eemppu

Odottavat vuorotyöläiset

56 posts in this topic

Itse teen kaksivuorotyötä metallialalla ja meillä iltavuorot on todella paljon kevyempiä kuin aamut. Nyt toisen työntekijän lomalle jäädessä vähän hirvittää työtaakka (rv 20 +) kun selkävaivat on astunu kuvioihin ja varaa töistä ei juuri olisi jäädä sairaslomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olinkin jo joulukuussa kirjoitellut ja luvannut kirjata myöhemmin miten meni. Eli nyt jo äitiyslomalla olen (rv 38+5) ja olen ollut töistä poissa 32+5 lähtien. Aluksi pidin siis kolme viikkoa kesälomaa, sairaslomalle en joutunut jäämään ennen äitiyslomaa ollenkaan. Tein kolmea vuoroa aika pitkälle, viikolla 28+ tein vielä viimeiset yövuorot, eikä silloinkaan oikeastaan olon puolesta tuntunut mitenkään pahalta, mutta viimeisellä listalla päätin kuitenkin jättää niin rankat unirytmin käännöt pois, koska hormonit alkoivat vaikuttaa yöuniin. Aamu ja iltavuoroa jaksoin hyvin, toki ilta-aamuvaihdot tuntuivat enimmäkseen selän väsymisenä, mutta niitä onneksi aika harvoin oli. Koko raskausaikana en sairaslomalla ollut, joten sekin kertonee jaksamisesta. Vielä kesälomalle jäädessäkin oli sellainen olo, että vielä olis muutaman viikon jaksanut töitä tehdä. Jälkikäteen katsottuna varmaan juurikin sen kesäloman ajan olisin vielä jaksanut ihan ok, sen jälkeen on alkanut olo muuttua kipuilevaksi ja esim. lenkkeilyn tahti hidastunut, jolloin työtahtikin olisi varmaan hidastunut. Töissä tein kaikkea aika normaalisti, raskaimpia nostoja ja siirtoja pyrin välttämään ja osa työkavereista ei suostunut edes siirtämään potilaita kanssani enää loppuajasta, vaan pyysivät jonkun muun.

 

Meillä ainakin oli siis töissä mahdollista katsoa ihan jaksamisen mukaan vuoroja, eikä etukäteen tarvinnut päättää koska lopettaa yövuorot (olisi saanut lopettaa vaikka jo ihan alussa, jos siltä olisi tuntunut), vaan viimeistä listaa tehdessä sitten ilmoitin, etten tee enää öitä. Joskaan automaattisesti ei ainakaan minulle mitään kevyempiä listoja tehty, vaan ihan rutosti oli ykkösvapaita ja pitkiäkin työputkia. Jaksoin ne siten, että kompensoin sitten kotona tekemisiä ja lepäilin ykkösvapaat täysin. Ei toki ihan samalla tavalla onnistu, jos on jo lapsia ennestään. Meillä töissä olen prosentuaalisesti suoranainen ihme, suurin osa joutuu sairaslomalla olemaan raskausaikana, koska työ on fyysisesti raskasta, välillä hyvinkin kiireistä ja tosiaan vaihtelevaa. Eikä kiiretilanteessa auta sanoa, että nyt pitäisi vähän hölläillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen odotuksessa tein yötyötä (7 yötä, 7 vapaata) yli puolen välin. Muista syistä tein 2-vuorotyötä hetken ennen äitiysloman alkua. Minulle taas pahoinvoinnin vuoksi oli helpompaa tehdä yötä. Rauhallinen paikka öisin, jäi aikaa oksentelulle :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaan vähän.

 

Mulla 3-vuorotyö somaattisella vuodeosastolla, mutta aika kivasti olen pärjäillyt tähän asti. Joulun tienoilla ostin tukivyön joka on helpottanut varsinkin selän väsymistä. Lisäksi olen satunnaisesti pitänyt tukisukkia ja ne ovat selvästi auttaneet pitämään turvotuksen jaloissa kurissa. Yövuorot jätin vuodenvaihteessa eli pari viikkoa sitten. Toisaalta olisin niitä voinut vielä tehdäkkin, mutta rytminkääntäminen alkoi tuntumaan vaivalloiselta ja onhan ne pidempiä vuorojakin. Lisäksi päivävuoroissa saa enemmän apua kollegoilta eikä tarvitse raskaimpia potilaita hoitaa.

