eemppu

Odottavat vuorotyöläiset

56 posts in this topic

Teen itse 3-vuorotyötä ja mua kiinnostaa, että oletteko tehneet äitiysloman alkuun asti 3-vuorotyötä vai oletteko siirtyneet jossain vaiheessa pellkiin aamuvuoroihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein 3-vuorotyötä sairaanhoitajana, mutta nyt olen jo sairaslomalla. Rv:lla 13 neuvottelin osastonhoitajan kanssa yövuoroista, sain ne jättää pois kun ei enää jaksanut valvoa. (Tuolloin olin todella väsynyt ja huimaustakin oli.) Eli tein aamu- ja iltavuoroja rv:lle 23 jolloin jouduin jäämään kokonaan sairaslomalle supistelujen ja selkävaivojen takia. Mun käsittääkseni yleinen suositus on, että viimeistään rv:lla 20 jättäisi yövuorot pois. Tietenkin jokainen on oma yksilö ja täytyy kuunnella mitä keho sanoo! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein pelkkää yövuoroa viikolle 22 ja siitä sit siirrettiin päivävuoroon (tein kyllä osittaista yövuoroa vielä sen jälkeenkin) jota jaksoin hyvin viikolle 32+ josta alkoi sairasloma ja nyt oon viikon ollut äitiyslomalla. Mun mielestä toi vuorotyö on aika pitkälti omasta jaksamisesta kiinni ja toki riippuu myös työnkuvastakin. Mulla on fyysisesti raskas työ jotenka suunnilleen kaikkia tekemisiä piti varoa, mutta silti mielestäni jaksoin tosi pitkään ennekun piti jäädä pois..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein 3-vuorotyötä sairaanhoitajana. Alkuraskaudessa olin niin väsynyt, että yövuorot eivät olisi onnistuneet, mutta joskus rvk 20 -> olo helpottui. Mua kanssa mietitytti tuo yövuorojen tekeminen ja muutenkin työssäjaksaminen loppuraskauden aikana. Tein loppuraskauden ajan 80% työaikaa ja jaksoin tosi hyvin, kun oli pitkät vapaat työputkien jälkeen. Itseasiassa tein töitä ihan äippälomaan asti ja vikat työvuoroni olivat öitä :)

 

Tosiaan kuten muutkin ovat tässä jo maininneet, itseään ja vointiaan kannattaa kuunnella. Turha sinnitellä töissä ja rääkätä itseään jos ei jaksa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä muakin kiinnostaa vaikken (vielä) raskaana olekaan. Teen myös kolmevuorotyötä työssä jossa on välillä raskasta ihan fyysisestikin. Meillä on hyvä työporukka joten uskon että saadaan sumplittua niin että saan apua (niinkuin tavallisestikin) fyysisiin raskaisiin töihin, mutta yövuorot muakin mietityttää. Normaalisti jaksan kyllä yövuorot hyvin mutta ne päivät menee nukkumisen (sen max 5h) jälkeen ihan sumussa, voin ihan fyysisestikin joskus pahoin. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto. Lisää kokemuksia? Miten päivähoidon puolella? Itse olen vuorohoitopäiväkodissa. Kuinka pitkälle jaksaa lasten kanssa? Tietty varmaan riippuu mahan koosta ja muista fyysisistä tekijöistä kuten pituus ja paino. Itse olen persjalkaista sorttia, joten vipuvarsi on pieni ilman mahaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas nosto :) Lisää kokemuksia, anyone??

 

Itse jäin alkuraskaudessa saikulle yövuorojen jälkeen, kun silloin oli melko heikossa hapessa muutenkin. Nyt täällä kökin pitkästä aikaa yössä ja katson miten kroppa reagoi. Viime yönä oli vähän alavatsa kipuja, mutta voivat olla kyllä normi kasvukipujakin eikä rasituksesta johtuvaa. Helpottivat, kun menin pötköttämään. Ja sama juttu aamulla, kun menin kotiin. Meillä voi onneksi pötkähtää sohvalle lepuuttamaan, jos siltä tuntuu (nukkua ei saa). Mutta kyllä tämä valvominen aika tiukkaa tekee, varsinkin aamuyöstä ja viimeiset tunnit. Meillä vuoro kestää 10h ja työ ei ole fyysisesti raskasta. Öitä on 2-3 kerrallaan ja välillä voi olla viikkojenkin väli ennen seuraavia vuoroja. Eli ei ole onneksi joka viikko öitä, silloin en kyllä jaksaisi rytmien vaihtelua. Uskoisin, että jätän yöt väliin jossain vaiheessa. Koen olevani myös turvallisuusriski sitten loppuajasta mahani yms. kanssa, kun meillä ollaan yössä yksin ja jos mulle tuleekin jotain.

