Siona

Brion vaunut

536 posts in this topic

Meilläkin on vuoden 2008 lämpöpussi, enkä mä kyllä ole keksinyt, miten ne yläremmit sieltä muka läpi saisi tekemättä pussiin omia reikiä! Viime keväänä sen muutaman viikon, mitä ehdittiin käyttämään rattaissa, pidin vain lannevyötä (Singeissä on turvakaari aika korkealla, enkä mä tosin vieläkään pidä tytöllä niitä olkanauhoja). Tän vuoden uusissa pussiessa ja lämmikkeissä on aukot siellä ylhäälläkin.

 

Jos keksit, kerro mullekin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luovutin, ei sitä saa. Valjaita ei saa myöskään mitenkään fiksusti niin, että käyttäisi vain lannevyötä (tai ainakaan tuo alle yhdeksänkiloinen ei mahdu sitten enää kyytiin :rolleyes: )

Tein pussiin merkit sitä varten, että kunhan saan ompelukoneen toimimaan teen aukot ylävaljaille. Typerää, kun meille nimenomaan myytiin se pussi noihin vaunuihin sopivana <_< Onneksi lapsi viihtyy vielä vaunukopassa, niin ei ole kauhea kiire.

Toinen vaihtoehto olisi tietty ostaa uusi pussi ja käyttää tuota vanhaa matkarattaissa, niihin se nimittäin istuu oikein hyvin...

 

Kombeihin olen muuten ollut ihan tyytyväinen! Autoon ne ei kyllä näppärästi mahdu (varsinkaan meidän pikkuautoon), mutta sitä varten hankittiin matkarattaat. Me jyristellään paljon metsässä, joten halusin isot pyörät. Kaupoissa liikkuminen onnistuu, mutta eihän se kauhean sulavaa ole (=mukavampi lähteä lenkille kuin shoppaamaan :lol:, ehkä ihan hyvä juttu ). Vanhoihin raitiovaunuihinkin ne mahtuvat, mikä on meille tosi iso plussa! Isoin miinus on se, että työntöaisaa ei saa taitettua, joten vievät pituussuunnassa aika paljon tilaa raitiovaunussa ja bussissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kävimme tilaamassa mustat Brio Got. Runko, ratasosa ja vaunukoppa ovat siis kaikki mustia, samoin runkoon sopiva turvakaukalo, joka meni tilaukseen myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin tuota makuupussiasiaa lastentarvikeliikkeestä ja sanoivat että ei sovi 5-pistevaljaisiin ilman yläreikiä. Neuvoivat merkkaamaan yläreikien paikat ja viemään suutarille. Tekevät reiät muutamalla eurolla. Ärsyttää kun ei siitä ostettaessa mitään sanottu. Briolla on muitakin järjettömyyksiä, esim. Brion kauppaverkkokassi. Sitä ei saa Brion omiin Singeihin mitenkään kiinni. Emman verkkokassissa taas on eri kiinnitysmekanismi (paljon helpompi) ja sopii Singeihin :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Briolla on muitakin järjettömyyksiä, esim. Brion kauppaverkkokassi. Sitä ei saa Brion omiin Singeihin mitenkään kiinni. Emman verkkokassissa taas on eri kiinnitysmekanismi (paljon helpompi) ja sopii Singeihin :angry:

Meillä kanssa Singit ja ratasosaan ostin Gessleinin hyönteisuojan aurinkolipalla. Sopii täydellisesti, toisin kuin Brion oma hyönteissuoja, jota ei saanut mitenkään fiksusti ja oli niin paksukin, että sama kuin olisi heittänyt peiton rattaiden päälle :P

 

Toki onhan noi Singit muodoltaan vähän eri kuin Kombit, Happyt jne. Brion pitkäaikaiset mallit.

 

Nyt kesä on jo ohi, mutta jos ensi kesälle kaipailee Singeihin lisäsuojaa auringolta, suosittelen tuota Gessleinin suojaa! http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenva...koaurinkosuoja/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Singeistä.