 

Äitiysloma alkaa virallisesti 19.3, mutta katsellaan viikko kerrallaan miten jaksaa. Palailen päivittelemään tilannetta :)

Edited by Meow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitys: jäin virallisesti pois töistä sairasloman kautta eilen eli viikoilla 32+ Olen tyytyväinen, että jaksoin noinkin pitkään paahtaa siellä kiireessä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä viikkoja tällä hetkellä kohta 10 ja teen 2-vuorotyötä. Lomien ajan myös 3-vuorotyötä, mutta ainakin toistaiseksi olen onnistunut välttämään yövuorot.

Pahoinvointi on ollut toistaiseksi olematonta, sillä iltavuoroihin tullessani saan nukkua aamuisin pitkään ja levätä. Aamuvuorojen jälkeen olen nukkunut päiväunet. Teen itse työvuorolistani, joten olen pyrkinyt nyt alkuraskaudessa laittamaan itselleni melko vähän aamuvuoroja enkä silloinkaan montaa vuoroa putkeen vaan vapaapäiviä väliin.

 

Raskainta omassa työssäni on epäsäännöllinen ruokailu sekä seisomatyö. Olen pyrkinyt istumaan töissä aina kun vain mahdollista ja syömään välipaloja pitääkseni näläntunteen poissa. Muutaman kerran ollut pientä kuvotusta, mutta varsinaista pahoinvointia ei lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen nyt tänä kesänä ensimmäistä kertaa 3-vuorotyötä, aiemmin olen tehnyt kahta vuoroa. Rv 22 nyt menossa ja yövuorot alkaa tuntua äkkiä liian raskailta, jos koko 10h työvuoron joutuu mennä viipottamaan ja olemaan jalkojen päällä. Viime yönä alkoi inhottavat supistuksen aamuyöstä. Esimiehen kanssa oli jo alkukesästä puhetta siitä, että otan itse puheeksi heti jos yövuorot käyvät liian raskaiksi. Ja no nyt vaikuttaisi siltä, että ne ovat käyneet liian raskaiksi tältä erää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vasta rv 4+1, eli aivan alkutekijöissä ollaan vielä. Olen kolmivuorotyössä hoitoalalla ja just tänään alkaa 4 yön yöputki. Onneksi ei ole mitään pahoinvointeja vielä, pientä kuvotusta vaan ja väsymystä kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vaan 2-vuorotyössä, mutta jännittää kyllä ilta-aamu vaihdot, mitä on pahimmillaan pari kertaa viikossa. Plus jos valvominen on töiden alkaessa loman jälkeen yhtä pahaa kuin nyt niin 7 alkavat aamuvuorot tulee olemaan tuskaa (etenkin jos/kun edellisenä iltana loppunut 21 työt ja aamulla pitää ennen töihin menoa syöttää poika ja viedä hoitoon, käydä suihkussa jne...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää jätin yövuorot pois nt-ultran jälkeen lähinnä väsymyksen vuoksi. En kyllä olis myöhemminkään niitä jaksanut, kun ovat liian pitkiä. Väsymys oli alussa kyllä ihan jäätävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en oo tehny yövuoroja ku satunnaisesti moniin vuosiin ja nyt oltiin pari yötä lätkäisty listaan. No enpä niitä voinu tehdä kun pahoinvointi lisääntyi aina iltaisin ja väsymys oli muutenkin jäätävää. Eipä niitä meillä onneksi ole pakko tehdä jos ei halua. tällä hetkellä veisi kyllä uni voiton.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkamassa 6 yön putki viikon päästä lauantaina ja hieman kauhulla odotan miten selviän niistä 11 tunnin vuoroista... Mä mietin tässä pitäskö munkin tulla kaapista "uutiseni" kanssa ja pyytää sitten seuraavien tekemättömien listojen aikaan josko voisin olla ehkä ilman yövuoroja. Sillon ois rv 18+5 kun ne kuuden viikon listat alkaa. Mutta niitä aletaan varmaan tekemään tuossa syyskuun alussa niin joutus aika pian sitten kertomaan... Nt-ultra on 5.9., että ehkä sen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on menossa se 6 yön putki^. Toista yötä viedään, ja voi että mua väsyttää vaikka klo on vasta 1.50. 