 

Muoks. nyt siis menossa vko 17.

Edited by anskuliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin lukemaan kokemuksia noista yövuoroista.

 

Itse teen kaksivuorotyötä mutta nyt hoitovapaalta palatessa oli suunniteltu muutama yövuoro reilun kuukauden päähän, nyt rv13. Itseäni mietityttää tuo yövuoro siinä mielessä kun en niitä ole vuosiin tehnyt ja nyt kun väsymys on ollut suuri niin on nämä päivävuorotkin ollut ihan tarpeeksi. Ongelmahan on siinä etten ole vielä töissä kertonut raskaudesta enkä välttämättä haluaisi vielä kertoakaan mutta kun olisihan se hyvä että sijaisen voisi hankkia ajoissa jos saan vuorot vaihdettua. Varovaisesti tiedustelin noista yövuoroista kun ne on ollut ns. vapaaehtoisia tähän saakka ja vastaus oli että se on uusi linjaus. Eihän tuo paljon ole tuo muutamana päivä kun muilla on jatkuvasti mutta kun en vaan haluaisi.

 

Viime raskaudessa olin 9 päivää ennen äitiyslomalle jäämistä sairaslomalla, kun ei enää ylettänyt tekemää osaa työtään (vuodeosastotyö) sekä supistuksia rasituksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen kolmivuorotyötä, ja pyrin painottamaan vuorojani aamuihin ja iltoihin. Joskus kuitenkin tarjoudun ottamaan yövuorojakin, sillä keikkalaiselle niistä maksetaan enemmänkin. Noin raskausviikolla 9 tein kaksi yövuoroa putkeen, ja kyllä niiden jälkeen kroppa kertoi, ettei olisi kannattanut: oksensin yhden päivän nonstoppina ja voin muutenkin todella pahoin... <_< Nyt siis otin opikseni ja passaan nuo yövuorot jatkossa. Katsellaan sitten, kun alkuraskaus on takana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein yövuoroja noin rv 24 asti, jonka jälkeen tein vain aamua ja iltaa. Olisin varmaan jaksanut noita yövuorojakin tehdä pitempäänkin, mutta aloitin sellainen rytmin säännöllistämisen jo ajoissa. Kroppa ei ollut niin kovilla kuin 3-vuorossa. Nyt menen uudestaan töihin rv 19 enkä tee lainkaan yövuoroja tämän raskauden aikana. Siis pelkkiä aamuja ja iltoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tarkoituksena tehdä öitä raskausviikolle 24. Mulla työ on kuitenkin kevyttä päätetyöskentelyä, joten sen puolesta ei ongelmaa. Ainoa, mikä tekee tiukkaa on valvominen ja jotenkin haluaisin muutenkin säännöllisemmän rytmin elämääni näin odotusaikana.

 

Mulla on lisäksi pitkä työmatka (1h yhteen suuntaan) ja paastoverensokeri hieman koholla, joten lääkäri suositteli lopettamaan ton 24. viikon jälkeen.

 

Kovin on yksilöllisiä nämäkin jutut. Itse olen voinut öissä hyvin, mutta esim. kollegani joutui lopettamaan yövuorot heti, koska voi niissä niin pahoin. Omaa kroppaa kannataa kuunnella. Vapautuksen kyllä saa lääkäriltä, jos sellaiseen tuntee tarvetta.

 