 

Vaunukopassa kun on pohjassa kiinni lenkit ja kankaassa reiät, niin onko ne valjaita varten? :mellow:

 

Voiko ratasosassa nukuttaa lasta? Singit ostaessa tyttö siirtyi jo sisälle päikkärit nukkumaan, mutta nyt poika lähenee jo 7kg ollessaan vasta vajaa 2kk ja koppaosan painorajahan on 9kg, eipä tullu sillon mieleen että toinen voi kasvaa noin vauhdilla (vaikka olihan tyttökin jo 6kk:n iässä 9kg). Vai onkohan edessä vielä kolmansien vaunujen/rattaiden ostaminen :rolleyes:

 

Ja noista Brion järjettömyyksistä. Poika sai Brion vaunulelun ristiäislahjaks jota mainostettiin "klipseillä kuomuun kiinnitettäväksi". No eipä koko vaunulelussa mitään klipsejä ollut ja liikkeestä sanottiin, että Brion vaunuissa pitäis olla jossain päin kuomua lenkit. Mä en kyllä lenkkejä löytäny kopan kuomusta saatika ratasosastakaan, joten tuntuu vähän harhaanjohtavalta mainostukselta... Ompelin sitten itse kuminauhasta lenkit kuomuun ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vaunukopassa kun on pohjassa kiinni lenkit ja kankaassa reiät, niin onko ne valjaita varten? :mellow:

Näin mä olen ymmärtänyt - en tosin ole käyttänyt :)

 

Voiko ratasosassa nukuttaa lasta? Singit ostaessa tyttö siirtyi jo sisälle päikkärit nukkumaan, mutta nyt poika lähenee jo 7kg ollessaan vasta vajaa 2kk ja koppaosan painorajahan on 9kg, eipä tullu sillon mieleen että toinen voi kasvaa noin vauhdilla (vaikka olihan tyttökin jo 6kk:n iässä 9kg). Vai onkohan edessä vielä kolmansien vaunujen/rattaiden ostaminen :rolleyes:

Mä en vielä kaksikuista laittaisi ratasosaan ainakaan ilman virityksiä. Sinne kupin pohjallehan voisi taitella jonkin pyyhkeen tms. , jotta makuutilasta saisi tasaisen. Meidän neiti taisi olla 4,5kk kun ekan kerran matkusti ratasosassa. Jäntevyydelläkin on varmasti vaikutusta, tyttö on aina ollut tosi jäntevä ja istui itse selkä suorana jo 6kuisena. Me kun asutaan hissittömässä talossa, meidän vaunut on aina alakerran vaunuvarastossa. Koppa-aikana pelkkä koppa kannettiin sisään ja tyttö nukkui kopassa partsilla ensin vastakkain olevien parveketuolien päällä ja kun alkoi liikkumaan, paksun kynnysmaton päällä. Jos koppa ei ole kiinni vaunuissa, en usko, että 9kg rajalla on mitään merkitystä. Ja tuskin, jos vauva on 9,2kg, tapahtuu mitään kamaluuksia :D Eli, jos voit pitää koppaa jonkin muun kuin vaununrungon päällä ja vauva pituutensa puolesta mahtuu, niin tuskin on ongelmaa!

 

Ja noista Brion järjettömyyksistä. Poika sai Brion vaunulelun ristiäislahjaks jota mainostettiin "klipseillä kuomuun kiinnitettäväksi". No eipä koko vaunulelussa mitään klipsejä ollut ja liikkeestä sanottiin, että Brion vaunuissa pitäis olla jossain päin kuomua lenkit. Mä en kyllä lenkkejä löytäny kopan kuomusta saatika ratasosastakaan, joten tuntuu vähän harhaanjohtavalta mainostukselta... Ompelin sitten itse kuminauhasta lenkit kuomuun ;)

Joo, Singeihin oli ihan mahdotonta saada mitään leveyssuunnassa olevaa vaunulelua kiinni. Meilä oli kantokahvakohdasta roikkuva. Mäkin laitoin kuomun sivuille lenkit, kun käytin lämpöpussia kopassa niin, että sain nostettua lämpöpussista "tuulensuojaa" kopan aukon eteen. Se kopan oma suojus on tosi suojaamaton. Mä ehdotinkin meidän vaunuliikkeessä, että antaisivat Briolle palautetta, jotta lisäisivät Singeihin jo tehtaalla lenkit :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta anina!

