Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Sirppis

Yksityisen perhepäivähoito

23 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemuksia yksityisen perhehoitopaikan perustamisesta. Eli oletko itse ryhtynyt yksityiseksi perhepäivähoitajaksi tai onko joku muu ryhtynyt hoitamaan lapsiasi? Kaikki kokemukset yksityisestä perhepäivähoidosta ja sen perustamisesta ovat tervetulleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kans kiinnostais...

 

Itse en ole jaksanut (vielä) kaikkii kiemuroihin tutustua, mutta mielessä kummittelee aina välillä yksityiseksi hoitajaksi ryhtyminen... Olis kiva kuulla kokemuksia, onko käytännössä ihan hullun hommaa kaikkine paperisotkuineen yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä sama kysymys, olin juuri tulossa ketjua perustamaan. Mutta ajattelin laajentaa kyselyn vähän syvemmälle aiheeseen.

 

Eli: Mitä vanhemmat toivovat perhepäivähoidolta? Tahdotteko, että lasten kanssa eletään ns suurperheen arkea siivoamisen, ruoanlaiton ja leikin merkeissä? Tietysti lapsen ikä huomioon ottaen. Vai onko lapset lomalla koska vanhemmat hoidosta maksavat?

 

Kun ottaa huomioon, että 50h työ viikko jättää käteen kuukaudessa n. 1200€ niin ovatko vanhemmat valmiita maksamaan ylimääräisenä esim. yhden yli määräisen hoitokuukauden, jotta työntekijä saa pitää lomaa?

Mitenkäs sairasloma? Yksityisellä hoitajalla on oikeus pyytää sairaslomapalkka mutta mitenkä siihen suhtautuvat vanhemmat eli maksaja?

 

Kun viet lapsesi yksityiselle ajatteletko, että kyseessä on kutsumusammatti jota työntekijä voi tehdä alipalkattuna vai maksatko hyvästä hoidosta mielelläsi hieman ekstraa.

 

Tällä alalla ei rikastumaan pääse, se on taattua, mutta onko mahdollista tehdä työtä niin että siitä jää kaikille hyvämieli.

 

Keskustelua toivon vaikka kokemusta ei olisikaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä perhepäivähoitajalla on oltava edes jonkinlainen kutsumus lasten hoitoa kohtaan. Ilman sitä lasten hoitaminen voi osoittautua yllättävänkin työlääksi. Minulla ei ole kutsumusta lasten hoitoon. Omani hoidan, muiden en. Siksi en ole koskaan, missään, milloinkaan ajatellutkaan jääväni kotiin perhepäivähoitajaksi. Hattua nostan niille, jotka niin tekee.

 

Jos on kutsumusta niin silloin voi varmasti elää pienen palkankin kanssa, joka on työmäärään ja vastuuseen nähden naurettavan pieni. Ja tähän asiaan päättäjät voisivat pikkuhiljaa herätä. Kohta ei ole perhepäivähoitajia ollenkaan. Vanhemmat hoitajat jäävät eläkkeelle ja nuorempia ei taida olla rivissä tulossa.

 

Lapseni eivät ole lomalla, kun he ovat pph:lla. Eivät he ole töissäkään vaan jotain siltä väliltä. Mielestäni lapsi elää hetken normaalia elämää pph:n perheen ja muiden siellä hoidossa olevien lasten kanssa. Lomaa pidetään sitten omien vanhempien kanssa.

 

Perhepäivähoidosta olen valmis maksamaan normaalin kuukausittaisen hoitomaksun, tällä hetkellä taitaa olla se 200 euroa. En muuta. Yksityisellä on sitten omat taksansa, mutta sitä vaihtoehtoa me emme ole miettineet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä kaupungissa ei kyseistä alaa ainakaan kannata harjoittaa. Lapsesta saa suunnilleen 357€ kk(miinus verot, vakuutukset jne) ja ruokarahaa 2.50€/ laps/päivä. Eli 10€ pitäis tehdä aamiainen, lounas ja välipala neljälle mukulalle.