Ton viikon 24 jälkeen tulen sitten tekemään varhaista aamua (klo 5 alkaen), päivää ja iltaa. Toivotaan, että jaksaisin äitiyslomaan asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun työ on 3.vuorotyötä hoitoalalla. Meidän osastolla kuitenkin tullaan hyvin vastaan, ja raskaana olevien ei tarvitse valvoa. Siksi ilmoitin jo rv 9+ osastonhoitajalle raskaudesta, sillä työvuorolistoja tehdään aina 6 vkoa. kerrallaan ja niijn ajoissa. Mä oli ainakin tosi väsynyt raskauden aikana. Alkuraskaudessa ajoin yövuorosta kotiin ja nukahdin rattiin nanosekunniksi. Ikinä ennen en ollut nukahtanut, vaikka väsyttänytkin on. No yövuorot jäi pois aika aikaisin jo. Toisaalta työ on usein fyysisesti helpompaa ja tahti rauhallisempi, mutta toi valvominen ja rytminkääntö on hirveitä. Mulla jo ihan ilman raskauttakin oli usein öitten jälkeen aivan paska fiilis pari päivää. No kun yövuorot jäi pois, niin tein paljon aamua. Illasta aamuun menoja tuli paljon ja sekin oli aivan perseestä, lisäks tosiaan aamuissa työ usein fyysisestikin raskaampaa ja tahti kiireinen. Jäinkin töistä saikulle rv 29 supisteluiden ja väsymyksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Totta, että noi ilta-aamuvuorot on melkein raskaampia kuin yövuorot. Nyt meni yöt hyvin, vaikka jouduin viimeistä yötä vielä jatkamaan pari tuntia (tuli 12h vuoro). Katson tästä eteenpäin yövuoro kerrallaan. Jos tuntuu, että ei jaksa niin sitten saa jäädä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on myös työpaikka terveydenhuoltoalalla. Meillä onneksi saa toiveensa läpi todella hyvin, ja itsekkin toivoin nyt vuorojen suhteen seuraavaa; ei öitä, ei illasta aamuun yhdistelmiä, ei pitkiä (14 h) päiviä. Ja kaikki nuo toteutetaan. Kyllä on työpaikasta paljon kiinni, miten raskaanaolevan työtaakkaa helpotetaan. Itse en onneksi ollut yhtään päivää sairaslomalla viime raskaudessa, toivottavasti nyt on yhtä hyvä tuuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä ketjua, josko täältä nyt löytyisi muitakin vuorotyöläisiä jakamaan kokemuksia.

 

Minulla on kolmivuorotyö ja kovasti on ruvennut yövuorot raskausaikana mietityttämään. Neuvolan terkka sanoi, että yövuoroja voi tehdä oman kunnon mukaan. Meillä yövuorot eivät ole fyysisesti raskaita, paitsi aamulla kroppa on kovilla, kun valvotun yön jälkeen pitää ruveta asukkaita herättelemään yms. Nyt raskausaikana valvominen on ollut vaikeaa eikä se oikein tunnukaan hyvältä, pakko on ollut laittaa sohvalle pötkölle välillä (meillä saa kyllä levätä yöllä mutta ei varsinaisesti nukkua). Yövuorojen jälkeen olen kuitenkin saanut nukuttua huonosti, joka vielä lisää väsymystä. Nyt viimeisimpien öiden aikana ja jälkeen minulla on myös ollut alamaha "kovana" ja tuntunut kireältä, ei varsinaisesti kipeältä kuitenkaan. Vielä en "malttaisi" yövuoroja lopettaa, koska meillä on pieni työ-yhteisö, jossa sitten toisille tulisi paljon öitä, jos yksi niitä ei tee ollenkaan ja itsellekin pelkän aamun ja illan tekeminen kävisi raskaaksi, koska työ on päivisin kuitenkin erilaista kuin öisin. Mutta tietysti, jos vauvan tai oma terveys sitä vaatii, niin yöt tietenkin lopetan heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen kolmevuorotyötä hoitoalalla hektisessä työympäristössä, nyt toki raskaus vasta alussa enkä vielä ole yhtään yötä tehnyt tietäen olevani raskaana. Ajattelin kuietnkin tehdä öitä jos suihkin jaksan, saan kuitenkin päivällä nukuttua ja nukunpahan sitten vaikka seuraavaan vuoroon asti (ei ole lapsia ennestään joten tämä onnistuu jos mies vie koiran ulos). Aamu-ilta rytmiä jouduin vastottain tekemään pari listaa ja sekin on todella rankkaa! Silloin ei tule yhtään aikahyvitysvapaita joten tuntuu, että töissä on koko ajan. Meillä myös yöt on yleensä edes vähän rauhallisempia, joten sinänsä yöt on ihan hyviä tehdä, iltavuorot on meillä rankimpia. Seuraavat yövuorot on minulla jouluaatosta alkaen kolme yötä, joten sitten nähdään kuinka sen tän väsymyksen kans käy yhteen! Jouluaattona viikkoja 7+2. Meillä on töissä monet vakiyököt aika alussa jo siirtyneet päivävuoroon, mutta on osa tainnut jatkaa pitkällekin öitä. Tosin harva on ollut äitiyslomaan saakka töissä ylipäätään...