 

Ratasosaan en mäkään oo vielä noin pientä laittamassa, tosiaan just siks kun se on kuppimainen, paitsi jos sinne saa viritettyä jonkun tasaamaan sitä "kuppia". Muutenkin se on kyllä tosi avonainen, että saapa nähdä nyt mitä keksitään.

 

Samaten se vaunukopan kuomu jättää tosi avonaiseks kopan ja tuulisuoja on aika olematon, mä hommasin babynapin suojaamaan sitä aukkoa ja se sopii kun nakutettu siihen kuomuun ;)

 

Ja varmaan just siinä painorajotuksessa syynä on tuo runko, tai siis vaunukopan kiinnityssysteemi. Tuskinpa nuo kiinnittimet kovin painavaa lasta jaksaiskaan kannatella. Pitää koittaa keksiä ulos jokin systeemi, me kun asutaan maantasalla niin ei tuohon patiolle viittis ihan lähelle maata vauvaa laittaa :) Tai sitten vaan pitää hommata jotkut matkarattaat nukuttamista varten (ja mies tykkää :lol: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vuoden -08 Happyt ja ne on alkanu lonksua. Esikoinen kerran vetäs ystävällisesti etujarrun päälle kesken matkan ja jotenkin yksi liitos löystyi siitä renkaan lähettyviltä. Siis sellainen kohta, joka muutenkin kai on joustava, kun kasattaessa se menee siitä "poikki". Nyt vaunut eivät kuitenkaan enää näytä symmetrisiltä ja kun toisen puolen kääntää paikalleen, niin toinen löystyy liikaa.

 

Ymmärsiköhän kukaan mitään.

 

Oliskohan noissa joku ruuvi, jota ite vois vääntää vai pitääkö viedä liikkeeseen...? Ei se ihan kamalasti haittaa, mut vähän huteralta tuntuu, kun pyörät ovat tavallaan ihan vähän liian lähellä toisiansa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brion sivuilla näkyy beiget Go-vaunut! Eli ilmeisesti se on ensi vuoden uutuusväri niissä ja kai sitten ainoa semmonen, koska muut värit on nuo mitkä tähänkin asti. Vaunuaitan sivuilla tuota väriä ei vielä näkynyt.

 

 

Lisäksi bongasin sieltä Happy-vaunujen "alavaunuja", onkohan tämä joku uusi luokittelusysteemi heillä? Eli Happy Classic, Happy Harmony, Happy Mixed ja Happy Combi. Noiden lisäksi vielä Singit ja Got, siis.

Edited by Solveig

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan nyt todennäköisesti päätymässä brion go-vaunuihin, eli lukisin mielelläni lisää häikäilemättömiä kehuja ko. vaunuista B) löytyisikö joltain uudempia kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meil on oliivinvihreät Brion Kombit. Ja tykkään kovastikkin. Koppa-vaiheessa ei kuomua saa kovinkaan alas mutta onneksi on siinä on korkea läppä siinä peitteessä. Ja kun koppa vaihe on ohi, niin kuomun saa melkein kiinni runkoon silloin kun selkänoja on alhaalla. Pidän edelleen sitä peitettä vaunuissa jalkojen suojana ja kun sen laittaa kuomuun neppareilla kiinni ja kuomun alas, on poika aivan suojassa tuulelta ja tuiskulta. Olen kerran joutunut vesisateen yllättämäksi ja kotiin päästyessä minä olin aivan litimärkä ja nukkuva poika aivan kuiva ja lämmin. Vaunut on mukavan tilavatkin matkustajan kannalta. Nyt talven lähestyessä mahtuu hyvin poika toppapuvussa istumaan vaunuissa jonne on paksu lampaantalja laitettu lämmikkeeksi.

 

Vaunulelun saisi Kombeissa kyllä lenksuihin kiinni, koska niissä on kuomussa pienet kuminauhalenksut sivuilla joihin pystyy myös kiinnittämään tuon peitteen läpän.

 

Mutta paras mikä noissa on, on se tilava tavarakori. Meillä mahtuu ainakin kaksi ostoskassia ja vaippapaketti sinne kuin nakutettu. En vaihtaisi noita mihinkään ja toivottavasti ovat pojan jäljiltä sitten aikoinaan hyvässä kunnossa että voisi toinenkin vauva käyttää.