 

Hei milloin te muut vuorotyöläiset, erityisesti hoitoalalla, olette kertoneet raskaudesta esimiehelle? Entä työtovereille? 

Mä työskentelen osastolla, missä on toisinaan aggressiivisiakin potilaita ja eristyksiä jne., ja jo nyt tuntuu inhalta kun yritän jättäytyä sivummalle kyseisissä tilanteissa. Olis varmaan helpompaa, jos kertois pian, niin olis selvä syy ja lupa olla osallistumatta esim. aggressiivisen/itsetuhoisen potilaan siirtämiseen eristyshuoneeseen jne. Onneksi näitä on kuitenkin harvemmin ja täällä on pääosin aika rauhallista. :)

Mutta kuinka suojassa se tyyppi on tuolla vatsassa? Eli tarviiko edes oikeasti olla peloissaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä mesi kertoisin aika pian. Niissä siirroissa kun voi tulla selkeästi vaaratilanteita, mahaanpotkimista tai mitä vaan (tai kuten tutulla meinasi henki lähteä, kun potilas rikkoi peilin ja otti sirpaleet aseeksi). Vaikka ne olisi epätodennäköisiä, niin koskaan ei voi tietää ja siinä tilanteessa sitten ei ehdi eikä pysty asiaa selittämään työkavereille. Se voi itsessään olla syy, että yövuoroja vähennettäisiin, koska monessa paikassa varmaan on miehitys pienempi yöaikaan ja se vaikeuttaa mahdollisuuksia vaikuttaa työtehtäviinsä. Voithan ensialkuun kertoa vain esimiehelle, ja pyytää, että kerrot vasta varmemmilla viikoilla muille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mesi, mie kerroin esimiehelle 6+ vklla pahoinvoinnin takia ja osittain myös siks, että pystyin paremmin välttelemään eristyspotilaita tai tilanteita jotka ei välttämättä ole hyväksi raskaana olevalle. Itse työskentelen kirurgisella vuodeosastolla ja potilaita on laidasta laitaan meillä. Nopeasti jäin kyllä sitten työkavereillekin kiinni raskaudesta, mutta ehkä parempi niin, niin ei kukaan luule että ilman syytä välttelen tiettyjä potilasryhmiä. Suosittelen siis ainakin esimiehelle kertomaan, hänenhän tulee pitää asia muilta salassa, jos sinä et halua vielä paljastua.

 

Ja noista yövuorosta pomo sanoi heti, että voin tehdä vähemmän tai jättää ne kokonaan pois jos en jaksa, joten varmasti siullakin järjestyy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mesi, mä kerroin esimiehelle kakkosesta muistaakseni rv 17. Samantien otettiin yövuorot pois, enkä saanut (joutunut) menemään aggressiivisten potilaiden huoneisiin. Alussa yövuorot oli yhtä tuskaa väsymyksen vuoksi, ois pitänyt kertoa aiemmin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin nyt tällä viikolla, tiistaina kun oli rv 13+0. Halusin odottaa nt-ultraa (5.9.) ja kertoa pian sen jälkeen. Seuraavana päivänä kerroin joillekin työryhmästä, ja luotan, että huhu leviää ja on se jo levinnytkin.  :)


 

Esimies ja työkaveritkin sanoivat, että on hyvä kun kertoi ajoissa, ettei mua laiteta aggressiivisen potilaan hoitoryhmään (jos nyt tiedetään ennalta...) tai odoteta, että olen mukana eristystilanteissa tai juoksemassa suinpäin hälyihin.


 


Myös työvuorosuunnittelun kannalta oli hyvä kertoa ajoissa, niin ymmärtävät mun poikkeavan työvuorotoiveet. Toivoin siis, että nyt suunnitteilla olevissa listoissa (20.10.-30.11., mulla tuolloin rv 18+6 - rv 24+5) tulisi


-yövuorot 2-3 yön pätkissä (ei siis enää mitään 6-7 yön putkia...)