Kulukorvauksina saa vessapaperia ja rattaat, sekä jotain askarteluvälineitä.

 

Päivän mitta on n. 10h.

 

Niin lapsirakas mäkään en ole, että kyseiseen hommaan alan noilla taksoilla. Yhä enemmän ihmettelen, kuinka kenenkään motivaatio voi riittää orjan työhön?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yhä enemmän ihmettelen, kuinka kenenkään motivaatio voi riittää orjan työhön?

 

Ei se aina tahdo riittääkään :rolleyes:

muoks* Ei varmaan millään alalla... Mutta orjapalkalla töitä paiskiminenkin voi joskus olla parempi kuin ei mitään :)

 

 

Oliko nuo ylläolevat siis kaupungin maksamia liksoja???? Ei joka kaupungissa kyllä saa edes askarteluvälineitä saati vessapaperia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täh, voiko kuka tahansa tallaaja noin vaan ryhtyä perhepäivähoitajaks?! Mun mielestä kutsumus ei ihan riitä, kai siihen joku koulutuskin ois hyvä olla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täh, voiko kuka tahansa tallaaja noin vaan ryhtyä perhepäivähoitajaks?! Mun mielestä kutsumus ei ihan riitä, kai siihen joku koulutuskin ois hyvä olla..

Käsittääkseni jokaisella kunnalla/kaupungilla on omat ohjeistukset siitä kuka voi ryhtyä tähän hommaan. Joskus riittää, että on koulutukseltaan vaikkapa sairaanhoitaja ja joissakin taas vaaditaan jokin lapsiin suuntautuva ammatti esim. lastenhoitaja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepäivähoitajalla ei ole pakko olla koulutusta. Kuka tahansa voi ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja se on sitten vanhemmista kiinni kenelle vie lapsensa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että se kutsumus on välillä huomattavasti parempi suositus, kuin koulutus. Eihän vanhemmatkaan koulutusta hanki saadakseen lapsia..

 

Tai siis onhan se ihan kiva, että osaa leikkiä oppikirjan mukaan ja tietää kehitysasteet. Eipä sielä juuri muuta opi. ;) Ja koulussa ei kyllä opi tapaa oleskella lapsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toimin tällä hetkellä yksityisenä perhepäivähoitajana. Välillä työ tosiaan tuntuu orjan työlle, kun päivät ovat vähän yli 10h/pvä

Mutta olen järkeillyt asian näin:

 

Voin laskea oman palkan lisäksi...

 

ettei tarvitse maksaa oman tytön hoidosta

ei tarvitse toista autoa ja siis ei mene toisen auton vakuutuksiin, veroihin ja bensaan rahaa

voi tehdä suht halvalla ruokaa kaikille eli samasta satsista syö myös omakin perhe

ehdit tehdä kaikki kotityöt samalla, kun suunnittelet päivän kulun hyvin. (Päiväunien aikaan, ottaa lapset avuksi pikkuaskareisiin tms.)

Tällä hetkellä saan joka päivä n.2 tunnin siestan kun lapset sattuvat nukkumaan samaan aikaan

Saat ulkoilla itsekin

Saat olla oma pomosi

 

Eli todellinen rahapalkka on kuitenkin suurempi, koska kuluissa säästetään. Tämä on tosin mullekin tällanen välikauden työ. Haluan suoda lapselleni mahdollisuuden olla kauemmin kotona, solmia kaverisuhteita ja silti olla lähellä vanhempiaan. Kun joskus palaan töihin, en silloinkaan aio kunnalliseen päiväkotiin viedä, perhepäivähoito on ehdottoman hyvä juttu!

