jos käy kaupungilla tai kylässä kun maitoa tulee niin paljon että pitää päästä viimeistään 4-5h välein tyhjentämään niin pidemmälle matkalle pitää ottaa käsipumppu + pullo + desinfiointiaineet mukaan. Mutta koskaan ei voi tietää milloin oma vauva tarvitsee apua (ja on se raha ihan kiva lisä ;)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyskö täältä apua :)

Vauva on nyt vähän reilu viikon ja koko raskausajan suunnittelin luovuttavani maitoa.
Minulle on kaksi lasta ennestään ja he ovat olleet täysimetyksellä, mutta en ole ikinä heidän imetysaikana pumpannut maitoa.

Nyt ongelma on se että olen aamuisin tyhjentänyt rinnat pumpulla (heruu kohtalaisesti, n. 100 ml per rinta), mutta kun vauva on tästä jonkinajan päästä herännyt syömään
niin sille syömiselle ei ole tullut loppua, siis eilenkin roikkui rinnalla kolmeen-neljään asti iltapäivällä eikä vain tuntunut saavan tarpeeksi! Eikä myöskään suostunut syömään tuttia eikä nukkumaan päiväunia tuona aikana.

Tänään en sitten aamulla uskaltanut tyhjentää ettei tulisi samanlaista päivää kuin eilen, ja vauva onkin ollut kuin eri ihminen, nukahti aamusyötön päälle heti, eli tuli kylläiseksi.
Miten minun siis pitäisi tuo pumppaus hoitaa että vauva saisi tarpeeksi maitoa mutta maitomäärä myös lisääntyisi? En voi istua imettämässä kokoajan (vaikka sehän se tehokkain nostattaja olisi) kun on kaksi isompaakin (alle neljävuotiasta) lasta hoidettavana..

Pumppuna minulla on tällä hetkellä käsikäyttöinen Avent Manual, ja mietin että onkohan se "suuaukko" liian pieni nänneilleni?
Nännin ympärille jää punainen rinkula kun on hinkannut pumpatessa siihen suuaukkoon.. Jouduin jättämään sen hierovan kumin pois kokonaan kun nännit tulivat niin aroiksi. muoks. saan sairaalasta sähköpumpun jos alan luovuttaa :)


Mietin jo murheissani että tähänkö se nyt kaatui, etten saakkaan enempää maitoa kuin omaan tarpeeseen..
Että olisiko jollakin vinkkejä miten edetä tästä tilanteesta?
 

Edited by sintti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en vielä hätäilisi tai kiirehtisi asian kanssa :) sun lapsi on kuitenkin tosi pieni vielä ja maidontuotanto vielä kehittymässä.. Syökö vauva aina molemmista rinnoista? Olisiko mahdollista esimerkiksi pumpata toisesta, kun lapsi syö toisesta? Ja kai se tyhjemmänkin rinnan pumppaaminen stimuloi sitä maidontuotantoa. 

 

Nännejä on varmaan tosi eri kokoisin, onhan se mahdollista, että se suuaukko on sulle liian pieni. Tosin nännitkin ovat tossa vaiheessa vielä tosi herkät monella, eli senkin suhteen tilanne voi tasaantua kun iho karaistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syö molemmista.
Lähinnä askaruttaa et miten tuo pumppaus pitäisi järjestää että se ei häiritsisi vauvan syöntiä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luovutin maitoa ekat 4 kk. Täällä pumpun sai sairaalasta lainaan. Maidot piti viedä itse joka toinen päivä, mutta se sujui multa helposti, kun asumme ihan sairaalan vieressä. Nämä käytännöt kuitenkin vaihtelevat eri sairaaloissa. Mä pumppasin maitoa kaksi kertaa päivässä, yleensä sain joku 300-400 ml per päivä. Luovutus sujui ihan mukavasti, tosin pumpun osien keittely oli vähän ärsytävää ja alussa parhaat pumppaushetket hakivat vähän paikkaansa. Ihan mukavasti sain kuitenkin lisätienestiä, ja tärkeää tietty että sairaaloihin saadaan maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luovutan maitoa. Ylimääräistä maitoa tulee 1-1,5litraa päivässä. Pumpun yms puhdistus tulee jo rutiinilla (mikrosteriloija on äärettömän kätevä!!!). Nyt on väsymystä havaittavissa, koska vauva nukkuisi pitkään mutta mun täytyy nousta aikaisin lypsämään, koska en saa nukuttua enää täysien tissien kanssa. Nyt vauva on 4,5kk ja täällä saa luovuttaa sen 6kk. Jatkoa katsotaan kuukausi kerrallaan.

 

muoks. Täällä saa pumpun vuokrattua maitokeskuksesta . Itselläni on sähkökäyttöinen pumppu, joten sillä olen pumppaillut.

Edited by Ina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva lukea teidän juttuja, kun esikoisen aikana mulle tuli niin paljon ylimääräistä maitoa, että meidän pakastin oli aivan täynnä maitopusseja. Harmitti välillä todella paljon, kun joutui kaatamaan 1,5 dl vastapumpattua maitoa viemäristä alas, kun ei sitä saanut mihinkään säilöön. Kuulin silloin äidinmaidonluovutuksesta vasta, kun tyttö oli jo yli 3kk enkä viitsinyt enää ottaa yhteyttä äidinmaitokeskukseen. Parhaimpina hetkinä pussitin 3 puolentoista desin minigrip-pusseja pakkaseen päivässä. Toivottavasti tämän tulevan vauvan kohdalla maitoa tulee myös niin paljon, että saan luovutettua sitä äidinmaitoa tarvitseville. :)

Edited by Della

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä luovutin maitoa pojan ollessa 6vkoa - 6 kuukautta. Ylimääräistä maitoa kertyi 3 dl - 1,3 litraa päivässä ja maidot haettiin kolmesti viikossa kotiovelta. Sairaalalta sain lainaan sähköisen pumpun ja kolme settiä niitä "suppiloita", kerran päivässä keittäminen siis riitti ja varsinkin loppuvaiheessa lypsin paljon myös käsin. Toisaalta maidon luovutus oli ihan kivaa, tiesi sen menevän tarpeeseen ja pienen korvauksenkin sai asiasta, mutta olin silti jotenkin tosi helpottunut kun luovutus loppui, veihän se aikaa ja öisinkin piti välillä nousta pumppaamaan jne.

Äidinmaitokeskuksesta sanottiin jo valmiiksi, että toiset äidit "uivat maidossa" ja yleensä jokaisen lapsen kohdalla, eli seuraavalla kerralla saisi jo synnärillä alkaa luovuttamisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now