Helea

Eläinallergia

20 posts in this topic

Eli tietoa ja kokemuksia eläinallergioista tähän ketjuun. Miten allergia oireili, koska diagnosoitiin ja miten jne.

 

Kuinka pienellä lapsella voi olla allergiaa esim koirille? Meillä nyt poika puolivuotias ja koiraperheissä vierailujen jälkeen tulee iho laikukkaaksi ja karheaksi. Välillä tulee myös punaisia näppyjä. Pari kertaa ollut myös nenän tukkoisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän jäppisellä todettiin prickeillä koira- allergia (3/5). Meillähän on dogi, mutta onneksi hilse ei aiheuta Tempelle oireita. Kaneli on opetettu olemaan nuolematta Teemua tulosten jälkeen, jolloin myös allergianäpyt katosivat.

Ei tuo meidän dogi kyllä pahemmin muillakaan pahasti koira- allergisilla aiheuta oireita. Alusvillan puuttuminen edesauttaa asiaa huomattavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille terkak sanoi kun Taika syntyi että siinä 1v iässä alkaa näkyä allergiat eläimiin. taika nyt ens viikolla 1v ja vielä ei ainakaan ole mitään näkyvissä. Meillä 4 kissaa. Milloin teillä diagnosoitu ja miten oireet alkoi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikö allergia voi puhjeta koska vaan, niin eläimille kuin muillekin! :o

 

Ainakin mulle ja veljelle puhkes allergiat ennen 1v. syntymäpäiviä joten eiköhän se oo ihan mahdollista että allergia voi puhjeta koska vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Mihinköhän mennessä sit eläinallergia tulee esiin jos sellainen on ja altistavat elukat on lähellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok. Mihinköhän mennessä sit eläinallergia tulee esiin jos sellainen on ja altistavat elukat on lähellä?

 

Tohon voi olla vaikea löytää vastausta. Se kuitenki on aika yksilöllistä. Mä olen esim. ollu iha vauvasta asti allerginen eläimille ja olen sitä edelleen. Mun veli on ollut kans, mut nykyään sillä on sit taas eläinallergiat oikeastaa hävinneet, et toikin on niin yksilöllistä.

 

Tässä saa itsekin jännittää et periikö tuleva lapsi multa allergia alttiuden, se kun on jossain määrin kans perinnöllistä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ketjua.

 

Meillä tytöllä todettiin positiivinen kissa RAST. Kuukauden sisään kaksi kertaa oltu sairaalassa osastolla hengitysvaikeuksien vuoksi ja astmalääkitys on nyt aloitettu. Tänään tuli postissa positiivinen kissa-allergiatestitulos ja meidän kaksi kissaa etsivät nyt uutta kotia. Ikää tytöllä 1v 2vkoa. :(

 

Meillä ollut kaikenlaisia suolioireisen allergian oireita 3-viikkoisesta, enkä nyt tiedä liittyvätkö nämä kaksi asiaa toisiinsa. Joka tapauksessa kissalle altistumisesta pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti, kun koko ajan on siinä ja siinä, pärjätäänkö kotilääkityksellä. Voihan olla, että allergioita on muitakin, mutta yksi on nyt ainakin saatu kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä millon mulla on puhjennut muksuna allergia eläimille (niin kissoille, koirille kuin hevosillekkin) mutta ei mulla ole enään ollut moneen vuoteen mitään. ala-aste aikana hävisi, johtuneeko että siedätin itseäni aika ahkeraan tallilla ja ulko koiralla :) mulla oireena on ollut pelkkä nuha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs kaikkia toimenpiteitä olette tehneet allergian takia jos kotona on ollut allergisoiva elukka? Meillä kisut saivat uuden kodin ja nyt pitäisi tehdä suursiivous kissapölyn poistamiseksi. Vinkkejä otetaan vastaan! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allergia- ja astmaliitolla on sellainen neuvontapuhelin josta olen saanut seikkaperäiset ohjeet just tohon hommaan. Aika kova työ mutta syytä tehdä huolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitiäinen, minun veljellä todettiin pienenä eläinallergia ja meillä oli silloin kissa. Eka vanhemmat osti uudet sohvakalustot ja matot hävitettiin. Sitten jouduttiin muuttamaan, sillä sitä pölyä ei koskaan saatu pois kokonaan. :blink: Mun veljellä tosin oli todella paha allergia, joka viimein teini-iässä on alkanut hiljalleen hellittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Natalie, vinkistä! :) Täytyykin käydä tutustumassa.

 

siilis, tuo muutto tuli puheeksi sairaalakäynnillä, mutta mä luulen, ettei tilanne ainakaan vielä ole niin paha. Arvo oli kuitenkin aika matala ja hyvin ollaan pystytty pari kertaa jopa vierailemaan kodissa, jossa on kissoja ilman kummempia oireita. Tietty jatkuva altistus voi vielä pahentaa allergiaa entisestään. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse asiassa pieni jatkuva altitus voi jopa helpottaa tilannetta, siihenhän siedätyshoitokin perustuu. Pelkkään verikokeen tai prick-testin tulokseen ei kannata tuijottaa eli jos itse kokee ettei oireita tule siitä kyseisestä tekijästä tai niiden kanssa pärjäilee lääkitykselle niin ei ole tarvetta välttää eläimiä tai luopua omasta lemmikistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Uusimmassa Koiramme-lehdessä oli allergia-aiheinen juttu, jossa puhuttiin uudesta allergiaohjelmasta, joka on just noilla linjoilla. Tietysti, jos allergia on paha tai on astmaa, on saneeraukseen syytä, mutta tosiaan pelkkä prick-tulos ei vielä haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei prick-testejä ole vielä tehty, vaan kissa-allergia selvisi kissa-RASTista, verestä. Meillä ei ole iho-oireita ollenkaan, vain hengitysvaikeuksia. Astmalääkityksestä huolimatta ei sairaalareissuilta ole vältytty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on prickit tehty ja kuinkas ollakaan, kissa ei näyttänyt siinä (enää?) mitään. Sen sijaan koira oli ainut, joka nosti paukaman. Tiedä nyt sitten, miten luotettavia nuokin ovat ja pitääkö nyt alkaa välttää koiraperheissä kyläilyä. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eläinallergiat meillä alkoivat oireilla n. 2 vuoden iässä. Olisivat varmaan aiemminkin, mutta ei sattunut sellaista tilannetta, että olis noussut oireita. Silmien kutinaa ja turvotusta. Nyt koululaisena oireet helpottaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa jälleen!

Meillä vauva oli 10kk, kun aloin epäillä allergiaa jollekin. Syntymästä lähtien silmien kanssa ollut ongelmia, rähmivät ja olivat vähän kuin ummessa koko ajan. Nyt eivät enää rähmi. Hengitys välillä rohisee ja varsinkin innostuessaan vetää vähän vaikeasti ilmaa sisään. Myös punaisia näppyjä on ilmestynyt iholle.

Käytiin siis verikokeessa, ja tuloksena oli koira-allergia. Allergia luokka 3. Meillä siis koira kotona, lääkäri ei voinut suositella koiran pitoa, mutta ei myöskään voinut sanoa että koirasta pitäisi heti eroon päästä. Mutta sanoi, että aina on mahdollista, että jos on allerginen ja allergeenille altistuu koko ajan, voi allergiasta kehittyä astma. Ja tätä riskiä emme halua ottaa, joten valitettavasti joudumme luopumaan koiruudestamme. Toivotaan kuitenkin että lapsi pääsisi tästä allergiasta iän myötä eroon! 

Muilla kokemuksia? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now