-yövuorot silloin kun meillä on 3 yökköä osastolla (meillä menee siis niin, että 3 viikkoa on 3 yökköä, sitten 3 viikkoa 2 yökköä ja alakerran osastolla vastaavasti toisinpäin)


-ei pitkiä vuoroja


-ei kovin paljoa ilta-aamu -yhdistelmiä.


 


Toiveisiin suhtauduttiin suopeasti. :) Yövuorojen tekemisen voi kuulemma lopettaa heti sitten kun siltä tuntuu, jos ei jaksa. Nyt vielä ainakin haluan kuitenkin tehdä, niistä kun saa hyvin tunteja eli enemmän vapaita ja sitten lisät on niin hyvät.


Edited by mesi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen vuorotyötä myös, vuorot sijoittuu ajalle 06-22 ja pituudeltaan vaihtelee 5,5h-12h (jos tuplavuoron pukkaa niin 14h).

 

Mä kerroin heti alkujaan esimiehille, koska raskaus on riskiraskaus niin halusin että tietävät missä mennään.

 

Kuorman purut (n. 6 rullakkoa ja 3-5 eurolavallista ruokaa) jätettiin mun osalta muille. Oon siis kokki, eli lämpötila köökissä pakkaa nousta aika äkkiä illan edetessä, mutta ihan hyvin vielä ainakin sen kanssa jaksaa. :) Mun harras toive olis että muuten pystyisin jatkamaan töitäni normaalisti loppumetreille asti, teen tätä työtä kuitenkin rakkaudesta ja se summa mikä tulee kerran kuussa tilille on vain summa. Ripaus rakkautta ja sitä rataa. :)

 

Apua tartten kyllä aika paljon, kun koneita ja pöytiä pitää aina välillä siirrellä että saa pestyä paikat, mutta onneksi noi esimiehet on kovin ymmärtäväisiä mun avunhuutojen kanssa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen kaksivuorotyötä hoitoalalla, eli yövuoroja mulla ei onneksi ole. Raskauden aikana jaksoin ihan hyvin, ilta-aamuyhdistelmät teki välillä tiukkaa. Jouduin kuitenkin olemaan melko paljon pois alku- ja keskisraskaudessa runsaan pahoinvoinnin ja oksentelun takia, mitä jatkui rv 17 asti. Lisäksi selkäkivut oli välillä todella pahat. Äitiyslomalle jäin sairasloman kautta n. puolitoista viikkoa ennen äitiysloman alkua supistelujen takia.

 

Esimiehelle kerroin lähes heti positiivisen testin tehtyäni, koska kierrän työkseni eri sisätautiosastoja, joten joudun hoitamaan erilaisia eristyspotilaita ja käsittelemään mm. sytostaatteja. Siksi oli pakko kertoa töissä monelle jo heti alkuun, vaikkei noin aikaisin olisi halunnut, mutta pakko oli jättää joitakin työtehtäviä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimisen yövuoron viimiset tunnit... Meinaa väsyttää... Paljon enemmän mitä aiempina öinä... Nyt vielä nukuin pidemmät päikkärit... Onneks huomenna ei mitään menoa ni saa nukkua... Mutta eihän se tarkota sitä että unt riittäis. Jos yli 12 jaksais ni oisin tyytyväinen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

herätellääs vähän ketjua ja kaipailisin vertaistukea/ajatuksia. Menossa rv 4+4 ja nukkumatti tulee iltaisin viimeistään klo 22, ihan kyselemättä. Ensi viikolla mulla olis yövuorot ja kauhistuttaa jo valmiiksi, miten jaksan valvoa. Kun en kertakaikkiaan pysy hereillä. Vähän kuitenkin hävettää jo näin aikaisin mennä marisemaan esimiehelle etten jaksa. Työporukassa kun on muutenkin aika vähän niitä jotka tykkäisivät valvoa. En haluaisi heitä kuormittaa enemmillä yövuoroilla.. Raskaus kun ei ole sairaus niin tulee jotenkin typerä olo jo näin aikaisin rueta muokkaa työvuoroja.