 

Varmaan ainut huono puoli noissa on tosiaan se aisa, jota ei voi kääntää eli vie paljon pituussuunnalta tilaa just busseissa ja junissa. Ja valjaat on jotenkin hankala laittaa, tosin sekin saattaa johtua vielä siitä ettei olla noita juurikaan käytetty. Kesällä laitoin makuupussin taiteltuna selkänojaksi ja piilotin sinne sisään ne valjaat, ja nyt talvella ne jää taljan alle. Poika kun ei ole vielä koittamassa pois vaunuista niin ei olla niitä käytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämpöpussista ja viispistevaljaista: Huomasin, että täällä on ollut lämpöpussista ja viispistevaljaiden yhdistämisestä ollut keskustelua. En tiedä ratkaiseeko kaikkien ongelman ja onko enää ajankohtainen asia, mutta näin siis meillä (2008 Happyt ja saman vuoden lämpöpussi). Nuo 5 pistevaljaat on kiinni rattaiden rungossa kahdella klipsillä vaunukankaiden/pehmusteiden alla. Ne klipsit tulee ensiksi irroittaa. Sen jälkeen laittaa valjaat lämpöpussin sisäpuolelle ja pujottaa klipsit lämpöpussin kahdesta ylemmästä reiästä läpi ja kiinnittää takaisin rattaiden runkoon. Valjaat jaa kokonaisuudessaan lämpöpussin sisäpuolelle. Alinta pussin reikää ei tarvitse käyttää, se on kai tarkoitettu yhteensopivaksi mahdollisesti muiden merkkien kanssa.

 

Pitkään tuli tuota alkuun pähkäiltyä, kun pussissa on kolme reikää, eli 2 liian vähän 5-pistevaljaille, mutta näin sain ne itse toimimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenna mennään hakemaan Got kotiin. Taidan huomenna koko illan ajella niillä ympäri kämppää... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
me ollaan nyt todennäköisesti päätymässä brion go-vaunuihin, eli lukisin mielelläni lisää häikäilemättömiä kehuja ko. vaunuista B) löytyisikö joltain uudempia kokemuksia?

Tämä tulee nyt vähän myöhään, mutta vastaan silti.

Me on tykätty Go:sta tosi paljon, ovat olleet käytössä juuri niin näppärät kuin odotimmekin. Ihanan kevyet työntää, helpot koota ja kasata (mitä meillä tehdään joka kerta) ja tietysti tyylikkäät. B) Selkävaivaisena olen erityisen ihastunut työntöaisan ergonomiseen muotoiluun ja siihen, että vaunukoppa on useimpiin muihin vaunuihin verrattuna korkealla, toisin sanoen ei tarvitse kyyristellä niin paljon. Kääntyvät etupyörät on myös ihan must ja toimivuus myös loskassa ja lumessa on testattu.

 

Meidän vaunujen runko tosin sattui olemaan maanantaikappale parine vikoineen, mutta saadaan onneksi täysin uusi tilalle. Huoltokin siis pelaa hyvin.

 

En vaihtaisi Go:ta mihinkään muihin vaunuihin! :)

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minua kiinnostaisi kuulla, mitä vikaa teillä on rungossa ollut. Toki kyseessä varmastikin on yksittäinen virheellinen kappale, mutta silti kiinnostaa, millaista vikaa on ilmennyt. :) Kiva kuulla, että Got ovat olleet hyvät. Juurikin noita etupyöriä olen miettinyt, miten mahtavat toimia lumessa ja loskassa, mutta hyvä, jos ovat toimineet.