 

Tulen kertomaan kokemuksia sitten pidemmällä vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen epäsäännöllistä 3-vuorotyötä ja lopetin yövuorot siihen listaan missä tuli rv 20 täyteen. Ne ei vaan tuntuneet hyvälle (paha olo, mahaa kiristi ja väsytti ihan älyttömästi kaiken aikaa) ja meillä on sovittu että öiden tekemisen saa lopettaa heti kun haluaa. Yleisimmin ne lopetetaan tuossa rv 18-20, mutta on joku tehnyt ihan äitiysloman alkuun astikin.

 

Mulla alkuraskaus oli todella väsynyttä aikaa, olisin voinut nukkua 15-16h/vrk joten jo töiden tekeminen yleensäkin tuntui pahalta. Öiden lopettamista en ole katunut hetkeäkään, ja vieläkin tuntuu että jos on 4-5 vuoroa putkeen on sekin liian rankkaa. Meillä tosin on 9-10h vuorot ja mulla vielä lisäksi tunnin työmatka suuntaansa, eli päivälle tulee pituutta ihan kiitettävästi. Kannattaa kuunnella itseään ja kroppaansa, eikä vaan orjallisesti tehdä öitä koska kolmivuorotyössä niitä kuuluu tehdä. Jos tuntuu pahalta, kannattaa lopettaa heti. Yövuorot ovat rankkoja keholle jo ilman raskauttakin, saati raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen töissä vanhustenalalla ja me teemme työtä kahdessa vuorossa, eli aamu ja iltavuoroissa. Meillä iltavuorot sekä viikonloput on hyvin raskaita, koska työntekijöitä on vain 2. Joten meillä moni työntekijä on alkuraskaudesta jo jäänyt tekemään vain aamuvuoroa ja arkisin koska silloin työntekijöitä on paikalla 8, eli jää aikaa muuhunkin kuin juoksemiseen paikasta toiseen.

Itse olen vielä niin alussa, etten ole suunnitellut mihin asti jatkan normaalisti töiden tekemistä. Meillä on onneksi ymmärtäväistä porukkaa töissä ni saa neuvoteltua asiat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillon kun tulin raskaaks tein ilta ja aamuvuoroa. Melko pian tuli kuvaan kamalat selkäkivut ja

Mun töitä kevennettiin. Tein siis pelkkää aamuvuoroa ja viikonloput oli vapaita.

 

Helpotti se sentään niin et jaksoin olla töissä joten kuten.

Lopulta jäin sairaslomalle kuukautta ennen kun äitiyloma olis alkanu.

Oon siis hoitoalalla ja melko fyysisesti raskaassa paikassa töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös hoitoalalla ja melko rankkaa työ on välillä fyysisesti.

Mulle on nyt työvuoroissa laitettu tosi paljon yövuoroja. Toisaalta yövuorot on kevyempiä siinä mielessä, ettei ole niin paljon siirtoja yms. mutta arveluttaa se valvominenkin kun muutenkin väsyttää ja jos pahoinvointi pahenee/provosoituu yövuoroista. No, se selviää sit. Yövuoroissa on ehkä helpompi peitellä raskautta suuremmalta yleisöltä alkuvaiheessa, mutta vähän jännittää meneekö elämä sekaisin useammasta viiden yön putkesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alkuraskauden pahoinvoinnissa jätin pois yövuorot. Vuorokausirytmin sekoitus nimittäin pahensi pahoinvointia. 12 vkon jälkeen taas painoin pääsääntöisesti yövuoroa. Pari viikkoa ennen äippälomaa lopetin yövuorot kun supisteli. Ja hoidin työkseni vauvoja/keskosia niin ergonomia välillä oli mitä oli. Lähinnä tiellä oli se mun järjetön hyppyrimaha joka aiheutti hilpeyttä ihan jokaisessa kollegassa ja oli koko työpaikan vitsinaihe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikon päästä aloitan uudessa työssä, oon lupautunut tekemään satunnaisesti myös öitä ja viikonloppuja mutta pääasiassa aamuvuoroa. En oo vielä kertonut raskaudesta, toivottavasti siis pystyn jonkin aikaa ainakin siis hyvin hommia tekemään ettei ihan heti tartte kertoakkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now