Päätin jo ennen lapsen hankkimista, että kituutan vaikka kuinka pienellä rahalla, mutta annan lapselleni sen, mitä olen itsekin kokenut. Olen kasvanut itse perhepäivähoitomaailmassa, koska äitini hoiti lapsia kotona. Yksi parhaimmista kavereistani onkin ajalta, kun minä olin 3v ja hän 4....:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja kaikista tärkein seikka:

Kun kello viisi hoitolapset ovat lähteneet, mulla on kaikki työt tehtynä ja voin nauttia vaan ajasta ja hassutella oman lapseni kanssa (Ja miehen :) ) Ei tarvitse pyykätä tai huolehtia kotitöistä, kun kaikki on jo laitettu. Monet muut kun vasta aloittelevat siihen aikaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla on Hakuli kiva asenne. :) Tosin ei kai tuota työtä jaksaisikaan, jos ei asennoituisi tuolla tavalla, palkka kun ei tosiaan taida yksin riittää motivoimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei palkka kyllä motivoikaan yhtään. Mutta onneksi en ole urasuuntautunut ihminen ollenkaan. Nautin kotonaolosta ja tyttäreni seurasta. Haluan seurata hänen kasvuaan mahdollisimman läheltä. Hoitoon kerkiämme kyllä, kun palaan niihin oikeisiin töihin sitten joskus, kun kaikki lapset meidän perheeseen on tehty.

 

Tässä vähän samalla faktaa yksityisestä perhepäivähoidosta:

 

Miellähän on meidän yhdistyksen antamat suositushinnat, jotka vaihtelee kokopäivälapsesta (5-9h/pvä, hoitopäiviä yli 14/kk) 500-580€/kk, josta on vähän alle satanen ns.kulukorvausta eli verotonta rahaa lapsen kuluihin, ruokaan yms.

Vanhempien kanssa tehdään AINA kirjallinen sopimus, jossa sovitaan kaikista yksityiskohdista. Tuonti- ja hakuajat, sairaslomat yms. Erityisen tarkkaa kannattaa olla hoitoajoista ja sopia, miten menetellään, jos aika ylittyy. Mulla maksetaan ylityön alkavalta tunnilta aina korvaus. Omista tai oman lapsen sairaslomista en saa mitään, mutta jos hoitolapsi on pois, normaalimaksu menee silti. Loma-ajalta ei kai yleensä makseta, tavallaan sun pitäisi itse pidättää jollekin toiselle tilille sun lomaraha sun tavallisesta palkasta. Eli noin 11% per kk.

Kelahan maksaa yksityisen hoidon tukea ja vanhemmat maksavat sitten loput. Eli ei ole kunnallista päivähoitoa kovin paljon kalliimpaa. Määrät vaihtelee varmaan siinä 20-120€ kalliimpaa sektorilla :)

 

Mulla on oma lapsi 1,5v ja tämän hetkinen hoitolapsi samanikäinen. Mulla oli myös toukokuussa näiden lisäksi 1v ja 3v lapset. Heidän kanssaan elettiin ihan tavallista arkea.

Tavallinen päivänkulku 4 lapsen kanssa:

6.45 oman lapsen herättäminen ja aamutoimet

7.00 hoitolapsi 1,5v saapuu

aamupuurot

7.30 hoitolapset 1v ja 3v saapuvat

aamupuurot

n.8.00 leikkiä yhdessä, juttelua vanhimman kanssa päivän kuumista aiheista

n.8.45 nuorin aamu-unille

9-10 helppoja kotitöitä, pyykkiä, tiskejä, jos on

10-11 ruoan valmistus

11.30 kolme nuorinta vaipanvaihdot ja unille

12-14 puuhastelua 3-vuotiaan kanssa, kirjan lukua, leikkejä, pelejä, muovailua, leipomista, askartelua yms

13.30-14 lapset heräävät vuorotellen päiväunilta

14 välipala

14.30 vaipanvaihdot kolmelle

15-17 ulkona (säävarauksella)

 

ja tuossa tietty saa noudattaa kaikkia viidakonlakeja, kun tuo ei mene ikinä tuon kaavan mukaisesti. Kerran olin klo 11 mennessä vaihtanut VAAN 10 kakkavaippaa. Siinä on helppo vastata vanhimman "tuu piirtää mun kanssa" pyyntöihin, etten kerkiä nyt ihan vielä. Onneksi olen saanut lapsen ymmärtämään, että kun muut ovat nukkumassa, pyhitän ajan vain hänelle. Ja älkää kysykö missä välissä itse syön tai käyn vessassa. Yli-ihmisiähän tässä ollaan :)