Edited by juuliaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen etupyörä lukittuu itsekseen "suoraan"-asentoon. Ei estä käyttämistä, mutta heikentää tietysti vaunujen kääntymistä. Lisäksi rungon toiselta puolelta kuuluu työntöaisasta nostettaessa (esim. bussiin) naksumista. Epäilen, että noilla vioilla on jotain tekemistä sen kanssa, että kyseessä oli liikkeen mallikappale, jota innokkaat asiakkaat on ehkä käsitelleet väärin. Esim. sitä etupyörän säätöä on saatettu runnoa väkisin, jolloin se on vioittunut. Tämä on toki pelkkää spekulointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kun jaksoit vastailla. Taitaa tosiaan olla todennäköisintä, että viat johtuvat juurikin siitä, että innokkaat vaunutestailijat ovat vähän liiankin innokkaasti testailleet vaunujen ominaisuuksia. :D Mutta hyvä jos saatte uuden rungon. Nuo etupyörän säädöt muuten vaikuttavatkin sellaisilta, että ne tosiaan varmasti saakin "helposti" rikki, jos ei oikein sitä osaa käyttää eikä niin välitäkään, meneekö se rikki, jos kerran kyseessä on kaupan mallikappale. Ihmiset kun tunnetusti eivät juuri välitä kaupan omaisuudesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimenomaan. Mua vähän epäilytti alun perinkin ostaa mallikappaletta, mutta kesän lopulla kun olimme vihdoin ostamassa vaunuja, ei ruskeaa väriä ollutkaan enää missään jäljellä. LA alkoi lähestyä, joten emme voineet jäädä odottelemaan, että milloin niitä tulisi lisää, etenkään kun missään ei tunnuttu tietävän aikataulusta. Ja väristähän ei voinut tinkiä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tietenkään! :D

 

Mä taas välttämättä halusin mustat mustalla rungolla, eikä missään tiedetty, jatketaanko sitä väriä, eli olisiko sitä nyt vielä ollut saatavilla. Meinasin silloin jo (elokuussa :D) tehdä vaunukaupat, mutta järki pakotti pistämään vähän jäitä hattuun, joten sormet ja varpaat ristissä odottelin ja toivoin, että saadaan musta-mustat vielä. Onneksi saatiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös Brion Go:t ja en suostunut ottamaan myymälän mallikappaletta, mutta silti meilläkin toinen etupyörä on alkanut jumittaa suoraan. Se on tehnyt sen nyt jotain 15 kertaa ja olen päättänyt käydä joku päivä reklamoimassa myyjäliikkeessä asiasta.

 

Olen tykännyt vaunuista tähän asti tosi paljon, mutta nyt kun asfaltilla on hiekoitussoraa, vaunut täristävät ihan älyttömän paljon. Äsken käännyttiin lenkiltä kesken takaisin,kun mua huolestuttaa voiko sellainen tärinä olla vauvalle hyväksi... (Soitan huomenna asiasta Briolle, jos saan sieltä jotain faktaa, niin kerron sitten)

 

Meidän vauva on nyt 4 kk, ja mä olen ihan kypsä hankkimaan toiset vaunut lenkkeilyä varten...

 

Jatkossakin aion käyttää Go:ta joka tapauksessa sileällä asfaltilla ja shoppaillessa kaupoissa, ne on siellä ihan huippuhyvät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuollainen tärinä ei kyllä kuulosta normaalilta. :huh: Ei meidän vaunut ainakaan tärise erityisesti, koska jousitus tasoittaa menoa epätasaisella alustalla.

 

Me saatiin uusi runko ja nyt taas meno sujuu moitteettomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt vaunuja jo ulkona testaamassa, vaikka vauva vielä mahassa onkin, enkä minäkään huomannut mitään tärinää, eli kannattaa varmaan ottaa yhteyttä valmistajaan tai myyjään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ratkaisin Go-vaunujen tärinäongelman siten, että kävin hankkimassa Emmaljungan jousitetut ilmakumipyöräiset vaunut lenkkeilyä varten. (Ero kyydin pehmeydessä on mielestäni aika iso, nyt kun olen kokeillut molemmat tyyppisiä vaunuja)

 

Anoppini muistutti, että silloin joskus 30 vuotta sitten kaikki vaunut tärisi tosi paljon, ja ei niistä meidän sukupolven lapsille mitään vaurioita ole tullut.

 

-> todennäköisesti tämä tärinä-asia on nyt pääosin ihan omaa hysteerisyyttäni :huh: , mutta eipähän tarvitse enää miettiä sitä ja voi ihan surutta lenkkeillä sorateilläkin.

 

(Lenkkeilettekö te muut ihan oikeasti niiden Go-vaunujen kanssa soralla?)

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni Singitkin tärisyttää soralla ja niissä on isommat renkaat kuin go:ssa, mekin ostimme koiralenkkejä varten Emmaljungat ja Singit on sitten asfalttirattaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now