Guest -Jonski-

Ristiäiset vai nimiäiset?


487 posts in this topic

Olen tätä joskus pohdiskellut, koska uskonto on mulle aika henkilökohtainen asia, joten jos mulle syntyisi lapsi, sen isä voisi hyvinkin kuulua kirkkoon (nykyinen kumppanikin kuuluu), vaikka itse olen ateisti. Äkkiä ajateltuna vaatisin nimiäisiä ihan jo siksi, että se ei vaatisi kumppanilta teeskentelyä, kun taas ristiäiset vaatisi sitä minulta. En myöskään pidä ajatuksesta liittää lasta yhtään minkään jäseneksi. En siis liittäisi lasta myöskään minkään "ateistijärjestön" jäseneksi, vaikka olisi mahdollisuus.

Varmastikin näin, jos kirkkoon kuuluvalle puoliskolle ei se kasteen hengellinen puoli olisi niin tärkeä. Esimerkiksi mulle kuitenkin on kaste niin tärkeä, että tietyssä mielessä olisi kyllä nimiäiset siinä mielessä teeskentelyä, että ne ei ole ristiäiset. Eli tavallaan "teeskentelisin", että mulle ei ole tärkeää, että lapsi kastetaan, jos ajatuksesta saa kiinni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saako udella, miten miehesi suhtautuu asiaan, onko hänelle ihan ok? Tai siis varmaankin on, kun ristiäiset kerran on tulossa. :grin:

 

Suhtautuu asiaan ok. Muutenkin suhtautuu kirkkoon ja uskonnollisuuteen aika neutraalisti. Tietää kumminkin, että nämä on mulle tärkeitä asioita ja siksikin on niin suostuvainen ristiäisiin. Ei ole edes ehdottanut muuta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shackleboltia komppaan, kyllä mulle nimiäiset olis ollut teeskentelyä pahimmasta päästä. Mulle usko on tosi tärkeää, ja näin siis myös lapsen kastaminen seurakunnan jäseneksi ja siihen samaan uskoon oli tosi tärkeää. Mutta siis joo, jos on ns. tapakristitty ja toinen ateisti, niin silloin nimiäiset vois olla "reilumpi" vaihtoehto, koska silloin kumpikaan ei teeskentele. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin varmaan siksi heti tapakristittyä, että olen ollut suhteessa vain sellaisten kanssa. Noissa teidän tapauksissa tosiaan molemmat vaihtoehdot olisi aika huonoja, mutta "oikea" uskovainen ja ateisti kai aika harvoin pariutuvatkaan (toki niitäkin on).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiäiset pidetään, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Eipä nuo siis meidän lasta huolisikaan seurakunnan jäseneksi, ellei jompikumpi sinne liittyisi :grin: . Mulle on muutenkin tärkeää, ettei lapsi saa koulussa uskonnollista kasvatusta ja elämänkatsomustiedon tuntejahan ei voi valita kirkkoon kuuluvalle lapselle, joten siinäkin yksi syy, miksi en halua lastani kirkkoon liittää. Olen nimittäin ihan oikeasti kuullut tapauksista, joissa on haluttu kastaa lapsi, vaikkei kumpikaan vanhemmista kuulu kirkkoon ja sitten toinen on hetkeksi tämän takia liittynyt. Mun on tosi vaikea käsittää syitä tämmöiselle, mutta liittyyhän jotkut seurakuntaan saadakseen kirkkohäätkin (jota mun on kylläkin ihan yhtä vaikea ymmärtää, mutta mennee jo hiukan OT:ksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee nimiäiset, koska kumpikaan emme kuulu kirkkoon.

 

Olemme nyt viime aikoina keskustelleet aika paljon siitä, millaisen juhlan haluamme. Oikeastaan emme puhu edes nimiäisistä, koska meille juhlan funktio ei ole nimen antaminen, vaan enemmänkin lapsen toivottaminen tervetulleeksi ja ottaminen sukujen ja yhteisön jäseneksi. Niinpä työnimenä on puhuttu milloin vauvanjulkkareista milloin tervetuliaisjuhlasta. Meitä ei kiinnosta pantata nimeä, vaan varmaan ilmoitamme koko nimen kutsussa - tai sitten vasta juhlassa, jos käy niin, että koko nimen keksiminen osoittautuu vaikeaksi ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ristiäiset, miehen toiveesta. Itse en kuulu kirkkoon, mutta ei mulla mitään ongelmaa ole vaikka lapsi nyt kastetaankin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mieheni kanssa kuulumme eri uskontokuntiin, joten siksi nimiäiset. Mieheni uskonnossa muutenkin on käytössä aikuiskaste. Enkä itsekkään halunnut lastamme kastettavan, koska lapsi saa sitten itse valita :) ja tosiaan haluamme, että lapsi pääse osallistumaan koulussa elämänkatsomustiedon tunneille, koska meillä ainakin ala-asteen ja yläasteen uskonnontunnit olivat vain ev.lut uskonnon julkistamista ainoana totuutena.

Edited by Nattunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiäiset. Ei ole vielä lapsia enkä ole edes raskaana, mutta olen aika varma tästä. Isällä ei ole edes sanottavaa asiaan, vaikka tuskin valitsisinkaan lapsentekoon sellaista miestä, joka ehdottomasti haluaisi kastaa lapsen. En kuulu mihinkään kirkkoon ja omien arvojeni mukaan lapsenikin kasvatan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimijuhlia vietetään meillä, kun sen aika koittaa, koska kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon.

 

Molemmat ollaan "tapakristityistä" perheistä, ja sittemmin aikuisiällä erottu kirkosta.

 

Aikamoista närää jo etukäteen aiheuttanut tämä tilanne varsinkin tulevien mummujen kohdalla :grin: Saapa nähdä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee nimiäiset kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, itse erosin aikuisiällä ja mies ei ole kirkkoon kuulunutkaan. Aamuauringon tapaan haluan lapseni pääsevän koulussa opiskelemaan elämänkatsomustietoa uskonnon sijasta kun koen sen olevan monipuolisempaa ja itse olin kateellinen nuorempana koulussa kun kuulin juttuja mistä niillä tunneilla on puhuttu kun meillä vaan jaariteltiin vuodesta toiseen niitä samoja juttuja uskonnon tunneilla. Jos lapsi sitten rippikouluiässä haluaa liittyä kirkkoon niin se on hänen oma päätöksensä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidämme ristiäiset, se on oikeastaan ihan itsestäänselvyys. Kristittyjä kun ollaan niin kaste on tosi tärkeä juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun me joskus se kauan toivottu lapsi saadaan, niin ristiäiset pidetään ehdottomasti. Kuulumme molemmat miehen kanssa kirkkoon ja pitäähän lapsen saada kastejuhla. Lapsi saa itse sitten myöhemmin päättää haluaako kuulua kirkkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyn tätä nyt täällä.

Meidän vauvaa ei kasteta. Miten ja mihin nimi pitää ilmoittaa? :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotin tulee pari-kolme viikkoa syntymästä maistraatin lomake joka sitten itse toimitetaan maistraattiin. Jos lapsi kastetaan niin pappi hoitaa sen, mutta jos ei niin itse pitää toimittaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ristiäiset. Mies ei kuulu kirkkoon, mutta minä kuulun. Mies ei kuitenkaan ole täysin ateisti, joten ei ristiäisiä vastusta.

Edited by Anskuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now