Gurmeli

Ristiäisten tarjoilut

122 posts in this topic

Minulla on vielä aikaa suunnitella kastejuhlia ja sitä tarjoilua kun vauvakaan ei ole vielä syntynyt :lol:

 

Mutta ollaan aateltu mennä ihan pienellä pudjetilla, eihän sinne olla syömään tultu. Ja paikalle on kutsuttu vain ihan lähisuku ja ystävät, elikkä suurinpiirtein henkilömääräksi tulisi sellaiset 30 henkeä. Elikkäs suunnitelmissa olisi tarjota:

 

M A K O I S A T :

Kunnon mansikkakakkua kermavaahdolla

Jotain gluteiinitonta (varmaan joku leivos)

Vaahtokarkkeja

Herrasväenpikkuleipiä (niitä missä on punaista hilloa vaalean keksin välissä)

Suklaapaloja (eli masaliisaa)

 

S U O L A I S A T :

Koktailpiirakoita munavoilla

Voileipäkakkua

 

J U O M A T :

Teetä, kahvia, mehua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli aika perinteinen tarjoilu, anoppi toi tarjottavat rotinoina, joista osan miehen veljen pitopalveluyritys teki. Eli kahvin kanssa tarjottiin kahta erilaista voileipäkakkua (kana ja kala), ja minä olin niitä toivonut, kun voileipäkakkua tulee yleensä syötyä vain juhlissa. Miehen sukulainen oli tehnyt itse karjalanpiirakoita ja niiden kanssa oli munavoita. Makeana tarjottavana oli pullakranssi, onnenkeksejä ja sydänpikkuleipiä sekä lumihiutalekakku (äitini teki). En halunnut ihan tavallista täytekakkua, kun tuo lumihiutalekakku on enemmän sellainen leivosmainen. Tarjottavat riitti yllin kyllin ja jäi meille kotiinkin vielä.

Itse huolehdin vain somistuksesta, muuten annoin suvun hoitaa tarjoilut. Oli ihan hyvä ratkaisu, kun yllättävän paljon sitä oli kaikenlaista muistettavaa ja hankittavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en kuulu kirkkoon ja yritän hoitaa homman mahdollisimman nopeasti pois alta, joten tarjotaan varmaan kakkukahvit (voileipäkakkua + täytekakkua). Koen tilaisuuden hiukan vaivaannuttavaksi, mutta miehen puolelle ristiäisten järjestäminen on tärkeää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pitopalvelu ja vieraita noin 30 henkilöä. Tarjolla oli

- 2 voileipäkakkua (kinkku ja lohi)

-kasvispiirakka

-karjalanpiirakoita + munavoi

- 2 mangojuustokakkua

- 2 täytekakkua

Hinta oli 12,50e/aikuinen ja lapset 4-12v. 7,50e + tarjoilija 25e/tunti

 

Lohivoileipäkakku hävisi melkein kokonaan ja kinkkua jäi jäljelle vajaa puolet. Kasvispiirakkaa vietiin myös noin puolet kotiin. Yksi täytekakku ja yksi juustokakku vietiin koskemattomana kotiin.

 

Eli ensi kerralla sama juttu, mutta ehkä enemmän suolaista kuin makeaa.

 

Pitopalvelussa hienoa oli helppous.. Mulla ainakin oli niin paljon muuta mielessä, että onneksi oli joku joka hoiti kaiken. Pitopalvelun mukana tuli tarjoilija, joka hoiti kaiken pöytää, tarjoili kahvit ja teen yms. Toi lisää pöytää ja vei sitä mukaan pois kun ihmiset olivat syönneet. Eihän tuo halpaa lystiä ole, mutta suosittelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ruoka pitopalvelun kautta. Lämpimän ruuan halusimme tarjota, koska melkein kaikki vieraat olivat pitkämatkalaisia. Kahvin kanssa makeat tarjottavat halusin tehdä itse, vaikka jälkikäteen ajateltuna olisi nekin voinut hankkia valmiina tai pyytää vaikka isovanhemmilta apua. Oli siinä ristiäisten järjestelyssä riittänyt itselle muutakin järjesteltävää ilman edellis illan kakun koristeluita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin että meillä pidetään pienet ristiäiset tulevalle lapsellemme (kutsutaan vain "kummit ja mummit").

Tarjottaviksi on suunniteltu yksinkertaisesti vain:

 

- täytekakku

- hyytelökakku

- keksejä

- voileipäkakku

- cocktailpiirakat ja munavoi

- pasteijoita

+ juomat

 

Pitäisi olla riittävästi syötävää noin kymmenelle hengelle. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vieraiden joukossa pitkänmatkalaisia, joten mietin, että voisiko mennä ihan kakkukahvilinjalla ilman suolaista? Siis paria eri kakkua, pikkuleipiä tms. ja kahvia ja teetä, ehkä mansikoita yms. Vai onko se suolainen pakollista? Ristiäiset siis kolmelta, mikä on musta muutenkin sellainen "päiväkahviaika".