tuli vähän sepustettua, mutta toivoisin ajatuksen vaihtoa tähän. :)

Edited by marsipaanimakeinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa marsis jutella esimiehen kanssa jaksamisesta noitten yövuorojen suhteen. Miulla oli kans alussa niin jäätävä väsymys, että oli tuskaista valvoa, lisäks pahoinvointi oli pahimmillaan väsyneenä. Selvisin kyllä ihme kyllä omista yövuoroistani, mutta lepäillä piti välillä joten voin kiittää vaan onneani, että oli rauhalliset yöt ja pysty välillä hengähtämään. 21 viikolla taisin tehdä vikan yöni. Raskaus ei oo sairaus, mutta voi tullessaan tuoda aika ikäviä oireita ja suosittelen oman jaksamisen kannalta kuuntelemaan omaa itseä, että jaksaa mahdollisimman hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

marsipaanimakeinen, iikin tavoin mäkin sanoisin, että juttele esimiehen kanssa. :) Yleensähän ihmiset vaikuttaa aika ymmärtäväisiltä kun on kyse raskaudesta. Ja tosiaan, vaikkei raskaus ole sairaus niin voihan se saada aikaan sellasia oireita (väsymys, mielialanvaihdokset, pahoinvointi, erilaiset säryt...), jotka on kuitenkin tosi merkittäviä oman hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. 
Montako yövuoroa sulla on tulossa? Montako teitä valvoo yössä? Entä onko yöllä oikeasti hommia, vai onko paljon vaan...valvomista?

Kun mä kerroin töissä raskaudesta 13+ viikolla niin heti sanottiin, että voin lopettaa yöt jos haluan, mutta halusin kuitenkin vielä jatkaa niitä, koska uskoin jaksavani ja kyllähän se rahallisesti tuntuu, jos niitä öitä on tai ei ole. Varsinkin jos yöt osuu viikonlopulle. Mulla on tulossa näillä näkymin viimeiset yövuorot (3kpl) 22+ viikolla.
Mulla oli just viime viikolla 6 yön putki ja se oli viimeinen niin pitkä ja otti kyllä veronsa, olin ihan naatti. Nyt ois ollut vaan 2 vapaata ton putken jälkeen (lista vaihtui tällä viikolla niin varmaan siks eivät laittaneet enempää, ettei vaikuttaisi niin paljoa seuraaviin viikkoihin) ja tänään kun kävin neuvolalääkärissä niin aloin vaan itkeen kun lääkäri kysy miten oon viimeaikoina voinut. :D Sain tämän ja huomisen saikkua, diagnoosikoodeina näytti olevan väsymys ja unettomuus. Kerroin siis viime yön heräilystä ja sängyssä pyörimisestä jne... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos iiki ja mesi!

 

Meillä valvoo yks yökkö ja yöt on oikeestaan pelkkää valvomista. Tiskit ja pyykit on tunnissa laitettu.  <_<  Siksi se valvominen onkin niin tuskasta. Jotenkin mä en vaan halua nyt riskeerata mitään ja yöt on kuitenkin kropalle aika rankkoja. Ajattelen että tää raskaus on kuitenkin vaan lyhyt aika olla niitä öitäkin tekemättä. Vaikka tietty se palkassa vähän tuntuu. Tein nyt niin että juttelin esimiehen kanssa, joka on kyllä tosi mukava ja ymmärtäväinen, ja sain noi tulevat yöt pois. (olis kyllä ollut just la-su yö. paska. :rolleyes: ) Toivon että tää väsymys hellittää jossain vaiheessa ja vois sit taas öitäkin tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa, että kävit puhumassa esimiehen kanssa ja että hän oli niin mukava ja ymmärtäväinen ja homma järjestyi. :)

 

Meidän osastolla on aina 3 viikkoa 3 yökköä ja sitten 3 viikkoa 2 yökköä ja taas toisinpäin. Sillon 13+ viikoilla sovittiin, että teen öitä vain silloin kun on se 3 yökköä. Yksin en varmaan olisi uskaltanut valvoa koko aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now