 

Mun näkemys on se, että just siksi vanhemmat tykkää perhepäivähoidosta, kun se on sitä arkielämää kotona eli sopivassa suhteessa kotitöitä, leikkiä ja yhdessäoloa. Lapsi oppii kodinaskareet myös samalla, koska onhan hoitajan huolehdittava myös hoitoympäristön siisteydestä hoitopäivän aikana. Tiskit eivät saa lojua ja pöydät olla likaisena...

 

 

Toivottavasti auttoivat asiaa miettiviä nää mun jutut. Näin tosiaan täällä meillä päin. Hinnat sun muut voivat olla erilaiset missä päin suomea olet, joten ei puututa liian tarkkaan niihin, eihän

Edited by Hakuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö meni yksityiselle perhepäivähoitajalle. Ja meille se maksaa ainakin ihan saman verran kuin jos oltais viety kunnalliseen hoitoon (ja oltais vietykin jos ois saatu paikka, mut kun on täyttä niin ei saatu läheltä paikkaa). Meidän maksun lisäksi hoitaja saa sitä Kelan maksamaa yksityisen hoidon tukea sekä kaupunki maksaa kuntalisää.

 

Onko muuten yleinenkin harhaluulo, että yksityinen pph maksais enemmän kuin esim. päiväkotiin vieminen?

 

Ja me ollaan sovittu, että kesäloman ajalta ei makseta päivähoitomaksua, kuten ei makseta kunnallisessakaan. En suostuis edes maksamaan. Mutta ei hoitaja sitä edes ehdottanut. Ja mitä sitten sairaspoissaoloihin tulee, niin samallalailla menee kuin kunnallisessa, eli jos yli 10 hoitopäivää poissa niin siltä kuukaudelta menee vain puolikas maksu.

 

Ainut asia mikä häiritsee niin varahoitoa ei ole valmiiksi määriteltynä. Sehän on ainakin täällä pphoitajan itse järjestettävä. Eli sovittava jonkun toisen hoitajan kanssa, että tarvitsee voi muksut mennä sinne. Kokemusta ei sit vielä ole kuinka tämä toimii sit käytännössä, eikä toivottavasti tartte kokeillakaan. Onneksi mummi voi tulla hoitamaan tai sitten jään itse kotiin hoitamaan jos olisi tarvista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kävimme eilen tutustumassa yksityiseen pphaan ja ihan hyvältä vaikutti. Mulla on vaan tietynlainen pelko perhepäivähoitajia kohtaan. Jänskättää, että miten he sitten siellä seinien sisäpuolella kohtelevat lapsia, vaikka vanhemmille näytetään hymynaamaa. Ihmisiähän ne pphtkin ovat ja väsyväthän hekin joskus. Joskus on omalle lapselle pinna ihan tosi kireenä niin miten hoitaja jaksaa sitten neljän pienen kanssa. No, tuskinpa kukaan niitä lapsia nyt ihan päin seiniä heittelee. Toivottavasti ei..

 

Tuo varahoito jäi meilläkin ihan auki, varsinaista varahoitopaikkaa ei ole. Onkos tuo, että kesäloma-ajalta ei hoitomaksua makseta ihan yleinen käytäntö? Sitä en huomannut edes kysyä.