Share this post


Link to post
Share on other sites
voisiko mennä ihan kakkukahvilinjalla ilman suolaista?

 

Miksei, jos tosiaan mennään "lyhyellä kaavalla" eli kaste ja sitten kahvit, eikä jäädä istumaan pidemmäksi aikaa ;) .

 

Usein kyllä tuntuu että suolainen tarjottava hupenee pöydästä nopeammin kuin makea, eli itse ehkä laittaisin kuitenkin ainakin jotain suolaista (vaikka pakastealtaasta cocktailpiirakoita, ei ole hankala homma :) ).

Mutta en mä vieraana valittaisi vaikkei mitään suolaista oliskaan - minäkö makealle perso :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vielä odotellaan pikkuisen syntymää, mutta niinkuin häitäkin, kyllä kai ristiäisiä saa suunnitella etukäteen ;) Vauvan laskettu aika on Juhannuksen tienoilla, eli ristiäiset osuvat heinäkuun loppuun - elokuulle. Silloin on varmaan melko lämmintä ulkosalla ja sisälläkin :rolleyes: joten vinkkejä kaipaan! Mitä sellaista pientä suolaista ja makeaa voisi laittaa tarjolle, minkä pilaantumisasteesta ei tarvitsisi ihan heti huolestua? Kermakakku ja voileipäkakut voi varmaan ihan suosiolla unohtaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kippis: Voisko ajatella jotakin salaattilinjaa suolaisten suhteen, esim normi grillijuhlissakin tulee ulkona pidettyä katettuna salaatteja ja pikkupatonkeja itse kasattavine täytteineen, hyytelökakutkin vois pysyä hyvin koossa muutamien tuntien ajan ulkosalla... tietty toisten mielestä tuo voi olla liian "casual" linjaa juhlapöytään???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ainakin voileipäkakku, salaatti, pasteijoita tai karjalanpiirakoita, lohtakin haluaisin...

Ja tietenkin täytekakku, pikkuleipiä, juustoa ja lakkoja ja ehkä joku hyytelökakku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli;

 

Lohivoileipäkakkua

Patongin päällä, ilmakuivattua kinkkua, aurinkokuiv.tomaattia

Siianmäti leipiä

Briejuustoa ja tuoreita kirsikoita

Aurajuusto-pihlajanmarjahyytelösydämiä

 

Lakka-kermakakkua

Leipäjuustoa

Lusikkaleipiä

Kranssi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastajaisiin on enää reilu viikko aikaa ja kakkukin on vielä tilaamatta... :unsure:

 

Mieheni tekee suurimman osan syötävistä itse, mutta ostamme osan myös valmiina. Minulla ei riitä enää voimat tai aika alkaa leipomaan mitään.

 

Ajattelimme siis seuraanvanlaista menua:

 

Suolaista

- lihapullat

- (feta)salaatti

- (cocktail-)karjalanpiirakat ja munavoi

(myös savulohi ja perunat ovat harkinnassa)

 

Makeaa

- kakku (ehkä valkosuklaamousse tai jokin muu übermakea! :P )

- pikkuleipiä

- vaahtokarkkeja (jos löytyy niitä vaaleansini- ja vaaleanpunasävyisiä)

 

Juotavaa

- vesi, mehu, maito

- kahvi ja tee

 

Olisiko muuten ihan tyhmä idea ottaa jotkin alkumaljat, esim. alkoholitonta siideriä, Pommacia tai muuta vastaavaa (mehu + vichy?)? :unsure: Itse en ole törmännyt koskaan alkumaljoihin kastajaisissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisiko muuten ihan tyhmä idea ottaa jotkin alkumaljat, esim. alkoholitonta siideriä, Pommacia tai muuta vastaavaa (mehu + vichy?)? :unsure: Itse en ole törmännyt koskaan alkumaljoihin kastajaisissa.

En myöskään ole törmännyt ikinä alkumaljoihin...

mutta ei kai siinä mitään, jos papilla ei ole jotain sitä vastaan? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ristiäiset järjestetään kotona tulevana sunnuntaina.

Tarjolla on

(pitopalvelusta tilatut)

liha-voileipäkakku

vadelmatäytekakku

 

(Mummin leipomat)

kuivakakut x 2 (erilaista)

kanelisydämiä

kääretorttua

pikkupizzoja

pullia

 

Joulusta jääneitä konvehteja :rolleyes:

 

Kahvia, teetä, mehua

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisiko muuten ihan tyhmä idea ottaa jotkin alkumaljat, esim. alkoholitonta siideriä, Pommacia tai muuta vastaavaa (mehu + vichy?)? :unsure: Itse en ole törmännyt koskaan alkumaljoihin kastajaisissa.

