Guest -Jonski-

Ristiäiset vai nimiäiset?


487 posts in this topic

Meille tulee ristiäiset.

Poika saa sitten itse myöhemmin päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emme usko, emmekä kuulu kirkkoon, joten nimijuhlat tullaan pitämään. Tai ehkä ennemmin tervetulojuhla maailmaan vauvalle, kuten joku edelläkin mainitsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ristiäiset. Mies ei kuulu kirkkoon, mutta minä kuulun. Mies ei kuitenkaan ole täysin ateisti, joten ei ristiäisiä vastusta.

 

Komppaan tätä. Paitsi, että meillä mies on melko pesunkestävä ateisti, vaan ei kiihko-sellainen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset pidettiin koska haluttiin Pojulle mahdollisuus kirkon tuomiin etuuksiin (rippikoulu, kummius - kummit, kirkkohäät yms.). Saa sitten halutessaan erota kun saa itse asiasta päättää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti ristiäiset. Molemmat kuuluvat kirkkoon ja siten halutaan oma lapsikin kasvattaa.

Myös kaikki potentiaaliset kummiehdokkaat kuuluvat kirkkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset. Kuulutaan molemmat kirkkoon, ja lapsi saa sitten joskus itse päättää, vaihtaako uskontokuntaa vai eroaako.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kuuluta kirkkoon, joten nimiäiset tulee sitten joskus. Lapsi saa itse myöhemmin päättää haluaako liittyä kirkkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset pidettiin koska haluttiin Pojulle mahdollisuus kirkon tuomiin etuuksiin (rippikoulu, kummius - kummit, kirkkohäät yms.). Saa sitten halutessaan erota kun saa itse asiasta päättää.

 

^ Tämä myös meillä perusteena ristiäisille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kuuluta kirkkoon, joten nimiäiset tulee sitten joskus. Lapsi saa itse myöhemmin päättää haluaako liittyä kirkkoon.

^ Samaa mieltä, meillekin siis tulee nimiäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kuulutaan kirkkoon ja lapselle tulee ristiäiset, mutta kysyn että voiko kummit olla muita kun kirkkoon kuuluvia?

Meillä olisi sylikummi tiedossa, mutta toinen läheinen henkilö ei kuulu kirkkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kuulutaan kirkkoon ja lapselle tulee ristiäiset, mutta kysyn että voiko kummit olla muita kun kirkkoon kuuluvia?

Meillä olisi sylikummi tiedossa, mutta toinen läheinen henkilö ei kuulu kirkkoon.

 

mun mielestä kummihan voi olla kuka tahansa jos vanhemmat niin haluaa. itse en kuulu kirkkoon ja mulla on silti kaksi kummilasta. ei kirkko määrää, kuka saa olla kummi ja kuka ei. (se taas on eri asia, että tarviiko kastettavalla lapsella vielä olla se kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, kuten on ennen ollut vai riittääkö nykyään yksi.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kummi ei kuulu kirkkoon, niin silloin häntä ei kirjata kirkonkirjoihin. Papista riippuen voi toki saada kummitodistuksenkin. Kastettavalla tulee olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummeja tulee tosiaan olla vähintään kaksi, jotka ovat joko evl-kirkon tai ns. Porvoon yhteisön jäsenkirkon (=Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Tanskan, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot, Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot, Skotlannin episkopaalinen kirkko, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista) kastettuja ja konfirmoituja jäseniä. Äärimmäisenä poikkeustapauksena voi olla myös vain yksi kirkkoon kuuluva kummi, mutta tätä täytyy erikseen anoa kirkkoherralta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onhan kummeja muillakin kuin kristityillä, ei se ole mikään kirkon yksinoikeus.

 

Meille tulee ehdottomasti nimiäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onhan kummeja muillakin kuin kristityillä, ei se ole mikään kirkon yksinoikeus.

 

Meille tulee ehdottomasti nimiäiset.

 

Toki on, mutta jos lapsi halutaan kastaa, tarvitaan ne kaksi ehdot täyttävää kummia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onhan kummeja muillakin kuin kristityillä, ei se ole mikään kirkon yksinoikeus.

 

Meille tulee ehdottomasti nimiäiset.

 

Toki on, mutta jos lapsi halutaan kastaa, tarvitaan ne kaksi ehdot täyttävää kummia :)

Siinä tapauksessa joo tietysti. :) Luin näköjään huolimattomasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me järjestetään nimiäiset. Kumpikaan ei kuulu kirkkoon niin lastakaan ei kasteta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now