 

Mulle oli totaalinen ylläri, että yksityisen ja kunnallisen hoidon hinta on niin lähellä toisiaan, jopa sama. Jos olisin sen tiennyt olisin alunperinkin hakenut vain yksityistä hoitopaikkaa ja unohtanut nuo kunnalliset kuviot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli: Mitä vanhemmat toivovat perhepäivähoidolta? Tahdotteko, että lasten kanssa eletään ns suurperheen arkea siivoamisen, ruoanlaiton ja leikin merkeissä? Tietysti lapsen ikä huomioon ottaen. Vai onko lapset lomalla koska vanhemmat hoidosta maksavat?
En mä mitään lomaa odottaisi, mutta toivoisin että lasten kanssa olisi muutakin kuin sitä arkista pyykkienlaitossa auttamista. Siis toivoisin retkiä luonnossa ja askartelujuttuja, samaan tapaan mitä päiväkodissa. Ja olisin valmis maksamaan ekstraa tarvikkeista, pillimehuista ja muusta mikä ne mahdollistaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on yksityisellä perhepäivähoitajalla.

 

Kylläpä vaikuttaa olevan kunnissa erilaisia käytäntöjä! Mun käsittääkseni meidän kunnassa tuosta hommasta tienaa ihan kohtalaisen hyvin koska kunta tukee yksityistä hoitoa reilusti. Hoitopaikan hinta on 648e josta vanhempi maksaa sen 233e (miinus mahdollinen tulosidonnainen hoitolisä), loput maksaa kela ja kunta. Vaikka satanen menisi kuluihin per lapsi, niin minusta tuo bruttotienesti näyttäisi silti olevan sellaiset pari tonnia kuussa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Me myös maksamme hoitajalle loma-ajan palkan, minusta se on vain kohtuullista että täysipäiväistä työtä tekevä ihminen on oikeutettu palkalliseen lomaan. Kesälomakuukaudelta hoitomaksu tosin on vain puolet normaalista, koska niitä lapsikohtaisia kuluja ei tarvitse maksaa. Lisäksi hoitajalla on oikeus muistaakseni pariin palkalliseen sairaslomapäivään kuussa.

 

Yksityinen hoitaja saa myös täälläpäin määritellä työaikansa, ainakin meidän hoitosopimuksessa on selkeästi sovittu että yli 40 tunnin viikottaisesta hoidosta maksetaan ylityökorvaus. Varahoitojärjestelmää ei ole, joten tämä hoitomuoto sopii niille perheille, joilla on tukiverkosto varahoidon järjestämiseksi.

 

Minusta on ihan kiva tietää että tämä ei ole hoitajallekaan mitään riistohommaa, ja sitä kautta saadaan myös hyviä ihmisiä alalle. Käsittääkseni täälläpäin on myös tarkka syyni siitä kenet kelpuutetaan yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, koulutus vaaditaan ja kotikäyntejä tehdään.

 

Itse odotan maksavana asiakkaana että lapseni saa hyvää hoitoa eli että hänet ja hänen tarpeensa huomioidaan. Koska perhepäivähoitokin on osa varhaiskasvatusta, saa siinä olla virikkeellistäkin toimintaa. Oma hoitajamme painottaa musiikkia ja kädentaitoja hoidossa, ja tekee niihin liittyviä päiväaktiviteetteja lasten kanssa. Odotan myös että lapset saavat terveellistä ja täysipainoista ruokaa ja että heillä ylläpidetään hyvää päivärytmiä. Retket eivät minusta ole niin tärkeitä, ehkä siksi kun oma lapsi on vielä niin pieni. Oma hoitajamme tekee niitä lähiympäristöön niissä puitteissa kun lapsiryhmän koostumus antaa myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poika nyt kunnallisessa perhepäivähoidossa. Hoitaja jää nyt syksyllä eläkkeelle ja piti hakea uutta hoitopaikkaa. Kävimme yhdellä yksityisellä hoitajalla tutustumassa. Hoitomaksu olisi sama kuin kunnallisella eli se reilut 200 euroa kuussa. Maksu suoritetaan myös siltä kuukaudelta jonka poika on hoidosta pois eli mahdollisen vanhempien kesäloman ajan. Hoitaja olisi kuitenkin pitänyt joka kesä viiden viikon loman ja meille se on ihan mahdoton, koska meillä ei ole kuin kuukauden loma. Varahoitaja järjestelmä olisi ollut mikä oli plussaa.