 

Mäkään en ole koskaan törmännyt alkumaljaan ristiäisissä, mutta en pitäisi sitä pahana mikäli tämä papin puolelta on ok.

Me itse tehtiin niin, että sitten kun vauva oli saanut nimensä, kaivettiin skumppa kaapista ja siinä välissä kilisteltiin :) (tosin kilisteltiin sitten vähän lisää kun pappi oli lähtenyt ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kummityttöni ristiäisissä nostettiin malja kasteen jälkeen, pappikin oli paikalla, eikä pitänyt asiaa pahana. Kippisteltiin uudelle hienolle nimelle ja toivotettiin tyttö tervetulleeksi sukuun. Muuten ristiäisissä ei ollut alkoholitarjoilua. Ruoan kanssa juotiin kotikaljaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäpä otamme sitten tuon "alkumaljan" ohjelmaan, mutta tosin ihan alkoholittomana, niin ei ole papilla asiaan mitään sanomista! Ja mitäpä se enää papille periaatteessa kuuluukaan, mitä sen virallisen kasteen jälkeen tehdään. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tarjolla voileipäkakkua, täytekakkua, kuivakakkua ja pipareita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä tavallinen pulliainen edelleen ihmettelee sitä, miksi ihmiset kuvittelee pappien olevan niuhoja alkoholin sivistyneen käytön vastaisia...

 

Meillä tarjoillaan kanssa kuohuviiniä alkumaljoiksi.

 

Tässä tuevan lauantain menumme:

 

mozzarellasalaatti

kinkku-sipulipiiras

kasvispiiras

lohi-tuorejuusto--tilli-ruisnappeja

pieniä pizzasuupaloja

 

banaanisuklaakakku

puolukkapiiras

lusikkaleipiä

 

lisäksi "salongin" puolelle naposteltavaksi After Eightejä ja amerikan pastilleja =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alkuun kuohuviinimaljat kasteen virallisen osuuden päätyttyä. Noutopöydässä oli tarjolla suolaisista ruoista:

 

tomaatti-mozzarellasalaattia

pasta-broilerisalaattia

leipää ja levitettä

kinkkupiirakkaa

juustoja ja keksejä

puna- ja valkoviiniä

 

ja kahvin/teen kanssa:

 

Kakkugallerian tiramisu- ja mansikka-vadelma-valkosuklaakakkua

pullaa

lapsille Muumikeksejä

 

Mielestäni juhlaan sopivat tarjoilut, eikä kukaan nikotelllut alkoholitarjoilusta, ei edes pappi. ;) Kyseessä oli päivätilaisuus, joten oli selvää, että esimerkiksi viiniä kului lasillinen pari ruoan yhteydessä, ei sen enempää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tällainen menu: suolapalana kolmioleipiä tonnikala- ja kinkkutäytteellä sekä munariisipasteijoita, makeana kakun sijaan oli bebee-leivoksia, sitten oli myös macaroni-pikkuleipiä sitruuna- ja suklaatäytteellä sekä Hanna-tädin keksejä. Bebee-leivoksia lukuunottamatta kaikki oli itse leivottuja. Ideana oli englantilainen tee ja kaikki oli tehty lähes suupala kokoiseksi. Pöydässä oli vielä sitten suklaakonvehteja.

Edited by Feyah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ristiäisissä tarjoiluna oli

 

-kahta erilaista voileipäkakkua (kala ja kasvis)

-kinkku-parsa piirakkaa

 

-mansikka Dominoita

-mansikkatäytekakku

-mangojuustokakku

-pullaa

 

Ja tietenkin kahvia, teetä ja mehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset on vietetty ja äitikin on vielä hengissä :rolleyes: Meillä oli siis tarjolla:

 

- Rucola-parmasaani salaattia

- Perunasalaattia (anoppi)

- Hedelmäistä kinkkusalaattia

- fetalihapullia

- broileri-paprika-feta piirakkaa

- kinkku-suolakurkku piirakkaa

 

-Mangotuorejuusto-kakku

-toffeetuorejuusto-kakku

-Vaaleensinisellä kuorutettuja pikkuleipiä (kaupasta)

- vanilja ja mokka suukkoja (kaupasta)

 

Olisin halunnut tehdä bebe-leivoksia vaaleensinisellä kuorrutteella, mutta ei riittänyt energia noiden lisäksi. Meillä mies auttoi järjestelyissä olemalla edellisen päivän porissa metallican keikalla!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now