Meitä hieman myös häiritsi se, että hoitajalla olisi ollut siinä samalla myös oma lapsi kotona. Ajatus siitä, että oma lapsi menee aina hoitolasten edelle ei ollut mukavaa. Jätimme siis hakemuksen myös kunnalliseen paikkaan ja onnistuimme saamaan hoitopaikan juuri siltä alueelta josta toivoimme. Ja kunnallisella puolella ei myöskään tarvitse maksaa vapaa kuukaudesta jonka lapsi on hoidosta pois kun vanhemmat lomailee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannatta muistaa että kunnallisellakin perhepäivähoitajalla voi olla omia lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat lapset oli yksityisellä pph:lla, tytär 3 vuotta ja poika vuoden verran 1-vuotiaasta lähtien. Olin tyytyväinen hoitajaan, ja lapset kiintyivät häneen ja viihtyivät siellä. Suureksi miinukseksi koin sen, että hoitaja halusi pitää aina heinäkuun vapaata, ja ottaa siitä silti hoitomaksun vedoten siihen, että "kaikissa muissakin ammateissa saa palkallista kesälomaa". Lisäksi tällä hetkellä itse ei-vakituisessa työsuhteessa olevana mun olis pitäny ottaa itse heinäkuu palkattomaksi, ja maksaa silti pph:lle = mahdoton yhtälö. Nyt ensi syksystä lapset siirtyvät sitten päiväkotiin. Hoitomaksutkin laskevat mun kohdallani huomattavasti (näin yh:na ero on iso kunnallisen ja yksityisen hoidon välillä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin avopuolisolleni, joka on kunnallinen perhepäivähoitaja ilmoitettiin äitiysloman päätteeksi että ei ole töitä, kuin ehkä syksyllä. Hänelle lapset ovat aina olleet kaikki kaikessa, oli sitten omia tai ei. Hän antaa aina 110% ja vielä vähän päälle, että lapsilla on mukavaa. Sain joskus sitä seuratakin, kun itse olin pekkaspäivää omista töistäni viettämässä. Silloin lähdettiin pulkkamäkeen porukalla tjn. jos vaan sää salli :) Perhepäivänhoitajan työ on kutsumusammatti, sitä ei tehdä rahan vuoksi. meilläkin avopuolisoni tienasi juuri sen verran että sai laskunsa maksettua ja vähän jotain itsellekin. Hyvää kesää kaikiile :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Itä-Suomessa on asiat vissiin eri lailla kuin muualla..

 

Täällä siis yksityinen perhepäivähoito (tai päiväkoti, ihan samat jutut) maksaa perheelle ihan tasan saman kuin kunnallinenkin, tulojen mukaanhan se maksu määräytyy. Lisäksi yksityisillä on oikeus periä jotain pientä ns. kulukorvausta, tällä hetkellä yksityisessä pk:ssa 25€ / kk.

 

Poika oli syksyllä yksityisellä pph:lla. Ei sillä mitään lomapäiviä tai -aikoja ollut, sehän on yrittäjä. Eli itse hoitaa loma-ajan palkan, jos lomaa meinaa pitää. Ja hoitajan sairastumista varten oli sopinut toisen yksityisen kanssa varahoitojärjestelystä, jota ei meidän aikana tarvinnut käyttää.

 

Kunnalliset perhepäivähoitajat on sitten erikseen, he ovat työaikalain piirissä ja jos päivät on pitempiä kuin se 8h niin kuukausittain on niitä työajantasauspäiviä, joina päivinä lapset sitten heitellään milloin minnekin perhepäivähoitoon tai päiväkotiin, miten missäkin on vapaata.

 

Se meidän yksityinen hoitotäti oli vähän kummallinen, mutta ei siitä nyt tässä sen enempää.. ei tykätty ja 2kk päästä hoidon aloittamisesta päästiinkin kunnalliselle pph:lle josta koko meidän perhe todella tykkäsi. Oli kyllä kauempana kuin tuo yksityinen, mutta homma toimi muilta osin täydellisesti. Paitsi nuo työajantasauspäivät, jotka sitten olin itse yrittäjänä töistä poissa kun en halunnut että meidän 1,5v lasta hoitaa 1-2pv/kk joku ihan vieras, kuka tahansa.

 

Muoks vielä.. Tuo yksityinen pph ei tehnyt mitään "ylimääräistä" lasten kanssa, max. kerran viikkoon kävivät puistossa. Kunnallinen pph osallistui alueensa 3:n muun pph:n kanssa "kerhoon" kerran-pari kuussa, jossa askartelivat, tai oli arkipyhäkoulua tai musiikkia tai leipomista tms. Lisäksi kävivät pari kertaa viikossa lähipuistossa toisten pph:n ja lasten kanssa, oli joulukirkkoa ja kotieläinpiharetkeä jne.

Edited by NelliKaneli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Topi aloitti viime syksynäyksityisellä perhepäivähoitajalla ikää ollessa 1v ja 4kk. Päädyimme yksityiseen pph: aan ihan vain siksi, että hänellä sattui olemaan paikka vapaana ja sijaitsi lähellä kotiamme. Toki varsinaisen päätöksen teimme vasta tavattuamme hoitajan.

 

Maksoimme hänelle 250,-/kk sen lisäksi mitä saimme KELAlta yksityisen hoidon tukea, olisko hoitomaksu ollut kokonaisuudessaan n. 660,-. Lisäksi maksoimme hänelle tältä kesältä ns. varausmaksun 150,- siitä, että Topi olisi jatkanut tänä syksynä. Meille kuitenkin tuli muutto ja hoitopaikan vaihto, mutta maksoimme varausmaksun silti, sillä se oli hoitosopimukseen kirjattu.

 

Meidän ihanalla pph:lla oli vuosikymmenien kokemus alasta, hän kävi mm. entisten hoitolasten rippijuhlissa ja monet perheet olivat hoidattaneet kaikki lapsensa hänellä.

 

Hoitajallemme työ oli kutsumusammatti ennenkaikkea! Ihaninta oli, että Topi sai siellä yhtä lämmintä ja turvallista hoivaa kuin vaikka oma mummi olisi hoitanut, perinteisiä kotiruokia ja varapapankin. Hoitajan mies kalasti paljon ja toi lapsille kaloja ihmeteltäväksi, leikki ja luki heidän kanssaan, touhusia pihalla jne.

 

Hoitajamme osasi ottaa huomioon hoitolapsensa yksilöinä, kiinnitti huomiota heidän kehitykseensä ja keskusteli kanssamme kasvatuskäytänteistä jne. Hän keräsi talven aika piirustuksia kansioon, teki valokuva- albumin ja t- paidan Topille, kun ei enää tänä syksynä jatkanutkaan.

 

Hoitopäivinä he ulkoivat paljon sekä hoitajan talon pihalla (keinut ja hiekkalaatikko, polkumopoja jne.), kärrylenkkejä meren rantaan, kaupassakäymisisiä jne. Kerran viikossa yhteinen jumppatuokio muiden pph:ien kanssa ja toisen pph:n kanssa askartelu/toimintatuokio viikoittain. Ryhmä- ja yksilökuvat he kävivät ottamassa myös.

 

Työaika kirjattiin sopimukseen 7.30-16.30. Ilman erillistä korvausta hoitaja jousti, jos vaikka minulle palaveri venyi tai joskus piti lapsi viedä ennen 7.30. Meidän puolelta jousto oli pääsiäisen aikaan hänelle viikon palkallinen loma, jolloin järjestimme lapselle muun hoidon itse.

 

Nyt kun Topi on aloitellut uudessa, yksityisellä pph:lla, meillä on jo ikävä entistä..Tällä viikolla kävimmekin hänen luona kylässä ja menemme varmasti uudelleenkin. Harmi, että muutimme aivan toiselle puolen kaupunkia, eikä Topi vooinut mitenkaan jatkaa entisessä paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0